Minä sanoisin että ei mikään edellisistä. Jos on vain yksi kiristettävä pultti (harvoin on) se kierretään momenttiinsa kerralla liikkeen pysähtymättä. Yleensäkin on tärkeää että kiristystä ei keskeytetä lahellä lopputiukkuutta.
Se että kierteet ovat alumiinissa siellä lohkossa ei vaikuta hevon humppaa siihen miten siinä kierteessä olevan kannenpultin (Guzzin tapauksessa myös sylinteripultin) mutterin kiristys tapahtuu.
Oikeaoppinen pulttisarjan kiristys (kuten Guzzin isolohkon kannessa) tehdään mainitussa järjestyksessä vähittäin niin että viimeiseen kierrokseen jää ainakin 2 kgm ennen maksimimomenttia. Tässäkin tapauksessa on tärkeämpää että pultit ovat keskenään samassa kireydessä kuin että olisivat tavoitemomentissa. Tosin ei siitäkään saa kauheasti lipsua.
Momenttiin vaikuttaa paljon se missä kunnossa kierteet ovat. Jos ne ovat tavatoman puhtaat ja voidellut erinomaisella voiteella tulee kannenpulteille suurempi veto (kireys) kuin mitä suunniteltu momentti kuiville kierteille on saavuttaa. Siinä suhteessa on siis tärkeää että kaikissa pulteissa kierre on samassa kunnossa keskenään.
Tuo Breezen esimerkissä jupina kierteiden väsymisestä lienee kuvittelua. Jos kierteet on asiallisessa kunnossa ja vastakappale myös niin hommassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
Siinä vaiheessa kun kierre on jo niin syvässä että rupeaa laittamaan vastaan se on taatusti niin syvässä että jos pultti on vain on oikean mittainen ei momenttiin veto sitä paljonkaan syvemmälle pyöritä.
Samassa aineessa (teräs/teräs) on kierteen lujuus riittävä kun kierteen halkaisija x 1,5. Alumiinissa kierteen halkaisija x 2. Kierteen tyyppi ja alumiinin laatu ratkaisee myös. Enempi ei ole haitaksi. Sitten on vielä eroa siinä onko kyseeessä läpireikä vai reikä jossa on pohja.
Momenttiin veto tarkoittaa sitä että pulttiin tulee suunniteltu venymä ja se on pulttimateriaalin kimmokertoimen sisällä.
Tässä hieman juttua toisesta foorumista lujuusopista:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=10197.0Sitten lisäksi pari linkkiä arvojen muuntamisesta (Mun momenttiavaimissa on aina ollut Kgm-lukemia mutta ne eivät ole sama kun 10 x 1Nm vaan kerroin on 9,81)
Pari hyvää apua kun on paha paikka:
http://www.convertworld.com/fi/vaantomomentti/https://www.motorcraftservice.com/renderers/torquewrench/wrench_formula_main_en.asp