Kirjoittaja Aihe: Stelvion kahvanlämppärit?  (Luettu 13930 kertaa)

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Stelvion kahvanlämppärit?
« : Helmikuu 18, 2015, 13:29:19 ip »
´08 Stelvio on lämppäreitä vaille ja kaikki on vastuksia lukuunottamatta valmiina En ole innostunut ostamaan alkuperäisiä kahvakumeja niiden kalleuden vuoksi vaan olen ajatellut asentaa kelmumallit sinne nykyisten kahvakummien alle. Mikähän estäisi kokonaisuutta toimimasta?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #1 : Helmikuu 18, 2015, 13:40:37 ip »
Onkohan ne alkuperäisten kytkennät sellaisia, että kytkin on 0-1-2 ? Tuo puoliteho kytkee vain puolet vastuksista käyttöön ja täysiteho kaikki?
Kelmumallisessa pitäisi sitten olla vastaava juttu. Ja vielä siten, että tehot ovat samankokoisia sulakkeen ja laturin tehon takia.

Ymmärtääkseni noita kelmujuttuja on menestyksellisesti asennettu myös Guzzeihin. Ne kai teknisesti menee tuppien alle ns. heittämällä.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #2 : Helmikuu 18, 2015, 16:18:33 ip »
Olen noita asentanut useisiin omiin pyöriin ja tottakai ne sinne menee. Sopiiko ne sitten yhteen Stelvion valmiuksien kanssa? Lämppärit kytketään ja säädetään ajotietokoneen valikon kautta ja ovat kolmitehoiset. Jos siellä on vain etuvastukset niin homma lienee sillä selvä. Alkuperäisissä kahvoissa lie vain yhdet vastukset kun johtoja menee kaksi joten kai niin se menee. Pitää kai vain kokeilla ei siinä iso tärviö tule jos ei onnistukaan.
Samahan se on mm. Norgessa, jossa ei ole elementtejä valmiina. Ainakin alkupään T- ja GT-malleissa oli noin. Jos joku olisi temunnut saman asian kanssa...
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #3 : Helmikuu 18, 2015, 18:42:55 ip »
http://stelviontx.blogspot.fi/2013/04/heated-grips-installation.html?m=1
Tämmönen oli ainakin NTX:n ohje. Eli kaikki olis valmiina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #4 : Helmikuu 19, 2015, 06:51:31 ap »
Jos toimivat kuten isolohkoBrevassa, liittimet valmiina tankin alla, kaksi johdinta / lämppäri ja painonapille (palautuva painonappi) oma liitin. Brevaan voi laittaa mitkä hyvänsä lämppärit ja tehonohjaus tapahtuu ohjaustangon kytkimestä. Tehon näkee mopon näytöltä.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #5 : Helmikuu 19, 2015, 08:31:54 ap »
Jaahas...tähänkin yksinkertaiseen asiaan on sotkettu bittejä. Huoh...
Uskaltaisin väittää, että mikään muu lämppärijuttu ei tuohon sitten käy kuin Stelvion ( Brevan ) oma. Systeemi kaiketi valvoo toimintaa ja sen ollessa asetuksista poikkeava, tulee "vikailmoitus". Ja vika on vääränmerkkinen lämppärijuttu. Tai ainakin hämmästyisin, jos ei näin olisi. Hyvä ja toimiva yksinkertainen asia on vaihdettu uuteen monimutkaiseen digitekniikkaan - ja ilman hyvää syytä.

Eräs saksalainen merenkulkuviranomainen sanoi, että olemme tiellä, jonka päässä tulee vastaan määräys, jossa vaaditaan ovenpielen valokatkaisijaan merkkilamppu, joka palaa kun huoneessa on valot. Näin käyttäjä saa selvän indikaation palaako huoneessa valot vai ei...

