Kirjoittaja Aihe: V7 kokemuksia?  (Luettu 52243 kertaa)

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #75 : Toukokuu 06, 2015, 11:46:34 ap »
Nonni nyt on V7 tullut koeajoettua. Eilen käväisin Tampereella Heinolla, sattui olemaan samaan aikaan koeajoviikot joten piha oli täynnä enemmän tai vähemmän harmaantuneita konkareita nahkapanssareissaan joten hiukan hirvitti lähteä mukaan tumpeloimaan. Rouhiainen jonka kanssa oli pyörästä aiemmin jutellut oli sen verran hienotunteinen jotta ehdotti että voidaan aloitella tuolla toisella hallilla jossa on rauhallista. Eikun kamat niskaan, pientä opastusta ja sitten kokeilemaan. Täytyy myöntää että koskaan ns oikeata moottoripyörää kokeilematta tuo V7:kin tuntui aluksi melko isolta kapistukselta ja jotenkin kivikovalta ja melko hallitsemattomalta äkäiseltä möhkäleeltä (ja se näytti silti niin pieneltä jonkun bemarin matkaenduron rinnalla). Alussa oli pikkasen ongelmia ennenkun kytkimeen ja kaasuun tottui, viimeksi käsikytkintä on tullu käytettyä 80-luvulla pv:llä ajellessa, pyörä tuppasi kummasti välillä hiukan hyökkäilemään etenkin ykkösellä ennenkuin kaasuun ja kytkimen luistatukseen alkoi tottua.

Sitten eikun kylille, kyllä hirvitti ekat liikenneympyrät ja mutkat kun ei ollu jotenkin oikein minkäänlaista tuntumaa pyörään, vilkut unohtui järjestään päälle kun tottunu autossa itsestään palautuviin. Melkoinen pommi liikenteessä siis. No suuntasin poriin menevälle tielle jotta pääsen jonnekin rauhallisemmille alueille ja toinen yllätys oli miten voimakkaasti tuuli painaa vastaan satasen nopeudessa. Mietin mielessäni että okei jos satasessa on tällasta niin entäs kun motarilla on 120+ lasissa niin siinä varmaan tarvii jo oikeasti roikkua tangossa jotta pysyy kyydissä. Onneksi tie oli lähes tyhjä joten autoja ei hirveästi tarvinnut stressata.

P***jäykkänä pelosta jatkoin ajamista ja taisin puristaa kahvoja oikein hengen hädässä kun kämmenet alkoi olla ihan hapoilla. Sitten pois päätieltä pienemmille mutkateille. Tunnin verran kurvailin pitkin tampereen lähiseutuja ja kun ensikauhu alkoi hellittää niin aika nastaahan tuo oli, ensin alkuun olin hiukan epävarma miten vastaohjaus sujuu mutta ainakin tuolla V7:lla ei ollut mitään ongelmaa, se meni lähes itsestään mutkiin. Takaisin suunnatessa n 30 km päässä tampereesta alkoi vielä bensavalo palamaan joten se toi hiukan lisäjännitystä koeajon loppuun. Anyways summa summarum hauskaa oli etenkin kun nopeudet oli max 80 kmh ja tiet hiukan pienempiä. Motarille en koeajon aikana edes uskaltautunut.

Sinänsä oliko pyörä hyvä vai ei ei tietenkään minulle auennut kun ei ole mitään vertailupohjaa mutta ainakin itse tykkäsin kyllä tuosta V7:sta näin ensikokemuksena, tehoja tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi, istuma-asento vaikutti hyvältä ja touhu tuntui hauskalta kunhan alun pelko hiukan hellitti. Emäntä vielä jaksaa muistutella harrastuksen kalleudesta joten tuota seikkaa ja pyörän väritystä pohdiskellessa tässä vielä hiukan pyörittelen mietintämyssyä miten edetä hommassa.

Illalla piti mennä nukkumaan jo ennen yhdeksää kun väsytti aivan perhanasti, liekö tuo adrenaliinipaukku jotenkin fyysisesti vaikutti vai mikä oli. Ei tarvinnu nukkumattia kauaa odotella toisin kun yleensä  ;D

EDIT: Nyt kun muistelen niin tällä neitseellisellä koeajolla on jotain yhteneväisyttä yhteen toiseenkin ekaan kertaan. Pelkotila alussa kummassakin about samaa luokkaa, pyörän koeajo vaan kesti paljon pidempään kuin se toinen ajo.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2015, 13:15:30 ip kirjoittanut Rambe71 »

sy

  • Viestejä: 73
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #76 : Toukokuu 06, 2015, 15:02:39 ip »
"Sinänsä oliko pyörä hyvä vai ei ei tietenkään minulle auennut kun ei ole mitään vertailupohjaa mutta ainakin itse tykkäsin kyllä tuosta V7:sta näin ensikokemuksena, tehoja tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi, istuma-asento vaikutti hyvältä ja touhu tuntui hauskalta kunhan alun pelko hiukan hellitti."

