Kirjoittaja Aihe: Calin köhinät  (Luettu 6766 kertaa)

Köpi

  • Viestejä: 8
  • AQUILA VOLARE PER SEMPRE
Calin köhinät
« : Huhtikuu 04, 2015, 21:04:00 ip »
Moi
Aapuva,minulla California Stone käydessään tyhjäkäyntiä yskähtää kerran,saattaa sammua tai sitten ei.
Mistä johtuu,voisiko joku vinkata.
Kiitos asiallisista vastauksista. :)
CALISTONE

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2015, 12:02:15 ip »
Onko tauti iskenyt talven aikana vai onko kroonista laatua? Mikä on muuttunut sen jälkeen kun on viimeeksi toiminut kunnolla?
Forza Moto Guzzi!

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2015, 13:07:46 ip »
Onhan akku täyslatingissa?
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2015, 15:43:49 ip »
Tuleeko yskähdys joskus vai joka kerta kun käy tyhjää?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2015, 18:42:25 ip »
Viime vuoden bentsiiniä?
Tulpanhatut / johdot / tulpat kunnossa, eli eivät tärinästä pätki?

Köpi

  • Viestejä: 8
  • AQUILA VOLARE PER SEMPRE
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2015, 11:18:34 ap »
Kiitos vihjeistä
Tauti vaivannut jo viime vuoden puolella,mutta kun se käy ja kulkee muuten,niin laiskuuttani en oo viittinyt puuttuu. :(
Kallistuisin noihin tulppiin ja tulpanjohtoihin,köhäys tulee satunnaisesti ja pääsääntöisesti tyhjäkäynnillä,kyllä ajaessakin nytkähtää silloin tällöin.
Joo mä tiedän,surkee mopoukko ku ei huolla,mutta ku se on niinpaljon hauskempaa vaan ajella. :)
CALISTONE

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #6 : Huhtikuu 06, 2015, 12:22:17 ip »
Mulla tuli lähinnä mieleen kulunut Tps. Tekee omassa satunnaisesti köhäyksen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Köpi

  • Viestejä: 8
  • AQUILA VOLARE PER SEMPRE
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #7 : Huhtikuu 09, 2015, 20:51:58 ip »
Mikä Tps?
:O
CALISTONE

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #8 : Huhtikuu 09, 2015, 21:22:55 ip »
Kaasuläpän asentoanturi. Se oli niin siinä toisen läppärungon akselin päässä. Siihen menee sähkökaapeli.
Sitä vasemman läppäakselin päätä kun "hemuttaa" moottorin käydessä, koneen käynnissä on katkoksia jos tps:ssä on vikaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #9 : Huhtikuu 09, 2015, 21:26:48 ip »
Lainaus
Mikä Tps?

Analoginen kaasuläpän asentotunnistin. Lyhenne tulee englanninkielestä Throttle Position Sensor.
Tps kertoo Eculle mikä on kaasuläpän asento, liikesuunta ja liikkeen nopeus ja liikenopeuden muutos.
Hyödyntää Ecun muodostamaa viiden voltin vertailujännitettä ja antaa signaalina 0,4 - 4,5V.
Asiasta lisää: http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

Ilma tuota sähkämekaanista kikkaretta ei kone käy ja mahdollisesti kulunut Tps ei kuluneessa kohdassa anna selkeää jännitesignaalia ja Ecu ei tiedä mitä tehdä. Periaatteessa moottori ei sillä kohtaa käy ja se ilmenee nykimisenä.

En kuitenkaan ihan ensimmäisenä epäilisi tätä komponenttiä vaan etsisin ja poistaisin muut samaa häiriötä aiheuttavat viat. Nuo Tps-anturit kun eivät Guzzin tapauksessa ole varsin edullisia. H-D:n vastaava, hieman eri epälineaarista käyrää tuottava malli, on edullisempi ja käyräerosta on todennäköisesti enemmän hyötyä kuin haittaa.

Vika Tps-anturiin (kuluma) tulee tyhjäkäynnin ja alle 4 asteen avautumalla. Johtuu siitä että imukanavan kaasunpainevaihtelu pyrkii heiluttamaan kaasuläppää ja sen akseloinnin laakerointi kuluu ajan myötä. Älä kuitenkaan irrota anturia jos et tarkalleen tiedä mitä olet tekemässä. Tps:n säätöarvot löytyvät korjaamokäsikirjasta. Myös ilmaisohjelmalla GuzziDiagilla voi tutkia moottorinohjauksen ja samalla Tps:n toimintaa. Siitä on tietoa toisaalla tässä samassa foorumissa.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #10 : Huhtikuu 10, 2015, 02:29:28 ap »
Ennen kun lähtisin elektroniikkaan koskemaan, niin tarkistaisin tärkeimmät mekaaniset perusasiat.
Venttiilien säädön sekä läppärunkojen balanssin. Ja ne uudet tulpat tietysti.
Noiden jälkeen, jos vielä on jotain, niin sitten vasta vaativampiin askareisiin.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #11 : Huhtikuu 10, 2015, 09:59:06 ap »
On hyvä myös tarkistaa jos löysä ruuvi tms. kaasuvivustossa aiheutaa ylimääräistä klappia.

Köpi

  • Viestejä: 8
  • AQUILA VOLARE PER SEMPRE
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #12 : Huhtikuu 18, 2015, 11:57:53 ap »
Kiitoksia näistä varsin asiantuntevista vihjeistä.
Vielä senverran köhinöistä että myös ajettaessa hitaalla nopeudella matalilla lierroksilla köhäyksiä tulee.
Vielä kerran kiitos.
CALISTONE

Köpi

  • Viestejä: 8
  • AQUILA VOLARE PER SEMPRE
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #13 : Huhtikuu 18, 2015, 12:18:12 ip »
Ja vielä,kävin juuri kokeilemassa.
Tyhjäkäynnillä(lämmin kone)1100 rpm kävi tasaisesti,heti kun antoi hiukan(ehkä juurikin tuo 4 astetta läpällä)kaasua rupesi potkimaan takaisin ja köhimään.
CALISTONE

Köpi

  • Viestejä: 8
  • AQUILA VOLARE PER SEMPRE
Vs: Calin köhinät
« Vastaus #14 : Huhtikuu 18, 2015, 12:19:41 ip »
...Ja vielä.
Jos ja kun asentotunnistin on vialla mitä se HD:n vastaava maksaa?
CALISTONE