Kirjoittaja Aihe: Kardaanin tukilaakerin vaihto  (Luettu 7560 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Kardaanin tukilaakerin vaihto
« : Maaliskuu 30, 2015, 10:17:11 ap »
Isompi huoto Cal EV:n meneillään.
Ajattelin samalla vaihtaa tuon tukilaakerin kun edullisia.
Tuleeko mitään erityistä mieleen?
Pitääkö lämmittää / jäähdyttää purkaeassa / asentaessa?
Se on tän mallisessa putkessa tuo n:o 14:
http://www.stein-dinse.biz//eliste/index.php
Mulla on siinä myös tuo n:o 2 pikku lukitusruuvi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #1 : Maaliskuu 30, 2015, 10:33:54 ap »
Aha, ei sitten mennytkään tuo linkki kuvasivulle.
California EV Cat-03.
Koitetaas kuvaa tähän.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2015, 10:37:21 ap »
Onkos tuo pidätinruuvi joku evoluutiojuttu, kun sitä ei kaikissa ole? Eli jostain vuosimallista eteenpäin? Tai ite laitettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaasari

  • Viestejä: 11
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2015, 10:38:02 ap »
Omassa Calissa kun tuon viime keväänä vaihto niin irroitus Bilteman laakerin irrotustyökalulla kevyesti naputtelemalla. Tuli ulos hyvinkin helposti ja uusi paikalle ulkomitoiltaan oikean kokoisen hylsyn+jatkovarren kanssa. Aivan yhtä helppoa kun perus pyöränlaakerin vaihto. Tuo laakeri löytyy muuten Motonetista SKFnä tuotenumerolta 98-21010 - 9,90€

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2015, 11:11:06 ap »
Niissä malleissa missä on lyhyt ristikkonivel tulee laakeri kiinni lukkorenkaalla ja pitkän nivelen tapauksessa, kuten yllä, laakeri on lukittu kardaaniputken alapinnalla olevalla lukitusruuvilla. Laakeri on lievällä puristussovitteella kardaanitunnelissa ja vastaavasti kardaani lievällä puristussovitteella laakerissa. Jos akseli menee liian helposti laakerin reikään tai on välystä on syytä tehdä korjaustoimia. Välys aiheuttaa ajan mittaan kalliimman vaurion.

Laakerin asennusta kardaanitunneliin voi helpottaa pakastamalla laakerin.

Sekä lyhyen että pitkän nivelen voi korjata sekä kiinnityksensä, laakeroinnin ja akselinsa osalta. Tosin uusi taitaa maksaa sen verran vähän että koneistamokustannukset ovat suuremmat.

Tässä oma versioni pitkän nivelen korjauksesta: http://www.motomatti.fi/2011/12/california-trike-kardaaniakselin.html

Lyhyen nivelen korjausta: http://www.motomatti.fi/2011/10/kardaanin-ristinivel-jumittaa.html

Pikkulohkoisessa rakenne on erilainen. Ei ole kannatinlaakeria.


GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2015, 11:21:39 ap »
Pidätinruuvia näkyy olevan tosiaan myöhemmissä EV, Stone ja Touring ainakin -01 eteenpäin ja esim Classic / Touring 06-07.
2000- luvun Vintageissa myös.
Niissä siis jossa pidempi kardaaniputki ja kardaanin ristinivelet etäällä toisistaan.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #6 : Maaliskuu 30, 2015, 12:30:09 ip »
03 Titaniumissa on myös tuo pidätinruuvi.
Titaniumin kuski

