Kirjoittaja Aihe: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa  (Luettu 15916 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #15 : Tammikuu 19, 2015, 23:38:34 ip »
Jos koittaisi tehdä sen käännöksen aina mahdollisimman aikaisin? Siellä oletetun keskiviivan vieressä,
ennen mutkan keskikohtaa.
 Silloin ei tornanten jyrkin ylä- tai alamäki osu niin helposti mutkan ajolinjan jyrkimmän käännöksen
kanssa samaan kohtaan.
Tornanttia ajaessa pitää muistaa pysyä omalla kaistalla, varsinkin jos ei ole mahdollisesta vastaantulijasta mitään
havaintoa. Ainakaan minun niskat ei välillä yksinkertaisesti käänny sellaiseen asentoon että, kyykkypyörän
ajoasennosta näkisi jonnekin takaoikealle ja ylös, 45 asteen kulmassa ???.
Sohc van Helmi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Calin jarrut
« Vastaus #16 : Tammikuu 20, 2015, 11:45:28 ap »
Onhan siinä ne integraalijarrut. Mutta sen vaikutus etupyörään on erilainen kuin pelkän kahvan  - tai ainakin siltä tuntui. Takajarru nyt kuitenkin ottaa ja hidastaa osaltaan, joten ei tarvitse puristaa. Eikä etunen mene lukkoon edes liukkaalla. Tärkeintähän on se, että jarruttaa varovasti ja se ettei "polta" jarruja alamäessä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #17 : Tammikuu 20, 2015, 17:04:19 ip »
Ahvenisto on mielestäni sopiva rata alppitie harjoitteluun. Etenkin viimeinen mutkapari ennen "pääsuoraa". Ne kun selvittää kuvitellulla omalla kaistalla pysyen, niin tuskin tulee Alpeilla vaikeuksia. Pitää vaan sen verran ennakoida, ettei joudu kesken kurvin pysähtymään bussin tai matkailuauton takia.
Forza Moto Guzzi!

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #18 : Tammikuu 20, 2015, 18:09:33 ip »
Mielestäni pahinta alppiteillä on jyrkkä oikea ylöspäin mennessä, siinä jos kone stumppa on nurin meno varmaa, koska jalat ei yllä maahan. Passo Stelviossa on näitä paikkoja vaikka kuinka paljon.  8)
Titaniumin kuski

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #19 : Tammikuu 20, 2015, 22:59:31 ip »
Lainaus
Alunperinhän huohotinsysteemi perustuu siihen että ilmanpuhdistinkotelossa oleva lievä alipaine imee öljypitoisen ilman sisäänsä ja sieltä se joutuu imuilmaan laimentuneena palotilaan ja palaa ainakin osittain ilma-polttoaineseoksen mukana ja häipyy pakokaasujen muassa ulkoilmaan.
Kun en aikanaan Calia niin vielä tohtinut purkaa kun mitä tätä V11 peliä olen ihmetellyt, jäi vaivaamaan että onko Calissa ilmanpuhdistuskoteloon mahdollisesti kertyvälle öljylle poistoreitti? Jos on sittenhän siinä pitää olla yksisuuntaventtiili ettei vedetä ilmaa ohi suodattimien moottoriin? Ja sitten painovoimaisesti pelkkä öljy valuu ulos kun pelit on seis? Vai mikä letku tuolla oikealla alhaalla on:
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #20 : Tammikuu 20, 2015, 23:25:02 ip »
Harvemmin olen Ahvenistolla käynyt mutta ei siellä muistaakseni tältä näyttänyt ;D

