Kirjoittaja Aihe: momenttiavain  (Luettu 11106 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 260
momenttiavain
« : Marraskuu 26, 2014, 15:01:11 ip »
Moi, nyt jos noita T5:sen kansipultteja pitää ruveta ruuvaileman, minkälainen momenttiavain kannattaa hankkia, onko tietoo ?
Titaniumin kuski

millegt

  • Viestejä: 557
Vs: momenttiavain
« Vastaus #1 : Marraskuu 26, 2014, 20:08:52 ip »
napsuva on hyvä viisarimallillakin on tehty hommaa etukäteen sitten pitkä kuusiokolohylsy mikä tarvitaan lohkommaisen tulpan ja "mutterin" avaamiseen

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: momenttiavain
« Vastaus #2 : Marraskuu 26, 2014, 20:16:15 ip »
Guzzihommissa täysin riittävä momenttiavain on tässä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-10987/ Eikä maksa paljoa.
Yksinkertainen käyttää eikä tarvitse kalibrointia. Pultit ja mutterit tulevat samaan kireyteen mikä on tärkeämpää kuin se että ne tulisivat johonkin tiettyyn momenttiin. Tällä momenttiavaimella olen tehnyt remontit vuosikymmenten ajan niin autonmoottoreihin, moottoripyöriin ja muihinkin satunnaisiin remonttikohteisiin missä momenttia tarvitaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: momenttiavain
« Vastaus #3 : Marraskuu 26, 2014, 21:19:56 ip »
Tuommonen viisarimalli on ok jos kirittävät pultit on miedoilla momenteilla ja viisaria mahtuu katsomaan. Jos on tilanteita että pitää saada oikeasti tiukalle, niin naksahtava tai piippaava on paras.
Naksahtavaa hommattaessa on vain yksi oikea sääntö; pääasiallisen käyttötarvealueen tulee sijaita valitun avaimen alueen keskivaiheilla. Ei missään nimessä alueen rajoilla, muuten menee arpapeliksi.
Tulikin mieleen, että pitääpä kalibroida oma avain.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 2 102
Vs: momenttiavain
« Vastaus #4 : Marraskuu 26, 2014, 21:53:36 ip »
Guzzihommissa täysin riittävä momenttiavain on tässä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Momenttiavaimet/Momenttiavain-10987/ Eikä maksa paljoa.
Yksinkertainen käyttää

Mullakin on tommonen.
Edelläkävijä kohtaa aina kaikki vaikeudet, vain jäljittelijät voivat menestyä!

egon

  • Viestejä: 966
Vs: momenttiavain
« Vastaus #5 : Marraskuu 27, 2014, 16:38:56 ip »
Ittellä on naksuvia avaimia ollut, mutta en osta yhtään sellaista enää. Kokemuksen mukaan niveliin voi tulla jäykkyyttä ja jousi kuoleentua, joten tarkkuus vaihtelee tilanteen mukaan, on tullut vissiin ostettua lian halpoja....  Viisarimallinen on tarkka ja hyvä.

Breeze

  • Viestejä: 1 519
Vs: momenttiavain
« Vastaus #6 : Marraskuu 27, 2014, 18:49:39 ip »
Olen huomannut saman, että naksuva ei aina ole riittävän naksuva.
Sen takia tapana on eka napsu ottaa ruuvipenkissä. Monesti se 20Nm on eka napsun kohdalla tuntunut tiukemmalta kuis seuraava napsu...

Kun kerta momenttiavaimesta turistaan, niin mitä mieltä raati on sen käytöstä. Tarkemmin sillä kiristämisestä.
Kun vedetään esim. keinuvipuakselia kanteen ja kannen kierteet on tehty suoraan alumiiniin ilman mitään kierreholkkia.
Niin vedetäänkö kerralla siihen oikeaan momenttiin vai herkutellaanko välimomentilla.
Esim. jos kiristystiukkuun on vaikkapa 15Nm, niin ensin vedetään 10Nm ja sitten siihen 15Nm vai kerralla se 15Nm.
Tästä olen kuullut kahta eri mielipidettä.
Toiset sanoo, että kun vastassa on alumiinikierteet, niin kerralla, koska kierteet "väsyy".
Toiset väittää, että vaiheittaan, koska kierteet ei kertä kertarykäisyä.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: momenttiavain
« Vastaus #7 : Marraskuu 27, 2014, 19:29:30 ip »
Minä sanoisin että ei mikään edellisistä. Jos on vain yksi kiristettävä pultti (harvoin on) se kierretään momenttiinsa kerralla liikkeen pysähtymättä. Yleensäkin on tärkeää että kiristystä ei keskeytetä lahellä lopputiukkuutta.
Se että kierteet ovat alumiinissa siellä lohkossa ei vaikuta hevon humppaa siihen miten siinä kierteessä olevan kannenpultin (Guzzin tapauksessa myös sylinteripultin) mutterin kiristys tapahtuu.

