Kirjoittaja Aihe: Mielenkiintoista  (Luettu 8023 kertaa)

BMW

  • Viestejä: 338
Mielenkiintoista
« : Tammikuu 06, 2015, 18:33:20 ip »

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2015, 18:58:19 ip »
Selvisikö jutusta kuinka paljon oli matkaa takana?
Männänrenkaat ja jakoketjut olivat näköjään kulutusosia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #2 : Tammikuu 06, 2015, 20:40:10 ip »
Niin, ei tuosta oikeen muuta syytä avaamiselle annettu, kuin o2-huijausmokkulan käyttö? Eli olisko saanut reippaasti soppaa ja sitä kautta pilannut öljynsä. Ainakin näin annetaan tuossa ketjuntarkastelu-kuvassa ymmärtää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2015, 16:51:42 ip »
lainaus ''No, it caused the massive over-fueling on cruise. This washed the bores and wore the rings out, (Rings now have 100 thou end gap!  Shocked) Excess fuel poured unburn into the oil past the rings along with a lot of blow-by. This in turn pressurised the case and over taxed the breather/oil condensor system. At the same point the oil was unable to adequately protect the cams and tappets so they began to fail. As wear occurs the duration reduces but the ECU doesn't know that so it continues to pour in fuel as told making the mixture richer still so wear accelerated and the problem increased.

The owner first noticed something when the oil pressure light came on, (Another reason I'm amazed the big ends are so good!) he checked the level and it was, err? empty! So he filled it up again and rode back to Bungendore. More oil in the sump-greater crankcase pressure-more expulsion. He also hadn't drained the airbox which was where the fuelly oil was ending up and eventually the tide came in high enough that it was pouring down thevinlet manifolds and started dripping out of the throttle body spindles!

By the time it got to me it was comprehensively knackered. It's going to be a very large, very expensive job to fix. Luckily for him it's a Guzzi which means it is pretty much bomb proof! The abuse it's taken I was half expecting the whole thing to be basically scrap. As it is I'm cautiously optimistic.

Pete''

   lainaus loppu



Kolmisenkymmentätuhatta ajettu ja Pete sanoo koneen näyttävän siltä kun ois ajettu 300000. Toi O2 huijausvärkki ollu kai nelisentuhatta kilsaa. ''Massive over fueling on cruise'' eli oisko toi jotain että pirusti liikaa pensaa maantienopeudessa. Se on aiheuttanu öljyn huuhtoutumisen sylinterin seiniltä joka taas on aiheuttanu männänrenkaitten nopeen kulumisen.  Sen takia taas on ohipuhallus kasvanu suureks ja paine kasvanu kampikammiossa. Sen johdosta taas huohotussysteemi on ylikuormittunu. Öljy menny niin ohkoseks pensasta että venttiilinnostajat ruvennu kuluun ym. Ongelma vaan kasvanu kun pensaa tullu koko ajan ylimäärästä. Liika paine kampikammiossa painanu ilmanputsarikoelon täys öljy/pensa-lientä joka on ruvennu tippuun lappärungon akseleilta. jne.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2015, 17:31:09 ip »
Hiukan haastavaa uskoa tuon "massive overfueling" aiheuttamaksi (ainoaksi) syyksi noita O2-mokkuloita. Nehän yleensä toimivat niin että syöttävät ECU:lle jatkuvaa 0.5 V (tms) jolloin ECU ajaa pelkän kartan perusteella eikä tee syöttöön lambda-korjausta. Pitää nimittäin olla seokset melko rikkaalla kartassa jotta siitä aiheutuu yksin tuollaista jälkeä tai sitten O2-mokkulat ovat olleet väärin kytketyt. Silloinkaan ei korjausta bensansyöttöön periaatteessa voisi tulla kuin + 20 % lisää.

Yksinkertainen kysymys olisi että paljonko kone vei bensaa viimeisten 4 tkm matkalla ? Jos kulutus ei ollut epänormaalin suuri on perusvika jossain muualla.

