Kirjoittaja Aihe: Tekniikka alueelle selkeät osiot? Moottori, Jarrut, runko, kaasari/ruisku jne  (Luettu 5196 kertaa)

classic

  • Vieras
Tämä foorumi on hyvä ja toimiva. Olisi silti ehdotus.
Olen huomannut että yhä uudelleen kysellään samoja asioita esim jarruista, iskareista, ruiskusta, jne.
 
Asioista perillä olevat vastailevat yhä uudelleen ja uudelleen samoihin asioihin.  


Olisiko hankalaa ja liian työlästä saada jaottelu tekniikka alueelle jolloin tieto olisi koostetummin saatavilla.

(esim   http://finnbikers.fi/foorumi/   sivustolla on aika mukava ja käsittääkseni aika toimiva jaottelu).

Usein pyydetään kehitysideoita ym. tässä yksi sellainen. Mitä on muut mieltä ehdotuksestani... (voi olla että tätä on jo aiemmin pohdittukin vai onko?) T Juise      Jk. Tai luodaanko omalla kirjoittelullamme asia toimimaan näin kuten esim Camn hienosti oli otsikoinut aiemmin: Rungon rakenneosista (spine) jolloin koitettaisiin koostaa kaikki tieto ja kysymykset niitä koskien vain sen alle?









 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Säestän kotisohvalta. Ranne kipeänä. Ei voi tehdä mitään miehekästä.

Runko: nimensä mukaisesti runko ja jousitus. Samaan menisi jarrut ja pyörät renkaineen.

Sähköt: jossa sähkölaitteet, johdot ja valot lukuun ottamatta moottorinohjausta joka olisi oma osionsa.

Moottorinohjaus: siitä riittää paljon jaaritusta.

Moottori, jossa käsitellään moottorin mekaanisia komponenttejä ja niiden toimintaa. Sisältää myös kaasuttimet, sytytyksen ja pakoputkiston.

Voimansiirto: kytkin, vaihteisto, kardaani, perävaihde. Näistä on ollut kovasti puheenaiheita.

Muu tekniikka: laukkusarjat, katteet ja muu varustelu.

Näidenhän pitäisi tulla omiksi osioikseen Tekniikkapalstan alle.
Itse kannatan myös selkeytytystä. Joskus saanut jotain vanhempaa juttua hakea aika kauan vaikka sivuilla onkin hakutoiminto. Ääni classicin ehdotukselle.

aj@

  • Viestejä: 360
Tässä toinen

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Siinä on vaan jollekin melkoinen työmaa lajitella ketjut otsikoiden alle. Ei muuten huono idea, työläs kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Jospa vaan pidetään tähänastiset hakutoiminnon takana ja aloitetaan tyhjästä uusi jako.

Vanhat keskustelut säilynevät "arkistossa".
Voi olla että jotain menetetään mutta muutamassa vuodessa asiat ovat jo kertaantuneet uudessa kuviossa.
Luulen että tässä on ylläpidolla sanansa sanottavana. Eihän siitä ole pitkääkään aika kun saimme Tekniikapalstan käyttäjien ehdotuksesta. Käyttö on ollut runsasta joten jonkinlainen uusjako voisi helpottaa asioiden esille tuomista eikä tulisi turhaa kertausta. Olen nimittäin huomannut että kaikki eivät lue kunkin ketjun kaikkia viestejä lävitse vaan kysyvät samaa asiaa jota jo on kysytty aiemminkin. Sitten joku vastaa samalla lailla.

Se ei suinkaan ole kysyjän tai vastaajan vika: vika on siinä että tieto on hukkunut sinne välille ja voi olla turhauttavaa etsiä sitä pitkästä ketjusta joka polveilee kaikenlaisissa oheisasioissa. Mm GuzziDiagista on tullut palautetta aiheesta ja uskon että monelle on ollut jopa kynnys ryhtyä kokeilemaan GD:tä koska oleellinen tieto on ollut sirpaloitunutta. Tosin lähiaikoina siihen on tulossa muutos.

classic

  • Vieras
Tekniikka alueelle selkeät osiot? Moottori, Jarrut, runko, kaasari/ruisku jne
« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2015, 15:34:49 ip »
Jos se menisi niin että luodaan itse uusi jako mutta vanhat kirjoittelut säilyisivät (joista porukka voisi omatoimisesti nostella aiemmin olleita tiedostoja jne sitten niihin uusiin osioihin)
Eli vaikka niin että aiheen alussa on kehoitus katsoa onko aikomallesi aiheelle jo osio. Eli jos minä aloitan osion isolla kirjoitaen RUNKO niin sinne menee kaikki runkoja koskevat keskustelut jatkossa. Päätetään vaan porukalla minkälainen jako niin ei välttämättä tarvitse vaivata ylläpitoa ollenkaan?

