Noissa 15RC ja 5AM taulukoissa näkyy hyvin ero tavoitelämmössä, jossa korjauskertoimet ei enää vaikuta.
15RC ssä ilmalle 22 ja moottorille 77 (=0), 5AM lle 15 ilmalle ja 60 moottorille (=1.000).
Pidemmälle menevää
arvailua asiasta:
15RCn korjauskertoimet lienevät prosentteina, kun on vähän vanhempaa arkkitehtuuria koko ecu. 5AM kohdalla numerot vaikuttavat sellaisilta, että kaiken yhteenlaskettuna summana tavoitellaan 1.000, joka viittaa lambdaan. Noita moottorin lämpökorjauksia katsellessa näyttäisi aika hyvin osuvan oikeille seoksille laskemalla lambda tavoite 2.0 miinus taulukon luku ( Esim 5 asteen lämmöllä kahvakulmalla 5.2 = 2.0 - 1.139 = 0.861 eli
AFR 12.65 ). Koska kulutus kasvaa, jollei tavoitelämpöjä saavuteta, niin todennäköisesti korjauskertoimilla vaikutetaan juuri tavoitelambdaan.
5AM ecun arkkitehtuuri nojannee muutenkin "kaikessa" lambdaan. Tavallaan pakko, koska päästöt ja katalysaattorin toiminta-alue ovat olleet tyyppihyväksynnän läpäisemisen edellytys. 15RC aikaan lamda vain lisättiin vanhan kylkeen, jotta sen ajan matalammat päästövaatimukset saatiin alitettua.
Jos asiat menee näin, niin paras tapa pienentää kylmän kelin kulutusta olisi saada kone pysymään kuumana.
Sylintereille siis pipoja virkkaamaan...