Kirjoittaja Aihe: V7 kokemuksia?  (Luettu 52202 kertaa)

Rambe71

  • Viestejä: 34
V7 kokemuksia?
« : Huhtikuu 19, 2015, 12:09:21 ip »
Terve

Kesä lähestyy  ja sen mukana taas se jokavuotinen kuumotus moottoripyörän hankintaan.  Nyt vihdoinkin alkaisi olla mahdollisuus mieleisen pyörän hankintaan taloudellisesti ja kun luovuin autostakin muutama vuosi sitten turhana kapistuksena niin nyt on varsinkin kesäisin alkanut suuresti kyrsiä kun käytössä on vaan tennarit, fillari ja julkiset välineet.

Transformers kyykkypyörät ei nappaa yhtään vaan hakusessa on enemmänkin retroa. Ensin silmiin osui honda cb 1100 joka mielestäni on kaunis kun karamelli ja se toinen potentiaalinen vaihtoehto, sitten eksyin jostain moto guzzin sivuille ja V7 osui heti hermoon, tyyli on pyörässä enemmän kun kohdallaan. Nyt kiinnostaakin millainen V7 on käytössä. Youtuben puhki koluttuani näyttää siltä että ainakin sillä on hauska ajaa, fiilis kohdillaan ja aloittelijalle hyvä helposti käsiteltävänä ja tehojakin on aika maltillisesti.  Kokemukset 2-pyöräisistä rajoittuu lähinnä 80-luvun mopoiluaikoihin (tosin tuunatut pv:t ja monkeyt kulki kyllä sillon paremmin kun tämän päivän kevarit  ;D ) ja satunnaisiin kevarikokeiluihin metsäteillä eli kokemus siis aika lailla nollatasoa moottoripyöräilystä, A-kortti löytyy kun olen viimeistä vuosiluokkaa joka sai sen kylkiäisenä.

Haeskelen siis pyörää jolla voi ajella suht rauhallisesti pieniä maaseututeitä hymy korvissa maisemista ja fiiliksestä nautiskellen. Luulisin että sekä cb ja V7 täyttää nuo tarpeet mutta joku  tuossa v7:ssa vaan viehättää suuresti, onko se sitten se design vai äänet vai merkki, en tiedä vai kaikki yhdessä, jotain sellasta räyhäkkyyttä tuossa muotokielessä on joka hiukan puuttuu hondasta. Äänet varsinkin aftermarket putkilla pesee hondan surinan mennen tullen ja hintakin on lompakolle sopuisampi. Hankkisin joka tapauksessa siis II version koska abs jarruista en ala tinkiä. Myös joku käsittelykoulutus lienee tarpeen, mitään turhia luuloja omista taidoista ei ole.

Mutta mites sitten jos tarakalle istuttaa vaimokkeen ja hiukan matkatavaroita. Hyytyykö V7 ensimmäiseen isompaan ylämäkeen vai riittääkö suoristuskyky kuormattunakin kiireettömään mutta vaivattomaan ajoon, mihinkään autobahnille tosin ei ole tarkoitus lähteä. Jostain lueskelin myös että pyörä käy hiukan ahtaaksi kaksi päällä  ja aika pieneltähän tuo näyttää, itsellä mitat on 174 cm, 84 kg, emäntä nyt jostain syystä ei suostu kertomaan paljonko painaa  ??? mutta about 155 cm / 50 kg. Tosin mitenkään taattua ei siis ole jotta istuuko puoliso kerran kokeiltuaan enää toista kertaa tarakalle =) ei ainakaan toistaiseksi ole osoittanut mitään kovin suurta intohimoa aiheeseen.

Entäs pyörän huoltokulut, onko MG ylläpitokulut halvemmat kun esim vaikka tuon CB:n ja miten pyörien huoltokulut/vuosihuollot noin ylipäätään menee kustannusten osalta V7:ssa.

Vaihtoehdoista kiinnostaa siis sekä Stone että Special, Racer on vähän liikaa mun makuun (alumiinitankki on kyllä hieno mutta numerolätkät menee jo vähän yli). Onko stonessa ja specialissa muuta eroa kun tankin maalaus, vanteet ja pelkääjän paikan kahvat? Tekniikka lienee kaikin puolin sama noissa Racerin parempaa takajousitusta lukuunottamatta jos oikein olen ymmärtänyt.

