Kirjoittaja Aihe: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin  (Luettu 10553 kertaa)

Vaiska

  • Viestejä: 106
Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« : Toukokuu 15, 2015, 20:34:05 ip »
Nyt, kun oma Cali alkaa olla huollettu, on aika vilkaista taas vaimon äsken hankittua Nevadaa. Öljyproput löytyivät alhaalta, joten se on ok. Öljypohjassa näyttäisi olevan noin 5 cm läpimitaltaan oleva kansi. Löytyykö sen takaa öljynsuodatin vai onko italialainen ollut yhtä nerokas kuin Calin öljynsuodattimen paikasta päättäessään? Entä vaihteiston öljyt? Mistä lasketaan vanhat ulos ja uudet sisään? Moottorin oikealla puolella on kuminen musta peitetulppa ja noin 5 cm sen yläpuolella ja vähän takapuolella on 5 mm:n kuusiokoloruuvi. Mikä mahtaa olla näiden tarkoitus?

Vielä yksi jälkiviisas kysymys: Vaihdoin Nevadan perän öljyt kuten Caliinkin eli ylhäällä olevasta reiästä. Vähän mietitytti, kun reikä oli niin pieni eikä samaa kokoa kuin Calissa? Oliko vaihto oikein? Suppilo sinne kuitenkin meni ja täytin Molycotella rikastettua öljyä sinne aina keskimmäiseen reikään asti.

Jos joku jaksaisi vastata edes osaan näistä kysymyksistä, niin pääsisin eteenpäin muutenkin kuin yrityksen ja erehdyksen kautta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #1 : Toukokuu 15, 2015, 21:44:25 ip »
Sieltä se filtteri nimenomaan löytyy. Tulee sen kannen ja pultin mukana pihalle.

Laatikon takana, alareunassa on mutterikantainen proppu. Siitä tyhjäksi. Laatikon kyljessä oikealla, on kuusiokoloruuvi, joka on täyttöreikä. Pultissa on joku levottoman iso kanta. Olisko kasi? Siitä öljyt lootaan.

Perän täyttö ok.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #2 : Toukokuu 15, 2015, 21:57:29 ip »
Kerrotko minkä mallinen Nevada on kyseessä niin voi saada mallikohtaisempaa informaatiota. Sekin auttaa huoltohistorian suhteen jos tiedät kenen ex-pyörästä on kyse. Usein entinen omistaja tunnetaan.

Tietenkin korjaamokäsikirjan hankinta helpottaa montaa tointa. Esimerkiksi täältä: http://guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm Muista lahjoittaa pieni kolehti jos koet että asiasta on apua.
Esimerkki: http://www.guzzitek.org/atelier/pb/350750NevSPTargNTXXPA_At%28I%29.pdf

Öljypohjassa on kansi jonka yläpuolella on suodatin. Ennen kuin avaat kannen, tai pitäisikö sanoa pohjan, katso miten päin se on. Väärin asennettuna se murtuu. Katso myös miten päin suodatin on jousineen ettei tule sisäistä öljyvuotoa. Huomaa että öljypohjassa on tyhjennysproput sekä etu- että takapäässä. Molemmista päistä kannattaa laskea öljyt pois. Vaikka takapäästä laskee "kaiken" niin etupropusta tulee vielä loraus. Öljynsuodattimen kannen kiinnityspultin alumiiniprikka pitää uusia joka kerta. Muutoin se pyrkii vuotamaan tai liikaa kiristettynä syvältä lohkosta lähtee kierteet. Tietää isompaa projektia se.

Vaihteistossa on alhaalla ensiövedon kotelon alareunassa tyhjennysproppu. Täyttö tehdään kyljessä olevasta isosta propusta pyörä vaaka-asennossa kunnes sinne ei enää mahdu. Ts. aukosta valuu öljyä ulos.

Kumiproppu on ajoitusmerkkien tarkkailua varten. Tarvitaan kun säädetään sytytystä (vanhemmat mallit) ja venttiilivälyksiä. Kumitulppa on usein kovettunut joten lämmittämällä sitä sen saa pois ja paikoilleen. Kunhan ei pudota sitä sisään kytkinkoteloon. Kumipropun takana pitää olla ehdottoman kuivaa. Kytkin ja vauhtipyörä on siellä.