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
"Hallitus tiedottaa" osio saisi myös olla näkyvämmin esillä ja saisi näkyä myös silloin kun ei ole kirjaantunut foorumille. Minäkin vasta tänään huomasin viime hallituksen kokouksen selonteon pian kuukauden myöhässä. Ihmettelin vaan ittekseni kun mulle puhuttiin asioita joita mun oletettiin jo tietävän..... Ei siinä kyllä mitään menetetty mutta kuitenkin ;D

Tekniikkapalstan jaottelu voisi olla ihan hyvä. Toisaalta finnbikerisin palsta (  http://finnbikers.fi/foorumi/  ) jota myös seurailen tuntuu jotenkin liian rajatulta... Täälä meillä kun juttu rönsyilee aika mukavasta moottoriremontista leivänpaahtimeen samassa ketjussa.

Piankos nuo tärkeimmät vanhat tekniikkapuolen höpinät käy läpi ja siirtää oikeaan paikkaan.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Arvostan Juicen esitystä. Ketjuja voi vissiin siirrellä jälkikäteenki. Motomatin jako tuntuu asialliselta.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Marko

  • Viestejä: 612
Tekniikkapalstan jaottelu voisi olla ihan hyvä. Toisaalta finnbikerisin palsta (  http://finnbikers.fi/foorumi/  ) jota myös seurailen tuntuu jotenkin liian rajatulta... Täälä meillä kun juttu rönsyilee aika mukavasta moottoriremontista leivänpaahtimeen samassa ketjussa.

Kannattaa myös muistaa, kuinka paljon tänne generoituu liikennettä noin yleisellä tasolla. Ja esim. paljonko on aktiivisia, kirjoittavia nimimerkkejä.

Jos vertaa vaikka wildguzzi -keskustelupalstaan, niin sielä on yksi ainoa osio, johon kaikki kirjoitetaan ja kirjoittajia on varmaan enemmän kuin täällä. en väitä, että järjestely on parempi, mutta näyttää silti toimivan.

Jos luodaan paljon alaosioita niin tieto pirstoutuu. Hakua joutunee käyttämään jokatapauksessa.
Siinä vaiheessa kun uusia ketjuja alkaa aukeamaan joka päivä kymmeniä-satoja ja vastauksia tulee samaan tahtiin, niin alkaa kaipaamaan jaottelua, ainakin allekirjoittanut.

Joskus miettinyt, että eikö esim. Suomen kaikki italo-pyörät voisi olla saman foorumin alla, turhaa on jokaiselle marginaalimerkille omat fooruminsa ja ylläpitäjänsä. Jostain syystä italo-harrastajat usein eksyvät ristiin eri merkkien välillä, ainakin osa porukasta.. osa voi olla kovinkin fanaattista..  :P

Täällä nykyään (vielä) riittää mainiosti, kun foorumin etusivulla klikkaa "edellisen käynnin jälkeen kirjoitetut viestit.." Niitä on maksimissaan ehkä 20?
Suuremmissa, ulkomaisissa foorumeissa, en edes käy muissa aliosastoissa kuin niissä mitkä itseä kiinnostavat + tilatut ketjut.

Asiastahan voisi perustaa vaikka äänestysketjun (ja antaa sen olla auki hieman pidempään.. kaikki ei käy varmaan täällä edes joka viikko?) :-D

..minun 0.02€..

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Tekniikka alueelle selkeät osiot?
« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2015, 09:33:44 ap »
Ajatus on hyvä. Sekamelskan välttämiseksi olisi hyvä, että palsta olisi / pysyisi ns. insinöörimäisenä. Siis liirumit jäisi muualle ja pelkästään tyyliin: "Ongelma XXX? Ratkaisu: YÖÄÖY ". Tai näin: "Calin öljyfiltteriksi käy A-merkin tyyppi 12345HH".

