Kirjoittaja Aihe: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille  (Luettu 35728 kertaa)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #15 : Maaliskuu 02, 2015, 10:07:22 ap »
Kyllähän Guzzin  kilpailumainetta piti  -80 luvulla yllä,  Bott , ja yllätys, V-twin, Drag Race-luokassa. DR John replicalla ,Pieksämäkeläinen Mp-kauppias. Kulkupuoli saatiin oivalliseen kuntoon, pyörä valitettavasti oli "kaatumatautinen".
 
V-Twin luokan säännöissä oli alun perin maininta V-2  työntötanko moottori, parin kisan-jälkeen FHRA -lisäsi "amerikkalais valmisteinen"  ,Guzzi oli liian nopea.  Moottori rakennettiin Pieksämäellä ja suurin osa viri-osista hankittiin Dr Johnin mekaanikolta, nimeä en muista mutta  jotain papereita on tallessa.  Myös Kangasniemen mies ajeli Lariolla  ja Jyväskylästä löytyy nopea Guzzi kuljettaja . Pieksämäen Lemppari oli ensimmäinen uusi ,kilpailukäyttöön, ilman veroja tullut guzzi Suomessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #16 : Maaliskuu 02, 2015, 10:34:57 ap »
Onko tuosta Pieksämäen kilpurista lisää speksejä, kuvia, juttua saatavilla?


Nimim: Korvat isosti höröllään
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #17 : Maaliskuu 02, 2015, 10:52:21 ap »
Suomen Mp-Palvelu. Helsinki .  Sieltäpä sitä kuljettajalta/ pyörän silloiselta omistajalta voi tiedustella. Kuvia ei tullut ainakaan silloin otettua ,vaikka  itse tehtaan laatikosta sen purinkin ja  tieliikenne osat ,valot yms. heti poistin , se kun oli tullin määräys. Oli se mukava rakentaa ajamatonta pyörää...    ehkä -80 luvun lopun V-8 Magazinesssa  saattaa olla kuvia. Siis kisa jutuissa.  

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #18 : Maaliskuu 02, 2015, 13:15:27 ip »
Mielenkiintoinen aihe !  Klassikolla on monta pointtia, jotka minusta osuu ytimeen.
... kilpaversioilla oli ensin pärjätty pitkänmatkan kisoissa varsin hyvin kaikkia muita sen ajan kilpailijoita vastaan. (eli nykyään pitäisi vastaavan guzzin pystyä haastamaan 200 heppaiset Super bike bemut ja ducatit jne! eli sen tasoisista laitteista oli aikoinaan kyse!)
... sen aikaisiin nähden poikkeuksellisen hyvät ja tasapainoiset ominaisuudet. Näinä päivinähän se ei ole erikoista tahi eksoottista että pyörä on tehokas ja ajettavakin. Silloin se oli! Oli joko tehoa, hyvä runko tai hyvät jarrut mutta ei samassa paketissa! Se oli sitä eksotiikkaa että samassa pyörässä oli kaikki.
Klassikon mainitsemiin menestyksiin liittyvä ydin on tallella - ajamisen nautittavuus. Siksi minustakaan "...ei tarvitse epäillä etteikö Cali 1400 olisi hitti." Siitä tuli lopulta sellainen, että kelpaa sekä vanhoille Guzzisteille, että kiehtoo uuttakin joukkoa (ja nuorempaa).
Guzzien omistajajoukko on asia, jota muut kadehtivat, mutta se on kaupallisesti hankala. MP-kaupan ja muiden merkkien omistajien sanoin: "Guzzistit ajaa niillä mittarit ympäri ja usein vielä moneen kertaan".
Guzzilla on tunnetusti jo pitkään (yli 5 vuotta) hiottu sporttia (LM), joka täyttäisi Calia vastaavat odotukset.
Pyörä, johon vanhat Guzzistit haluaisivat vaihtaa ja joka löytäisi myös uuden ostajakunnan.
En yllättyisi, jos Guzzilta tulisi myös pikkupyörä (~350cc), koska niille on markkinoita kotimaassa (Italia) ja kasvavilla markkinoilla (linkki). Se voisi tosin olla ei Italiassa valmistettu hinnan vuoksi (linkki).
p.s. Millepercento/BB1 linkki, jossa mm. moottorista hyvä kuva (linkki).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2015, 14:34:40 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #19 : Maaliskuu 02, 2015, 15:25:54 ip »
Heh.  ;D aikoinaan kun Royal Enfieldin tuotanto siirtyi Intiaan niin edestä tippui sana Royal
  ;D Mitäköhän Harrikoista tippuu?
(minulta on yleensä harrikasta tippunut vain osia.. :D en halveeraa,, eli tallissa on myös Harley- Davidson)

