Kirjoittaja Aihe: V7 kokemuksia?  (Luettu 52225 kertaa)

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 20, 2015, 11:00:57 ap »
Tietääkseni lämpimällä ilmalla kaatuminen sattuu ihan yhtä paljon, kuin kylmällä ilmalla. Jos vaikkapa juhannusviikolla liukuu 50 nopeudesta asfaltilla shortseissa ja T-paidassa, niin jouluna vielä on kipeä!

Toki, en siis kritisoi mitenkään asujen ja suojien  käyttöä mutta kunnon fillarillakin pääsee alamäkeen tuon 50 aika helposti ja siinä on juurikin shortsit ja t-paita päällä. Tai vaikka rullaluistimillakin saa alamäkeen melko hyvän vauhdin ja ei tarvii olla kovin kummoinen kivi kun lähtee luistin alta. Tietty noilla  keskimääräinen tilannenopeus on kaupungissakin yleensä paljon pienempi ja on vähemmän alttiina muiden aiheuttamille vaaratilanteille kuin prätkällä (Turkulaisia bussikuskeja tosin saa varoa  ;) no vitsi, vitsi)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 20, 2015, 11:21:52 ap »
Mulla on kyllä luistellessakin riittävästi suojia päällä. Arvostan tuota omaa kroppaa jonkin verran.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 20, 2015, 11:28:19 ap »
Ajoasuista sen verran että kallis ei ole aina hyvä eikä edullinenkaan huono.
Testasin joskus eräälle moottoripyörälehdelle ajoasuja ja -varusteita. Sain siis lehden kustantantama ajoasut käyttööni. Yllätys oli melkoinen millaisia ominaisuuseroja voi asuilla olla. Hinta ei korreloinut ominaisuuksien suhteen kuin harvoissa tapauksissa. Kaatumis- ja törmäysasioita en testannut.

Ajoasujen suojille ei ole mitään pakollista standardia. Kuten esimerkiksi työasuille on. Useimmissa tapauksissa suojat on merkitty CE-tunnuksella. Tarkoittaa että valmistaja vastaa siitä että ne kelpaavat käyttöön EU-alueella.

Standardia ollaan kyllä EU:n komission parissa ajoasuille kehittämässä. Moottoripyöräjärjestöt vastustavat tätä. Syy: todennäköistä on että standardin valmistuttua standardoitu ajoasu tulisi pakolliseksi kaikille motoristeille. Vakuutuslaitokset ovat myös puoltamassa pakollisuutta. Jokainen voi arvioida mitä siitä seuraisi.

Suojaava ajoasu on passiivinen suojaväline. Se suojaa silloin kun tapahtuu. Muutoin se on joko sopiva, liian lämmin tai liian kylmä.

Miellyttävä ajoasu, kelistä riippuen, on aktiivinen suoja. Silloin on kuljettajan mieli on helpommin hyvä ja huomiokyky liikenteessä korkealla tasolla.

Että ajoasusta saataisiin miellyttävä kaikissa olosuhteissa on melko hankalaa tai ainakin tekee ajoasusta arvokkaan. Tai sitten niitä pitää olla useita: shortseista talvitoppavuoriseen kokopukuun.

Itse valitsen ajoasuni tarpeen mukaan. Yleensä ohuet nahkahousut joiden alla pitkät kalsarit ja t-paita jonka päällä ajotakki vuorilla tai ilman. Toppauksia vain kyynärpäissä. Useimmiten avokypärä ja ajolasit. Sateen varalle sadeasun housut nahkahousujen päälle. Hyvät hanskat.




Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 20, 2015, 11:31:03 ap »
omasta mielestäni tuo veeseiska kakkonen on yksi näteimmistä pyöristä mitä olen nähnyt
Samaa mieltä vaikka yleisesti ottaen en moottoripyörien malleista juuri mitään tiedäkään mutta tuo oli itsellä ainakin rakkautta ensi silmäyksellä kun tuon näin. Tarvinnee käydä Tampereella Heinolla hiukan ihailemassa. Siellä taitaa olla myös käytetty cb paikan päällä joten näkis senkin samalla. Sitten tarjousta kyselemään ja  pientä laskeskelua riittääkö rahat pyörään ja kamppeisiin ja vakuutuksiin ylipäätään vai tarviiko vielä säästää vuoden verran  :-\. Lupasin kyllä itselleni ettei ikinä enää rahoitusta kun 5 vuotta makselin autoa pois tuossa jokunen vuosi sitten.