https://www.youtube.com/watch?v=LcPPmZ09Em0

https://www.youtube.com/watch?v=tymyoEZSYfQ

https://www.youtube.com/watch?v=iHKZNjzo36g
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #21 : Tammikuu 21, 2015, 10:43:57 ap »
Noin isolla tiellä kuin noissa videoissa näytettiin ovat mutkat sisäkaarteesta varsin lieviä. Päällystetyillä pikkuteillä sen sijaan se sisäkaarre voi olla todella jyrkkä. Suomessa tai Norjassa en ole missään, radalla tai muualla, törmännyt moisiin jyrkkiin nikaleisiin. Eikä niitä ole pidemmän päälle edes kiva ajaa katupyörällä. Endurolla mieluimminkin. Välillä pikkuteillä on lehmänkakkaa sekä moottoriöljyä tiellä niin se asettaa lisähaasteita. Niitä lehmiäkin on välillä väisteltävä sekä sitä tupsuhattuista lehmipaimenta joka huutaa oudolla kielellä.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #22 : Tammikuu 21, 2015, 11:15:16 ap »
Lainaus
Alunperinhän huohotinsysteemi perustuu siihen että ilmanpuhdistinkotelossa oleva lievä alipaine imee öljypitoisen ilman sisäänsä ja sieltä se joutuu imuilmaan laimentuneena palotilaan ja palaa ainakin osittain ilma-polttoaineseoksen mukana ja häipyy pakokaasujen muassa ulkoilmaan.
Kun en aikanaan Calia niin vielä tohtinut purkaa kun mitä tätä V11 peliä olen ihmetellyt, jäi vaivaamaan että onko Calissa ilmanpuhdistuskoteloon mahdollisesti kertyvälle öljylle poistoreitti? Jos on sittenhän siinä pitää olla yksisuuntaventtiili ettei vedetä ilmaa ohi suodattimien moottoriin? Ja sitten painovoimaisesti pelkkä öljy valuu ulos kun pelit on seis? Vai mikä letku tuolla oikealla alhaalla on:


Kuvassa omatekemä  viritys koteloon menevän öljyn poistoon , letkun pää ajossa tulpattuna.
Tosin tälle viritykselle ei ole ollut käyttöä sen jälkeen kun asensi keräily purkin ennen suodatinkoteloa.  Purkkiin kertyy jonkin verran kauden aikana (pari korkillista)

-KG- 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #23 : Tammikuu 21, 2015, 11:53:06 ap »
Tyypillisesti tuon ilmanputsarikotelon pohjalle kertyvän öljyn lasku pois on järjestetty siten että pohjasta lähtee letku alas jonnekin takahaarukan laakeroinnin tietämille. Poistoletku on tulpattu alunpitäen muovitulpalla. Huollon yhteydessä, kuten huoltokirjassa mainitaan, otetaan tulppa pois ja lirutetaan letkussa oleva öljy pois. Sitä tulee korkillinen, pari. Voi olla aika tahmeaa tavaraa. Kun möhnä on valunut pois voi putken avoimuuden tarkistaa testaamalla kulkeeko ilma sen läpi.

Usein olen havainnut, omissa ja muidenkin pyörissä että alkuperäinen tulppa on kadonnut. Mutta apu on lähellä. Korvatulppa on hyvä korvike ja niitä on yleisesti saatavilla jollei jopa omassa taskussa. Jos tulppa puuttuu niin öljytipat tahraavat tehokkaasti ympäristönsä ja moottorikin imee pienen määrän puhdistamatonta ilmaa juuri sieltä missä ilma on pölyisintä.

Liittenä kuva 1100 Brevan ilmansuodatinkotelon tyhjennysletkusta nykytilassaan. Otin sen hieman enemmän näkösälle. Nuo letkut myös kovettuvat vanhemmiten ja ne on syytä vaihtaa kun sellaista havaitsee.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #24 : Tammikuu 21, 2015, 22:54:12 ip »
Omassa on yllättäen kovin vähän öljyä kotelossa. Reippaamman ratailun jälkeen sitä tulee kyllä vaahtona letkusta alle, ajotauoilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #25 : Tammikuu 21, 2015, 23:09:41 ip »
Itsellä oli pieni tuska tästä huohotusöljyasiasta kun tein alkoholipyörää. Päädyin tekemään lasikuidusta tyhjän maitotölkin päälle kotelon johon istutin kaikille mahdollisille letkuille liitokset. Kaunis se ei ole mutta eipä myöskään näy.

