Kirjoittaja Aihe: Rekisterikilpi  (Luettu 9812 kertaa)

Guzzr

  • Viestejä: 672
Rekisterikilpi
« : Joulukuu 05, 2014, 07:27:37 ap »
Varmasti tärkeä asiaa : 34 § lukee  : ainoastaan tavallinen ruuvi ei ole hyväksytty
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000764

Kävin lähinnä katsomassa missä traktorin rek.kilpi kiinnitetään hyväksytyllä tavalla : vastaus eteen tai taakse.

Muuten sain tietää että vanhanaikainen musta museoajon.kilpi oli uusittu.- ja ilman reikiä...

Mutta mp,n sivullekiinn. ei löytynyt selviä säännöksiä ? esim korkeus maasta  tai takapyörästä eteenpäin cm,jä ?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #1 : Joulukuu 05, 2014, 08:39:56 ap »
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=43.0

Eikös se kilpihomma tuossa ole selvitetty?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #2 : Joulukuu 05, 2014, 09:31:53 ap »
Tässä koko 34 pykälä ruotimisen jatkamiseksi. Kannattaa tulostaa, jotta on jotain vetäistä takataskusta, jos joutuu tien päällä syyniin. Aika väljä ja selkeä säännös mp:n osalta mielestäni.

34 §

Rekisterikilpien kiinnitys ja käyttö

1. Rekisterikilvet on kiinnitettävä autossa eteen ja taakse, traktorissa ja moottorityökoneessa eteen tai taakse, moottorikelkassa molemmille sivuille ja muussa ajoneuvossa taakse kilville varattuihin paikkoihin ajoneuvon poikkisuuntaan, pystyasentoon tai enintään 30° alareunasta ulospäin kallistettuna ja siten, ettei mikään ajoneuvon osa tai varuste osittainkaan peitä sitä. Rekisterikilpi tulee tarvittaessa pohjustaa tai kehystää siten, ettei se ajoneuvoa käytettäessä vahingoitu. Rekisterikilpeä ei saa taittaa, leikata tai peittää, eikä siihen saa kiinnittää tarraa, merkkiä tai kilpeä.

2. Rekisterikilpien kiinnitysruuvien päät on maalattava pohjan värisiksi tai peitettävä pohjan värisillä tulpilla.

3. Ajoneuvossa ei saa käyttää eikä siihen kiinnittää muita kuin siihen kuuluvat rekisterikilvet eikä muita sellaisia kilpiä taikka kirjain- tai numeroyhdistelmiä, jotka harhauttavasti muistuttavat rekisterikilpeä tai -tunnusta, siirtomerkkiä taikka jonkin valtion kansallisuustunnusta.

4. Rekisterikilvet on pidettävä sellaisessa kunnossa, että rekisteritunnus on liikenteessä vaikeudetta luettavissa.

5. Luvanvaraiseen tavaraliikenteeseen käytettävän auton rekisterikilvet on kiinnitettävä erilliseen, niitä ympäröivään keltaiseen kohoreunaiseen kehykseen, jonka leveys on 20 mm.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #3 : Joulukuu 05, 2014, 10:26:25 ap »
Liitteenä kuvat joista selviää visuaalisesti miten rekisterikilpi tulee laittaa.
Kilven ja kilven valon saa sijoittaa epäsymmetrisesti pyörän keskilinjaan nähden kunhan näkyvyyssäännöt toteutuvat. Mutta pyörän oikealle puolelle ei saa kilpeä laittaa, vasemmalle kyllä.

Poliisit ovat suhtautuneet, ainakin oman pyöräni, osalta melko väljästi kilven sijaintiin vaikka sen näkyminen takaoikealle ei aivan pykäliä täytäkään. Se on ollut siinä paikassa vuodesta 1998. Kilven valonakin on toiminut kiinnitysruuvin sijaisuutta toimittava hehkulamppuruuvi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #4 : Joulukuu 05, 2014, 10:28:49 ap »
Mulla on pikkulohkossa nimenomaan oikealla puolen, eikä ole liikenteessä virkamiehiä haitannut. Lisäksi pultinkannat on kilvellä kirkkaat, ei valkoiset tai mustat..

