Kirjoittaja Aihe: 1000 sp laturi  (Luettu 15908 kertaa)

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #15 : Toukokuu 29, 2015, 20:03:29 ip »
Olen ehkä paikallistanut vian. Vaihtamalla diodisillan toimivaan, jännite pysyi normaalina. Sitten loppui aika enkä ehtinyt kokeilemaan enempää. Osaako joku sanoa, käykö tuohon joku geneerinen, autosähkökaupan diodisilta?

Edit: Ei toimikaan. Olen myös mitannut johdotukset säätimelle ja laturille. Kaikki ok. Diodisillan maadoitus ok. Ylimääräisiä oikosulkuja ei löydy. Kokeiltu myös toisella akulla, ei vaikutusta.

Roottorin latausvirta oli 2A tyhjäkäynnillä. Nousi noin 5A:n kierroksia nostamalla.

terv Koskela
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2015, 09:22:32 ap kirjoittanut koskelav »

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #16 : Kesäkuu 01, 2015, 15:50:30 ip »
Sama laturi Cali II:ssa. Viime kesänäkin välillä latasi kunnolla, välillä ei (oman volttimittarin mukaan). Kolmenkymmenen vuoden kokemuksesta samasta laitteesta tiedän, missä kohtaa volttimittarin neulan kuuluu normaalisti olla. Samasta syystä tiedän, että samat on laturin hiilet mitä Mandellossa on 1984 siihen tinattu.  Nyt eilen sunnuntaina aloin tutkimaan liitoksia ym. Hiilet näyttivät vielä riittävän pitkiltä eikä liitoksissakaan ollut vikaa. Kun sitten satuin nyppäämään kevyesti toisen hiilen johdosta, jäi johto käteen. Oli irronnut hiilestä. Jokohan vika löytyi ..

Kun Pukinmäen Essoakaan ei enää ole, jäi hiilet siltä päivältä hommaamatta. Malmin TB:llä päivystävältä asiakaskunnalta sain vihjeen, että Aditalta Malmin lentokentän takaa saa irtohiiliä ja tänään aamulla sellaiset mallin mukaan hakemalla heti 7.30 sainkin muutaman euron hintaan. Niitä sitten töitten jälkeen tinailemaan. Saas nähdä joko pelittää taas ...

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #17 : Kesäkuu 01, 2015, 22:37:10 ip »
Siis ei pelittänyt. Loppui lataus totaalisesti .... ks. Latausongelma Cali II Bosch -kysymys.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #18 : Kesäkuu 01, 2015, 23:41:46 ip »
Virtalukon pohja näytti tuolta. Siivosin sen ja kasasin lukon. Nyt vekotin ei lähde enää käyntiin. Ei yritäkään. Aivan kuin olisi kipinä kateissa. Oliko se vihreä mönjä sitten se viimeinen sähköäjohtava aines. Valot kuitenkin syttyi.

https://vimeo.com/129514496

terv Koskela
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2015, 09:54:13 ap kirjoittanut koskelav »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #19 : Kesäkuu 02, 2015, 09:46:09 ap »
Kieltämättä karun näköinen tuo virtalukko.
Jos nastat ja niiden vastimet ovat syöpyneet ei puhdistuksen jälkeen välttämättä kaikkia virtoja löydy. Väliaikaiskorjauksena, reissun päällä, on joskus tinattu syöpymät täyteen ja päästy jatkamaan mutta korjaus on nimenomaan väliaikainen. Mites nastojen jouset? Ovatko myös syöpyneet tai menettäneet voimansa?

Itse olen, vanhoissa pyörissäni, siirtynyt pääasiassa minireleiden käyttöön niin että vain ohjausvirrat kulkevat virtalukon ja katkaisijoiden kautta. Releet hoitavat "voimavirtojen" käsittelyn. Säästää vanhoja laitteita syöpymisiltä eikä matka katkea. California Adamant:issa muutostyö on vielä kesken mutta viimeistään digitaalisen moottorinohjauksen asennuksen yhteydessä tulee releistys tehtäväksi.

Releitä ei tarvita kuin neljä tai viisi. Enimmäkseen kytkentäreleitä. Niille tietenkin relejalat ettei johdot sekoa.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #20 : Kesäkuu 02, 2015, 09:56:59 ap »
Vähän epäilinkin, että kontaktit meni huonoksi kun ne jousten päällä olevat tinnit ovat kuluneita. Jouset näyttivät ja tuntuivat pelaavan. Ainakin tiukasti sai puristaa kasatessa. Noita tinnejä tai pelkkää virtalukon pohjaa saa varmaan huonosti varaosana.

