Kirjoittaja Aihe: Stelvion huolto  (Luettu 18937 kertaa)

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Stelvion huolto
« : Helmikuu 08, 2015, 10:30:16 ap »
Nyt kun Guzzin huolto on tullut vaikeammaksi (hankalammasi viedä huoltoon) niin kai sitä täytyy taas itse alkaa huoltamaan.
Mitäs Stelvion vuosihuoltoon kuuluu ?
-öljy/ suodatin, pitääkö suodattimelle olla oma avain ?
-vaihdelaatikon öljy
-perän öljy , vieläkö näihin uusiin periin molykotea ?
-tulpat
-ilmanputsari
-polttoaine suodatin
mitä muuta nämä nyt tuli äkkiseltään mieleen
Tietysti normaalit tarkistukset

 Timppa

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2015, 11:30:53 ap »

-öljy/ suodatin, pitääkö suodattimelle olla oma avain ?


Hae motonetistä esim tuommonen: http://www.motonet.fi/fi/product/381499   



-perän öljy , vieläkö näihin uusiin periin molykotea ?


Ei siitä haittaakaan ole.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2015, 13:45:04 ip »
Ennen kuin alat huoltaa, niin hanki korjaamokäsikirja. Latauslinkkejä on tälläkin foorumilla. Käytä hakua yläoikealla.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2015, 16:01:41 ip kirjoittanut kaide »
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2015, 14:19:41 ip »
Lainaus
-perän öljy , vieläkö näihin uusiin periin molykotea ?

Omakohtainen kokemus: Ostin 1100 Brevan uutukaisena. Päätin tehdä itse huollot ja tuhannen kilometrin kohdalla päästin öljyt ulos keulasta, mottorista, vaihteistosta ja perästä. Peräöljy oli yllätys. Siellä ei ollut Molykotea. En sitten sinne sitä laittanyt. Kohta tuli tehtaan alulle laittama takaisinkutsu ja perävaihde kokonaisuudessaan koteloineen vaihdettiin ilmaiseksi merkkihuollossa odottaessa. Kysyin tätä Molykoteasiaa silloin. Sain tietää että Molykotea pitää ehdottomasti laittaa tähän vaihdettuun perään joka öljynvaihdon yhteydessä. Tämä tieto riitti. Siksi olenkin laittanut perään Molykotea jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Toki en voi tietää että olisiko perään tullut jotain vikaa ilman sitä sillä ajokilometrejä on vasta takana noin 90.000.

Se miksi täysin toimiva perävaihde vaihdettiin uuteen ei selvinnyt. Ei sitä tiennyt asentajakaan. Ainoa mieleen tullut epäilys oli että perävaihteella oli ajettu ilman Molykotea ja siksi se oli vaihdettava ennen hajoamistaan. Tämä on kuitenkin spekulointia. Saattoihan siellä olla piilevä rakenne- tai materiaalivirhe.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2015, 16:56:15 ip »
Minullakin on Stelvion huolto edessä eli käyn kaikki huoltokohteet läpi ja sovellan siihen pitkälti Norgesta saamiani oppeja. Hommat on tosin helpommat ainakin ilman- ja polttoainesuodattimien kohdalta kuten tulppien vaihtokin. Vaikuttaa suorastaan viihdyttävältä hommalta. Ohjekirjankin mukaan kohteet hommat on vastaavat kuin Norgessakin tai missä muussa tahansa.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2015, 18:33:19 ip »
No vielä pitää vanhan kontata ja ostaa uusia työkaluja, taidan ensin ostaa asennus oluet.
Katselin vanhoja kuitteja näkyy Guitsu laittaneen tähänkin molykotea. Täytyy tarkastella löytyykö Galifornia kaudelta molyä.
Mistäköhän sitä nykyään saa ?
Huolto taulukosta näkee ette vuosihuoltoon kuulu oikei muuta kuin öljyn vaihtoa.

Timppa

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2015, 19:11:11 ip »
http://www.tlm.nl/webshop/en/molykote-a-125ml-000570990032-moto-guzzi

Varmaan muualtakin. Suomessakin on maahantuoja mutten nyt muista nimeä. Heiltä vain pitäisi se tilata ja saa vain isossa astiassa. Kimppatilaus olisi varmaan paikallaan niin hinta tarvitsijaa kohti olisi kohtuullinen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #7 : Helmikuu 08, 2015, 19:40:29 ip »
Liquimolyn, samat aineet sisällään pitävää, ainetta saa Motonetista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #8 : Helmikuu 08, 2015, 19:41:00 ip »
En tunne Stelvion asioita, mutta eikös kaikissa pyörissä jarruneste olisi vaihdettava 2v välein?
Entäs etupään teleskooppien öljyt? Minulla toinen ( Calissa ) "vikisi" hitaissa kuopissa tai esim. katukiveltä alas mennessä, kunnes vaihdoin öljyt.
Ne moottorin huohotinletkut kai joka pyörässä on puhdistettava aika-ajoin?
Vaijerien voitelutkin vois olla hyvä juttu...
Jarrusatuloiden tarkistus, että jokainen mäntä liikkuu hyvin. ÄLÄ pullauta mäntiä irti.
Takapään vetohampaiden vaselinointi, siis murikka-pyörä -väli. Tässä tehtaan Luigilla on ollut ruokatunti...
Virta- ja tankkilukon voitelu. Kannattaa tehdä keväällä, ettei käy kuin minulla joskus...