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2015, 21:21:31 ip »
Tavallaan hyvä että en ehtinyt vielä tähän hommaan, nyt nimittäin stefa vuotaa kardaanin laatikon päästä.
Kardaanitunneliin siis, mutta tihkuu myös haitarikumista. Onneksi, olisi muuten jäänyt pidempään huomaamatta.
Laatikosta oli huvennut 3desiä viime syksystä, mineraalia.
Eli muutakin hommaa samalla, saas nähdä mitä kaikkea..Toivottavasti ei tukilaakeri ole pyörinyt väärästä kohtaa.
Minkälaisella laakerinirroitustyökalulla tukilaakeri siis lähtee?
Eikös uuden saisi teoriassa paikalleen niin että on ristikkosan pesässään jo valmiina ja kylmänä sisään?
Kuinkahan syvällä tuo kardaanin stefa(kuvan n:o 2) on laatikossa, kuvasta ei oikein näe, onko vaihdossa jotain erikoista?
Ja mikähän on saanut vuotamaan, täytynee tutkia ainakin stefan takana olevaa laakeria (ainakin sen mitä laatikkoa avaamatta pystyy, n:o 7).
Teoriassa lienee mahdollista että laatikon huohotus olisi tukossa, mutta painetta painaa öljyä stefasta?
Huohottimessa on jonkunlainen paineventtiili, n:o 27. Sinänsä suht esillä, mutta ei asiaa avata tavallisella avaimella, täytyy etsiä jostain sopiva.
Jos tiimoilta jotain velhoille tulee meleen, niin arvostan kovin.
Onneksi olikin osia jo valmiina tukilaakeri, haitarikumi, uudet pannat ja stefa.

millegt

  • Viestejä: 597
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #8 : Heinäkuu 26, 2015, 11:12:34 ap »
mulla ei ollut tarpeeksi isoa sisäreiästä vetävää ulosvetäjää niin tein ihan harjateräksestä tuurnan mihin smirgelissä pikku kynsi jolla voi putken takapäästä naputella laakerin ulos voisi lähteä ihan kun vaan antaa lämpöä mutta kun on maalattu osa niin ei ihan hirveesti voi lämmitellä

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2015, 22:05:29 ip »
Päivän painittua ensikertalaisena takahaarukan tiimoilta tuli todettua:
Purkujärjestys: pakoputket, jarrusatula, pyöran akseli ja pyörä, "jarrutasauspaineensäätimen" tai mikä lie jousen koukku irti, iskarit alapäästä, (huohotinputki jäi käteen tässä vaiheessa, totesin että pakko olla akusta), kardaanin haitarin pannat löysälle, svingin ulkomutterit auki, jalkatapit irti, jalkatapin takaa ja vierestä isot pultit sen verran auki että sisemmät mutterit pois svingin tieltä,svingin kuusiokolomutterit pois ja svingi irti.
Putsaamisti oli ja on paljon pyörän likaisimmassa paikassa.
Yllätyksiä että jalkatappien välisen poikkituen molemmin puolin on n4mm levystä välipalikat, takaa katsoen oikealla välilevy oli osien keskellä, vasemmalla puolella vastaava ulkopuolella.
Moka tehtaalta asennusjärjestys vai liian paksut välilevyt kun ei mitään asiaa saada molempia väliin..
Vasemman toinen pultti on syönyt haarukkaan läpi reiän.

Päivän muut havainnot: Svingin laakerit on hyvässä kunnossa, kardaaniputki on rasvassa, mutta ei sieltä mitään ulos valunut vaikka oletin laatikon/ kardaanin stefan hukanneen sinne kadotetut 3 desiä.
Kaikki boorit fine, ristikkonivelet fine (ei välystä eikä pykällystä), kannatinlaakeri kunnossa (pyörii oikeasta kohdin ja ei mitään välystä tai pykälöintiä), perässä vaikuttaisi kaikki olevan oletetun hyvässä kunnossa.
Ainoat löytämäni varsinaiset viat on että haitarikumi oli rikki ja laatikon stefa on vuotanut, sieltä vuotanut öljy on kyllä peräisin.
Laatikon stefa on hieman syvässä tuli todettua ja periaatteessa kiinni laatikon laakerissa, joka sekin vaikutti ihan priimalta mitä kokeilemaan pystyi.
Kokeeksi naputtelin puuohjurilla stefaa sisään ja meni selkeästi, ei ollut ihan pohjassa.
Amatöörin ajatusvirhe tuli tässä kun irroitin akselin pultin (olipa tiukassa ja tarvitsi ylipitkän 27mm holkin+ pistää vastaan vauhtipyörästä ruuvarilla kun ykkönen päällä vääntäessä pyöritti konetta), kuvittelin että akseli olisi tullut ulos ja siten stefan poisto helppoa, mutta akseli on tietysti tiukassa laakeriin ja jos sen vetää ulos, niin sitten puretaankin laatikkoa..
No, kokeilin näkyisikö vuotoa kone käynnissä, ilman mitään havaittavaa (paikkaa ei saa niin kuivaksi että olisi selkeää).
Ja nyt sitten päivän kysymys.
Onnistuuko stefan vaihto syvemmältä ulkoa ja saako uuden tilalle miten?
Joku koukkumainen, ei liian terävä varmaan poistaisi, mutta entä toiseen suuntaan?
Vai oliskohan järkevämpää kasata takaisin kun kerran oli selkeästi hieman ulkona ja ajaa loppukausi hieman epätietoisena. Houhottimen venttiilin tarkistan huomenna ainakin kun katkaisen yhden 13 kiintolenkin hommaa varten.
Ainakin laatikon pään kardaanin boori osoittautui kuivaksi ja se tulee nyt huollettua, haitarin vaihdon lisäksi.
Plus paljon viisaampi taas pyörästä jatkossa mistä paikoissa on kyse ja putsausta.
Ja selvisi todennäköisesti mistä pyörän mystiset Hrr-äänet oli peräisin. Asentamani alumiiniset "sisävaimentimet" on osuneet pakoputkien seiniin jäljistä päätellen ja poistan nyt ne muutenkin toimimattomina.



LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #10 : Heinäkuu 27, 2015, 07:59:51 ap »
Ainoat löytämäni varsinaiset viat on että haitarikumi oli rikki...
On tainnut tulla kerrottua joskus aikaisemminkin, mutta menköön taas ... tässä iässä ei ole juurikaan uutta kerrottavaa.

Meni aikoinaan Saksan baanalla tuo tukilaakeri atomeiksi. Ei jäänyt juurikaan muuta ehjäksi kuin ulkokehä.
Prosessi, eli varsinainen hajoaminen oli nopea. Oikeaan jalkatappiin tuli noin 200 metrin matkalla jumalaton tärinä joka päättyi muutamaan rusahdukseen.
Remppa tehtiin ns. kenttäoloissa (majatalon autotallissa) ja onnistui ihan ok. Alppien takana tuli käytyä ja sitten talvella täällä kotisuomessa otin asian uuteen tarkasteluun.
Niinhän se oli, että tuosta haitarikumista löytyi reikä, tai olikohan parikin. Eihän ne heti näy mutta taivuttelemalla ja viruttelemalla. Sen osan kunto ja säännöllinen tarkastus nousi samalla kertaa merkityslistalla ylägategoriaan. Olen nimittäin edelleenkin sitä mieltä, että noin raju ja nopea laakerin hajoaminen ilman ennakkovaroituksia johtui jostakin korroosioilmiöstä. Miksei valmistusvikakin tule kyseeseen, mutta epäilen.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #11 : Heinäkuu 27, 2015, 09:40:28 ap »

Hei

Ajelin vuotavalla tiivisteellä muutaman vuoden kunnes kyllästyin peräöljyn poistoon. Sinnehän se meni ja putki niiiiiin puhdas.
Tiivisteen vaihdoin poraamalla tiivisteeseen pienen reijän ja teräslankakoukulla nykäsin irti. Uusi paikalleen naputtamalla ulkoreunan kokoisella holkilla ja vasaralla.  Tsekkaa vaan tarkasti että sisähuuli menee akselin kaulalle hyvin.
Puolalainen kaveri antoin vinkin , ettei kannata pitää tarkistuskorkin alapinnan tasolla öljyjä.... vaan 5 mm alle. Tiedä häntä ??

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #12 : Heinäkuu 27, 2015, 12:33:08 ip »
5-vaihteisia vaihteistoja on yhdeltä ominaisuudeltaan kolmea sorttia: ei huohotusta lainkaan, huohotus vapaasti ulkoilmaan ja huohotus venttiilin kautta.
Mikään noista malleista ei normaalisti vuoda öljyä ulospäin. Vähintään on viisi kohtaa joista vaihteisto voi vuotaa öljyä: 1. kytkimen työntötangon kartiotiivisteistä kytkimen keskiöön. 2. Kytkinkeskiön spooriholkin sisäspoorin O-renkaiden petettyä. Vuoto tapahtuu silloin kytkimen takalevylle. 3. Kytkinakselin huulitiivisteestä jolloin vuoto tapahtuu kytkintilaan vaihteiston puolelle. 4. Kytkimen painelaakerin painimen O-renkaan ohi kytkinvivun tietämille vaihdelaatikon taakse. 5. vaihteiston vetoakselin huulitiiviste kardaanin nivelen etupuolella.
Lisäksi vapaavalon anturi itsessään voi vuotaa tai sen juuresta voi tulla vuotoa ja sen lisäksi on kolme proppua joiden tiivisteen juuresta voi ilmetä vuotoa.