En siis sano, että olisi mitenkään oikein, mutta ei tunnu liikenteessä kiinnostavan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #5 : Joulukuu 05, 2014, 10:44:54 ap »
Mistähän tuo 15-asteen toiseen suuntaan kallistussääntö on tempaistu, kun ei sitä laissa mainita. Onko olemassa joku asetus tarkentamaan lain henkeä vai? Muutenhan laki on niinkuin se kirjoitetaan. 

Kirkkaat tai pohjan kanssa eri väriset ruuvin päät antavat poliisille oikeuden kirjoittaa sakko. Se, että kirjoittaako vai ei on kunkin poliisimiehen harkinnassa. Ehkä he jotenkin sopivat keskenään mistä kirjoitetaan ja mistä ei.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #6 : Joulukuu 05, 2014, 11:18:18 ap »
Lainaus
pikkulohkossa nimenomaan oikealla puolen

Mullakin oli ensin oikealla puolen kun se tuntui silloin luontevalta. Tuli vain sen verran hintoihinsa kerralla että päätin siirtää suosista ja poliisin ohjeistuksesta vasemmalle. Kiinnitysosaa piti muotoilla uudelleen ja sähköjohdinta pidentää mutta muutoin kivuttomasti kävi se.

(Silloin kun kilpi oli oikealla se oli liki puoliksi Centauron vanteen sisällä eikä siis näkynyt oikein mistään katsoen kokonaisena. Oma moka)

Tuon kuvan alkuperä on MMAF:n arkistosta ja se on tehty Trafin soveltamissääntöjen pohjalta. Näitä sääntöjä sovelletaan katsastuksessa L3e-luokan ajoneuvoihin.
Laeissa ei mainita läheskään kaikkea siksi että niistä tulisi kovin monimutkaisia. Sen vuoksi lakia tukevat asetukset joiden sisältöä sitten sovelletaan käytäntöön. Juurihan Trafi on ilmoittanut halunsa saada itselleen oikeudet soveltaa asetuksia laajemmin eli määritellä ajoneuvojen ominaisuuksia samalla kun valvoo niitä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #7 : Joulukuu 05, 2014, 12:03:43 ip »
Kait ne asetukset on löydyttävä virallisemmiltakin sivuilta kaiken kansan luettaviksi kuin mitä maffi on, jotta ei tarvitse jonkun muistin tai oman tulkinnan varassa olla.
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #8 : Joulukuu 05, 2014, 13:41:16 ip »
Vaikka MMAF/Smoto onkin yksi lakeja sorvaavista elimistä ei se yksin määrittele moottoripyörän rakenteisiin liittyviä asioita. Lähinnä Trafi on se instanssi joka antaa katsastuskonttoreille ohjeistuksen miten ajoneuvojen vaatimustenmukaisuutta tulkitaan yksitysikohtien osalta. Osotteesta http://www.finlex.fi löytyy lait ja asetukset jokaisen kansalaisen luettavaksi hänen äidinkielellään. Sivuilla puhutaan paljon säädöksistä joilla asetuksia muokataan ja usein niihin viitataan. Itse asetuksessa ei suoria tulkintoja ole vaan ne syntyvät enimmäkseen, vielä, asianomaisessa ministeriössä. Nyttemminhän tätä tulkintaoikeutta Trafi mielii kokonaan omakseen.

Tarkan tulkinnan yksityishenkilö saa, kansalaisen selvilleottamisvelvollisuuden perusteella, ottamalla yhteyttä asianomaiseen instanssiin. Usein helpointa on kysyä katsastusmieheltä tai suoraan Trafin neuvonnasta.
https://asiointi.trafi.fi/asiakaspalvelu-ja-yhteystiedot

Valitettavasti saatu tieto ei sido sen antajaa. Voihan nimittäin olla että on tullut väärinkäsitys tai vahingossa annettu väärää tai vanhentunutta tietoa. Yleensä ottaen Trafin palvelut ovat toimineet kohtuullisesti ja tiedot ovat olleet oikeita.

Tosin Poliisin ja Trafin ohjeistus on osittain ristiriitaista. Johtuu yleensä Poliisin koulutuksen puutteesta.