Matkustajan ergonomiasta vielä kun tiedän että vaimo haluaa ainakin vähänkään kioskireissua pidemmälle matkalle jonkin sortin selkätuen mutta minkäänlaista selkänojaa en ole nähnyt. Joku laukku lienee ainoa ratkaisu jolla sen saa tehtyä? Tosin selkänoja nyt itsessään olisi kyllä aika susiruma tässä pyörässä mutta eipä ne laukutkaan esteettisesti yleensä kovin kauniita ole.

Laatukin vissiin on näissä nykyisissä guzzeissa ihan kohdillaan joten rahoilleen saa kunnon vastineen.

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 19, 2015, 13:57:59 ip »
Moi
V7:sta ei ole kokemusta kuin koeajolta. Omistin Breva 750:n ja se vastaa teholtaan ja alustaltaan aika lailla V seiskaa.
Teho riitti hyvin kuvaamaasi ajeluun mutkateillä. Ei sillä isommillakaan teillä jalkoihin jäänyt.
Vaimo istui monet kerrat kyydissä ja kyllä ilta- ja viikonloppuajelut sujuivat myös kahdestaan.
Kuljetuskapasiteettina minulla oli vain tankkilaukku.
Myönnetään, että kahden hengen kuormalla lisätehosta ei olisi ollut haittaa, mutta sillä kumminkin pärjäsi.

Ajelin pyörällä 25000km ja ainoa "vika" oli kerran vuodessa palanut takavalon polttimo.
Huollot tein takuuajan jälkeen itse. Pyörä vaihtui sitten lähinnä vaihteluhalun takia Grisoon.

Monasti olen pikkubrevaa kaivannut lähinnä sen keveyden ja ketteryyden takia kun 90% ajosta ajan
kuitenkin soolona. Moto Guzzien laadussa ei ole moittimista ainakaan oman kokemuksen puolesta.
Nyt n. 75 000 hienoa km takana Guzzeilla.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 19, 2015, 14:54:55 ip »
Guzzeissa on laatu hyvää, ylläpito helppoa ja huoltaminen edullista. V7 malleissa ei ole ollut ongelmia, eikä mitään heikkoa lenkkiä. Naisväen mieleen on varmasti paikkoja sotkematon kardaaniveto. Pikkulohko (750) on kevyt ja helppo käsitellä, siksi oiva valinta kaupunkiin ja lyhyille parin-kolmen sadan kilometrin reissuille. Pidemmällekin, mutta siihen löytyy parempia vaihtoehtoja, kun on laukut täynnä tavaraa ja kaipaa moottoritie suorityskykyä ja -mukavuutta.
... minkäänlaista selkänojaa en ole nähnyt. Joku laukku lienee ainoa ratkaisu jolla sen saa tehtyä?
Guzzin alkuperäislaukut ja telineet tekee Hepco & Becker, jolta löytyy V7 II malliin teline (linkki).
Siihen yleismallin selkänoja ? (linkki) Itsellä Nevadassa takalaukku toimii selkänojana.
Guzziin päätymisen myötä löytyy täältä avulias ja kannustava joukko kohtalotovereita - hyvässä mielessä.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2015, 15:55:47 ip »
Pikkulohko Guzzit on mukavia ajaa ja vaikka tehoja on maltillisesti, niin vääntää ihan hyvin ylämäkiin parikin päällä.
Itselläni oli saman rungon (eikös niissä ole sama hyväksi todettu, nyt en ihan varma?) Nevada ja hyvin pelitti matkapyöränäkin parit Lapin reissut, vain kuski+matkavarustus kyydissä tosin.
Kiva heitellä mutkiin, ketterä, kevyt ja kuitenkin vakaa.
V7 kokeilin ja oli hyvin saman oloinen (Nevadassa isohko pleksi ja laukut lisäsi ilmanvastusta ja oli sikäli hieman erilainen).
Kaikki huolto on helppoa Guzzeissa.
Ilmanputsari pikkulohkoissa poikkeuksena, siitä juttua näillä palstoilla.
Onnistuu kyllä kotikonstein sekin asennus.
Luotettava fiilis jäi, ei koskaan mitään pulmaa mikä olisi tielle jättänyt.
Ajoin sillä käytettynä olikohan 38000 mittarissa ostettuna n25000 km kunnes isompaan tuli hinku.
Vaikka tehoa on alle 50hp, niin onnistuin ottamaan roimat sakot Nevadalla Kuopion lähellä 165kmh loivaan alamäkeen täydessä markavarustuksessa.
Kortin lähtö oli erittäin lähellä, mutta paikallisen miliisin kunniaksi todettava että ottivat inhimillisen kannan, kun oli kiire sairaalaan.
Mutta pointina että kulkee pienetkin Guzzit ihan riittävästi.


Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2015, 16:32:40 ip »
Oolright hyvältä kuullostaa Guzzi. Onko kukaan sattunut tyyppaamaan tuota cb 1100:sta. Aika paljon painavampihan se on joten lienee jonnin verran kankeampi ja haastavampi olettaisin. Tosin sitäkin kehutaan kyllä aika ketteräksi ja helposti käsiteltäväksi. Ulkonäkö siinäkin kohdillaan mutta äänimaailma ei oikein herätä kauheasti fiiliksiä. Mietin vaan onko Guzzissa enemmän fun factoria tien päällä, jotenkin sellaisen vaikutelman olen saanut että V7:n olettaisin olevan "hauskempi". No se ehkä selviäisi parhaiten koeajolla.

ps. uskaltaako liikkeet edes antaa koeajoon pyörää jos kokemustaso on luokkaa parit vuokraskootterit etelän lomareissuilta ja sitä ennen solifer suzuki pv50 80-luvun puolivälissä ;D

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2015, 17:09:33 ip »
Asiasta kolmanteen, koitan kartoittaa paljonko muita kuluja tulee pyörän hankintahinnan päälle joten paljonko kannattaa varata fyrkkaa ajovarusteisiin. Potta varmaan kannattaa ostaa kerralla ainakin hyvä. Muista releistä en sit oikein itse tiedä mitä tarviis ja mitä laatutasoa. Shortseissa ja sandaaleissa ajaminen varmaan on kohtuu huono idea noin ylipäätään.

Laskeskelin että vajaalla tonnilla saisi kypärän, ajoasun (halvemmasta päästä jonkun tekstiilitakin ja housut) kengät ja hanskat. Se mulle ei ihan auennut että tarviiko asuihin ostaa erikseen ne suojat vai tuleeko niissä jotain mukana vai vaan paikat ja suojat ostetaan erikseen.

Mites muuten jos on oikein tosi kuuma hellepäivä niin millaiset releet niskassa ajelette?

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 19, 2015, 17:58:26 ip »
Minäkin menin ostamaan V7:aa, mutta Nevadalla tulin kaupasta ulos. Se oli niin kaunis ja olen heikkona kaikkeen kauniiseen. Lisäksi se oli sattumalta ilman odotusta heti saatavana. Ei ollut 40 vuoden jälkeen mitään moottoripyöräkokemusta. Netissä tietysti kaikki kehuivat omiaan. Ota siitä sitten selvää... Mistään muusta merkistä tai edes –mallista ei ole kokemusta vieläkään. Nooh... kaupasta alkoi opettelu omalla pyörällä. Isolla parkkipaikalla oli tilaa opetella hanikat ja hiukan hidasajoa ja käsittelyä. Netistä oli läksyt katsottu ja niiden mukaan harjoittelin. Sitten kun alkoi sujua, ajoin portista ulos kaupungille ja koko päivän kiersin kaupungin katuja. Illalla tankkasin ja ajoin moottoritielle ja kotiin. Neljä ajokautta on takana ja nyt vasta alkaa kuminen puoli pysyä alaspäin. Joka kaudelle on sattunut kaatuminen, kolme pientä melkein paikaltaan ja viimeinen vähän rumempi. Vakuutus korvasi n. 1000 € rautoja ja omat pienet vammat paranivat itsestään. Nöyryyttä tuli taas lisää.