 
 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #9 : Helmikuu 08, 2015, 21:37:22 ip »
Lainaus
Vaijerien voitelutkin vois olla hyvä juttu...
Ihan asiaa mutta riippuu vaijereista. Nykyvaijereita, joissa on sisällä liukas "liner" ei edes tykkää öljystä vaan ryhtyy päinvastoin takkuamaan. Riippuu siis vaijerityypistä voitelutarve. Mutta kaiketi kaikki tietävät millaiset vaijerit pyörissään ovat.

Muutenkin kun laitetaan öljyä tai vaseliinia niin sitä ennen on oltava pinnat putipuhtaat. Likainen vaseliini tai öljymöhnä on huonohkoa hiomatahnaa mutta aikansa kun vaikuttaa.....
Vaihdevivut ja muut vipstaakit niveliltään puhdistamatta muutama vuosi nii käyttövälystä alkaa löytyä.

Kardaaniakselin takapään puslan puhtaus ja voitelu auttaa myös. Samalla koko kardaanitunnelin puhtaudesta ja ruosteettomuudesta voi huolehtia. Sieltä lika pääsee helposti perävaihteen suojaamattomiin laakereihin. Ulkoa päin sinne ei likaa pääse mutta kosteutta kyllä ja se tekee raudan kanssa ruostetta jota voi tässä kontekstissa liaksikin kutsua. Ja ruoste eli rautaoksidi on ihan oikeaa hioma-ainetta.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #10 : Helmikuu 09, 2015, 20:16:33 ip »
Paljonko Stelviolla on ajettu? 20 tkm väleinhän on ns. iso huolto eli katsotaan kaikki paikat. 10 tkm välein moottoriöljy ja suodatin sekä muistaakseni myös venttiilit ja tulpat. heolppoa. Mielestäni myös jarrujen ja palojen puhdistus palat irrroitettuna kuuluu viimeistään kahden vuoden välein. Kuluvat näin tehden tasaisesti.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2015, 07:29:38 ap »
Huolto taulukossa on vuosihuollon mahdollisuus, öljyjen ja suodattimien vaihto. Loppukesästä jos saisi vietyä 30.000km huoltoon.
Jarruja yms tulee seurattua muutenkin.
Muovinen pohjapanssari pitää irroittaa kaatumarautoineen, täytyisi hankkia katuuskottavuuden nimissä hankkia järeämpi (alumiini).
Niistähän on reikä öljynsuodattimen poistoa varten.
Äkkiseltään kun olen katsellut näyttää siltä että Calin öljypohjan sisällä olevan öljy suodattimen saa vaihdettua nopeemmin.
Vaikka eihän meillä kiire asennus oluetkin ostamatta.

 Timppa

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #12 : Helmikuu 10, 2015, 15:02:13 ip »
Korjaamokäsikirjaa kun lukee, niin siellä on pitkä lista joka huollon yhteyteen kuuluvista toimenpiteistä ja tarkistuskohteista. Tosin en usko, että listaa missään maksullisessa huollossa käydään orjallisesti läpi. Hinnoitellaan kyllä. Omatoimihuoltaja voi tietenkin käydä kaikki kohteet läpi.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #13 : Helmikuu 10, 2015, 15:51:28 ip »
Stelvion huolto-ohjelmaa tuntematta laitan kuitenkin tämä tiedon: Kardaanitunneli kerää sisäänsä silkkaa vettä. Se ei pääse perävaihteeseen mutta hapettaa muutoin ympäristöään sekä ruostuttaa perävaihteen paljetiivisteen pannan. Omalla (Breva) ja Ikkalan (Sport) kohdalla ainakin on näin käynyt niin esitän tarkastuskohteena myös tätä.

Laaja tarina aiheesta: http://www.motomatti.fi/2013/05/arkipyoran-huoltoa-kardaanin-ja.html

Samoin takajousituksen alapään progressiovivuston puhdistus ja voitelu on asiaa vaikka ei sitä huoltokirja mahda mainitakaan. Sielläkin kosteus tekee temppujaan helposti jos voitelua ei ole tehtaalta lähtöisin kuten oli meikäläisen kohdalla: ihan kuivat olivat neulalaakerit siellä.

Käy siinä samalla mukavasti kun takapyörä ja perävaihde on irrotettuna. Huoltosillasta tai pyöränosturista on apua näissä alapäänasioissa.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Stelvion huolto
« Vastaus #14 : Helmikuu 11, 2015, 23:20:04 ip »
Mulla on Stelvio hoitopöydällä odottamassa kaiken läpikäyntiä kun on nyt 17 tkm ajettu eli iso huolto edessä.  Huollon alan kunhan Talvirallista selvitään... Quotalla muuten mennään ja reilu 1400 km edestakaisin. Tuleeepahan tuokin koeponnistettua nastarenkailla.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99