Huohotinkotelosta sitten suuriläpimittainen letku ilmanpuhdistimen ja ahtimen välissä olevaan läppärunkoon jossa päällä näkyy palikka johon letku menee. Palikassa on säädettävä venttiili jolla voi säätää huohotusboksin alipainetta. Hyvin on toiminut. Letkussa näkyy nykyisin pieni öljynoro mutta esimerkiksi ahtimen spiraaleissa ei näy erityisen öljyistä pintaa. Eli huohotinkotelosta tiivistynyt öljy palaa takaisin öljytilaan. Moottorin huohotus on sekä alkuperäisen venttiilin kautta että vapautuneen virranjakajan aukon kautta, mutta lievästi kuristettuna ja sielläkin on kuulaventtiili.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #26 : Tammikuu 22, 2015, 12:16:13 ip »
Mun pikkulohkossa on vastaava ratkaisu, siis huohotin. Siinä ei ole kaasuille takaisin kiertoa, vaan isolla filtterillä atmosfääriin. Purkkiin tulee letkut venttiilikopista ja vapautetusta kierrosmittarin vetolaitteen reiästä. Pohjassa öljynpaluu öljypohjaan. Onhan tuo linkattu tänne monet kerrat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #27 : Tammikuu 22, 2015, 16:15:36 ip »
Lainaus
kuten huoltokirjassa mainitaan, otetaan tulppa pois
Hiukan kulmakarvoja nostattavaa, että Caliin, jolla ajellaan enemmän cruisaillen noin pääsääntöisesti, laitetaan tuo letku. Siten Sport 1100, Daytona RS, Centauro ja V11, imuilmakotelo on umpinainen, ilman tuota letkujärjestelyä. Pyörillä jotka ovat ikään kuin "sport", joilla on tavanomaisempaa välillä  päästää menemään mutkaista tietä näkymättömiin sutjakkaasti. Luulisi siinä öljysumua järjestelmässä kulkevan, varsinkin kun Spine -runkoisissa en tiedä olevan sitä yksisuuntaventtiiliä siinä missä paksu huohotusletku lähtee moottorilta ylös runkoputkeen.

Lainaus
asensin keräilypurkin ennen suodatinkoteloa
Jaa se onkin bensapumppu sitten poikittain edessä tai suodatin muualla? Tai sitten uudempi malli jossa on pumppumysteerio suodattimineen tankissa. Vaan sure näitä, kyllä ne öljyt saa sieltä kotelon pohjalta pois kuivailtua kun suodatinta vaihtaa/puhdistaa.

Tässä ensimmäinen sijoituskohde , katteen raosta näkyvillä. Koska tyhjennys tarpeita ei ollut siirretty nykyiseen paikkaan

-KG-

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #28 : Tammikuu 23, 2015, 08:54:17 ap »
Harvemmin olen Ahvenistolla käynyt mutta ei siellä muistaakseni tältä näyttänyt ;D

https://www.youtube.com/watch?v=LcPPmZ09Em0

https://www.youtube.com/watch?v=tymyoEZSYfQ

https://www.youtube.com/watch?v=iHKZNjzo36g

No ootko koskaan Kolilla käynyt. Taitavat Vuokatin ohella olla ainoita nousuja, jotka edes vähän muistuttavat noita solateitä. Miksei niitäkin voisi sahailla ees-taas ennen Alppikierrokselle lähtöä. Ei niissä kyllä montaa tornalea ole.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Punaiset valot ja kiihdytys eli öljyn loiskintaa alakerrassa
« Vastaus #29 : Tammikuu 23, 2015, 10:33:22 ap »
Taitaa pisin ylämäkimutkapätkä olla Iso-Syötteen rinteessä. Siellä on pidetty mäkikisojakin. Tosin autoille.
https://www.youtube.com/watch?v=ZQRe8YlnCoE

Auton ikkunasta katsellen ei mutkat kiharan alppitien mutkille pärjää lähellekään mutta kun tuota pyörällä alaspäin päästää niin jarruille tuntuu olevan käyttöä.