Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys  (Luettu 36150 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #15 : Tammikuu 17, 2015, 13:04:56 ip »
Lainaus
Vähemmän palaneita osia jne.

Tuotapa ei ole tullut vastaan Ei nykymoottori jossa on lambda-takaisinkytkentä toiminassa päästä kovinkaan herkästi turmaa tapahtumaan. Kuten sanoin lambdamittari tangossa on kotisäätäjän varotoimenpide siitä että ei mennä seosalueen laidoille.

Yleensäkin nuo seoksesta johtuvat vauriot asettuvat sinne huippukierrosluvun suuntaan. Normi liikenteessä ajo ei sinne kierroksia edes vie. Siellä saa olla ne tehtaan alkuperäissäädöt kaikessa rauhassa siltä varalta että joskus sinne kierrokset kirmauttaa.
Normaali moottoripyörällä ajo tapahtuu alle 15/90 asteen kaasuläpän avautumilla ja matka-ajo alle 10/90 asteen avautumilla. Niillä alueilla on jo moottorinohjausta ja sen rakenteita suunniteltaessa tehty herkemmin reagoiva alue. Mm TPS on herkempi ja karttojen taulukot on usein painotettu alakierroksille. Kokemukseni mukaan näillä alueilla on kuitenkin eniten valituksia moottorin käytöksestä ja luonteesta. Ilmenevät useinkin juuri kaupunkiajossa jolloin ympäristön tarkkailu on tärkeämpää kuin keskittyminen pyörän toimintaan.

Jo aikanaan NSU:n insinöörit saivat selville että moottoripyörän maksimitehoksi riittää 16 hevosvoimaa (DIN).
Sillä he saavuttivat 200 km/h nopeuden. Tosin katetulla pyörällä. Kun verrataan mitä on kuusitoista hevosvoimaa 100 hevosvoiman rinnalla niin ei hääviltä vaikuta. Ja vaikka nykypyörä ei olisikaan virtaviivainen niin on melko todennäköistä että normaalia 100 km/h vauhtia ajava motoristi käyttää nykyaikaisessa pyörässään tehoa alle tuon maagisen 16 hv.

Noilla tienoilla on ne ongelmat joista useimmiten valitetaan laihalle laitettujen nykypyörien toiminnassa.
Tulevat ajosuoritukseen perustuvat päästötestit kun keskittyvät juuri tuonne alapään tehoasetuksiin.
Vielä mennään kuitenkin pääasiassa Euro3-testin parissa joka ei ole erityisen kireä normi.

Lainaus
Vuodesta 2016 lähtien Euro 4 ja Euro 5 astuvat voimaan ja Euro 6 vuonna 2020 moottoripyörille


Lisätietoa normien voimaantulosta: http://transportpolicy.net/index.php?title=EU:_Motorcycles:_Emissions