Toistakymmentä eri, ja erilaista, pyörää on ollut alla viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Intian Royal Enfieldistä Guzzin Californiaan, keskikokoisia japsi-customeita, vanhoja brittipyöriä... Sanoisin, että nyt kun Guzzi V7 on taas hallussa ja ajossa, niin se on kyllä hauskin ajettava noista. Mutkateillä etenkin. Valtateilläkin toki pysyy hyvin liikenteen mukana, mutta itse en tykkää suoraa tietä posotella pitempään.
Ja 50 hv riittää hyvin kevyelle pyörälle. En voi muuta kuin suositella.

Niin, ovathan ne vanhat (-40 - 50-luvun) pyörät omalla tavallaan hauskoja, mutta eihän niitä voi verrata.

t.sy

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #77 : Toukokuu 06, 2015, 18:25:11 ip »
Sanoisin, että nyt kun Guzzi V7 on taas hallussa ja ajossa, niin se on kyllä hauskin ajettava noista. Mutkateillä etenkin. Valtateilläkin toki pysyy hyvin liikenteen mukana, mutta itse en tykkää suoraa tietä posotella pitempään.
Ja 50 hv riittää hyvin kevyelle pyörälle. En voi muuta kuin suositella.
Ok kuullostaa hyvältä, vielä kun osaisi päättää mikä väritys, liikkeessä näin sekä keltaisen että hopeisen (stonen) sekä sitten sen musta-oranssi specialin. Kaikkihan nuo erittäin hyvän näköisiä ovat, stoneen kallistuisin ihan hinnan takia ja yllätyin hiukan kun hopeanharmaa tankillinen olikin luonnossa paljon paremman näköinen mitä kuvissa, keltainen oli kyllä erittäin nätti myös ja alkup. suosikkini stone malleista muutenkin. Tosin keltainen ehkä myös erottuisi liikenteessä paremmin ainakin jos on auto viereisellä kaistalla joten siltä osin väri olisi senkin puolesta hyvä. Punaista en ole livenä nähnyt joten siitä on vaikea sanoa miten se vertautuu noihin kahteen. Kuvissa toki sekin näyttää hyvältä vaikkakin jotenkin se viime vuoden kirkkaampi punainen sävynä sopii omaan silmään paremmin kuin tämän vuotinen.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #78 : Toukokuu 06, 2015, 23:34:49 ip »
Vaatiiko pinnavanne sisärenkaan? Sisärenkaaton parempi.  ;D
Emeritus-guzzisti

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #79 : Toukokuu 07, 2015, 07:40:49 ap »
Lauantaina (9.5.) Tampereen R.M.Heinolla saattaapi muutama uuden karhea V7 eri värivaihtoehdoilla olla näkösällä, kun gruppolaiset lehahtavat puoliltapäivin paikalle.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #80 : Toukokuu 07, 2015, 08:05:45 ap »
Vaatiiko pinnavanne sisärenkaan? Sisärenkaaton parempi.  ;D

Pinnavanteestakin saa tubelessin. Ei tarvita kuin tuubillinen sikamassaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #81 : Toukokuu 07, 2015, 08:36:22 ap »
Älä viiti TunturiTT. Joku voi ottaa tosissaan.
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #82 : Toukokuu 07, 2015, 10:37:41 ap »
Vaatiiko pinnavanne sisärenkaan? Sisärenkaaton parempi.  ;D

Pinnavanteestakin saa tubelessin. Ei tarvita kuin tuubillinen sikamassaa.

Sikaflex?

Alumiinivanne on helpompi - ja luotettavampi, kun maastopyörästä ei ole kysymys. Mutta onhan niitä sisärenkaattomalle sopivia pinnavanteita, mutta V-seiskassa ei taida olla?
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #83 : Toukokuu 07, 2015, 11:56:49 ap »
Tämmönen olis hyvä moottoripyörän renkaallekin.