En ollut noteerannutkaan että Millepercentolla on tuollainen linjakkaamminkin muotoiltu versio BB1 lisäksi,
Toivottavasti Guzzilla hyödyntävät varsinaisessa sarjatuotannossa (viitaten MGS) jatkossa G-B / Millepercento juttujakin.. muotoilut on ainakin aika linjakkaita ja jopa kekseliäitä.

Kaikenlaiseen mielenkiintoiseen on tuo Harrikin uransa aikana kerennyt mukaan.
 Paljonko penkittivät tehoja kiihdytys guzzista siihen aikaan? ja mikä malli oli Le mans?

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #20 : Maaliskuu 02, 2015, 17:25:09 ip »
Guzzin pääsuunnittelija Galluzzi (7/2014, linkki):
"Jokaisella merkillä (Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio ja Vespa) on pitkä, laaja-alainen perintönsä ja on haaste varmistaa, etteivät merkit kilpaile - että jokaisella on oma lokero. Galluzzi korostaa, että on merkittävä hyöty omistaa monta merkkiä.
Guzzin ei tarvitse myydä 350 tuhatta pyörää pysyäkseen hengissä, kuten Harley-Davidson. Ducatinkin täytyy tehdä paljon pyöriä elääkseen. Meille riittää Guzzin myynniksi 20-30 tuhatta. Meillä on muita merkkejä. Vespa myy 40 tuhatta yksin Vietnamissa. Tämä on yksi Guzzin ylivoimaisuus: se pysyy aina ylellisenä, koska sitä myydään vain pieni määrä. Piaggiolla on neljä eri merkkiä, jotka yhdessä muodostavat vahvan liiketoiminnan. Jokaisella merkillä on oma elämänsä, eikä meidän tarvitse tehdä, kuten BMW tai Harley-Davidson."
Galluzzi kertoo myös, että viime vuodet on panostettu V7 malliin, joka on sisäänvetotuote Guzzi merkkiin. Puolet tehtaan tuotannosta on V7 Racer pyöriä. Tulee (tuli 2015) uusi (6-v) vaihdelaatikko ja runko mahdollistaa eri variaatioita (tuli rakennus-/muunnossarjat). Hän myös vihjaa, että vuonna 2016 (95 anni) tulee jotakin muuta uutta. Lieneekö odotettu sportti vai Galluzzia kiehtova sähkömoottoripyörä - jää nähtäväksi.
Guzzin viimeaikaisesta suunnittelusta lyhyesti: https://www.youtube.com/watch?v=eSioBDf5z6I
Ja pidemmällä kaavalla suunnittelusta yleensä: https://www.youtube.com/watch?v=xzD47GSCRuM
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #21 : Maaliskuu 02, 2015, 18:08:40 ip »
-91 vuodelta Motoparkista , pyörällä ei ajettu -oli jotain vikaa.. sen sijaan sain kuskilta apua omaan LM IV sytytysongelmaan ja ilmaisen pääsyn kisaan ja suoraan varikko alueelle :)

-KG-

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #22 : Maaliskuu 02, 2015, 20:46:25 ip »
-91 vuodelta Motoparkista , pyörällä ei ajettu -oli jotain vikaa.. sen sijaan sain kuskilta apua omaan LM IV sytytysongelmaan ja ilmaisen pääsyn kisaan ja suoraan varikko alueelle :)