Oikeaoppinen pulttisarjan kiristys (kuten Guzzin isolohkon kannessa) tehdään mainitussa järjestyksessä vähittäin niin että viimeiseen kierrokseen jää ainakin 2 kgm ennen maksimimomenttia. Tässäkin tapauksessa on tärkeämpää että pultit ovat keskenään samassa kireydessä kuin että olisivat tavoitemomentissa. Tosin ei siitäkään saa kauheasti lipsua.

Momenttiin vaikuttaa paljon se missä kunnossa kierteet ovat. Jos ne ovat tavatoman puhtaat ja voidellut erinomaisella voiteella tulee kannenpulteille suurempi veto (kireys) kuin mitä suunniteltu momentti kuiville kierteille on saavuttaa. Siinä suhteessa on siis tärkeää että kaikissa pulteissa kierre on samassa kunnossa keskenään.

Tuo Breezen esimerkissä jupina kierteiden väsymisestä lienee kuvittelua. Jos kierteet on asiallisessa kunnossa ja vastakappale myös niin hommassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Siinä vaiheessa kun kierre on jo niin syvässä että rupeaa laittamaan vastaan se on taatusti niin syvässä että jos pultti on vain on oikean mittainen ei momenttiin veto sitä paljonkaan syvemmälle pyöritä.
Samassa aineessa (teräs/teräs) on kierteen lujuus riittävä kun kierteen halkaisija x 1,5. Alumiinissa kierteen halkaisija x 2. Kierteen tyyppi ja alumiinin laatu ratkaisee myös. Enempi ei ole haitaksi. Sitten on vielä eroa siinä onko kyseeessä läpireikä vai reikä jossa on pohja.

Momenttiin veto tarkoittaa sitä että pulttiin tulee suunniteltu venymä ja se on pulttimateriaalin kimmokertoimen sisällä.

Tässä hieman juttua toisesta foorumista lujuusopista: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=10197.0
Sitten lisäksi pari linkkiä arvojen muuntamisesta (Mun momenttiavaimissa on aina ollut Kgm-lukemia mutta ne eivät ole sama kun 10 x 1Nm vaan kerroin on 9,81)

Pari hyvää apua kun on paha paikka:
http://www.convertworld.com/fi/vaantomomentti/
https://www.motorcraftservice.com/renderers/torquewrench/wrench_formula_main_en.asp

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: momenttiavain
« Vastaus #8 : Marraskuu 28, 2014, 06:50:12 ap »
Kyllä kierre alumiinissa väsyy, mutta se vaatii useita irrotuksia ja toistoja. Ei siis Guzzin kannen muttereissa tule vastaan, kun pinnapulttia ei avata. Tuollaisia pikkumomentteja, sanotaan nyt alle 30Nm, ei tarvitse jakson vetää kiinni. Ne ovat lähinnä pultille tarkoitettuja suojamomentteja. Isommissa pulteissa ja suuremmissa pulttiryhmissä sitten eri juttu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: momenttiavain
« Vastaus #9 : Marraskuu 28, 2014, 10:19:00 ap »
Kannenpulttien vaiheittain kiristyksessä vältytään siltä että kannentiiviste ei mistään kohdasta pääse littaantumaan enempää kuin toisestakaan kohdasta. Siksi ristiinkiristys vaiheittain on välttämätöntä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: momenttiavain
« Vastaus #10 : Marraskuu 28, 2014, 10:51:34 ap »
Juu, mutta silloin pultteja on neljä tai enemmän -> isompi pulttiryhmä. Ja momentit jotain muuta kuin alle 30Nm.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 519
Vs: momenttiavain
« Vastaus #11 : Marraskuu 28, 2014, 11:21:29 ap »
Itse törmäsin tähän momentti- ja kierreongelmaan, kun tein itäpyörään (jamaha) kansiremontin.
Nokka-akselin pukkien kierteistä sain kolme pilalle (kahdeksan pulttia ja momentti on 10Nm) ja öljynsuodattimen kannen kolmesta kierteestä kaksi meni pilalle.
Koneistamolla sanoivat, että aika heikossa hapessa on kaikki ko. kierteet.
Oli aika epäuskoinen tilanne, kun kiristettäessä tuntui kun olisi pulttiä pullataikinaan tarjonnut! ! !
Kierteet on suoraan työstetty alumiiniin ilman mitään metalliholkkeja ja ei kuulemma ole eka kerta, kun  kierteitä pitää korjailla.
Joko ne on vedetty aiemman rakentajan toimesta ylikireälle, jolloin kierteen on saaneet siipeensä tai sitten ne ei vaan kestä useaa kiristystä.
Kyllä nokka-akselipukin kierteet pitäisi kestää 10Nm momenttia enemmän kuin kerran...