- JuhaV



BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2015, 18:01:38 ip »
lainaus  ''A wee bit rich is OK. The Stupid Rich that these things can cause is A Bad Thing. They don't necessarily cause an over-rich condition across the rev range, but Murphy says it's where you will likely spend the most time - cruising speed etc.  Folks find that an over-rich 8V engine is lovely and smooth, right up until it goes 'bang'. Let me be clear - I'm talking about the 8V, because there's a lot of engines out there where grenading is less likely. It's still bad for them, but it's worse for the 8V because it's more susceptible due to the head design and valve timing.''  lainaus loppu

Näin selittää nimimerkki ''Beetle'' tätä tilannetta.  Tämä ''Beetle'' on kaveri joka on tehny noita karttoja
noihin Guzzi diag-touhuihin ja muutenkin perehtyny noihin moottorinohjauksiin nin luulis sen jotain tietävän.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2015, 18:26:20 ip »
En epäile yhtään Beetlen tietämystä tässä asiassa. Mutta tuo selitys kuulostaa nyt siltä että se peruskartta on siis oltava todella rikkaalla ja jos lambdat toimivat normaalisti niin ne laihentavat seosta oikealle tasolle. Jos ne taas otetaan pois toiminnasta O2-eliminaattoreilla niin silloin ajetaan sillä todella rikkaalla kartalla.

Miksi ihmeessä peruskartta olisi vedetty alunperin noin rikkaalle ? Kuten tuossa aiemmin totesin niin tyypillisesti se peruskartta on oikein + - 20 % haarukassa ja lambda korjaa sitten loput. Jos lambda on veks niin seos on kuitenkin oikein tuossa samassa +- 20 % haarukassa. Nimittäin lambdoissa on aina hitautta ja jos siis peruskartta on ihan perseellään niin aina kiihdytystilanteissa tai muutostilanteissa seos on pielessä. Paitsi jos tuolla rikkaalla kartalla on haettu tuohon jotain "kiihdytyspumpputoimintoa".

Jotta bensa alkaa laimentaa öljyä niin seoksen pitää olla niin paksua että bensaa jää merkittävässä määrin palamatta ja se päätyy pääosin sylinterin seinämien kautta öljytilaan. Luulisi sen jo tuntuvan pyörän käytöksessä tai ainakin bensankulutuksessa ? Siis vähän muutenkin kuin että moottorin käynti tuntuu pehmeältä.

Vai onko tuossa 8V koneessa nyt jotain joka tekee sen erityisen herkäksi tälläiselle ? Ja oliko bensa ehkä enempi etanolipitoista kuin täällä ?

Ei mene edelleenkään jakeluun. Ehkäpä joku oli jo ronkkinut pyörän karttoja ennen lambdojen eliminointia.

- JuhaV


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #7 : Tammikuu 07, 2015, 19:02:45 ip »
Lainaus
Miksi ihmeessä peruskartta olisi vedetty alunperin noin rikkaalle
Minulle on jäänyt mieleen useammalta suunnalta (Ikkala todennut myös täällä) että 5AM eculla varustetuissa Guzzeissa (esim. Stelvio) peruskartta on rikkaalla.  Lambdasäätö sitten tekee siitä osapuilleen sopivan.  Siis jos tekee GuzziDiag työkaluin "lamda off" -asetuksen tai saman tuolla O2 mokkulalla (lambda pois käytöstä), eikä koske ruiskutuskarttaan => peli käy rikkaalla.

Yksi kohtuullisen laajaa konsensusta nauttiva selitys on että kukin resurssiensa mukaan - säädättää karttoja Marellilla.  Kun isommat teettävät isommalla rahalla ensin omansa, jää sitten räyskeet Guzzille. Vähän muokkaillaan jotain Ducatikarttaa ("Comparing maps from Guzzi, Ducati and Morini shows similarities. There is a Stelvio map that has the word Streetfighter in the code for the dash, as Ducati shows a name at startup").
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #8 : Tammikuu 07, 2015, 19:16:24 ip »
Olen kyllä JuhaV:n kannnalla tässä. Tuommosen bensamäärän syöttämisen moottoriin olisi huomannut ennen renkaiden antautumista. Vaatteissa vahva harrastuksen haju ja soppaa viisikymmentä pinnaa enemmän tankkausten välillä. Kun tuommonen pari- kolmekymmentä prosenttia vastaisi vanhan aJan ryyppy päällä ajamista. Senkin huomaa lämpimällä moottorilla ajossa. Ei oikein rokkaa.
Olisko kuitenkin perimmäinen syy jossain muualla. Esim vialliset männänrenkaat jo alkujaan tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #9 : Tammikuu 09, 2015, 22:38:45 ip »
Minulle on jäänyt mieleen useammalta suunnalta (Ikkala todennut myös täällä) että 5AM eculla varustetuissa Guzzeissa (esim. Stelvio) peruskartta on rikkaalla.  Lambdasäätö sitten tekee siitä osapuilleen sopivan.

Joo mutta ei ne nyt sentäs noin rikkaalla ole että koneet hajoaa. Ja enempi vaan sieltä isoilta kaasuilta ja isommilta kierroksilta. Lisää minä olen ainakin joutunu laittamaan bensaa sinne alakierroksille. Ja yläkierroksilta pois, paljonkin.