Helposti voi uskoa että kaikilla valmistajilla ei sarjatuotantomallit välttämätt käy kunnolla tulevien normien alla. Säätämiseen voi olla tarvetta eikä se välttämättä johda päästötasojen nousuun. Myös kansalliset polttainelaatujen erot voivat aiheuttaa säätötarvetta. Ja väitänpä edelleen että ongelmat painottuvat juurikin tuonne alakierrosalueelle kuten tähänkin asti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #16 : Tammikuu 17, 2015, 13:35:07 ip »
Lue toki mitä kirjoitin:"enemmän viritetty laitos" En siis viittaa mihinkään katuja mittavaan Californiaan tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #17 : Tammikuu 17, 2015, 13:59:23 ip »
Moottoripyörällä ajetaan teillä ja kaduilla. Se mitä radalla ajetaan on häviävän pieni määrä moottoripyöräilyä. Ratamiehet saanevat tehdä säätönsä miten parhaaksi katsovat. Mikä heille sallittakoon. Vähäisen vaikutuksen vuoksi ei heidän pyöränsäkään tarvitse noudattaa yhteiskunnan sanelemia normeja kuin ehkä melun osalta.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #18 : Tammikuu 17, 2015, 19:52:47 ip »
Takavuosien tavallinen tarina oli, että avarretulla pakoputkella saatiin muutama huipputehon lisäheppa ja alakierroksilta menetettiin vääntö ja taloudellisuus. Arkiajossa tuollainen kierroksia jatkuvasti kerjäävä pyörä kävi nopesti hermoille. Sitä seurasi yleensä ohittelu ja muu vauhtiajo, että "pääsee pyörästä nauttimaan".
Nämä on hienoja vehkeitä nykyiset, joita voi tietokoneen näppäimistöltä säädellä. Alle 4000rpm (esim.) voidaan muokata pehmeäkäytöksinen, taloudellinen ja sitkeä puurtaja, mutta samalla voidaan yläkierroksille saada herkästi kahvaan reagoiva mutkien suoristaja.
Nythän se sitten riippuukin siitä mitä ketjun aloittaja haluaa. Tehoa vai vääntöä - kiihkeyttä vai sitkeyttä. Breva on kumminkin enemmän touring pyörä, eikä Sport tai SuperSport (Griso). Moni myös puhuu tehosta, kun oikeastaan tarkoittaa vääntöä, joka on päästöjen takia vakiopyörissä ohkaiseksi säädetty. Siihen voi lääkkeeksi riittää perus tune-up (balanssit ja tps-reset) sekä parempi ecu-kartta. Jo pienesti huonoissa säädöissä oleva pyörä voi herkästi tuntua siltä, että "se kaipaa jotain piristystä".

"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #19 : Tammikuu 17, 2015, 19:56:54 ip »
Moottoripyörällä ajetaan teillä ja kaduilla. Se mitä radalla ajetaan on häviävän pieni määrä moottoripyöräilyä. Ratamiehet saanevat tehdä säätönsä miten parhaaksi katsovat. Mikä heille sallittakoon. Vähäisen vaikutuksen vuoksi ei heidän pyöränsäkään tarvitse noudattaa yhteiskunnan sanelemia normeja kuin ehkä melun osalta.

Siellä radalla se ajettavuus on pääosassa, joten on ihan turha urputtaa, ettei ajettavuutta saa säädettyä rullilla. Voi Matti tai ihan kuka vaan kultaperse mennä haastamaan asian osaavan säätäjän rullille..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #20 : Tammikuu 17, 2015, 20:53:05 ip »
Kadullehan minä näitä vain. Ei kai kukaan Brevaan tehoja haluaisi että sillä vain radalla ajelisi. Paitsi ehkä omaksi iloksi.
Uusi nimikekin tuli mulle. Kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #21 : Tammikuu 17, 2015, 21:01:56 ip »
Edelleen; lue ajatuksella mitä aiemmin kirjoitin. Kommentoi sitten.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #22 : Tammikuu 17, 2015, 21:09:48 ip »
Lähinnä tässä omia ajatuksiani tuon julki. Toisilla on toisenlaisia ajatuksia joista en välttämättä kauheasti välitä koska en katso niitä erityisen valideiksi oman toimintani kannalta. Kyllä mielipiteitä saa olla.

Peejii

  • Viestejä: 27
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #23 : Tammikuu 18, 2015, 15:11:07 ip »
Kiitokset monista vastauksista .On niissä tunnettakin mukana näköjään... ;D
 Täytyy tähän väliin laittaa , että Brevassa vm2005 on jo joku tehoputki ja uudempi tehtaan
moottoriohjauksen päivitys . Mielestäni tehoputki on sama kuin tämän linkin kuvissa tiedä vaikka sama vehjekin kun on motoitalian koeajopelinä ollut. http://www.guzziclub.fi/images/pdf/testiraportit/MG_Breva_1100.pdf
Enemmän vääntöä ja kiihtyvyyttäkin voisin kaivata peliin . Vaihtokin on ollut mielessä , mutta jos tätä saisi vielä piristettyä tai jos se on edes järkevää mieluummin pitäisin Brevan.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #24 : Tammikuu 19, 2015, 21:13:10 ip »
Kiitokset monista vastauksista .On niissä tunnettakin mukana näköjään... ;D
Luonnetta, luonnetta... , kuten Guzzeissakin aina  :D
Noista viritysosista vielä, jos kiinnostusta ja harrastuneisuutta riittää, niin voisi laittaa linkkejä!
Tässä yksi paikka, josta niitä löytyy   http://www.hmb-guzzi.de/shop/index.php?language=en
Nokka-akseleita, putkistoja tai vaikka koko V11 performance engine.
Juttua ja kuvia ennen 2000 mallien virityksestä (linkki).
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Peejii