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #19 : Huhtikuu 20, 2015, 11:47:53 ap »
Kypäristä vielä eli kokokypärä lienee turvallisin mutta muuten miten noissa menee melutasot, itselle siis tuntematon käsite kun en ole maantienopeuksia kypärä päässä ollut niin ei ole mitään mielikuvaa paljonko tuulen aiheuttamaa melua kuuluu. Vaihtoehtoja lienee kokokypärän ohessa avokypärä laseilla tai koko naaman peittävällä visiirillä eikö vaan (joka ehkä olis mieleisin ratkaisu koska en halua ötököitä naamalle) tai sellanen jossa on leukasuoja mutta koko härpäke nousee otsalle. Jostain foorumilta lueskelin että esim hyvin ilmastoitu kypärä voi vastaavasti olla äänekäs kun tuuli suhisee potassa enemmän. Itsellä siis rillit joten ajolasit on varmaan se epäkäytännöllisin vaihtoehto vaikkakin avopotta ja lasit toki tuon V7:n kanssa menis parhaiten tyylin puolesta. Olettaisin että silmälasit voi huurustua aika helposti ajolaseissa ainakin jos on vähänkään paikallaan vaikka ne muuten mahtuiskin päähän.

Nonni nyt sorvin ääreen ettei mene koko työpäivä tähän pyörähäröilyyn  ;D

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #20 : Huhtikuu 20, 2015, 11:57:26 ap »
Aika monella koululla on pyörät ajo-opetusta varten. Useimmat eivät edes ota oppilaaksi ilman asiallisia varusteita. Siten se varustekauppa on käytävä ensin koluamassa. Siinä ei mitään mene hukkaan kun se pyörä on ostosuunnitelmassa oikeasti. Kun koulun pyörällä ottaa muutaman tunnin, voi sitten paremmin arvioida kaupassa tarjokkaiden ominaisuuksia. Kun kauppaan kävelee ajovermeet päällä, saattaa koeajoonkin hellitä ajopeli paremmalla luottamuksella. Itsekin voi harjoitella jos on pyörä. Ohjekirjaksi käy tämä:

http://motoristisurvival.fi/vanhat/Ajo_Hanskassa/Ajo_Hanskassa_kokonaan_s1-65.pdf

Housunpuntin on oltava niin pitkä, että ylettyy nilkkoihin istuessa. Takin on oltava käsivarsista ja olkapäistä huomiovärinen. Muuta vinkkiä tuossa jo edellä tulikin.

Huomiovärin itse unohdin huomioida. Ompelin sitten jälkeenpäin takkiin merioranssista kankaasta olkapalat. Autojen eteen ajot vähenivät dramaattisesti. Pidän näkyvyyttä puvun ehdottomana vaatimuksena.

Kypärän on oltava tiukka. Niin tiukka kuin suinkin mahtuu. Se sisus painuu ja väljenee.

Saappaiden kantalaput juuri teetin suutarilla. Oli niin suora pohja, että piti yhtenään ajossa korjailla jalkojen asentoa ja tunnustella missä se tappi on.

Käsineissä on oltava kunnon vahvikkeet. Viime kaatumisessa meinasin menettää kaksi sormea...

Lieneekö vanhan ammatin tottumusta, mutta hiki ei tule taukopaikallakaan. Olen aina pitänyt alla täysipituisia alushousuja ja paitaa, tekninen alusasu kai on oikea termi. Alusasu on oltava tyköistuva, ei väljä. Idea on, että kudeneule imee iholta vettä ja levittää isolle alalle ja haihduttaa sen. Se haihtuminen viilentää. Sama puku on kuivana myös lämmin. Niitä alusasuja minulla on useita ja puhdas polypropyleeni on paras. Puuvilla on täysin kelvoton materiaali. Ajopuku on Held kalvopuku. Pitää hyvin sekä tuulta, että sadetta. Puvun lisävuori pitää lämpimänä +5° asti. Neljä kesää jo toiminut hyvin, eikä ollut hinnan kiroissa. Kuumat pakoputket ovat jo polttaneet puntteihin reikiä. Harmittaisi jos olisi kovin kallis puku.

