Kirjoittaja Aihe: Velorex 562 Californian kylkeen  (Luettu 74368 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #60 : Maaliskuu 01, 2015, 18:37:25 ip »
Tuo Mitzin keulahan on aika lailla aikaisemman sivun Guzzin keulaa lähellä.
Tuossa endurokeulassa ei kyllä ole kovin paljoa järkeä. Ehkä nuo irtoiskarit on lojuneet hyllyssä, saahan niillä toki säädettyä pintakovuutta tai progressiota. Jos siis hyvin tehtäisiin. Kai tuossa jätön säätö on ollut se tärkein työmaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #61 : Maaliskuu 01, 2015, 19:10:02 ip »
Saksan kielestä en ymmärrä kuin muutaman kohteliaisuuden ja mitä korkeajännitys-lehdistä ja Kummelielokuvista olen oppinut: Himmel, sukeltakaa!

Tuossa haneleahtisen laittamassa kuvassa oli oikeaoppisesti ja yksinkertaisesti tehty sivuvaunukeularatkaisu: Jättöä selkeästi piennennetty ja laitettu vivusto joka siirtää jarruvoiman jousitetun massan puolelle jarrutuksen aikana ettei keula sukella ja ohjaus kääntyisi keulan painumisen vuoksi poispäin sivuvaunusta.

Kuten TTT totesikin niin yhtäläisyyttä kyseisistä rakenteista löytyy. Siinä sivariGuzzin kuvassa lienee teleskoopin alpäässä oleva kiekkomainen osa epäkesko jota kiertämällä jättöä voi hienosäätää. Laitankin korvan taakse tämän idean. Se edellyttää myös että jarrusatulaa siirretään tai se siirtyy epäkeskon mukana säädettäessä.

Jätön hienosäätö voi olla tarpeellista kun kuljetettava kuorma ja sen sijoitus muuttuu: yhdestä kolmeen ihmistä sekä tavarat. 

Tällä hetkellä teen vastaavaa jätön muutosta trikeen. Siinä ei tarvita jarrutuksen aiheuttaman nyökkäämisen estoa eli antidivea. Syystä että trike on symmetrinen rakenteeltaan eikä jarruttaminen kallista sitä vaan painopiste jarrutuksen aikana siirtyy etupyörälle kuten soolopyörässäkin. Sivuvaunupyörässä vaatimukset keulalle ovat suuremmat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #62 : Maaliskuu 01, 2015, 20:03:08 ip »
Laittaa jarrut samalla lailla akseliin akselituun riipukkeeseen, kuten yleensä takajarruissa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #63 : Maaliskuu 07, 2015, 20:58:04 ip »
Koko päivä tallilla sovitellen osia. Kaadoin pyörän vain kerran.

Sain toverilta muutaman kiinnikkeen (etuylä, etuala, takaylä).

Kaatuessa takayläkiinnike meni solmuun, mutta ei se olisi tainnut muutenkaan tuohon sopia, vaikka onkin suunnilleen vastaavasta purettu.

Noin muutoin taidan tykätä enemmän ryssänpyörien kuula+koura-kiinnikkeistä. Ne kun sitovat avaruuden pisteen X (vaunun kiinnike) pisteeseen Y (pyörän kiinnike) yksikäsitteisesti: kolme tuollaista sitovat kaksi kappaletta (mp + vaunu) toisiinsa ilman vapausasteita.

Velorex/Jawan pultti läpi korvakkeen systeemi taas sallii mahdollisesti kiertymän, varsinkin jos kaikki ei ole hyvin  suunnattu ja tukevasti paikallaan.Toisin sanoen sovittaminen on vaikeampaa. Tai siltä se nyt tuntuu.

Pitää vähän pohtia, mitä kaikkea tekee.

Voisi olla viisasta ostaa vaunuun vahvistussarja (250+ puntaa): tukevampi iskari, tukevampi pyörän ripustus paksummalla akselilla (20mm 15mm sijaan), ja sopivat renkaan laakerit. Voisi olla muutenkin viisasta vahvistaa vaunun runkoa liimaamalla muutama profiili ristiin ja rastiin.

