Kirjoittaja Aihe: unelmia siivillä  (Luettu 11857 kertaa)

ToyBoy

  • Vieras
unelmia siivillä
« : Joulukuu 15, 2014, 09:11:06 ap »
Moro,
Lievittääkseni kaamosmasennusta olen ryhtynyt mietiskelemään kesäistä matkaa moottoripyörällä Ranskaan tuttuja moikkaamaan. Pitäisi päästä täältä Paraisilta Pariisiin. Eihän tuossa ole kuin parin kirjaimen ero, joten ei vältttämättä tarvitsisi merta edemmäs.... sillä ajaessasi olet jo perilllä, ei siinä välttämättä määränpäätä tarvita.
Bretagne olisi myös kohteena, joten ehkäpä sinne kantsisi ajaa ja mennä julkisilla sitten sen linkkitornin, tai mikä torni se nyt olikaan, alle pällistelemään.
Näin ollen lähestyn teitä kysyen mm. Onko kellään kokemusta matkoista tuohon suuntaan, mikä olisi järkevin/ajettavin/kaunein/edullisin reitti yms.å
Sitten ehdotuksia tai kokemuksia yöpymispaikoista jne. Kyseessä olisi lähinnä persaukisen seikkailu, joten Hiltonit saa jäädä. Ehkäpä matkan varrella voisi moikata muita siipiveikkoja.
Vielä on monta kantoa kaskessa, vaimo, ajankohdan löytäminen, raha...
Terv. Lasse

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #1 : Joulukuu 15, 2014, 09:43:39 ap »
Meinasitko Ruotsin kautta, vai laivalla Travemundeen ? Ne ovat Ranskaan mennessä ihan eri reissuja. Ruotsin ja Tanskan kautta pääset nopeammin mantereen pelipaikoille, mutta Travesta on ajettava Aacheniin tms. ennenkuin varsinaiset ajotiet alkavat. Pariisiin on vajaat 1 tkm ja vaikkapa Brestiin 1,6 tkm ( Travesta ), joten ajamista esim. sinne Bretagneen on enemmän kuin Välimerelle. Jos menet laivalla Saksaan, Aachenin jälkeen kurvaa Ardennien kautta vaikkapa Reimsiin ja sieltä Pariisiin. Takaisin sitten lenkki Vosgesin/Alsacen kautta Moselille ja sieltä satamaan. Siirtymäajoa noissa tulee aina se + 500 km. Pohjois-Saksan pikkukyliin kyllästyy varsin nopeasti, jos kantateitä ajattelet. Schwarzwald ja Etelä-Saksa ovatkin jo toinen juttu.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #2 : Joulukuu 15, 2014, 11:29:48 ap »
Kyllä siellä enskertalaiselle ihmettelemistä riittää kyllästymiseen asti. Esimerkiksi kuinka paljon niitä pikkukyliä onkaan ja, että niitten välit saa ajella rajoitusten mukaan 120km/h. Täällä kun laitetaan 60km/h esim Kellokoskelta ja Järvenpäähän. Hotelleita (gasthaus) on tuhkatiheään toinen toistaan siistimpiä. Bookingista tms. voi niitä varailla edellisenä iltana tai pysähdellä kyselemään majoitusta zimmereistä sattuman varaisesti matkan edetessä. Paraisilta on lyhyt matka Turkuun tai naantaliin, josta voi botskilla matkan aloittaa. Näin voi välttää kulttuurishokin, joka on vaarana iskeä, jos suoraan Travemundeen laivalla menee.
Forza Moto Guzzi!