Miten nuo releet kytketään?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #21 : Kesäkuu 02, 2015, 10:05:42 ap »
Releet kytketään siten että alunperin olevat käyttöjännitejohdot hoitavat releen käämin vetopuolen nastan kautta releen ohjauksen pienellä virralla. Toinen vetokäämin johto on maadoitettu tai kytketty jonnekin muualle jos halutaan ehdollistettu kytkentä. Kukin halunsa ja tarpeen mukaan. Käyttövirrat kulkevat releen kytkentänapojen kautta. Releen kyljessä on yleensä releen kytkentäkaavio. Yksinkertaisimpia on kytkentärele ja vaihtorele. Muita tuskin tarvitset. 20 ja 30 amppeerin releet ovat tavallisimpia ja riittäviä useimpiin kohteisiin.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #22 : Kesäkuu 02, 2015, 11:24:43 ap »
Vähän epäilinkin, että kontaktit meni huonoksi kun ne jousten päällä olevat tinnit ovat kuluneita.
Luultavasti pohjassa syvät urat ja pohjan pintaa viilaamalla tasaisemmaksi saisi elvytettyä.
Noita tinnejä tai pelkkää virtalukon pohjaa saa varmaan huonosti varaosana.
Koko virtalukko (halk.29mm, pit.55mm) maksaa GutziBitsillä muutaman kympin (ELA17735 -> linkki).
Heillä on nopea toimitus ja edulliset lähetyskulut.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #23 : Kesäkuu 02, 2015, 12:51:31 ip »
Näinpä. Lopullinen ratkaisu on tilata uusi, mutta tekisi mieli testata väliaikaisella sen verran, että tietäisi, onko alkuperäinen vika korjaantunut.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #24 : Kesäkuu 02, 2015, 21:41:53 ip »
Vika ei korjaantunut virtalukon puhdistamisella. Punainen johto diodisillalta säätimelle on kunnossa. Samoin ruskea laturilta säätimelle. Maadoitukset kunnossa. Alkaa käymään ideat vähiin.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #25 : Kesäkuu 03, 2015, 18:04:50 ip »
Kokeilin vetää suoraan akulta magnetointivirtaa roottorille. Latausjännite ei muuttunut lainkaan, testilamppu johdossa syttyi. Mihinkähän tämä mahtaa viitata?

Magnetointijännite virrat päällä, kone sammuksissa oli 9V. Roottorin vastus noin 5 ohmia, staattorin käämien 0,8 ohmia.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #26 : Kesäkuu 05, 2015, 21:50:37 ip »
Jos olette vaihtaneet niitä hiiliä niin varmistakaa että ne on tullut tinattua "oikein päin"
Elikkä magnetointivirta kulkee roottorin läpi oikeasti?
Sohc van Helmi.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #27 : Kesäkuu 05, 2015, 22:05:31 ip »
Terve. Niissä oli vielä hyvin jäljellä pintaa ja näyttäisi olevan oikein päin.

terv Koskela

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #28 : Kesäkuu 06, 2015, 00:20:43 ap »
Kokeilin vetää suoraan akulta magnetointivirtaa roottorille. Latausjännite ei muuttunut lainkaan, testilamppu johdossa syttyi. Mihinkähän tämä mahtaa viitata?

Magnetointijännite virrat päällä, kone sammuksissa oli 9V. Roottorin vastus noin 5 ohmia, staattorin käämien 0,8 ohmia.

Ei kyllä pääse kiinni mutta jos näistä olisi apua.
Vastukset näyttävät hieman suurilta, Guzzin manuaali sanoo, roottori 3,4 ohm. ja staattori 0,36 ohm.
Onko mittari kunnossa?
Mittaa myös vastus lataussäätimen navan DF ja maan väliltä. Pitäisi olla likipitäen sama kuin laturin
roottorin vastus.
Miten latauksen merkkivalo toimii? Pitää palaa kun moottori on seis ja virta päällä. Muulloin sammuksissa.
Mittasitko magnetointijännitteen 9V hiililtä?
Varmistan vielä että onhan tässä pyörässä merkkivalopolttimoilla piirilevy?
Jos on, virtalukolta ;) navasta 16 lähtevässä johdossa on sulake, minkä takana taitaa olla laturin herätevirran lisäksi myös ainakin parkit. Samassa linjassa on herätevirtaa rajoittamassa vastus. Sekä lukuisia liitoksia.
Kun kokeilit syöttää magnetointivirtaa suoraan akusta, minkälainen polttimo oli johdossa, sarjaan kytkettynä?
Kokeile ilman polttimoa, mittaa latausjännite akun navoista.
Jos ei ole mitään vaikutusta latausjännitteeseen, jossain johdossa tai liitoksessa on katkos.
Jos nyt vielä irrottaisi staattorin vaihejohtojen liittimet ja mittaa jännitteen niiden väliltä, pitäisi
niissä olla usean kymmenen voltin vaihtojännite. Moottorin kierroksista riippuen.
Jos liittimien napojen tunnistaminen tuottaa vaikeuksia, kytkentäkaavio on tarpeen.
Googlen kuvahaku on myös hyvä, kun hakee "Bosch rectifier" tulee liki ekana Guzzin tasasuuntaajan kuva ;D
Jännitteensäätimen kuvia löytyy haulla: "Voltage regulator moto guzzi"
Tasasuuntaajan navoissa 61, D+, B+ ja + pitäisi olla sama jännite moottorin käydessä ja laturin ladatessa.
Jos napojen 61 ja D+ jännite on alhainen se viittaa vikaan tasasuuntaajan kenttädiodeissa.


« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2015, 09:42:12 ap kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

koskelav

  • Viestejä: 33
Vs: 1000 sp laturi
« Vastaus #29 : Kesäkuu 09, 2015, 11:09:59 ap »
Nythän tuo toimii. Kiitos kaikille vinkeistä. Löytyneitä vikoja olivat akku, virtalukko ja säätimen liitokset.