Kaikki muut kohteet vaativat laajaa purkamista paitsi kohdat 4 ja 5 sekä ulkoiset proput.

Jos vaihteistossa on huohotin niin sen toiminnan tutkiminen on ensimmäinen asia joka pitää tarkastaa. Periaatteessa riittää että ilma kulkee ulospäin mutta ei paljon haittaa vaikka ilma kulkisi edestakaisinkin. Letkulenkki rungon yläputken kautta estää tahattoman vuodon huohottimesta.

Huulitiivisteetkin kuluvat tai kovettuvat ja alkavat vuotamaan. Lisäksi "vauriot" huulitiivisteen vastinosassa. Tyypillistä on ruoste sekä liiallinen kiillottuminen.

Jos vaihteiston vetoakselin huulitiivisteen vaihtaa vain sinällään jää näkemättä ja kunnostamatta tiivisteen vastinpinta. Hyvällä tuurilla tiiviste alkaa pitämään mutta yhtä hyvin ei. Akselin päässä olevan mutterin voi avata ja kunnostaa vastinpinnan niin että huulitiivisteellä on hyvät "elinmahdollisuudet" jatkossakin. Pidemmälle ei pidä purkaa kyseistä kohtaa. Voi aiheuttaa erään kuulan katoamisen vaihteiston sisään.

Itse noudattaisin normaalia öljymäärää vaihteistossa. Eri vaihteilla öljyn etsiytyminen kullonkin kuormittuville laakereille ja hammaspyörille tapahtuu kulloistenkin öljyn pintaan ulottuvien ja sillä kertaa pyörivien hammaspyörien toimittamana roiskevoiteluna. Vain osa vaihteiston laakereista on jatkuvasti öljyn sisällä.

Taloudessa on tälläkin hetkellä neljä isolohkoisen viisivaihteisella looralla varustettua pyörää joilla kaikilla on ajettu lähes tai yli 100.000 km eikä ole vuotoja ollut. Osaan on tehty remonttia kun esimerkiksi viitosvaihde on alkanut huutamaan. Silloin ovat vaihtuneet kaikki O-renkaat ja huulitiivisteet. Tiivistesarjat ovat suht edullisia.

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #13 : Heinäkuu 27, 2015, 14:48:34 ip »
On vuotavalla vaihteiston ulostuloakselin tiivisteellä hyvätkin puolensa, vähentää ristinivelen laakereiden
ja tukilaakerin rasvojen kuivumista. Sillä edellytyksellä että svingin ja vaihteiston välinen suojakumi on ehjä.
Voi olla vaihteiston huohotuksessakin vikaa jos vetoakselin tiiviste on paikallaan, mutta vaihteistosta häviää
desitolkulla öljyä lyhyessä ajassa, eikä muita vuotoja ole.
Jos kyseessä on joskus käytettynä hankittu pyörä, on edellinen omistaja voinut laittaa suojakumin sisälle
öljyä. Tämän voi asiasta tietämätön sitten tulkita vuodoksi.
Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Kardaanin tukilaakerin vaihto
« Vastaus #14 : Heinäkuu 28, 2015, 18:28:21 ip »
Kiitos taas neuvoista kaikille.
Päädyin siihen että stefaa en vaihtanut kun epäselvää onko mitenkään viallinen.
Seuraan tilannetta öljynkulutuksen osalta.
Huohottimen paineventtiili toimii ainakin nyt kun puhaltelin paineilmalla.

Kardaanissa kaikki asiat vaikutti hyvältä.
Tukilaakerin ja haitarikumin uusin ja boorit sai voitelun.
Svingin laakerit myös kunnossa.

Ei muuta kuin ajoa loppukausi hieman tarkkaillen.