Jos haluaa varsin hyvin paikkansa pitävää tietoa ajoneuvotekniikasta moottoripyörien osalta kannattaa tutkia MMAF:n sivuja ja tehdä kyselyä siihen suuntaan. MMAF:n jatkuvana tavoitteena on olla Suomessa ylin tekninen auktoriteetti mitä moottoripyörien tekniikkaan tulee. Suosittelen MMAF:n jäsenyyttä jolloin on mahdollista saada myös lakiteknistä apua ajoneuvo-ongelmiin.
http://www.mmaf.fi
 

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #9 : Joulukuu 05, 2014, 18:05:39 ip »
Tämäkin on tärkeä moottoripyöräosa, muuten rek.kilpi muuttuu usein huonoksi tai Eihyväksytty.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/381434/MP-kilpiteline-yleismalli    - esimerkkinä.
Tärinät , varsinkin 2 syl. ja 1 syl. m-pyörän semmosia voi muuttaa "hieno kilpi-
halkemia olen nähnyt aika paljon.
Ja siksi olen valmistanut itse aika paljon näitä rek.kilpipidikkeitä tai ts kilpien taustapellit.
Valmistusmateriaaleja olen löytänyt ja käyttänyt kovamuovit, alulevy, tav. rautapelti ja ruostumaton pelti, ja usein maalannut rautapellit esim mustat tai punaiset.
Helppo valmistaa - sopiva koko pikkasen isompi kuin rek.kilven koko. Sit. kilpi SÄILYY hyvänkuntoinen.


Nykyään firmat usein laittavat oma firmannimi tonne alakanttiin - sitä en oikein tykkää - kun omistaja omistaa mp,n ja ei sentään ole enää mitään mpfirma - tai
ehkä firmat maksavat jos firmanimet ovat mpyörällä?? Salamainostamista  tää on.



Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #10 : Joulukuu 05, 2014, 18:21:28 ip »
Kerran laitoin rek.kilven alle heijastinlaatalle hieno Puna-Vihreä-Valkoinen italianlippu-tarra ja siellä se vielä on kiinni.
Ruotsissa tuli treffipaikalla High Chapparali:lla ruotsalaiskaveri m-pyöräni viereen ja rupesi puhumaan englanninkielellä
m-pyörästä ja oli innostunut kun sai nähdä hienon MOTO GUZZIN. Unelmapyörä sanoi 4-vent, Guzzi Daytonaksi.
 Hän luuli mun MGni oli saapunut / tullut Italiasta - sanoin muutaman minuutin jälkeen
hänelle : Turha puhua englantia, kyllä puhun ruotsia ja tulen Finland;iasta. Sit kävimme hänen telttapaikalle ihailemassa hänen
Honda mp,nsä.

Italianlippu on tänäänkin kiinni samalla paikalla ja ruuvit met.- ja mustanvärisiä. Hyväksyykö kaide ja muut ???

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #11 : Joulukuu 05, 2014, 20:26:36 ip »
Hyväksyn kaiken, mitä mp:n rakenteluun liittyy. V10:ssä on teräksen kiiltävät rekisterikilven ruuvit. Tuleekohan nyt penaltia tien päällä niin kuin aikoinaan, kun lippi (poliisiviranomaisen käyttämä termi roiskesuojasta?) puuttui vesarin takalokkarista.
Forza Moto Guzzi!

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #12 : Joulukuu 06, 2014, 14:12:59 ip »
Tämännäköiselta takaosa näyttää (usein autoilijat näkee tämän) :  (Saa näyttää netillä rek.kilpi jos oo vahtikoira, lukot, ulkovalot, piil.kameran ja naapurit lähellä
Joskus on liian lyhyt ja joskus on pitkä kun poliisi ilmestyy liikenteessä. Samassa kuvassa oleva 750 mp,llä oli muutama vuosi pleksituulilasi. Poliisi määräsi lyhentämään pleksin 3 cm, ja näin teinkin sen jälkeen




Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #13 : Joulukuu 06, 2014, 14:27:45 ip »
Hieno punainen V.Max olikin kokoontumispaikalla etelä-suomessa ja otin valokuvan,. Mutta nipin napin rek.kilpi täyttää vaatimukset?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rekisterikilpi
« Vastaus #14 : Joulukuu 06, 2014, 14:28:59 ip »
Pleksin lyhentämisestä poliisin määräyksestä olen toista mieltä.

Tuon kuvassa olevan Guzzin rekisterikilpi on kiinnitetty laittomasti jos asetuksen sisältöä tarkkaan noudatetaan.