Ajokausi on jo avattu. Minun ajomantrassa on kolme sanaa: Ennakoi, ennakoi, ennakoi.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #21 : Huhtikuu 20, 2015, 14:31:30 ip »
Lainaus
veeseiska kakkonen on yksi näteimmistä pyöristä mitä olen nähnyt
Löytyy tästäkin "ne jyrää meitin" (:D) kuvasta.  Edit: Ja minun silmääni näyttää laadukasta (turvallista) asua olevan kovasti.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2015, 20:44:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Peki

  • Viestejä: 155
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #22 : Huhtikuu 20, 2015, 15:44:16 ip »
Tarkennetaan nyt tuota Motomatin kirjoitusta sen verran, että ajoasustandardi on toki ollut olemassa ja voimassa EU:n alueella jo vuosikausia. Niin iskusuojille, saappaille, hanskoille kuin itse ajoasullekin on olemassa hyvinkin tarkat vaatimukset iskujen vaimennuksen, repeämislujuuden, hankauskestävyyden ym. osalta. Standardin mukaiset ajovarusteet katsotaan henkilönsuojaimiksi, ja niiden käyttö on pakollista ammatikseen ajaville. Suomessa siis käytännössä lähinnä moottoripyöräpoliiseille.

Harrastajaa pakko ei koske. Säädöksen ainoa harrastajalle periaatteessa näkyvä vaikutus on, että muita kuin standardin mukaisia, testattuja ja hyväksyttyjä varusteita ei saa (tai siis ei saisi) mainostaa suojaavina. Jokainen ajovarustemainoksia selannut tietää, että tuo kielto on aika kuollut pykälä.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #23 : Huhtikuu 20, 2015, 15:48:54 ip »
Tuon avokypärävaihtoehdon suhteen pidän erittäin toimivana Davidaa. Sellaista jossa on ne paksut fyllit. Nahkapinta ja korvat uppoaa omiin kuppeihinsa kuin peltoreissa ikään.
Kommunikointi naapurin kanssa sujuisi varmaan parhaiten viittomakielellä. Niin hyvin jää äänet ulkopuolelle. Ei vapise eikä kolise päässä ajon aikana. Kallis ja hyvä.
Ennen tuota oli Shoein avokki, sellainen poliisimalli. Oli kallis mutta ei hyvä. Kovat toppaukset ja "eli" sen vuoksi koko ajan päässä ajon aikana.

Avokypärä on minun ehdoton valintani Californian selkään. Olkoon, että on varmasti kokopottaa turvattomampi. Asvalttiin sukeltaessa taitaa tulla LeukaMonosestakin Hjallis Harkimo.
Ja pienikin vesisade (tihku) pistelee sitten naamaa ihan saakelisti. Ongelma hoituu tietysti liinalla tai puffilla kevyesti, mutta siinä on sitten märkä rätti vasten naamaa. Siltikin avo.
Koppakuoriaisista ja amppareista en viitsi sanoa mitään ...

V11 Lempparilla tulee ajeltua avolla myös, jos nopeudet pysyy "normeissa". Jos kiirettä aikoo pitää, niin katteen yli lykkää happea vähän turhan paljon. Alkaa posket lepattaa.

Ajolasit pelittää kyllä ihan hyvin silmälasienkin kanssa. Ainakin malli joka on itselläni käytössä. Nimeä en tähän hätään muista. Malli näkyy hämärästi Camnin "ne jyrää meitin" kuvassa. Harmaapartainen ukko Vintagen selässä, eturivissä kolmas oikealta.

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #24 : Huhtikuu 20, 2015, 18:31:08 ip »
Tuon avokypärävaihtoehdon suhteen pidän erittäin toimivana Davidaa. Sellaista jossa on ne paksut fyllit.

Katselin noita Davidoita aiemmin ja erittäin stylen ja laadukkaan oloisia noin kuvan perusteella, Davidan sivuilla näyttää olevan Aviator Pilot T2 lasit jotka on suunniteltu silmälasinkäyttäjille.  Komeat on mutta näyttää aikas tyyriiltä kombolta.

