LM1 on lähinnä vikkelä mopo, ei nopea. Kyllä sillä toki kovaa pääsee ja itsensä ongelmiin saattaa, mutta ei se nopea ole. Tästä Guzzien nopeudesta on keskusteltu eräässä toisessa säikeessä.
Jos viittaa minun salilla ramppaamiseen, niin veikkaan ettei se ole omaa ajoani ainakaan nopeammaksi kehittänyt

Tuo viittaus kapeaan tankoon liittyy ihan puhtaaseen fysiikkaan. Pidemmällä tangolla saadaan enemmän momenttia pitämään etupyörää linjassa. Tajusin itsekin tämän dramaattisuuden, kun joskus vaihdoin Lariooni crossitangon cliparien tilalle. Keula pienellä 16 tuuman pyörällä rauhoittui huomattavasti. Ei se paha ollut aiemminkaan, mutta nyt kun tangon kautta alkaa siirtyä värinöitä räpylään, ollaan jo syvemmällä..
En siis pois sulje kampuran pyörimisen vaikutusta röykystä irtoamiseen, mutta sen merkitys lienee marginaalinen. Touhussa mukana olevat massat rauhoittavat sen aika tarkasti.
Ja mitä Caliini tulee, on se auttamattoman hidas. Massaa on siitä likistetty vakiosta laukkupyörästä muutaman kymmenen kiloa ja lisää soisi poistaa. Tankohan tuossa on 80cm:n crossi. Oma jousti jo paikallaan niin paljon, että hirvitti. Lisäksi kahvojen asento imitoi ehkä liikaa manuaalista lehmän lypsyä, joten se oli ensimmäinen muutoskohde. Koska laitos ei muiden mielestä rata-ajoon sovi, lisää se minun harrastukseni mielekkyyttä, kun saan todistaa toisin. Rata-ajon fysiikka on pyörälleni sama, kuin Ghezzille tai muulle, mittasuhteet ja soveltaminen vain eroavat.
ps. pitäisikö aloittaa foorumille kampanja, joka ajaisi mahdollisimman monet kuntosaliharrastuksen piiriin

Oltaisiin foorumi, joka olisi kovimmassa tikissä, muutenkin kuin mielikuvissa
