2014 kesällä teimme juuri noin.
Valtion lautalla Ålantiin, kun yöpyy kerran saaristossa niin kyyti on lähes ilmainen, Eckeröstä Grisslehamniin liput maksoi muistaakseni vitosen.
Ruotsin läpi paukuttaa päivässä jos pääsee aamulla rantaan, mutta muuten tarvii yöpyä välillä. Jos ei huvita telttailu niin stuga jossain leirintäalueella on luokkaa 60...80 egee. Samaten pienillä paikkakunnilla pienet hotellit ovat edullisia ja saa frukostia samaan hintaan. Heinäkuussa on leirintäpaikoissa täyttä, mutta pienempien teiden varsilla on usein vähemmän turismia. 
Tanskan läpi kannattaa mennä siltojen kautta ja palata sitten vaikka nopsemmin Puttgardenin reittiä. Saksassa on kaikenlaisia Gasthofeja joka kylässä, usein bierstubin vintillä luokkaa 40...60 egee.
Omasta mielestä on viehättävä reitti painaltaa Flensburgista hiukan länsiviistoon, josta pääsee maaseutumatkalle siten, että Elbestä mennään yli lautalla hiukan alajuoksuun Hampurista. Matkan varrelle osuu mm. Hochen Lockstedt, jossa suomalainen jääkäripatalioona oli koulutuksessa v 1915..1917, paikkakunnalla on sen muistoksi mm. jääkärimuseo.  Nopein reitti edelleen on sitten Bremenistä Groningeniin, Amsterdamiin ja siitä suoraa motaria Fransmannien puolelle. Moottoriteillä näkee lähinnä liikennettä. Vaihtoehto on painaltaa Saksan puolta suoraan alaspäin lähelle Brysselin korkeutta ja vasta siellä vaihtaa Valloonien valtakuntaan ja sieltä Ranskaan. Olemme yöpyneet joskus Calaisen paikkeilla, viime kesänä myös pienessä hotellissa Abbevilessä, pikku hotelleja on joka kylässä hintaluokassa 50..60. Rantatie on rauhallista maisematietä Le Havreen saakka, mutta siitäkin pääsee edelleen länteen, oikeastaan Brestiin saakka pienempiä teitä jotka myötäilevät rannikkoa. Normandiassa on lomakautena paljon turisteja, joten yöpymispaikkaa ei löydy varmuudella heti ja helposti. Brestissä saa joten kuten kulumaan päivän-pari, mutta nähtävyyksiä siellä ei riitä loputtomiin. Parin kolmen tähden hotelleja on paljon, siellä ei turistin tarvitse jäädä taivasalle. Jos paluumatkan haluaa tehdä Pariisin kautta niin pitää varautua ruuhkiin. Kaupungissa on edullisiakin nuorisohotelleja, mutta oikeat hotellit ovat Suomen hinnoissa ja paljon päällekin. Olemme joskus punkanneet Olympia -hotellissa, ihan keskustan tuntumassa. Siitä pääsee ratikalla kätevästi ihan minne vaan, Eiffelillekään ei ole mahdoton matka kävellä. Makuasia mitä haluaa nähdä, mutta itse en enää ajele Beneluxin kautta ylös, vaan kernaammin keula kohti Frankfurtia ja sieltä Düsseldorfin alueen teollisuuskeskittymän alapuolelta itään ja sitten keula kohti Hampuria, Lyypekiä ja Puttgardenia. Puttgardenista ajaa Ruotsin puolelle jalkaa maahan laskematta ja sitten voikin tuumia miten kannattaa tulla kotimaahan. Lautat kulkee Tukholmasta ja Finnlines Kapellskäristä Turun suunnalle, mutta vilkkaimpaan loma-aikaan ne saattaa olla täyteen puukattuja. Kahtena peräkkäisenä kesänä olemme kiertäneet kotosalle Haaparannan kautta kun lautoilla ei ole ollut tilaa. Aina hyvä vaihtoehto on tietenkin tuo Grisslehamn-Eckerö ja sieltä saaristolautoilla kotimantereelle.  Via Balticaakin pääsee kyllä kotiin, mutta Puolan läpiajo on melkoisen puuduttava kokemus eikä Baltian maat ole sen parempia.