Kirjoittaja Aihe: Ajokortti  (Luettu 18370 kertaa)

GMies

Vs: Ajokortti
« Vastaus #15 : Joulukuu 11, 2014, 14:01:49 ip »
Kannatettu.

Hölmöintä tuossa ajokorttihuijauksessa on se, että kun on riittävästi ikää, niin voi ohittaa kaikki vaiheet ja hypätä sen "tonnikuutoisen" sarviin yhdellä ajokorttisuorituksella.
Koska riittävän vanha on paljon pätevämpi ajamaan tehokkaalla moottoripyörällä, kuin kuin se, joka on suorittanut ajokortit seuraavissa vaiheissa mopo>kevari>vähän isompi kevari>moottoripyörä...
Kaikkea sitä turvallisuuden viittaan yritetään kietoa.
Eipä auennut minulle, mitä tekemistä iällä on ajokortin määrittelemään ajo-oikeuteen.
Veljeni ajoi 18 v  kortin, joka oikeutti h-auton ja moottoripyörän kuljettamiseen, eli oliko veljeni ”tietyn ikäinen” että ei olisi saanut hypätä moottoripyörän selkään, Jawalla hän kuitenkin ajeli.
Minä ”hyppäsin” moottoripyörän sarviin vasta kolmekymppisenä, että olinko silloin ”tietyn ikäinen” ,  laillisen ajokortin omaavana ”väärän ikäinen”.  Pitäisikö minun nyt yli 40 vuotta moottoripyöräilyä harrastaneena mennä uudelleen autokouluun ajamaan moottoripyöräkortti, että olisin jälleen sopivan ikäinen ja kartuttanut autokoulun kassaa riittävällä summalla?

Motoristit itse olivat vaatimassa omaa moottoripyöräkorttia pakolliseksi, vedoten juuri tuohon liikenneturvallisuuteen, johon Rikukin viittaa, mutta kortti ei tuonutkaan haluttua turvallisuutta.
Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto, kuinka paljon turvallisuutta tuo niin kaivattu moottoripyöräkortti on tuonut.

Halutaan lisää koulutusta, mutta vastustetaan sitä, on mielestäni järjetön yhtälö, vai pitäisikö koulutukseen saada joku ulkopuolinen maksaja?
Myös muihin ajokortteihin on tullut lisää vaatimuksia ja kustannuksia.
Ymmärrän kateuden nuorempien motoristien motiivina vastustaa, mutta pitää muistaa, että motoristien omat edustajat ovat tuon korttiuudistuksen aloittaneet ja rahan ahneus julkisuustavoittelun ohella taisi olla silloinkin se ”oikea” motiivi. ::)
2002 Atlantic 500
2004 B750

Breeze

« Vastaus #16 : Joulukuu 11, 2014, 14:44:01 ip »

Eipä auennut minulle, mitä tekemistä iällä on ajokortin määrittelemään ajo-oikeuteen.

A-kortti
Ajo-oikeuden saava on täyttänyt 24 vuotta tai, jos henkilöllä on ollut A2-luokan ajokortti vähintään kahden vuoden ajan, 20 vuotta.

24 vuotias saa A-kortin yhdellä tutkinnolla ja kaiken lisäksi paljon vähemmillä teoria- ja ajotunneilla, kuin koko ketjun koluaja.
Tässä on minusta se euurin epäkohta.
Ne ketkä aloittaa mopolla ja siitä sitten kevarin kautta vähän isompaan motskariin ovat istuneet autokoulussa ihan riittävästi ja mikä vielä tärkeämpää ajaneet tuhansia kilometrejä oikeassa elämässä.
Sitten jos haluaa päivittää motskaria tehokkaamaksi, niin pitää mennä autokouluun. Ei järjen häiventä.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

« Vastaus #17 : Joulukuu 11, 2014, 15:16:34 ip »
Ei ole mikään ihme, että "liian pienellä" kortilla ajavia on liikkeellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

« Vastaus #18 : Joulukuu 11, 2014, 16:34:20 ip »
Done.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Camn

« Vastaus #19 : Joulukuu 11, 2014, 22:11:42 ip »
Lainaus
mitä tekemistä iällä on ajokortin määrittelemään ajo-oikeuteen
Muistan että omia lapsiani opettanut liikenneopettaja käytti termiä "lahjakortti" niistä ikäihmisistä, joilla on ison moottoripyörän ajo-oikeus ilman teoria- tai ajo-opetusta autokortin sivutuoteena. Itse en varmaan ole mitenkään huippukuski vaikka mopo-kevari -tien olen käynyt.  Tilaisuuden tullen koetan harjoitella. Uskallan kuitenkin arvella että keväisin "ruosteenpoistossa" näkemistäni kuskeista 10% on koko lailla pihalla ihan perusjarrutuksissa, mutkissa jne. Ja ikää on sen verran että on "lahjakortti".  Kevarikortin juuri saanut käsittelykokeisiin harjoitellut ajaa paremmin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2015, 23:29:00 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Breeze

« Vastaus #20 : Joulukuu 12, 2014, 00:17:31 ap »
Onneksi sain "lahjakortin" aikoinaan.
Ei ole sen jälkeen tarvinnut miettiä ajettujen prätkien tehoja tai väriä ja rahoittaa autokoulujen toimintaa.
Tämäkin vielä! ! !