Nevadan perän öljyt laitetaan takapropusta siten että takahaarukka on ehdottoman vaaka-asennossa. Perää pitää siis hieman nostaa. Normiasennossa perä jää vajaaksi.  Pieni proppu on huohotin. Sekin on hyvä irrottaa ja katsoa puhaltamalla että se toimii.
Toinen tapa on ottaa taka-akseli, iskuvaimennin ja koko peräbanjo irti ja tehdä öljynvaihto työpöydällä. Samalla näkee kardaaniakselin takaspoorien kunnon. Pitää olla puhtaat ruosteesta ja liasta ja hyvin voideltuna sitkostetulla vaseliinilla. Huomioi lukkorenkaan, jousen ja sen vastinlevyn järjestys.

Lainaus
Perän täyttö ok.
TunturiTT kerkesi jo antamaan väärää informaatiota. Takahaarukan pitää olla vaaka-asennossa. Muutoin perän etummainen kartiolaakeri jää huonolle voitelulle. Vaikuttaa ajan kanssa hammasvälykseen.

Todennäköisesti kysymyksiä tulee lisääkin. Kysele vain. Kyllä aina joku jaksaa vastata. Esimerkiksi ilmansuodattimen vaihdosta tai kytkimen säädöstä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #3 : Toukokuu 15, 2015, 22:59:44 ip »
Tuossa toki kysyttiin; täytetäänkö siitä pikkureiästä päältä. Kyllä täytetään. Jos kirjan mukaisen määrän laittaa, on ok. Ei tarvi katsella juorureiästä. Jos laittaa liikaa, tulee kyllä ylimääräinen pois huohottimen kautta kesäkuumalla. Eli ei, en antanut väärää tietoa.

Nevadakohtaista infoa; konepaketti keulii sen verran, että moottorin takaropun avaaminenkin riittää. Jos on iso astia, voi availla molemmat.

Suodattimen kannen saa väärin vain jos oikeasti yrittää. Siinä tapauksessa ei kannata käytellä työkaluja muutenkaan lähelläkään ajoneuvoja..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #4 : Toukokuu 15, 2015, 23:26:11 ip »
Kahdesta kolmesta pikkulohkosta on nuo suodattimen kannen "jäähdytysrivat" eli kannen asennon osoitus rikki. Tosin silloin ei ole niin nuukaa kannen asennosta enää...

Perään kun laittaa oikean määrän öljyä niin ei katkea esimerkiksi jalka kuten tuttavalleni kävi joka hankki pikkuGuzzin ja teki itse huollon. Oli jäänyt perä hiukan vajaaksi. Ylitäyttö ei haittaa tekniikkaa sinänsä kunhan vain se huohotin on kunnossa: päästää ulospäin mutta ei sisään. Mutta ei se ylimääräinen öljy ole kovin kivaa perän ripojen välissä. Liika öljykin on haitaksi: sitä menee kardaanitunneliin ja sieltä se huuhtelee sinne kertyneen ruosteen ja muun muhjun, jota siellä yleensä on, peräöljyn sekaan. Eikä siitä pikkureiästä tarvitse turata kun on iso reikäkin olemassa.
Jos neuvoo, TunturiTT, niin pitää ottaa huomioon se että tulee oikea mallikohtainen neuvo eikä jotain yleistystä asiasta. Ohjeesi olisi saattanut johtaa rakennevaurioon. Itse ajat ilmeisesti niin vähän että sulla ei ehkä ole merkitystä näille asioille.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #5 : Toukokuu 16, 2015, 00:06:27 ap »
Lue vastaus ajatuksella ja kirjoita sitten. "Jos kirjan mukaisen määrän laittaa..."
Jos tuolla ohjeella saa väärän määrän perään, ei voi kyllä minua syyttää. Ja kaikissa Nevadoissa on kirjan mukaan sama peräkkäin määrä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #6 : Toukokuu 16, 2015, 07:32:30 ap »
Kiitos taas vastauksista. Motomatti kysyi vuosimallia. Kyseessä on vuosimalli 2001. LTJ-merkintä Nevada 750-LF/743 (mitä tuo liikennetietojärjestelmän merkintä sitten kertookaan.)