Kohta varmaa tulee merkkikohtainen bensa; Vain valmistajan lisäaineella käsitelty bensa käy. Asiaa valvoo pruutassa oleva analysaattori, joka antaa ECUlle luvan käynnistää. Tämä EI OLE vihje valmistajille!  :P
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2015, 15:16:45 ip kirjoittanut TimoEv »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #6 : Helmikuu 19, 2015, 08:56:15 ap »
Haistelisko vastuksen vastusta? Ei kai se oikein muuta tuosta irti saa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #7 : Helmikuu 19, 2015, 09:53:29 ap »
Kokeilemalla asia selviää.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #8 : Helmikuu 19, 2015, 13:12:21 ip »
Eipä varmaan muulla pysty tuo logiikka selvittämään lämppärin "oikeellisuutta" kuin vastusta tarkkailemalla. Liekkö nuissa lämppäreissä niin radikaaleja tehoeroja. Eipä tullu asentaessa mitattua lämppärien vastusarvoa. Moppelikin on toisaalla, en pääse mittaamaan vielä. Jos tietäs lämppärien tehontarpeen, niin laskemalla sais vastusarvon. Sitten soppelit vastukset ja painonappi liittimiin, moottori käyntiin ja napin painalluksella pitäs näyttöön tulla kahvan kuva jos toimii oikein.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2015, 15:15:57 ip »
Voisin kuvitella systeemin olevan seuraavan:
- Kahvassa on vain yksi vastus.
- Vastusarvo on valittu siten, että mikään tarvikeosa ei ole likimainkaan samanlainen.
- Lämppäreille syötetään "pulssisähköä".
- Tehoa eli lämpötilaa säädetään ns. pulssisuhteella, eli päällä-pois -aikoja säätämällä.
- Elektroniikka valvoo virtaa eli hieman yksinkertaistaen tuota vastusarvoa.
- Vain oikea vastusarvo ropottaa eikä anna vikatietoa.
- Järjestelmää ei tarvitse MG:n keksiä, vaan ostaa sen kaupasta "down the road".

Noin minä sen tekisin ja en hämmästyisi jos Luigi Macaroni olisi tehnyt samoin. Ja syykin on selvä... huoh!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2015, 20:09:43 ip »
Oma kokemus tarralämppäreistä on ollut varsin hyvä. Pari asiaa niiden asennuksessa on huomioitava: kaasukahvan puolella tarra tulee luonnollisesti kaasukahvan sisäputken ja kahvakumin väliin mutta vasemmalla on laitettava vastaava eriste metalliputken ja vastuksen väliin että myös vasen kahva lämpenisi. Muutoin lämpö karkaa sarvea myöden ulkoilmaan. Itse en kahvalämmittimiä ole tarvinnut kunhan lämpötila vain on plussan puolella mutta talvipakkasilla niistä on apua. Kaasukahvan puolelle pitää jättää reilusti johtoa vapaaksi niin että se ei katkea ihan heti.

Olisiko tuon vastusarvon selvittämisestä apua jos mittaisin Norgen lämpökahvan (lyhyt versio) vastuksen? Jossain romuloorassa sellainen mulla on. Sitten vain vertailemaan tarvikekahvan vastusta. Sitten vielä on selvitettävä onko kytkentä sarjassa vai rinnan.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #11 : Helmikuu 19, 2015, 20:25:16 ip »
Kokeilemalla asia selviää.

Noin teenkin eli laitan kelmut ja katson mitä tapahtuu. Vasemman kelmun alla en ole käyttänyt koskaan mitään eristystä. Omat anturini ovat kai sen verran suurpiirteiset etten ole mitään eroa huomannut oikean ja vasemman kesken.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2015, 20:27:37 ip »
Mitä tuommoisen irrallisen elementin alle laittaisi eristeeksi, jotta se toimisi eristeenä. Mitään paksua sinne ei mahdu, jotta tupen saa päälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2015, 20:57:22 ip »
Sähkömiehen muoviputki oli joskus suosiossa (suunnilleen samaa kamaa kuin kaasukahvan sisäputki) mutta muutama kierros kangaserkkaa ajaa kuulemma saman asian. Tuppiasiassa joutuu ostamaan kaksi tuppisatsia: molemmille puolille tulee kaasukahvan isoreikäinen kahvakumi. Jotkin endurokahvakumit ovat sen verran veteliä että nekin saa hyvin paikoilleen vaikka olisivatkin pienireikäistä mallia. Paineilma on hyvä sujutuskeino. Samoin etanolilla kastellen ja nopea suoritus. Liimaa ei pidä laittaa, eikä öljyä....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvion kahvanlämppärit?
« Vastaus #14 : Helmikuu 19, 2015, 21:46:52 ip »
Itse lainaan vaimon hiuslakkaa tai sitten liimaa. Liima toimii liukkarina mennessä ja typpi pysyy paikallaan. Varmistuslangalla vielä varmistus päälle.
Puukottamalla pois.
Lämppäreitä olen asentanut vain valmiita paketteja, joissa on sisäputki itsessään. Nekin pitää yleensä liimata kytkinkahvan puolelle. Noissa elementtisysteemeissä toki pitää varjella sitä elementtiä asennettaessa. Olen vähän pallotellut ajatuksella asentaa omaan tuollaiset, kun ei lisäisi kahvan paksuutta. Mutta en tiedä, aika vähän taitaisi tulla käyttöä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.