Tarjouksenkin jo sain V7:sta  ;D vielä pitää selvittää pikku detalji joka unohtui kokonaan jotta onko taloyhtiön parkkihallissa vapaita paikkoja. Jos ei niin sitten menikin hiukan hankalaksi.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #25 : Huhtikuu 20, 2015, 21:11:37 ip »
Jep. Sehän olikin justiinsa toi Aviator Pilot ne minunkin kakkulat. Kalliit oli. Taisin ostaa aikanaan Moto Italiasta.

Mutta hyvin ne kyllä kestää käyttöä. On sillä tavalla elastiset. Se trabelssi noissa on, että nauha, vai miksi häntä nimittää, menettää elastisuuttaan ajan myötä. Olen pitänyt niitä ns. vapaalla silloin kun ei  ole käytössä. Eli, ei pingotettuna kypärän otsalle, mutta silti aika tekee tehtävänsä.

Olin jo yhtenä kesänä ostamassa Moto Italiasta kokonaan uusia laseja kun Merivuoren Heippa sanoi, että saahan niihin pelkkää nauhaakin. Fiksu homma. Taisi maksaa jotain kolmen kympin huudeilla se pelkkä nauha. Ei siis ihan halpa sekään. Ei noista Aviatoreista kuitenkaan isoa kustannusta tule per kesä, jos miettii mitä motarointi maksaa muuten.


Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #26 : Huhtikuu 20, 2015, 21:45:29 ip »
Aviatorit on kalliit, mutta hyvät.
Niihin saa varaosia ja erivärisiä "linssejä". Runko tuntuu vahvalta ja se voisi tarkoittaa sitä, että lasit kestää vuosia.
Itsellä on ollut Aviatorit kohta kymmenen vuotta ja mitään ei ole tarvinnut vaihtaa / korjata.
Jos käyttää silmälaseja, niin Aviatorin pehmusteissa on pieni vekki sankoja varten.
Olen harkinnut uusien "linssien" tilaamista, mutta en ole vielä eestynyt.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #27 : Huhtikuu 20, 2015, 21:56:34 ip »
Lainaus
Taisi maksaa jotain kolmen kympin huudeilla se pelkkä nauha.
Ompelutarvikeliikkeessä on vastaavaa elastista nauhaa moneen lähtöön. Itse olen 80 -luvun Climaxeihin ostanut jo useampaan otteeseen uuden remmin. Ommella tietysti pitää osata.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #28 : Huhtikuu 20, 2015, 22:49:06 ip »
Lainaus
Jos kiirettä aikoo pitää, niin katteen yli lykkää happea vähän turhan paljon. Alkaa posket lepattaa.
Turvallisin pappaosasto ei taida olla V7 tapauksessa jees? Kun itse muistutan joka tapauksessa Moskovan sirkuksen moottoripyöräilevää karhua, Schuberth ei asiaa pahenna...  Kuvassa kyllä on "Cool" meininki enemmän asiaankuuluvine kypärineen.

Siteeraus Motorrad 7/2015 -lehdestä (valmistaja/kokonaispisteet - neljä parasta): Schuberth C3 Pro/88, BMW Systemhelm 6 Evo/87, Shoei Neotec/85, X-lite X-1003/85.

Kuvassa V7 ja V7-II vierekkäin. Vasemman laturikopasta näkee että on vanhempi ja kun tietää, näyttää oikeanpuoleisen moottori olevan eteenpäin nyökällään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 21, 2015, 13:53:02 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #29 : Huhtikuu 21, 2015, 00:49:19 ap »
Törmäsin tuollaiseen Bell Bullit kokokypärään jossa olis sopivasti retrohenkeä ja leuka suojassa, varsinkin kuplavisiirillä  valkopunainen kromireunuksinen alkaa olla jo aika pornon näköinen  :D, (saa vissiin sävytettynäkin joten joku hiukan oranssi tai sininen visiiri tuohon vielä vähän tuomaan lisää blingiä) hienoja kypäriä, tosin en tiedä riittäiskö itseluottamus pitää tuota valkoista varsinkaan tuolla kuplavisiirillä. Sen tiedän että eukko ainakin repeäisi ihan totaalisesti jos marssisin tuo päässä joku päivä sisään.