Jos tuo stelvio olisi noin paljon saanu liikaa bensaa niin olisihan tuon nyt normaali ihminen jo pakostakin huomannu, viimestään tankatessa.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #10 : Tammikuu 10, 2015, 12:54:25 ip »
Yhdellä kaverilla tuli aikanaan silppua GSX:n koneesta, kun siinä putosi korpimaisemissa kaksi pyttyä pois pelistä. Siinä hötinässä ei tullut mieleen, että pitäisi laittaa mykkien pyttyjen sopparuuvit kiinni jos aikoo kahdella pytyllä nilkuttaa ihmisten ilmoille. Muutaman sata kilometriä se kesti tulla ennenkuin leipoi kiinni. Tuon kaverin kokemuksen perusteella on erittäin vaikea uskoa, että lämpimässä ja käyvässä moottorissa pystyisi tiivistymään bensiiniä sylinterin seinämille siinä määrin, että tuollainen ongelma kävelisi vastaan.  Mustaa savua ja huonoa käyntiä ainakin olisi pitänyt olla omiksi tarpeiksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #11 : Tammikuu 10, 2015, 13:35:40 ip »
Pyörässä jossa pytty pimenee ja pitää ontua ihmisten ilmoille on helpointa niin kaasutin- kuin ruiskukoneessa, jos moottori on varustettu sylinterikohtaisilla kaasuttimilla tai läppärungoilla järjestää niin että luisti tai kaasuläppä kyseisen sylinterin osalta on täysin kiinni. Lisäksi bensaletku tukittuna tai suuttimen johdin irti. Silloin tyhjillään käyvä sylinteri ei purista lainkaan ja siksi ei myös pistä kovin vastaan. Eli ilma ei liiku kyseisessä sylinterissä.

On myös harhaluulo että etanolipitoinen bensiini juoksisi männän ohi helpommin kuin perinteinen bensiini ja pilaisi öljyn. Käytännössä etanoli liukenee huonommin öljyyn kuin bensiini. Sitä voitte testata ihan käytännössäkin laittamalla moottoriöljyä kahteen lasiin ja toiseen lirauksen etanolia ja toiseen perinteisempää bensiiniä.

Se että etanolin sanotaan pilaavan moottorin johtuu siitä että moottori käy sillä kylmenpänä ja normaalistikin voiteluöljyn sekaan absorboituva vesi ei pääse pois öljyn joukosta koska lämpötila ei nouse riittävän korkeaksi. Siksi etanolikäyttöisen moottorin öljy on vaihdettava hieman useammin.

Edit: lisäsin tiedon että suuttimen johtimen voi irrottaa jos puristus puuttuu tai ei tule kipinää.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2015, 21:01:02 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #12 : Tammikuu 10, 2015, 20:30:03 ip »
Ja kun käy kylmempänä, myöskään mäntä ei turpoa yhtä paljoa, kuin kuumana. Tätä myöten soppaa kyllä mahtuu menemään porauksen ja männän välistä.
Serkku siitä juttelikin, kun moottoritenu oli ennen punaista. Jonkin ajan ajelin jälkeen öljykin oli kirkkaan punaista. Eli kyllä asiassa saattaisi olla perääkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #13 : Tammikuu 10, 2015, 21:21:33 ip »
Jos jotain hyvää pitää hakemalla hakea kyseisestä aiheesta on se että Guzzin sylinterien pinnoitus on niin kovaa että se ei vaurioidu helposti edes voitelun puutteesta kuten teräsputket tai muut pinnoittamattomat materiaalit.

Toisaalta, asentajalähtöisesti, haluaisin että sylinterit olisivat putkitetut vaihdettavilla valurautaputkilla. Toiseksi paras zydeemi on nykyinen pinnoitettu alumiinipinta. Resepti lienee salainen mutta epäilen sen olevan jotain alumiinioksidiseosta, alumiinisilikaattia tai jotain vastaavaa keraamia. Silloin vaihdetaan koko pytty. Valitettavasti rikkoutunut pinnoite kerkiää tekemään temput koneelle. Kestävät, tosin, nykyään, oikein käytettynä useamman satatuhatta kilometriä. Jopa täällä kylmässä Pohjolassa jossa moottorit käyvät lähes aina alilämpöisinä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mielenkiintoista
« Vastaus #14 : Tammikuu 10, 2015, 22:03:12 ip »
Hondan moottoreissa paistetaan laserilla jotain siihen alumiinin pintaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.