Italialaisten pyörien kohdalla (Guzzi, Vespa, Aprilia, Cagiva ja Ducati) ei ole tarvinnut kierteitä korjailla.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 343
Vs: momenttiavain
« Vastaus #12 : Marraskuu 28, 2014, 11:57:15 ap »
Jep. Ja se kymppi on todella vähän, ranteella menee helposti enemmän. Edelliseen autoon vaihdoin nokka-akselin, nokkapukkien momentti taisi olla 8Nm..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 12 696
Vs: momenttiavain
« Vastaus #13 : Marraskuu 28, 2014, 13:29:19 ip »
Olen samaa mieltä TTT kanssa siitä että mitä ilmeisimmin on pulttien lohkon puoleisia kierteitä rasitettu jo aiemmin yli myötörajan tai lähelle sitä. Alumiinilla kun se on paljon äkkinäisempää kuin teräksellä. En nimittäin usko että alkuperäinen jamahan pultin kierre olisi alimitoitettu.

Pulteista ja jengoista on muutenkin kaikenlaista mututietoa liikkeellä: eräs diplomi-insinööri teetätti meikäläisellä 600 sutsukiinsa pakoputkentiivisteiden vaihtoremontin. Pari pulttia oli katkennut joten raoista röpötti jo melkoisesti. Pakosarjasta aukesivat mutterit mutterinhalkaisijalla mutta pinnapultit olivat syöpyneet joten nekin piti vaihtaa. Pinnapultin ulosvetimellä koitin ensimmäistä pyöräyttää auki niin ennen kuin kerkesin kunnolla vääntämään niin pultti katkesi kannen tasalta. Samaa ongelmaa muissakin pulteissa. Pari sain suosilla irti mutta muut teettivät hommaa. Sain uudet pinnapultit paikoilleen ja pakosarjan kiinni. Noutamaan tullut omistajansa kysyi tietenkin että miksi olin vaihtanut kaikki pinnapultit vaikka vain kaksi oli poikki? Selitin että katkesivat aukaisuyritysten myötä.

Mutta nyt tiedän tekniikan DI:n sanoin että pultti ei katkea koskaan aukaistessa vaan olen vetänyt ne liian suureen momenttiin ja se on aiheuttanut katkeamisen. Selittely ei auttanut. Piti antaa työ ja osat ilmaiseksi lukuun ottamatta niitä kahta jo katkennutta pulttia ja tiivisteitä lukuun ottamatta. Kyllä DI tietää. Uskottava se on kun ei ole koulutusta.

GinTurismo

  • Viestejä: 279
Vs: momenttiavain
« Vastaus #14 : Marraskuu 28, 2014, 14:23:47 ip »
Mullakin on tuo Bilteman asteikko-momenttiavain, piruuttani kalibroin sen vesikanisterilla. Näytti 3,8 kgm, kun piti näyttää 4,0 kgm. Virhe on mielestäni kuitenkin suht. pieni, vaikka onkin kyllä systemaattinen. Liekö yksilöeroja avaimissa.
Vielä yksi GT, kiitos.