Näin palstasta ei tule älyttömän pitkä, eikä sekava. Ja JOS vielä saisi niin, että edellisen puhujan selostusta voisi suoraan täydentää / editoida, niin tuollaiseen "filtterikeskusteluun" tulisi yksi lohko, jossa kaikki asiaan liittyvä olisi. Tämä saattaisi olla erinomaisen hyvä esim. Usit-, tai O-rengasmittojen tai laakerien tyyppien listana. Excel-taulukko vapaasti editoitavana?
Toinen vaihtoehto saattaisi olla yksinkertainen lista, vaikkapa kotisivuilla, keskeisten huoltotarvikkeiden osalta. Tulppien, filttereiden, yms. vastaavuustaulukot.  Ja kaiken varalta ao. työssä tarvittavien kiristysmomentten arvot.
Tiedän asian olevan suurehkotöisen, mutta niinhän se on halkomotinkin teko...  ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Lainaus
Jostain syystä italo-harrastajat usein eksyvät ristiin eri merkkien välillä, ainakin osa porukasta.. osa voi olla kovinkin fanaattista.. 

Niinpä tapahatuu: itselläkin neljää eri italomerkkiä ollut enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Nykyisin vain Benelli- ja Guzzi-merkkisiä. Aiemmin, jopa yhtä aikaa Benelli, Cagiva, Ducati ja Guzzi. Lisäksi BMW ja Honda.

Kullakin merkillä on tai on ollut suomenkielisiä sivuja. Cagivaosastolla on hiljaista. Benelliclub on tällä hetkellä Pohjoismaiden yhteinen jossa pääkielinä ruotsi ja englanti.
Ducaticlubi on nykyään käytännössä enemmän pyöränvahaajien seura ja sivunsa sen näköiset. Toimintaahan heillä on varsin näkyvästi. Vaikka siellä onkin mahdollisuus keskustella on se vain kirjautuneille siten että kirjautumatta ei edes pääse lukemaan kuten täällä. Mielestäni rajoittaa tiedonjakoa.
Scuderia Laverda on luonnollisesti varsin pieni seura mutta aktiivisia hekin ovat. Omalla tavallaan tapaamisineen ympäri vuoden.

Moto Morinien omistajista en tiedä. Mutta heidän kansinvälisillä sivuillaan kielikin vaihtuu sujuvasti: http://www.morini-riders-club.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=2731
Cagivoista voi löytää juttua HDCF:n keskusteluista tai Suzuki-nimikkeen alta. Melkoinen määrä Cagivoista on myös lähes samoja pyöriä kuin Ducatit.

Vaikka italoharrastajia ja merkkejä ei kovin paljoa olekaan niin pitäisin tärkeänä että kyseiset clubit toimivat itsenäisinä toimijoina omine sivuineen ja keskusteluineen.

Paljon erimerkkisistä pyöristä käydään keskustelua Finnbikersin ja Moottoripyora.org-sivuilla. Toiseen osallistun puoliaktiivisesti ja toista nykyisin vain seuraan. Jälkimmäisessä ei tekninen tietotaso ole oikein korkealla: johtunee siitä että merkkejä ja malleja on monia ja harrastajakunnan ikäjakauma, onneksi, alempi kuin monella muulla foorumilla. Onhan niitä muitakin foorumeita mutta ei kerkiä millään kaikkea seuraamaan. 

Epäilen että kaikenkattavalle italofoorumille tulisi joko ruuhkaa tai sitten se "maatuisi" hiljaa pois. Kustannus ja ylläpitolähtöisesti ajatellen siinä olisi kyllä ansionsa.


Junkers

  • Viestejä: 468

Jonkinlainen jaottelu voisi varmaan helpottaa tiedon löytymistä. Toisaalta aika pian tulee vastaan myös luokitteluongelmia. Mihin kategoriaan esimerkiksi kuuluisi taannoin aloittamani ketju "Nevadan keväthuolto" ? Helposti päädytään siihen, että käyttöön tulisi ottaa jonkilainen kaatoluokka esim. "Sekalaista". Kuten tässä ketjussa aiemmin Ikkala totesi, keskustelu toisinaan "rönsyilee", mitä en henkilökohtaisesti pidä hirveän pahana jos pysytään kohtuudessa, tuohan se keskusteluun hieman rennompaa meininkiä. Yksi konsti tuon tiedon löytymisen parantamiseksi olisi varmaan se, että viestiketjun aloittaja antaisi ketjulle mahdollisimman kuvaavan nimen. Turhaa toistoa puolestaan karsii jossakin määrin ehkä se joidenkin keskustelijoiden käyttämä tapa, että he vastauksessaan tuovat esiin aiemman ketjun, jossa samaa asiaa on jo käsitelty. Ymmärrän hyvin Foorumilla pidempään mukana olleiden tietynlaisen kyllästymisen samojen asioiden toistuvaan läpikäymiseen. Minua tällaisena melko uutena tulokkaana ei tuo vielä häiritse kun useimmista ketjuista löytyy minulle uusia tiedonjyviä.