Vaunun jarrun taidan kytkeä, minulla on jarrullinen napa ja vaijeri. Ei puutu kuin nippa rumpujarrun vivusta ja hieman tekniikkaa jolla kiinnittää vaijeri moottoripyörään ja sen jarrupedaaliin. Tekniikasta on jo ajatus, muttei vielä toteutusta.

Silti, tärkeintä on saada vaunu ja pyörä tukevasti ja liikkumattomasti toisiinsa kiinni.




MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #64 : Maaliskuu 13, 2015, 10:32:46 ap »

Silti, tärkeintä on saada vaunu ja pyörä tukevasti ja liikkumattomasti toisiinsa kiinni.


Homma etenee.

Pyörän etu-ala-kiinnikkeen (oikeammin apurunko)) siis sain sopuhintaan käytettynä. Se laitetaan sellaisenaan paikalleen. Se määrittää vaunun sijainnin pituussuunnassa pyörään nähden, kun siinä ei ole säätöä.Kaikki muut kiinnikkeet pitää sitten sovittaa tähän. Vaunu tulee kenties hieman turhan eteen (+35 cm akseli-akseli) mutta koitetaan nyt tätä ekana.

Samasta paikasta tullut pyörän etu-ylä-kiinnike  tulee käyttöön sellaisenaan, mutta muutan aiemmin käytetyt "pakoputkiklemmarit" pantamallisiksi. Klemmarihan kohdistaa kaiken voiman "yhteen pisteeseen" siihen putkeen mitä se puristaa, eikä se putki varmaankaan sellaisesta tykkää. Kapeakin panta on parempi; voimat kohdistetaan oleellisesti nollan kokoista aluetta isommalle alueelle, ja se on hyvä. Kiinnike on turhankin järeä (lue: painava) mutta laitetaan se nyt silti sellaisenaan. Kevennän ehkä joskus tai teen toisen.

Vaunun taka-ala-kiinnike tuli vaunun mukana, mutten uskalla sitä käyttää. Vaunun puolella  siis olisi tarjolla  Velorexin oma "peltinen läpyskä" jota en uskalla tuossa käyttää. Guzzin puolella askartelutin takajalkatappien kiinnikkeisiin "velorex-kiinnikkeen". sen pinnasta on 34 senttiä vaunun runkoputken keskilinjaan. Ajatus on että vaunun runkoputkeen laitetaan ensin klemmarilla kiinni "velorex-korvake", ja kun se on saatu oikealle paikalleen, se hitsataan vaunun runkoputkeen pysyvästi. Sitten on pyörässä ja vaunussa kohdakkain "velorex-kiinnikkeet" ja niiden väliin sovitetaan tanko.

Taka-yläkiinnike on vielä vaiheessa; vaunun puolella siirretään vaunun rungossa olevaa pystysuuntaista kiinnitysreikää noin 17 senttiä eteenpäin. Näin saadaan yläkiinniketangot mukavasti "aukeamaan" vaunusta päin katsottuna. Jos reikää ei siirrettäisi, olisi taka-ylä-kiinnitystanko noin 90 asteen kulmassa pituuslinjaan nähden ja se ei ole hyvä homma se. Pyöräån puolella taka-ylä-kiinnike on vielä ajatuksen asteella. Sain käytetyn kiinnikkeen toverilta, mutta se ei ihan käynyt. Voisi olla itse asiassa kätevää tehdä U-mallinen jäykkä panta joka sujautetaan (ja laitetaan voimalla) mp:n runkoputkeen oikean takaiskarin kiinnikkeen etupuolelle ja pultataan siihen. Siihen voisi sitten kairata reiän, johon laittaa "velorex-kiinnike" tiukkaan puristussovitteeseen ja kun asennuksen kulma on kohdallaan, sen kiinnikkeen voisi sitten vaikkapa hitsata siihen pantaan.

Häkkyrä taisi saada jopa oman nimen tässä askartaessa.

Ensin tuli mieleen antaa sille nimeksi "Sottosopra", mutta sillä saattaisi olla pahaa karmaa.