Rekisterikilpi on NR-232 ja pyörä ostettu Hausjärveltä. Ei ollut käsittääkseni kovin pitkään edellisellä omistajalla. Kilometrit eivät pitäneet paikkansa, koska ei ollut ensiasennusrenkaita enää alla ja pakoputkien käyrät olivat sinistyneet. Sitten tosiaan huomattiin, että nopeus- ja matkamittari oli rikki. Se on menossa korjuuseen, kunhan saadaan uusi pyörijä.

Todella arvokas tieto tuo perän öljyjen määrä. Nyt sitä lienee siellä liian vähän. Eli ilmeisesti avaan takana sivussa olevan suurehkon propun ja painan pyörän etupään alas. Sitten täytän lisää, kunnes reiästä alkaa tulla öljyä. (Vaimon edellisen pyörän, Viragon perän öljyt täytettiin samalla tavalla takapropusta.)

En oikein ymmärrä italialaisen insinöörin logiikkaa, jos pyörä pitää kaataa vaakatasoon, että saa vaihteiston öljyt pois. Tuon ilmanpuhdistimenvaihtojutun luinkin Motomatin sivuilta. Taitaa olla ainoa pyörä maailmassa, jossa moottori pitää irrottaa, että voi vaihtaa suodattimen. Täytyy sekin tehdä tässä alkukesästä.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #7 : Toukokuu 16, 2015, 07:38:20 ap »
Ymmärsin varmaan näin aamuaivoilla tuon Motomatin pyörä vaaka-asennossa-tekstin  väärin:
" Täyttö tehdään kyljessä olevasta isosta propusta pyörä vaaka-asennossa kunnes sinne ei enää mahdu. Ts. aukosta valuu öljyä ulos."
Eli pyörä keskituella, mutta etu- ja takapää vaakatasossa. Pikkasen puolustan aivotoimintaani  esim. sillä logiikalla, joka tulee tuosta ilmanpuhdistimen vaihdosta (ja miksei myös Calin öljynsuodattimen sijoituksesta)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #8 : Toukokuu 16, 2015, 09:38:42 ap »
Joo se tarkoittaa toki takahaarukan asentoa. Olisi melkoista, jos koko mopo pitäisi laittaa vaateriin  :D
Öljyn määrä mittayksiköinä on 0,16l öljyä ja 0.01 haluamaansa molybdeenivalmistetta. Noilla määrillä ei pitäisi kirjan mukaan jalkojen katketa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #9 : Toukokuu 16, 2015, 10:42:08 ap »
Siis peräöljyä tarkastaessa ja täyttäessä takaswingi horisontin suuntaiseksi, joskus näin ;D
Sohc van Helmi.

Vaiska

  • Viestejä: 106
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #10 : Toukokuu 16, 2015, 11:07:25 ap »
Onko muuten Californian takahaarukassa sama juttu, että se pitää olla vaakatasossa, kun lisää perän öljyt vai riittääkö, että se on normaalisti keskituella? Silloin takarengas on noin 5 cm ilmassa, mutta takahaarukka ei ole vielä vaakatasossa. Jotta sen saa vaakatasoon, pitää varmaan laittaa lankku keskituen alle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #11 : Toukokuu 16, 2015, 11:38:06 ap »
Iskarit irti ja nostaa haarukkaa? Ei tarvi tehdä korkeata viritystä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Rockmaple

  • Viestejä: 31
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #12 : Toukokuu 16, 2015, 15:00:33 ip »
V7:n (sama perä Nevadassa ymmärtääkseni) ohjekirja neuvoo tarkastamaan peräöljyn niin että "keep vehicle upright with both wheels on the ground". Eli siis kammetaan sivutuelta pystyyn, mutta ei tuon tiedon mukaan haarukkaa tarvitse pituussuunnassa vaateriin passata? Italialainen insinööri toki osaa suunnitella asiat vaikeiksi, mutta yleensä ratkaisuille on edes joku peruste. Öljytason tarkastustulpan väärälle sijoitukselle ei nyt äkkiä tule mieleen muuta syytä kuin v....u. Vai onko muka svingi jossain mallissa ollut vaaterissa?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2015, 17:38:41 ip kirjoittanut Rockmaple »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #13 : Toukokuu 16, 2015, 22:53:58 ip »
On se noissa "sporttisemmissa" kokolailla vaaterissa.
Sohc van Helmi.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Nevadan öljyt ja öljynsuodatin
« Vastaus #14 : Toukokuu 17, 2015, 12:21:15 ip »
Dave Richardson kirjottaa asiasta Guzziologyssä näin...