Nevada perustuu samaan tekniikkaan kuin V7. Sen ääni on pikemminkin laulavaa surinaa, eikä sellaista kuin isolohkon matala jytinä. Sitä ajetaan aika korkeilla kierroksilla, 4000-5000. Silloin se vastaa kaasuun hyvin, eikä käy liian kylmänä. 80 km/t menee parhaiten 4-vaihteella ja vasta 90+ 5-vaihteella. Vauhtia löytyy kyllä se mitä luvataan, 150-170. Ne, jotka tietävät, ovat sanoneet Nevadan ja V7:n olevan hyviä opettelupyöriä, peruspyöriä. Uskon sen, koska toisinaan tuntuu kuin Nevada kulkisi mieluiten ilman kuljettajaa, niin "notkea" se on. Kun joskus tekee väärän ohjausliikkeen, tuntee satulasta kuin Nevada sanoisi "ajattele nyt kaveri hiukan mitä teet". Olen paljon ajellut matkustajan kanssa. Nevada ja arvaten myös V7 ovat tosiaan parhaimmillaan soolona, mutta hyvin on pärjätty ja hienoja reissuja tehty myös kaksipäällä. Minun Nevada on mallia Anniversario, eli tuttujen kesken Anni. Siihen ei ollut saatavanakaan matkustajan selkänojaa, sivulaukkujen kiinnitykset kyllä oli. Matkustajan sissybar oli teetettävä itse sepällä, vaikka ilmankin olisi kyllä pärjätty. Ostin Annin opettelutarkoituksessa, mutta pidän siitä niin, että en luovu siitä. Vanhenemme Annin kanssa arvokkaasti. Kirjoitin Nevadasta Wikipedia artikkelin, jossa on myös hyviä lähdelinkkejä muihinkin malleihin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2015, 18:05:29 ip »
Kuusi kesää ja n. 60 tkm tuli Breva 750llä ajettua sekä yksin, että vaimon kera (70+50 kg). Ei loppunu tehot kertaakaan kesken. Motarit ei keveillä pyörillä ole mukavimpia paikkoja, mutta jalkoihin ei sielläkään jää. Ilmavirta kohtelee keveämpää kulkinetta riuskemmin. Nykyinen isompi (850) Brevani on sitten paremmin vauhtitiellä käyttäytyvä peli. Eivät ole nämä isommatkaan hinnan kiroissa nykyään, jos isompaa haluaa. Tuo cb1100 on painoltaan pikkusen painavampi kuin isompi Breva ja mutta yläpainoisempi.
Jos ajotaito mietityttää, niin ota muutama tunti ajoharjoitusta autokoulun motolla. Sitten on varmempi olo mennä koeajolle ja voit keskittyä paremmin ajo-ominaisuuksien tarkkailuun.
Ajokamat kannattaa hankkia heti kunnolliset kun ne on osa ns. henkivakuutusta. Suojat tulevat useimmiten asusteitten mukana, mutta tarkkana kannattaa olla ostohetkellä, että näin myös on. Takissa pitäis olla olkapää- ja kyynärsuojat sekä selkäpanssari. Housuissa polvi- ja lonkkasuojat. Kunnon hanskat ja ajosaappaat ja tietty kypärä, joka istuu omaan kuuppaan hyvin.
Helteellä tietty ohuemmat tekstiilit, mutta samat suojat. Asfaltti on aikas kova kohdattava pienelläkin nopeudella.
Ennakointi säästää monilta vaaratilanteilta ja kun ajaa liikenteessä kuin kukan ei sua näkis, eli varot kaikkia muita, niin selviääpi kohtuu hyvin.
V7 on oiva peli alotella guzzismia helpon huollettavuuden ja käsiteltävyydenkin vuoksi. Hymyn sillä saa naamalle mutkatietä lasetellessa ihan varmasti.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2015, 19:05:34 ip »
Pyösän ostohinnan lisäksi tulee ekana mieleen vakuutukset. 1000-1500€ (liikenne bonus 0 ja kasko bonus 70).
Lisäksi bensaa n. 6 litraa jokaista 100 kilometriä kohden.