  • Viestejä: 27
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #25 : Tammikuu 21, 2015, 09:59:13 ap »
Se pyörän vaihtaminenkaan ei ole läpihuutojuttu kun vihjasin siitä vaimolle se kiihty, niin paljon en tarvii gutsiin sentään kiihtyvyyttä lisää...vois lähteä käsistä... ;)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #26 : Tammikuu 21, 2015, 11:09:00 ap »
Meillä sentään, nykyään, keskustellaan pyörän hankinnasta sivistyneesti ja sitten yhteisesti todetaan että niitä on jo aivan riittävästi. Vm. 2005 1100 Breva jatkaa yleispyöräkäytössä pitkillä reissuilla mutta Sääksjärvi Trike on viemässä suuren osan Brevan käyttöalueesta. On se vain niin helppo ja mukava laite ajella. Varsinkin kun se saa kevään mittaan takakatteen ja tavaratilat sen alle. Digitaalisytytyksen ohella.

Muiden pyörien myymisestä, siinä tapauksessa, että Breva vaihtuisi uudempaan, on jo keskusteltu ja siihen on saatu lupa mutta Rouva on sitä mieltä että Benelli Seistä ei saa halvalla luopua. Se kun oli se valkea ratsu jolla neitokaista aikoinaan kuskasin.
Centauro ei sovi enää kipeälle selälle eikä siinä ole kyytiläisen paikkaa. Muutoin luotettava peli. Alkoholipyörästä en mielelläni luovu mutta jos joku haluaa ahdetun 850 (950 pytyt) T3 Californian ihan väkisin ostaa niin sekin saisi mennä. Kilvetön, aikanaan ratapyöräaihioksi hankkimani, -76 Benelli Tornado 650 S2, on myös kaupan. Siinä on pientä konehäiriötä. Selkävaiva tekosyynä senkin myyntiin. Vm -60 Jupiter saa olla vielä taloudessa ja vaimonhan se itse asiassa onkin.

Näin siis ratkeaa uuden pyörän hankintaongelma: entisistä eroon ensiksi.

Brevasta on tullut vain niin hyvin käteen ja ajolleen vetävä pyörä GuzziDiag/TunerStudio-säätöjen jälkeen että tuskin seuraava pyörä vakiona olisi niin jouhea matkapeli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #27 : Tammikuu 21, 2015, 12:10:40 ip »
Meillä vaimo torppaa pahimmat aivopierut mitä muokkaamiseen tulee. Vaihtoon hänellä ei juuri ole sanaa, oma pyörähän on mun pyörä ja sen pitää miellyttää vain minua. No, rahallisesti joutuu myöntymään, sitä kun ei yhteistaloudessa ole kovin paljoa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #28 : Tammikuu 21, 2015, 12:17:22 ip »
Ei se eläkeläisenkään tili ole leveä mutta riittänee loppuun asti.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Breva 1100 muuttaminen 1200 kuutioiseksi /tehon lisäys
« Vastaus #29 : Tammikuu 21, 2015, 17:26:23 ip »
Ittellä ei ole tullut paineita lisätä ruutia Brevaan. Sehän on sellainen sivistynyt ja ehkä hieman tylsäkin aparaatti, tasaisen varma, mukava ja yllätyksetön ajettava, sopii tällaiselle vanhenevalle kantturalle. Ei se siitä paljon muuksi muutu vaikka se saisi jostain muutaman heposen lisää. Meillä se pysyy toistaiseksi vakiona. On asia erikseen kun haluaa tuunata ja modata, joka on palkitseva harrastus kyllä. Kotimaan teillä kuutosvaihde tahtoo meikällä jäädä vähälle käytölle kun vedot on viitosella sopivan herkässä asennossa melkein kaikilla pääteillä.