BMW

« Vastaus #21 : Joulukuu 12, 2014, 09:35:20 ap »
Minäpä en oo ''lahjakorttia'' saanu vaikka iän puolesta näin ois voinu käydä. Heti kun 16v. tuli ikää hain harjotteluluvat polliisilaitokselta ja rupesin harjotteleen edellistalven aikana isän kanssa kunnostetulla -52 mallin BSA B33:lla, eli yks pyttysellä viissatasella. Siinä ajelin kuukauden päivät kahta luvassa määrättyä kadun pätkää, yht n. 4km, jonka jälkeen inssi ja sen jälkeen kortti taskuun. Siitä asti on koko ajan ollu moottoripyörä tai useempia, eikä oo ollu välivuosia. Autokortin ajoin vasta 10v. myöhemmin kun vaimokulta opetti opetusluvilla.  Sittemmin vaimokulta opetti kakille neljälle mukulallekkin kortin opetusluvilla. Vaimokullan sisko taas opetti aikonaan vaimokullan opetusluvilla. Ei oo pajo tarvinnu autokouluja vaivata korttiasioilla.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #22 : Joulukuu 12, 2014, 09:41:02 ap »
>> Kerran päivitetty merkintä ajokorttiin, olipa se minkä hintainen tahansa, ei ole riittävä eikä hyvä henkivakuutus kenenkään kannalta. <<

Niin...eipä tietenkään. Olen lukenut uutisia, joissa kerrotaan reikäpäisistä idiooteista, jotka ovat ajaneet tavallisen liikenteen seassa +150km/h -nopeuksia. En tiedä minkävärinen kortti tai mitä aakkosia sisältää. Vaan ei se korttiin liittyvä ajokoe tms. "kuulustelu" mitään auta, jos päässä ei liiku mikään. Eikä nuo pölvästit kuitenkaan kehtaa mennä radalle, kun eivät sittenkään osaa ihan oikeasti ajaa...

Kyse on vain ja ainoastaan asenteesta.
Ja sen lisäksi vielä asenteesta.

Minulla on se vaaleanpunainen "lahjakortti" AB. Olen monesti todennut yhden parhaista tavoista liikenteessä olevan sen miettimisen, mitä 5s kuluttua tapahtuu. Ja lisäksi sen, että jatkuvasti miettii mihin "ajaa karkuun", jos on tarvis väistää tms. En usko mihinkään neonliiveihin tms. "turvallisuuskapineeseen". Turvallisuus on viime kädessä omien korvien välissä. Ja kuitenkin onnettomuuksia sattuu - minäkin sen tiedän...
Keke sanoi, kysyttäessä pelkääkö ajaa formulaa, että tottakai pelkää. "Se estää ottamasta älyttömiä riskejä. Mutta ei niin paljon saa pelätä, ettei aamulla töihin uskalla mennä."
Toivottavasti kaikilla meillä säilyy tuo samanlainen pelko aina. Vaikka jokainen onkin ihan huippukuski...  ;)

TunturiTT

« Vastaus #23 : Joulukuu 12, 2014, 09:42:26 ap »
Itse ajelin A:n 16 vuotiaana (omalla piikillä, harjoitusluvilla) ja se sitten päivittyi isoksi kun täytti 18. Silloin samalla päivitin kortin ABC:ksi ja tuolloin sai hyvitystä kuorma-autokorttiin aiemmasta pyöräkortista. Nythän se aiempi kortti ei juuri paina, tunnit pitää istua silti.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Vierailija

« Vastaus #24 : Joulukuu 12, 2014, 10:54:52 ap »
Vaikka taskussa on  "lahjakortti",  jokaisen pyörän vaihdon yhteydessä käynyt vapaaehtoisesti autokoulussa ottamassa lisätunteja.
<snip>

Hyvä niin, mutta luulenpa, että Motoristi Survival kurssi on parempi ja halvempi.  :)
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #25 : Joulukuu 12, 2014, 11:14:10 ap »
Joskus teki itsessä huonoa kun katselin ja kuuntelin tilannetta jossa moottoripyöräilyyn perehtymätön autokoulunopettaja antoi moottoripyörän käsittelykoulutusta. Molemmilla meni huonosti. Oppilas ei tahtonut oppia millään koska ohjeet olivat vääriä ja opettaja hermostui oppilaaseensa kun ei hommasta tullut mitään. Lisäksi oli kuuma kevätpäivä.