-KG-

Onpa karskin näköinen peli.  8)
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #23 : Maaliskuu 03, 2015, 01:23:57 ap »
Joskus tehtaalta vaan ei saa valmiina mieleistään.
Siitä löytyy kirjan verran lukemista vaikka eBaystä -> (linkki)
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #24 : Maaliskuu 03, 2015, 08:20:03 ap »
Silloin kuin Dr John-replica rakennettiin ,pyörä oli ulkonäöllisesti suurin piirtein alkuperäinen, puna-musta-valkoinen v -88 tonninen , sinisillä venttiilikopilla. Se oli myös Moto Italian toive, ajatuksena tietysti olla  myös mainosmielessä esillä. Mutta Motoparkin kuvassa "kilpa-uraa" oli  jo neljäs-vuosi menossa. Tuollaisessa kuosissa en sitä ole nähnytkään, tiemme kun "erosivat" v -89. Penkissä sitä ei käytetty, 80 luvulla kun ei niitä vielä pahemmin ollut.  Tehoiksi arvioitiin +100hp .Sitä en tiedä missä "läjä" nykyisin sijaitsee, mutta siinä on luultavasti ainoita USA:n ulkopuolelle  myytyjä Dr -osia ,näin luulisin.
Silloin olimme ainakin ensimmäiset eurooppalaiset jotka niitä ostivat. Eikä olleet ihan halpoja.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #25 : Maaliskuu 03, 2015, 11:03:56 ap »
Niin tää Dr. John oli se, joka voitti 80-luvun USAssa paljon kisoja rakentamallaan mm. neliventtiilikantisella Guzzilla.
Mies, joka sittemmin oli mukana tehtaan kanssa luomassa tuotantomallia 1000 Daytona. (linkki)
Hollannin wikissä on pyörästä tietoa Saksaksi (linkki) ja Ghezzi-Briankin kunnioitti miestä nimikkomallilla (pdf-linkki).
Dr. John Guzzi on nähtävissä ja kuultavissa (https://www.youtube.com/watch?v=tdLHhx7ltP0) v.lta 2013.
Myös Daytona 1000 RS esittelyvideo (linkki). Se antoi 110 hv takapyörältä (1997), vääntö ja äänet koukutti koeajajan.
Ja vielä yksi juttu (linkki) superbike MGS-01 Guzzista, jossa myös Dr. John tarina.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 03, 2015, 13:07:03 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Marko

  • Viestejä: 612
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #26 : Maaliskuu 03, 2015, 19:02:05 ip »
joskus netistä otin tällaiset talteen:













TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #27 : Maaliskuu 03, 2015, 22:29:34 ip »
Kaivoin pari kuvaa, 80-luvun loppupuolelta taitavat olla. En ole koskaan tullut laittaneeksi
ottamiini kuviin merkintöjä.
Vaatimattomasta "kotistudiosta" johtuen laatu on mitä on.
Onkohan sama pyörä mitä Harri on ollut rakentamassa?


Taitaa olla tuoreempi versio?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #28 : Maaliskuu 04, 2015, 10:18:02 ap »
Myös Daytona 1000 RS esittelyvideo (linkki). Se antoi 110 hv takapyörältä (1997), vääntö ja äänet koukutti koeajajan.
? 110 hv takapyörältä?  näin tosiaankin tuossa pätkässä sanovat?
(Daytona sivustolla -96 RS:n konetehoksi on ilmoitettu 102hv).
Eikös tuon suuntaisten takapyörätehojen saamiseksi ole ahtimiakin asenneltu..  :)

Aika hyvin valaisi tuota mallipolitiikkaa nuo youtube pätkät. Kiitos.
(että oikein Amerikassa suunnittelijan pitää asua jotta saa vaikutteita  ;D se selittääkin paljon..)

Hienoa ajankuvaa nuo vanhat kuvat.

Jk. Joka kerta viime kesänä kun kävin motoparkissa niin siellä hyvää vauhtia piti yksi Jussi Aprilialla..("mr motopark")

Edit: tuosta yhdestä linkistä: (eli tehokkain 8V malleista ja kisaversio) MGS Corsa
The Corsa featured a 1225cc, 100x78mm version of the 8V motor with hot cams, high compression Cosworth pistons, lighter internals, a six-speed gearbox (the Centauro and Daytona had five-speed gearboxes), a reinforced clutch, and upgraded lubrication. The net was 122hp at 8000rpm and a thumping 83 lb/ft a 6500, respectable for a big air-cooled twin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2015, 13:41:28 ip kirjoittanut klassikko »

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Piti tulla VA-10 Corsa, tulikin RSV Mille
« Vastaus #29 : Maaliskuu 04, 2015, 10:54:16 ap »
joskus netistä otin tällaiset talteen:
<snip>

Hyvä juttu, kiitos!  :) :) :)

(tosin ennen kuin oli meikäläisen näkökyvyllä luettavissa piti tallentaa & suurentaa - mutta eihän se ole vaikeaa)
Emeritus-guzzisti