Mikä Tps?
Analoginen kaasuläpän asentotunnistin. Lyhenne tulee englanninkielestä Throttle Position Sensor.
Tps kertoo Eculle mikä on kaasuläpän asento, liikesuunta ja liikkeen nopeus ja liikenopeuden muutos.
Hyödyntää Ecun muodostamaa viiden voltin vertailujännitettä ja antaa signaalina 0,4 - 4,5V.
Asiasta lisää:
http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.htmlIlma tuota sähkämekaanista kikkaretta ei kone käy ja mahdollisesti kulunut Tps ei kuluneessa kohdassa anna selkeää jännitesignaalia ja Ecu ei tiedä mitä tehdä. Periaatteessa moottori ei sillä kohtaa käy ja se ilmenee nykimisenä.
En kuitenkaan ihan ensimmäisenä epäilisi tätä komponenttiä vaan etsisin ja poistaisin muut samaa häiriötä aiheuttavat viat. Nuo Tps-anturit kun eivät Guzzin tapauksessa ole varsin edullisia. H-D:n vastaava, hieman eri epälineaarista käyrää tuottava malli, on edullisempi ja käyräerosta on todennäköisesti enemmän hyötyä kuin haittaa.
Vika Tps-anturiin (kuluma) tulee tyhjäkäynnin ja alle 4 asteen avautumalla. Johtuu siitä että imukanavan kaasunpainevaihtelu pyrkii heiluttamaan kaasuläppää ja sen akseloinnin laakerointi kuluu ajan myötä. Älä kuitenkaan irrota anturia jos et tarkalleen tiedä mitä olet tekemässä. Tps:n säätöarvot löytyvät korjaamokäsikirjasta. Myös ilmaisohjelmalla GuzziDiagilla voi tutkia moottorinohjauksen ja samalla Tps:n toimintaa. Siitä on tietoa toisaalla tässä samassa foorumissa.