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #3 : Joulukuu 15, 2014, 14:49:36 ip »
Saksassa on yleisrajoitus motareiden ulkopuolella max. 100 kmh ja eipä kaikilla autobaanoillakaan enää saa vapaasti ajaa ja jos vielä saisikin, ruuhkat ja tietyöt pitävät huolen maltillisesta keskinopeudesta. Niissä pikkukylissä on yleensä tarkkaavaisuutta vaativa juttu: tutka on yleensä heti kylän nimikyltin jälkeen. Vakkeivat takaapäin kuvaisikaan, kuten Sveitsissä joka paikassa, tunnollinen motoristi vaivautuu varsin pian jatkuvaan räpsähtelyyn.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #4 : Joulukuu 15, 2014, 16:08:13 ip »
2014 kesällä teimme juuri noin.

Valtion lautalla Ålantiin, kun yöpyy kerran saaristossa niin kyyti on lähes ilmainen, Eckeröstä Grisslehamniin liput maksoi muistaakseni vitosen.
Ruotsin läpi paukuttaa päivässä jos pääsee aamulla rantaan, mutta muuten tarvii yöpyä välillä. Jos ei huvita telttailu niin stuga jossain leirintäalueella on luokkaa 60...80 egee. Samaten pienillä paikkakunnilla pienet hotellit ovat edullisia ja saa frukostia samaan hintaan. Heinäkuussa on leirintäpaikoissa täyttä, mutta pienempien teiden varsilla on usein vähemmän turismia.

Tanskan läpi kannattaa mennä siltojen kautta ja palata sitten vaikka nopsemmin Puttgardenin reittiä. Saksassa on kaikenlaisia Gasthofeja joka kylässä, usein bierstubin vintillä luokkaa 40...60 egee.

Omasta mielestä on viehättävä reitti painaltaa Flensburgista hiukan länsiviistoon, josta pääsee maaseutumatkalle siten, että Elbestä mennään yli lautalla hiukan alajuoksuun Hampurista. Matkan varrelle osuu mm. Hochen Lockstedt, jossa suomalainen jääkäripatalioona oli koulutuksessa v 1915..1917, paikkakunnalla on sen muistoksi mm. jääkärimuseo.  Nopein reitti edelleen on sitten Bremenistä Groningeniin, Amsterdamiin ja siitä suoraa motaria Fransmannien puolelle. Moottoriteillä näkee lähinnä liikennettä. Vaihtoehto on painaltaa Saksan puolta suoraan alaspäin lähelle Brysselin korkeutta ja vasta siellä vaihtaa Valloonien valtakuntaan ja sieltä Ranskaan. Olemme yöpyneet joskus Calaisen paikkeilla, viime kesänä myös pienessä hotellissa Abbevilessä, pikku hotelleja on joka kylässä hintaluokassa 50..60. Rantatie on rauhallista maisematietä Le Havreen saakka, mutta siitäkin pääsee edelleen länteen, oikeastaan Brestiin saakka pienempiä teitä jotka myötäilevät rannikkoa. Normandiassa on lomakautena paljon turisteja, joten yöpymispaikkaa ei löydy varmuudella heti ja helposti. Brestissä saa joten kuten kulumaan päivän-pari, mutta nähtävyyksiä siellä ei riitä loputtomiin. Parin kolmen tähden hotelleja on paljon, siellä ei turistin tarvitse jäädä taivasalle. Jos paluumatkan haluaa tehdä Pariisin kautta niin pitää varautua ruuhkiin. Kaupungissa on edullisiakin nuorisohotelleja, mutta oikeat hotellit ovat Suomen hinnoissa ja paljon päällekin. Olemme joskus punkanneet Olympia -hotellissa, ihan keskustan tuntumassa. Siitä pääsee ratikalla kätevästi ihan minne vaan, Eiffelillekään ei ole mahdoton matka kävellä. Makuasia mitä haluaa nähdä, mutta itse en enää ajele Beneluxin kautta ylös, vaan kernaammin keula kohti Frankfurtia ja sieltä Düsseldorfin alueen teollisuuskeskittymän alapuolelta itään ja sitten keula kohti Hampuria, Lyypekiä ja Puttgardenia. Puttgardenista ajaa Ruotsin puolelle jalkaa maahan laskematta ja sitten voikin tuumia miten kannattaa tulla kotimaahan. Lautat kulkee Tukholmasta ja Finnlines Kapellskäristä Turun suunnalle, mutta vilkkaimpaan loma-aikaan ne saattaa olla täyteen puukattuja. Kahtena peräkkäisenä kesänä olemme kiertäneet kotosalle Haaparannan kautta kun lautoilla ei ole ollut tilaa. Aina hyvä vaihtoehto on tietenkin tuo Grisslehamn-Eckerö ja sieltä saaristolautoilla kotimantereelle.  Via Balticaakin pääsee kyllä kotiin, mutta Puolan läpiajo on melkoisen puuduttava kokemus eikä Baltian maat ole sen parempia.



Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #5 : Joulukuu 15, 2014, 21:39:52 ip »
Toi Haaparannan kautta kotiin kuulostaa hyvältä... ainakin kun kuntelee niitten juttuja, jotka esittää, että täytyy mennä laivalla Saksaan, että saa ajaa moottoripyörällä. Siis ajaa ja laivalla?  ???
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #6 : Joulukuu 15, 2014, 22:03:45 ip »
Lainaus
täytyy mennä laivalla Saksaan, että saa ajaa moottoripyörällä
Unelmia siivillä: Mieluiten valitsisin itse "täytyy lähettää Guzzi Italiaan, että saa ajaa moottoripyörällä (Alpeilla ja Dolomiiteilla)". Maksaa vaan omansa sekin. Mutta jos on jo autolla tullut vuosia sitten ensimmäinen miljoona täyteen tuntuu pääteiden siirtymät pitkästyttäviltä. Mutta suu säkkiä myöten, kyllä paikalliset mutkatiet ovat aina mukavampia kun peukaloiden pyörittely.
V11 - it defines you.

ToyBoy

  • Vieras
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #7 : Joulukuu 15, 2014, 23:08:23 ip »
Kiitos vastauksista. Täytyypi ottaa kansakoulun atlas ja alkaa kuivanavigoida. Nyt kun on libanonilaisen lainvartijan entinen Cali alla niin taivas on rajana. Tuo Ruotsin kautta ajaminen oli aluksi mielessä, mutta onhan noita monia muitakin hyviä vaihtoehtoja näemmä. Pienet mutkatiet tuntuvat houkuttelevimmilta kuin valtaväylät. Jo Helsinki kehäteineen on siinä ja siinä että uskaltautuu liikenteen virtaan. Eteläisessä Saksassa olen autolla ajellut ympäriinsä ja kyllä löytyi idylliä kerrakseen. Matkan pitäisi ajoittua johonkin off-season -aikaan, koska silloin välttyy suurimmalta turistihälinältä. Olen verrattain tuore motoristi vaikka parasta ennen päiväys on jo mennyt, ja sitä myöden pahin kiirekin.
Lasse

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #8 : Joulukuu 16, 2014, 16:52:46 ip »
Lainaus
täytyy mennä laivalla Saksaan, että saa ajaa moottoripyörällä
Unelmia siivillä: Mieluiten valitsisin itse "täytyy lähettää Guzzi Italiaan, että saa ajaa moottoripyörällä (Alpeilla ja Dolomiiteilla)". Maksaa vaan omansa sekin. Mutta jos on jo autolla tullut vuosia sitten ensimmäinen miljoona täyteen tuntuu pääteiden siirtymät pitkästyttäviltä. Mutta suu säkkiä myöten, kyllä paikalliset mutkatiet ovat aina mukavampia kun peukaloiden pyörittely.