Varusteet.
Jos ei ole aiempaa kokemusta MP-varusteista, niin rohkeasti kauppaan kokeilemaan, mielummin semmoiseen jossa on laaja valikoima.
Eräs kauppias sanoi, että tunti aikaa ja tonni rahaa, niin löytyy hyvät perusvarusteet (puku, kengät ja parit hanskat, mutta ei kypärää).

Varusteet on siitä hankala, että mistä tykkää ja mikä on budjetti.
Jos pitää olla 2015 mallin kamat, niin rahaa palaa ihan toiseen malliin kuin "last season" kamoilla.
Hyvä (lue kallis) kestää ja pitää sen minkä lupaa.
Huonoilla varusteilla pilaa koko harrastuksen. Mikään ei harmita enempää kuin "sateenpitävä" ajopuku, joka vuotaa läpi ekan vartin jälkeen.
Myös käytettu varuste voi olla hyvä vaihtoehto.
Kun olet päässyt harrastuksessa ekan kesän yli, niin sen jälkeen on paljon helpompi hommata ajokamoja, koska tiedät omat tarpeet paremmin ja omien varusteiden puutteet. Eli hirveästi ei kannata jännittää niiden ajokamojen kanssa, koska jos myyjän kanssa ajan kanssa kasaa vareustesetin, niin harvemmin epäonnistuu.


Kypärä on niin henkilökohtainen varustus, että se on valittava huolella.
Jokaisella on kallo eri muotoinen ja jos kaveri sanoo, että Arai on paras, niin itselle se saattaa olla huonoin vaihtoehto. Sen takia kypärää ei pidä koskaan ostaa sovittamatta. Kun sovitetaan, niin usean valmistajan kypäriä, koska niissä on oikeasti eroja. Kypärän istuvuus on tärkein ostokriteeri.
Jos käyttää silmälaseja, niin avattava on aika suosittu ja silloin aurinkovisiiri on ehdoton varuste.


Siellä isommalla keskustelupalstalla on hyvä ketju hellekamoista.
http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/219155-Kuuman-kelin-ajovarustus/page6
Tämäkin vielä! ! !

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2015, 22:37:25 ip »
Oolright hyvältä kuullostaa Guzzi. Onko kukaan sattunut tyyppaamaan tuota cb 1100:sta. Aika paljon painavampihan se on joten lienee jonnin verran kankeampi ja haastavampi olettaisin. Tosin sitäkin kehutaan kyllä aika ketteräksi ja helposti käsiteltäväksi. Ulkonäkö siinäkin kohdillaan mutta äänimaailma ei oikein herätä kauheasti fiiliksiä. Mietin vaan onko Guzzissa enemmän fun factoria tien päällä, jotenkin sellaisen vaikutelman olen saanut että V7:n olettaisin olevan "hauskempi". No se ehkä selviäisi parhaiten koeajolla.
<snip>

Kyllä se CB1100 ihan kiva pyörä on - n. 150 km koeajon perusteella - ja nätti. Ei siinäkään kovin paljon tehoa ole ja mielestäni tärisee yhtä paljon kuin twini. Aika kallis.
Emeritus-guzzisti