Nyttemmin kai nämä koulutusasiat ovat paremmin hanskassa autokouluilla ja siellä tiedostetaan että mp-ajokorttikoulutukseen tarvitaan toisenlaisia valmiuksia kuin autolla ajon opetukseen.

Ainakin Autokoululiiton jäsenyrityksillä on mahdollisuus hyvään moottoripyöräkoulutukseen. Puheenjohtajanaan kun on pitkän linjan motoristi ja moottoripyöräkouluttaja: http://www.autokoululiitto.fi/Ota%20yhteytt%C3%A4/Yhteystiedot

Itse olen käynyt MP69:n EAK-kolutuksessa silloin tällöin. Viime vuosina vähemmän. Siellä olen saanut mielestäni asianmukaista koulutusta. Nyttemmin olen tyytynyt ajokauden alussa tekemään harjoituksia omin päin.

Smoto on koulututtanut Liikenneturvan kanssa runsaasti alemman- ja keskitason MP-kouluttajia jäsenkerhoihinsa. Näiden kouluttajien kurssit ovat jäsenille hyvin edullisia yleensä kaksipäiväisiä tapahtumia.

Guzzr

« Vastaus #26 : Joulukuu 12, 2014, 15:19:53 ip »
Aina on ajokortti-ikäraja ollut väärä.
Itse aloitin mopolla liikenteessä 13 - vuotiaana , jouduin tietysti liikuvan poliisin tarkastukseen , ja sit mopo pysyi rauhallisesti latossa ja ajoissa vain pikkuteillä
 kesän aikana kunnes kuljettajan ikä oli sopiva. Opin jo siihen aikaan aika paljon ajotaidoista kun yritti ottaa mutkia lujalla vauhdilla kuin Jarno ja muut.
Yhdessä mutkassa ,semmonen 90-asteinen kokeilin tiet. kuinka kovalla vauhdilla voi ottaa ja ojaan tietysti ajoin sekä
kesällä että talvella aika monta kertaa, mutta ajotekniikan ehkä opin.

Sama oli kun sain ostettua 350 Jammun, täytyi ajaa varovasti pikkuteillä ennenkuin täytti 18 ja kaveri ajoi ja minä matkustajana Sit sain kortin ja sen jälkeen pääsin ajamaan pitempiä matkoja liikenteessä.
Sen jälkeen ei oo tapahtunut mitään vakavampia onnettomuuksia paitsi Porissa kun yhtäkkiä väsymys tuli kotimatkalla Ahvenanmaan juhannusvietosta ja
Saarijärvellä irtohiekalla matkustajalla takasatulalla ja muutama kertaa racingradalla. Ja tietysti on tapahtunut aika paljon moottorikelkalla- sanoisin : kelkka on
kyllä aivan yhtä "vaarallinen" kuin moottoripyörä, kenties vaarallisempi jos ajaa vauhdilla.(mutta vauhti tirt. hiljaisempi).

Suuri ero nykyajan mpyörillä on jos vertaa 70-luvun mp,ille  tietysti moottoripyörien ajoominaisuudet.(varsinkin isoimpia mp,iä). On kuin kaks eri maailmaa.
Jarrut, ohjaus, rungot, renkaat, luotettavuus, valot ym..

Siksi olisi ehkä sopiva alentaa ajo-ikäraja "pienemmille" moottoripyörille nykyisestä rajasta.

Vierailija

« Vastaus #27 : Joulukuu 12, 2014, 21:12:46 ip »
<snip>
Ainakin Autokoululiiton jäsenyrityksillä on mahdollisuus hyvään moottoripyöräkoulutukseen. Puheenjohtajanaan kun on pitkän linjan motoristi ja moottoripyöräkouluttaja: http://www.autokoululiitto.fi/Ota%20yhteytt%C3%A4/Yhteystiedot
<snip>

Jokilampi oli yksi kouluttajista kun meikäläinen kävi Motoristi Survivalissa - pätevä kaveri!
Emeritus-guzzisti

motomatti

« Vastaus #28 : Joulukuu 14, 2014, 13:14:28 ip »

Camn

« Vastaus #29 : Joulukuu 25, 2014, 20:07:19 ip »
18.11.2013:

"Vakuutusyhtiö vertaili auton kuljettajia sellaisiin autoilijoihin, joilla on vakuutuksessa myös moottoripyörä, ja päätyi siihen, että jälkimmäisellä on 23 prosenttia eli miltei neljänneksen pienempi todennäköisyys joutua onnettomuuteen. - - Asiaa esiteltiin Iso-Britanniassa Lontoossa Moottoripyöräteollisuuden konferenssissa, ja sillä perusteltiin väitettä, jonka mukaan moottoripyöräilijöiden määrän kasvu liikenteessä voisi parantaa liikenneturvallisuutta."

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/276
V11 - it defines you.