Jostain (ahjon palkeista?) kuitenkin ryömi ilmoille nimi "Il carro dell'Efesto" ja se taitaa olla siinä.  Jaa kuka Hefestos? Ja miksi juuri Hefestos?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #65 : Maaliskuu 16, 2015, 21:00:41 ip »
Koulussa joskus ammoisina aikoina Hefaistoksesta luettiin. Perimätiedon mukaan oli ruma seppä mutta sillä oli hyvännäkönen eukko ja petti.

Sivuvaunuhommaan voipi tämän virityksen teko helpottaa ajamista:
http://www.motomatti.fi/2015/03/carillofornia-trike-keulamuutostyo.html

Jarrun osalta lisäksi voisi tehdä siten että jarrusatulat tulevat vipuvarsien välityksellä kiiinni alakolmioon. Trikessä se ei ole tarpeellista mutta sivuvaunuasioissa parantaisi ajogeometriaa.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #66 : Maaliskuu 17, 2015, 16:20:34 ip »
Koulussa joskus ammoisina aikoina Hefaistoksesta luettiin. Perimätiedon mukaan oli ruma seppä mutta sillä oli hyvännäkönen eukko ja petti.

Eihän sillä väliä, jos sepän vaimo pettää, kun ei vaan taonnat ja hitsaukset petä...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #67 : Maaliskuu 17, 2015, 17:55:39 ip »
Tässä tapauksessa taitaa olla niin että sepän sivuvaunussa kulkee mukana vaimo joka toivottavasti ei petä kuten ei seppäkään saati sivuvaunun kiinnikkeet.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #68 : Maaliskuu 17, 2015, 21:18:24 ip »
Tässä tapauksessa taitaa olla niin että sepän sivuvaunussa kulkee mukana vaimo joka toivottavasti ei petä kuten ei seppäkään saati sivuvaunun kiinnikkeet.

Minä kyllä ajattelin tuota Hefaistosta tääs kommentissa enkä tätä nykyaikaista, maallisempaa vastinettaan eli ei ollut tarkoitus loukata mitenkään.

Noissa jumaltaruissahan ne eukot juokseen milloin kenenkin kelkkaan ja normi jumala ei naisiin kunnon vaikutusta tee.

Hitseistä puheenollen, tuossa testailin Pekan viikonloppuna kokoamaa kiinalaista autonosturia. Hitsisaumoja on monen näköisiä ja kohdistuskin näyttää olevan vähän sinne päin. Saas nähdä, vaatiiko korjausta joskus myöhemmin.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #69 : Maaliskuu 18, 2015, 07:47:00 ap »
Tässä tapauksessa taitaa olla niin että sepän sivuvaunussa kulkee mukana vaimo ...

suap nähä. vaimolla on omakin pyörä. ajaa sillä jos huvittaa:)

tässä jo vähän suunniteltiin pientä lomareissua koiran kanssa. jos menis ahvenanmaalle?

oman pulkkani penkin kovat osat olivat kadonnut matkalle, mutta uskomattomasti kävi niin että toverimotoristi soitti orivedeltä kertoakseen että hänellä sattumalta on juurikin penkki juurikin tuollaiseen vaunuun! helpottaa kummasti istumishommia tuo tuollainen penkki.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #70 : Maaliskuu 18, 2015, 19:11:16 ip »
Tänään kävin taitajalta hakemassa:

- takajalkatapin kannakkeeseen rakennetun pulikan, johon tulee vaunun alatakakiinnike
- extrapitkän moottorinkannatuspultin, joka pitää paikallaan apurunkoa, johon tulee kiinni etualakiinnike.

Mittasin, että vaunun iskunvaimentaja on silmän keskeltä silmän keskelle noin 285 milliä, joka on sattumoisin sama mitta kuin tässä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/3830791/Iskunvaimennin-Chopper-yleismalli-285-mm-musta

Ei niin että Velorexin tehtaan käyttämä iskunvaimennin, mikä paikalleen pujotettiin vuonna 1985 olisi sinällään huono, vaikka voihan se sitäkin olla, mutta kuvittelisin että tukevampi iskunvaimennin kuitenkin olisi painavampaan pyörään (kuin joku Jawa 350 tms) sopivaisempi.