Rambe71

  • Viestejä: 34
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 20, 2015, 07:01:21 ap »
Kiitos mielenkiintoisista kommenteista. Noita varustemerkkejä ja mallejakin näyttää olevan niin tolkuton määrä että otapa noista selvää mitkä olisi hyviä sekä kuumalla että vähän viileämmällä kelillä. Hiukan olin yllättynyt tuolta mp foorumilta aiheesta lukiessani kuinka tiukasti jotkut pitää aina kaikki vermeet niskassa säästä ja ajopaikasta riippumatta ja ajelee sit munat vaahdossa. Itse kun muutamat kerrat olen jonkun maxiskootterin etelänreissuilla vuokrannut niin ei olisi tullu mieleenkään laittaa mitään shortseja ja sandaaleja kummempaa päälle. Toki siis en nyt täällä ajatellu ihan niin köykäisissä kamoissa ajella =) mutta joku täysi goretex tai nahka-asu ja panssarit päällä jossain max 80 km/h maaseututiellä kun lähtee heittään tunniksi tai kahdeksi lenkkiä +20 asteessa vaikuttaa vähän tukalalta. Tietty sehän on sitten oma valinta millaset releet niskassa lähtee ajelemaan. Jotkut tuntuu suosivan pienemmässä pyörittelyssä myös noita kevlar farkkuja, itse en moisista ollut edes kuullut.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 20, 2015, 08:27:15 ap »
Ensipyöräksi tonniset rivineloset on aika rajuja vehkeitä. V7 on rauhallisempi, mutta ihan oikea moottoripyörä, johon pitää tutustua aika hyvin ennekuin senkään resursseista osaa kunnolla nauttia. Mitä tuttavapiirissä on ollut ekapyörän hankkijoita, niin olen omana mielipiteenäni sanonut, että osta ensin joku ja aja sillä pari kesää, sen jälkeen pystyt hiukan paremmin arvioimaan mitä haluat ja myös tulee tuntumaa siihen, miltä erilaiset pyörät tuntuvat. Meillä frouva opetteli ensin kevarilla, sen jälkeen Kawan ER 5:llä pari, kolme kesää ja sitten vasta homattiin 900 Ducati, joka silti aluksi tuntui kuuraketilta. Ulkonäkö ja äänimaailma on arvoja sinänsä, mutta omassa ostoskorissani niillä ei ole ratkaiseva rooli.

Vedenpitävät tyköistuvat ajovaatteet on Suomen oloissa must. Meillä on ollut vuosien saatossa monenlaisia, tosin ei Rukkaa, mutta muita myös "laatumerkkejä", mutta IXs:n tuotteet eivät ole tuottaneet yhtään pettymystä.  Kaikkein halvimmat "pinx ponx" saattavat toimia hyvin kesän tai vähän toistakin ennekuin alkavat vuotaa, kertoo hevosmiesten tietotoimisto. Suomessa ei ole sellaisia helteitä, että ajaessa alkaisi mynät vaahdota ajoasun alla. Heti pysähtymisen jälkeen kyllä useinkin pukkaa hikeä pintaan.

Kaikkein vaikeinta pyörällä liikkumisessa on tottua siihen, että on lähtökohtaisesti pidettävä itseään näkymättömänä. Vaikka itse ei tee virheitä, niin tien päällä on aivan tarpeeksi muita, jotka tekevät niitä kun eivät  huomaa motoristia.  
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2015, 13:20:08 ip kirjoittanut egon »

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 20, 2015, 08:55:52 ap »
Juuri näin. Ja ne kamat ja suojathan on sitä ennakoiden, että kun käväset kylykimyyryssä jossakin vaiheessa, niin siitä on mahdollisuus säilyä jopa vahingoittumattomana näiden varusteiden ansiosta. Niin lyhyttä ajomatkaa ei olekkaan, ettei kaatuminen olis mahdollista. Paikallaankin onnistuu.
Asfaltti on kovaa ja hiekka menee aikas syvälle huokosiin 0-vauhdissakin.
Viimekesänä pohjoiseen ajellessa lämpötila oli valtaosan ajasta +25-27 ja ainakun piti pysähtyä, ajokamat oli pakko riipiä päältä pois välittömästi. Shortsit tahi uikkarit vaan alle (ja sandaalit laukkuun), kunhan eivät hierrä ajon aikana.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #13 : Huhtikuu 20, 2015, 09:19:27 ap »
>>... kuinka tiukasti jotkut pitää aina kaikki vermeet niskassa säästä ja ajopaikasta riippumatta ja ajelee sit munat vaahdossa. <<

Tietääkseni lämpimällä ilmalla kaatuminen sattuu ihan yhtä paljon, kuin kylmällä ilmalla. Jos vaikkapa juhannusviikolla liukuu 50 nopeudesta asfaltilla shortseissa ja T-paidassa, niin jouluna vielä on kipeä!
Minulla lukee Töölön sairaalan papereissa: " Asiallinen ajoasu. " Tämä tarkoitti sitä, että yhtään naarmua, nirhamaa tms. ei ollut. Hyvä kypärä oli tärkein varuste. Viimeinen muistikuva oli juuri ennen kolahdusta - sinänsä ääliö ajatus - " onneksi on hyvä kypärä. "

Kukin tietenkin ajelee missä vermeissä haluaa, mutta vaahto on helpompi pestä pois kuin veri ja tikit. Obduktio-osasto niitä joutuu myös pesemään.... Ja vaahdon voi pestä kotona ihan kaikessa rauhassa ennen löylyyn menoa...