Joo, eihän ole mikään pakko ajaa pääteitä - ja vaikka jokin tie on autolla tylsän puoleinen, niin moottoripyörällä ei ole. Ja laivassa istuminen se vasta tylsää on (toteaa entinen Merimies-Unionin jäsen).
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #9 : Joulukuu 16, 2014, 17:51:42 ip »
Kokemukseni mukaan touko- ja kesäkuun aikana saa melko rauhassa tutkia eteläisen Saksan ja Alppienkin teitä. Korkeimmat solat eivät tosin silloin ole välttämättä avoinna. Pohjois-Italiassa on silloin jo varsin lämmintä ja elämä normaalimpaa kuin heinä- elokuussa. Palvelua ei tosin kaikista turistirysistä silloin saa mutta se mitä saa tehdäänkin vielä leipääntymättä toisin kuin elokuussa. Itse asiassa kaikkia turistipaikkoja kannattaa vältellä ja kulkea siellä missä paikallisetkin käyvät.
-93 vietin aikaa seudulla kolmisen kuukautta vapusta alkaen lähinnä paikallisten ihmisten parissa ja se oli varsin antoisaa. Udine, Trieste ja Lignano Sabbiadoro olivat silloin paikat joissa pidin majaa ja kiersin niiltä käsin juuri itsenäistynyttä Sloveniaa sekä Itävaltaa ja Pohjois-Italiaa aina Milanoon asti. Paikallisissa kokoontumisajoissa tuli myös käytyä. Silloin jopa harkitsin sinne jäämistä töihin mutta silloin Suomi ei ollut vielä EU-maa ja olisi ollut kaikenlaista hankaluutta ja olin jo ylittänyt laillisen oleskeluajan. Kai ne samat paikat siellä on vieläkin.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2014, 09:22:23 ap »
Vielä tuosta Haparandasta sen verran, että sieltä ei suinkaan ole pakko ajaa rantatietä Tuholmaan. Ihan hyvä vaihtoehto on suunnata Luleän korkeudelta viistosti Atlanttia kohti ja ajella Norgen maisemissa alas Uddevallaan saakka. Ei se Svenskien länsirantakaan pahalta näytä kesäkelillä, päinvastoin. Lompsassa tietenkin käy viima eri tavalla täällä pohjolassa. Sikäli Baltian-Puolan reitti on varsin edullinen, vaikka pitkähkö.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #11 : Joulukuu 17, 2014, 09:44:32 ap »
Ruotsin ja Norjan kruunut tällä hetkellä alamäessä. Josko pysyisivät alhaalla vielä ensi suvenakin. Eurolla saa molempia valuuttoja lähes 10 kruunun edestä tänään. Bensan hinta Ruotsissa on samalla tasolla Suomen hintojen kanssa, nykyään. Norjasta en tiedä. Siellä koitetaan kaikella tapaa saada liikenne sujumaan muilla polttoaineilla kuin fossiilisilla ja siksi pitävät hintatasoa korkealla.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #12 : Joulukuu 17, 2014, 10:16:55 ap »
Männäkesänä Norjassa pistäytyneenä,polttoaine on n 20-30 senttiä kalliimpaa kuin Suomessa. Pohjoisessa  saattaaa  olla hinnanero suurempikin. Normi leirintäalue/mökkikylä mökit olivat 45-110 € yöltä,  sapuska jonkinverran hintavampaa kuin täällä, oluen yms hyödykkeiden hintataso "hirvittää" . Teiden kunto oli todella hyvä, uudella asvaltilla ajeltiin  useita satoja kilometrejä.
Autoliitolta on ilmestynyt uusi "Autolla Norjaan" -opas ,on hyödyllinen. 

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #13 : Joulukuu 17, 2014, 11:44:03 ap »
Olen ymmärtänyt, että Norjassa on vähän kaikki kalliimpaa. Peilannee kovaan bkt:hen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: unelmia siivillä
« Vastaus #14 : Joulukuu 17, 2014, 12:20:41 ip »
Jos on periaatteena aina syödä porsliinilautasilta ja illalla ottaa muutamat napanterit ravintolan puolella, niin Norjassa saa satasen kulumaan pikku vilahduksessa. Ei se muuten paljon kalliimpaa ole kuin täällä kotosalla. Tasamaan asujalle ne maisemat on todella upeita, liikenne kiireetön ja kohtelias, oikein mukava maa motoristille kaikin puolin.