Aika monella koululla on pyörät ajo-opetusta varten. Useimmat eivät edes ota oppilaaksi ilman asiallisia varusteita. Siten se varustekauppa on käytävä ensin koluamassa. Siinä ei mitään mene hukkaan kun se pyörä on ostosuunnitelmassa oikeasti. Kun koulun pyörällä ottaa muutaman tunnin, voi sitten paremmin arvioida kaupassa tarjokkaiden ominaisuuksia. Kun kauppaan kävelee ajovermeet päällä, saattaa koeajoonkin hellitä ajopeli paremmalla luottamuksella. Itsekin voi harjoitella jos on pyörä. Ohjekirjaksi käy tämä:
http://motoristisurvival.fi/vanhat/Ajo_Hanskassa/Ajo_Hanskassa_kokonaan_s1-65.pdfHousunpuntin on oltava niin pitkä, että ylettyy nilkkoihin istuessa. Takin on oltava käsivarsista ja olkapäistä huomiovärinen. Muuta vinkkiä tuossa jo edellä tulikin.
Huomiovärin itse unohdin huomioida. Ompelin sitten jälkeenpäin takkiin merioranssista kankaasta olkapalat. Autojen eteen ajot vähenivät dramaattisesti. Pidän näkyvyyttä puvun ehdottomana vaatimuksena.
Kypärän on oltava tiukka. Niin tiukka kuin suinkin mahtuu. Se sisus painuu ja väljenee.
Saappaiden kantalaput juuri teetin suutarilla. Oli niin suora pohja, että piti yhtenään ajossa korjailla jalkojen asentoa ja tunnustella missä se tappi on.
Käsineissä on oltava kunnon vahvikkeet. Viime kaatumisessa meinasin menettää kaksi sormea...
Lieneekö vanhan ammatin tottumusta, mutta hiki ei tule taukopaikallakaan. Olen aina pitänyt alla täysipituisia alushousuja ja paitaa, tekninen alusasu kai on oikea termi. Alusasu on oltava tyköistuva, ei väljä. Idea on, että kudeneule imee iholta vettä ja levittää isolle alalle ja haihduttaa sen. Se haihtuminen viilentää. Sama puku on kuivana myös lämmin. Niitä alusasuja minulla on useita ja puhdas polypropyleeni on paras. Puuvilla on täysin kelvoton materiaali. Ajopuku on Held kalvopuku. Pitää hyvin sekä tuulta, että sadetta. Puvun lisävuori pitää lämpimänä +5° asti. Neljä kesää jo toiminut hyvin, eikä ollut hinnan kiroissa. Kuumat pakoputket ovat jo polttaneet puntteihin reikiä. Harmittaisi jos olisi kovin kallis puku.
Ajokausi on jo avattu. Minun ajomantrassa on kolme sanaa: Ennakoi, ennakoi, ennakoi.