ToyBoy

  • Vieras
Vs: V7 kokemuksia?
« Vastaus #14 : Huhtikuu 20, 2015, 09:42:35 ap »
omasta mielestäni tuo veeseiska kakkonen on yksi näteimmistä pyöristä mitä olen nähnyt ja toivoisin jostain löytäväni sen verran nappulaa että tuollaisen vielä joskus saisin. Yleensä omat varani riittävät noin 15-20 vuoden viiveellä. Mutta Guzzi on iskussa vielä silloinkin. Varoituksen sana kahden Guzzin kokemuksella: MG:n valittua ei ole paluuta muihin merkkeihin, ehkä kakkospyöräksi saattaa joku muu merkki käydä. Erästä kaveriani (ei Guzzin omistaja, mutta pitkän linjan motoristi) kompaten; Vasta ajettua Guzzilla voi sanoa tietävänsä moottoripyöräilystä jotakin. Paljon sanottu harrikkamieheltä.
Varusteita olen hommannut tori.fi:stä, esim. Halvarssonin nahkatakin ja housut kaikilla herkuilla (mm. irroitettava selkäpanssari) yht. 150€ (pelkän takin ovh. yli 350€). Kypäriä saa halvemmalla poistuvista malleista. Itse ostin vastikään laatukypärän (umpi), mutta se oli pettymys kun on niin saamarin äänekäs vaikka on korvatulpatkin. Irroitettava sisävuori on hyvä, sen peseminen auttaa potan sopivuuden ja äänekkyyden hallinnassa. Hinta ei aina ole laadun tae. Kannattaa lukea testejä. Hankkijan lippalakki on tunnetusti kestävin. Koskaan en lähde matkaan, lyhyellekään, ilman täyttä sotisopaa, ihan ihosiirtojen pelossa. Nahka on mielestäni kesähelteellä mukava, ja äkkiä sen päälle kevyen sadeasun kietaisee. Goretex-housut ovat olleet näillä kylmillä keleillä hyvät, mutta lämpimillä nihkeähköt. Yleensä taitaa varusteissa olla irtovuori, jonka tarvittaessa ottaa pois tai päinvastoin. Viime kesänä jäin välille 30 asteen helteellä ja kyllähän tuo nahkakin kuumalta tuntui, kun ei tullut laitettua säädyllisiä vaatteita alle, joilla olisi voinut julkisilla paikoilla steppailla. Ostin vastikään Motonetista kevlarfarkut (poistokorista), mutta ei ole vielä kelit sallineet niiden kokeilua. Kuulopuheiden mukaan miellyttävät.
Kaikki tielläliikkujat ovat jonkinasteisia vihollisia motoristille. Olen aika tuore motoristi (5 tai 6 ajokautta) ja muutama läheltä piti-tilanne on ollut. Sekunnin osista on henkiriepu ollut kiinni. Valpas ja ennakoiva mieli on paras varuste. Guzzi (California 3 allekirjoittaneella) on mielestäni sellainen pyörä, ettei se houkuttele mihinkään pelleilyihin. Ajossa on jotain arvokkuutta eikä alemmuuskompleksit vaivaa, ei ole kenellekään mitään näyttämisen tarvetta. No, jokaisella on omat tapansa ja tarpeensa.
Varusteista vielä sen verran että nuo nykyiset tekniset alusasut ovat mainioita (esim. merino-villa). Ja kesällä sitten shortsit ja t-paita alle, ja mieluusti vaikka varvastossut matkaan, ettei käy niin kuin edellä kuvailin. Jos olisi ollut Guzzi alla, niin todennäköisesti olisin selkkaukselta välttynyt
Terv. Lazze