Päivän painittua ensikertalaisena takahaarukan tiimoilta tuli todettua:
Purkujärjestys: pakoputket, jarrusatula, pyöran akseli ja pyörä, "jarrutasauspaineensäätimen" tai mikä lie jousen koukku irti, iskarit alapäästä, (huohotinputki jäi käteen tässä vaiheessa, totesin että pakko olla akusta), kardaanin haitarin pannat löysälle, svingin ulkomutterit auki, jalkatapit irti, jalkatapin takaa ja vierestä isot pultit sen verran auki että sisemmät mutterit pois svingin tieltä,svingin kuusiokolomutterit pois ja svingi irti.
Putsaamisti oli ja on paljon pyörän likaisimmassa paikassa.
Yllätyksiä että jalkatappien välisen poikkituen molemmin puolin on n4mm levystä välipalikat, takaa katsoen oikealla välilevy oli osien keskellä, vasemmalla puolella vastaava ulkopuolella.
Moka tehtaalta asennusjärjestys vai liian paksut välilevyt kun ei mitään asiaa saada molempia väliin..
Vasemman toinen pultti on syönyt haarukkaan läpi reiän.
Päivän muut havainnot: Svingin laakerit on hyvässä kunnossa, kardaaniputki on rasvassa, mutta ei sieltä mitään ulos valunut vaikka oletin laatikon/ kardaanin stefan hukanneen sinne kadotetut 3 desiä.
Kaikki boorit fine, ristikkonivelet fine (ei välystä eikä pykällystä), kannatinlaakeri kunnossa (pyörii oikeasta kohdin ja ei mitään välystä tai pykälöintiä), perässä vaikuttaisi kaikki olevan oletetun hyvässä kunnossa.
Ainoat löytämäni varsinaiset viat on että haitarikumi oli rikki ja laatikon stefa on vuotanut, sieltä vuotanut öljy on kyllä peräisin.
Laatikon stefa on hieman syvässä tuli todettua ja periaatteessa kiinni laatikon laakerissa, joka sekin vaikutti ihan priimalta mitä kokeilemaan pystyi.
Kokeeksi naputtelin puuohjurilla stefaa sisään ja meni selkeästi, ei ollut ihan pohjassa.
Amatöörin ajatusvirhe tuli tässä kun irroitin akselin pultin (olipa tiukassa ja tarvitsi ylipitkän 27mm holkin+ pistää vastaan vauhtipyörästä ruuvarilla kun ykkönen päällä vääntäessä pyöritti konetta), kuvittelin että akseli olisi tullut ulos ja siten stefan poisto helppoa, mutta akseli on tietysti tiukassa laakeriin ja jos sen vetää ulos, niin sitten puretaankin laatikkoa..
No, kokeilin näkyisikö vuotoa kone käynnissä, ilman mitään havaittavaa (paikkaa ei saa niin kuivaksi että olisi selkeää).
Ja nyt sitten päivän kysymys.
Onnistuuko stefan vaihto syvemmältä ulkoa ja saako uuden tilalle miten?
Joku koukkumainen, ei liian terävä varmaan poistaisi, mutta entä toiseen suuntaan?
Vai oliskohan järkevämpää kasata takaisin kun kerran oli selkeästi hieman ulkona ja ajaa loppukausi hieman epätietoisena. Houhottimen venttiilin tarkistan huomenna ainakin kun katkaisen yhden 13 kiintolenkin hommaa varten.
Ainakin laatikon pään kardaanin boori osoittautui kuivaksi ja se tulee nyt huollettua, haitarin vaihdon lisäksi.
Plus paljon viisaampi taas pyörästä jatkossa mistä paikoissa on kyse ja putsausta.
Ja selvisi todennäköisesti mistä pyörän mystiset Hrr-äänet oli peräisin. Asentamani alumiiniset "sisävaimentimet" on osuneet pakoputkien seiniin jäljistä päätellen ja poistan nyt ne muutenkin toimimattomina.