Mielenkiintoinen aihe ! Klassikolla on monta pointtia, jotka minusta osuu ytimeen.
... kilpaversioilla oli ensin pärjätty pitkänmatkan kisoissa varsin hyvin kaikkia muita sen ajan kilpailijoita vastaan. (eli nykyään pitäisi vastaavan guzzin pystyä haastamaan 200 heppaiset Super bike bemut ja ducatit jne! eli sen tasoisista laitteista oli aikoinaan kyse!)
... sen aikaisiin nähden poikkeuksellisen hyvät ja tasapainoiset ominaisuudet. Näinä päivinähän se ei ole erikoista tahi eksoottista että pyörä on tehokas ja ajettavakin. Silloin se oli! Oli joko tehoa, hyvä runko tai hyvät jarrut mutta ei samassa paketissa! Se oli sitä eksotiikkaa että samassa pyörässä oli kaikki.
Klassikon mainitsemiin menestyksiin liittyvä ydin on tallella - ajamisen nautittavuus. Siksi minustakaan "...ei tarvitse epäillä etteikö Cali 1400 olisi hitti." Siitä tuli lopulta sellainen, että kelpaa sekä vanhoille Guzzisteille, että kiehtoo uuttakin joukkoa (ja nuorempaa).
Guzzien omistajajoukko on asia, jota muut kadehtivat, mutta se on kaupallisesti hankala. MP-kaupan ja muiden merkkien omistajien sanoin: "Guzzistit ajaa niillä mittarit ympäri ja usein vielä moneen kertaan".
Guzzilla on tunnetusti jo pitkään (yli 5 vuotta) hiottu sporttia (LM), joka täyttäisi Calia vastaavat odotukset.
Pyörä, johon vanhat Guzzistit haluaisivat vaihtaa ja joka löytäisi myös uuden ostajakunnan.
En yllättyisi, jos Guzzilta tulisi myös pikkupyörä (~350cc), koska niille on markkinoita kotimaassa (Italia) ja kasvavilla markkinoilla (
linkki). Se voisi tosin olla ei Italiassa valmistettu hinnan vuoksi (
linkki).
p.s. Millepercento/BB1 linkki, jossa mm. moottorista hyvä kuva (
linkki).