Btw; tuo sikaflex toimii muuten ihan oikeastikin. En tosin ole itse sitä kokeillut, mutta silti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #84 : Toukokuu 07, 2015, 11:59:06 ap »
Kappas vaan, tuollainen onkin olemassa!

https://www.youtube.com/watch?v=ikKeVNBAmQQ
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #85 : Toukokuu 10, 2015, 16:25:53 ip »
Noniin vaihtoehdot on karsiutuneet keltaiseen stoneen tai punaiseen specialiin. Vaimo tykkää punaisesta ja kiiltävästä, itse pidän keltaisesta ja ainakin omaan silmään matta tankki näyttää myös ihan kivalta (toki siis punainen special on  hemmetin nätti kuvien perusteella, keltainen vaan on jotenkin pirteä ja kelta-musta-kromi combo toimii aina) ja tietty tonnin hintaero on aika iso kynnys huomioiden mitä sillä tonnilla saa.

Anyways ulkonäköä lukuunottamatta tekniikaltaanhan nuo on kait ihan identtiset mutta onko pinna vs kevytmetallivanteilla käytännön ajossa jotain eroa, pinnavanteissa on sisäkumit joten onko ne esim jotenkin herkemmät puhkeamaan tai vuotamaan ajan kuluessa tms. Liikkeen myyjä sanoi että pinnavanne joustaa hieman joten kuulemma hiekalla tunnokkaampi mutta jos itse hiekkatiellä ajaisin niin se nyt olis varmaan vähän erityyppistä ajoa mitä myyjä meinasi, tarkoitti varmaan sitä jos scrambler versiolla vaikka harrastaa hiekalla hiukan vauhdikkaampaa menoa. Olettaisin että jos köröttelee jotain mökkitietä neljää-viittäkymppiä niin on aivan sama onko kevytmetalli vai pinnavanteet.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #86 : Toukokuu 10, 2015, 19:43:43 ip »
Itseäni aikanaan yli kymmenen vuotta sitten hämmästytti joidenkin Guzzi-mallien mattamaalaus. Aika on näyttänyt että mattapinta pitää pintansa aikaa vastaan erinomaisen hyvin ja siihen tulee ajan kanssa käänteistä patinaa: kuluneet kohdat alkavat hiljalleen kiiltämään.

Makuasia kumpi vanteista on parempi. Itse olen ajanut satojatuhansia kilometrejä sisärenkaallisilla pinnavanteilla eikä voi sanoa että olisivat olleet erityisen herkkiä puhkeamaan. Hifistit tietysti laittavat joka renkaanvaihdon yhteydessä uuden sisäkumin. Itse ajoin samalla sisäkumilla kaksi tai kolme päällikumia sileäksi. Omatoimiselle renkaanvaihtajalle on valuvanne helpompi tapaus.
Valuvanne on usein painavampi kuin pinnavanne. Käytännössä tuskin huomaat mitään eroa.

Pinnavanne on retrompaa tyyliä ja pitää usein paremmin hintansa ja vannekehän voi aina vaihtaa alkuperäiseen napaan jos tulee mieleen vaihtaa rengaskokoa.

Paineen hitaasta alenemisesta ominaisuutena ei ole käytännön merkitystä: muutenkin ilmanpaineet tarkistetaan liki viikoittain ja ainakin jos lähdetään vähänkin pidemmälle reissulle. Samalla selviää jos on merkittävää paineenalenemaa.

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #87 : Toukokuu 28, 2015, 22:59:11 ip »
Noniin tänään tuli vihdoinkin ajettua Tampereelta kananmunan keltuaisen värinen V7 II stone kotiin   :D
Hauskaa oli, aurinko paistoi ja keväinen lietteen tuoksu leijui nenässä, kolusin pienet maalaistiet matkan varrelta ja sain upotettua Tampere - Turku väliin lähemmäs viisi tuntia  ;D

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #88 : Toukokuu 28, 2015, 23:14:06 ip »
Ihan omaksi siis? Onnittelut uuden pyörän johdosta!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #89 : Toukokuu 28, 2015, 23:14:26 ip »
Onnea uudelle pyörälle :D.  Jaa Turkuun? Sittenhän on maan parhaita tietäjiä Piikkiössä palvelujaan tarjoamassa? Ei taida kytkin kalkattaa nykyguzzeissa... Äsken kun kuulin omaa toisen ajamana ilman että itsellä oli tulpat korvissa... oikein hävetti se tuomiopäivän remmakka... Olen lukenut että sutimisen esto lähtee pois päältä kun painaa starttia koneen käydessä... että jos on oikein mujua ja hiekkaa alla, menee niin paremmin. Vissiin on kuitenkin vain osa tehosta tuolloin käytössä?
V11 - it defines you.