Seuraavat askeleet:

- iskari Motonetistä (ellei joku halua diilata parempaa halvemmalla) (done)
- Guzziin takajalkatappi kiinnikkeineen paikalleen (done)
- apurunko käsittelyyn; ruosteet pois (fosforihappoa) ja väri pintaan ja paikalleen uudella käsityönä tehdyllä pultilla (done)
- laukkuraudat (sivu- ja takalaukut) pois (done)
- Guzziin takavalo, jossa on integroitu rekisterikilven valo. nykyisestä on näköjään unohtunut tuo kilven valaistus... tallikaverilla oli sattumalta sopiva ylimääräinen, joten ei tarvitse edes ostoksilla käydä (done)
- Guzzin takavilkkujen säätö (toinen on vähän huonossa hapessa)
- haaraliittimet sähköille (oikea vilkku, takavalo, jarruvalo)
- vaunun sähköjen siivous, polttimoiden päivitys vuodesta 1985 vuoteen 2015
- pakoputken harjaus (ruosteet pois) ja maalaus (että katsastusmiestä ei kummastuta turhan takia) (done)


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2015, 22:19:17 ip kirjoittanut MotoJussi »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #71 : Maaliskuu 18, 2015, 20:27:24 ip »
Itse kun en vaunuhommien yksityiskohdista juuri tiedä, niin mitä arvelette vaunun pyörän suunnilleen ottavan yhdistelmän painosta kantaakseen? Noin suunnilleen vaikka prosentteina?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #72 : Maaliskuu 20, 2015, 08:12:30 ap »
Itse kun en vaunuhommien yksityiskohdista juuri tiedä, niin mitä arvelette vaunun pyörän suunnilleen ottavan yhdistelmän painosta kantaakseen? Noin suunnilleen vaikka prosentteina?

Alle kolmannes paikallaan ollessa.

Alle nollan kun ajaa tarpeeksi nopeasti oikealle kääntyvässä mutkassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #73 : Maaliskuu 20, 2015, 08:30:11 ap »
Mites suoraan ajaessa? Reilusti alle kolmannes?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Velorex 562 Californian kylkeen
« Vastaus #74 : Maaliskuu 22, 2015, 20:29:49 ip »
Mites suoraan ajaessa? Reilusti alle kolmannes?

Sun pitää tulla punnitsemaan kun saan pyörän nippuun ja baanalle.

Anyway. Tänään pulttasin taka-alakiinnikkeen ja etu-alakiinnikkeen pyörään. Rautaa kun olivat molemmat, huuhtelin enimmät hapettumat pois fosforihapolla, pistin kilikalipullosta sinkkimaalin pohjaksi ja toisesta pullosta mustan maalin sen sinkin päälle. Ehkä ne nyt kestävät.

Etu-yläkiinnike odottaa kiinnityspantoja (ja fosforihappoa ja sinkkimaalia ja mustaa maalia). Sitten pitäisi pultata takaisin johonkin kohtaan jännitteensäätäjä ja äänimerkinantolaite, niin se osa asiasta olisi sitten siinä.

Tänään purin laukkuraudat pois. Tarkoitus kun on vaihtaa takavalo sellaiseen missä on myös rekisterikilvelle valo, ja ehkä hieman maalata sitä takalokasuojaa, ettei häiritse katsastusmiehen herkkää silmää. Aika siro ja hento tuli pyörän perästä kun otti raudat pois.

Tänään purin myös pakoputket pois. Niille annoin teräsharjaa ja fosforihappoa. Ruostetta vaan oli niin paksulti, ettei kaikki vielä lähtenyt. Lähipäivinä pitänee jatkaa hapottelua ja sitten pistää pullosta kuumankestomaalia pintaan, ettei häiritse katsastusmiehen herkkää silmää. Toivottavasti ei ole ruostunut pahasti puhki mistään kohtaa :I

Tuli vaan tänään mieleen sellainenkin että "ensi kerralla kun ryhdyn laittamaan moottoripyörään sivuvaunua, saatan harkita peseväni sen moottoripyörän ennen projektin aloittamista". Onhan tuo joskus pesty, mutten ole ihan varma millä vuosikymmenellä tai sadalla se on tapahtunut.

Motonetistä hain 60 euron hintaisen yleismallisen iskarin. En ole vielä päässyt sitä sovittamaan. Toivottavasti sopii, helpottaisi elämää kummasti.