Kirjoittaja Aihe: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto---> nostajat  (Luettu 16369 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #15 : Marraskuu 11, 2014, 21:11:40 ip »
No ovatpa menneet pahan näköisiksi nuo nostimien liukupinnat. Ovat kuitenkin pyörineet mikä näkyy kulumajäljistä. Pyörimättömyys syö nostajan nopeammin. Vanhoissa työntötankokoneissa ilmeni pyörimättömyyttä joskus kauan sitten.

Nokka-akselin suhteen kannattanee olla kriittinen vaikka helpot ovatkin vaihtaa. Riippuu varmasti materiaalista kannattaneeko vanhoja hioa uudelleen ja lämpökäsitellä esimerkiksi nitraamaalla. Mikähän pintakäsittely noissa nostimissa on vaiko vain pintakarkaisu joka on karannut?

Lisäänpä tähän vielä miellyttävän havainnon: onpa kuitenkin hyvin yksinkertaista tämänkin moottorin remontoiminen ja onnistuu kotitallin lattialla.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #16 : Marraskuu 11, 2014, 21:17:47 ip »
Kun olis viisas ja huvittais niin vaihtasin nuo ketjut ja kiristäjät nyt samalla kun tähän asti on jo auki. Japanin pyöristä jääny kammo noihin morseketjuihin ja niitten kiristäjiin.

Pitää vaan löytää niitattava ketju. Se nimittäin olis TAAS otettava moottori irti jos sinne yhtenäisen ketjun meinaa vaihtaa....

Mistä muuten tuommosen ketjun kunnon voi päätellä? Josko vaihtaskin vaan kiristäjät.... Ne ei paljoa edes maksa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #17 : Marraskuu 11, 2014, 21:22:44 ip »
Eikös ne vääntösarjat olleet juuri niille 1100 Grisoille yms. Missä oli nokka ja nostimet tai nokka, nostimet ja isot venttiilit.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #18 : Marraskuu 11, 2014, 21:28:17 ip »
Mulla oli tuo näkymä vieläkin surullisempi vajaassa kymppitonnissa. Nokatkin saaneet kipeää. Ei pyörässä tuon rempan jälkeen koneongelmia tietääkseni ole ollut. Vähän sähköjä korjattiin kun tielle jätti 350 km ajettuna ja seittemässä tonnissa vaihdettiin kytkintä ja taisi mennä vähän laatikkoakin. Siinä ne sitten oli ja mopo toimii. Ei ne siellä tehtaallakaan tiedä, onko jonkun Motori Della Vallen karkaisu- ja muut hommat onnistuneet. Kaikesta huolimatta ajan kolmannella Guzzillani ja itselleni sopivampaa pyörää kuin Bella, on tuskin vielä tehtykään.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys
« Vastaus #19 : Marraskuu 11, 2014, 21:44:29 ip »
Mulla oli tuo näkymä vieläkin surullisempi vajaassa kymppitonnissa. Nokatkin saaneet kipeää.

Joo niissähän oli sitä valmistusvikaa aluksi. Tähänkin on varmaan nuo nostajat vaihdettu jo uutena. (-08 valmistettu -10 käyttöönotto.)

http://www.motoguzzi-center-lamparth.de/tuning%201.htm   Näillä on ainakin joku "nockenwellen" tarjolla, ehkä. Ja 1330cc pyttyjä ;) Kun olis rahaa niin kaikkee kivaa vois kokeella.

http://www.daes-mototec.com/shop_alt/8118/index23a1.php3-news_id=17141.html   tämä se taisi olla mitä muistelin.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #20 : Joulukuu 19, 2014, 20:00:55 ip »
Noin 300e näihin nostajiinkin saa taas näköjään hukattua. Ei montaakaan euroa ole hinnassa eroa tilaako suomesta vai saksasta/hollannista. 71-76.5e/kpl hintaan pyörii uusin versio tästä tatista. 
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #21 : Joulukuu 19, 2014, 20:36:59 ip »
Lainaus
71-76.5e/kpl hintaan pyörii uusin versio tästä tatista.

Ei se huhti-toukokuussa paljon enää paina....

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #22 : Joulukuu 19, 2014, 20:54:23 ip »
Lainaus
71-76.5e/kpl hintaan pyörii uusin versio tästä tatista.

Ei se huhti-toukokuussa paljon enää paina....


No eipä kai. Mutta se vaan sylettää että vanhaan 2v moottoriin vastaavat saa alle 30e/kpl.


HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #23 : Joulukuu 19, 2014, 21:04:24 ip »
Lainaus
vanhaan 2v moottoriin vastaavat saa alle 30e/kpl.

Jep. Täällä ollaan "turvallisella" puolella kun on kaksi vanhaa Calia ja se ainoakin nykymoottori on 2V Breva.
Centauroon sitten maksaakin osa kuin osa ja kaikkia ei edes enää saa. Tai saa, mutta hinta on sitten niin sairas että eläkeläisen tuloilla ihan sama. Onneksi on täydessä lyönnissä kunhan teen huollon ja vaihdan jakohihnat. (Jakohihnat on halpoja) 

egon

  • Viestejä: 973
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #24 : Joulukuu 19, 2014, 21:22:55 ip »
Tuon nostinten kuoriutumiseen saattaa vaikuttaa sellaine seikka kuin öljyn sinkkipitoisuus. Googlatkaa juttuja ZDDP -pitoisuuden vaikutuksesta niin ette voi välttyä tiedolta, että öljyissä on eroja nimenomaan venttiilin nostinten kestävyyden suhteen. Sinkkiyhdisteet nostavat tehokkaasti moottoriöljyn pintapaineenkestoa ja toisaalta jos sinkkiyhdisteitä kulkee liikaa (harvasta moottorista) katalysaattoriin, se rampauttaa katalyytin. Siitä syystä öljyjen valmistajat ovat tiputtaneet systemaattisesti sinkkipitoisuutta ja pyrkineet korvaamaan sen muilla lisäaineilla. Amerikassa viritettyjen moottoriden kanssa pelaavat mekaanikot ovat sinkin roolin nähneet käytännössä jo useita vuosia sitten; jyrkkänousiuisella nokka-akselilla alkaa tulla hyvin ennenaikaisia nostinvaurioita.

Vastahyökkäyksenä jenkeistä taitaa nykyään olla saatavana purkkitavarana sinkkipitoista lisäainetta.

En ole perehtynyt asiaan riittävän syvällisesti voidakseni alkaa paaviksi tässä asiassa, mutta aiheesta olisi paikallaan saada jonkinlainen keskustelu aikaan kun jaksatte sitä ensin penkoa.


Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #26 : Joulukuu 19, 2014, 21:44:32 ip »
Tuossa Valvolinen öljyssä mitä olen pääasiassa sportissa käyttäny pitäisi olla sinkkiä ihan riittämiin. On nimittäin näitä nostinvikoja pelätty jo uudesta asti, silti alle 100k vaihtoon.

Näistä 8v guzzeista ja nostajista on paljon juttua netissä. Varmaan neljä kertaa varaosanumerot muuttuneet ja samoin osien toimittajatkin. Kun uutta osaa tilaa niin B0... alkuinen numero on se uusin. Tiedä sitten mikä niissä vanhoissa mättää. Jostain luin että koko systeemi on suunniteltu perseelleen, liian pienet pinta-alat noissa nokan/nostajan pinnoissa eli kovat pintapaineet. Tiedä sitten.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #27 : Joulukuu 19, 2014, 21:51:12 ip »
Vastaavien ongelmien kanssa painittiin aikanaan Larion venttiilikoneiston kanssa. Viimein tehdas teki toimivan paketin: Nokka-akselin leveillä nokilla ja niissä öljykanavat nokan sivussa sekä isot nostimen "tatit".
Toinen, tähän aiheeseen liittymätön, ongelma taasen oli venttiilien varret jotka katkeilivat jos niitä käytti yli 30.000 km. Siihenkin tuli myöhemmin parannus mutta liian myöhään. Maine oli jo mennyt.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #28 : Joulukuu 19, 2014, 22:01:09 ip »
Ja nythän kaikki uusimmat 8v:t on käsittääkseni rullanostajilla. Luulisi ainakin kestävän. Nämä vanhemmatkin saisi muutettua rullille mutta koska nokat yms joutuisi vaihtamaan niin sitä myöten tulisi hintaa. En lähde ainakaan tässä vaiheessa siihen operaatioon.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 8v koneen keinuvivun päittäisvälys----> venttiilikoneisto
« Vastaus #29 : Joulukuu 19, 2014, 23:33:23 ip »
Jos moottori on tyypillinen nostajan popsija, ei öljyn sinkkipitoisuudella juuri aikaa osteta. Vika on silloin vääristä osista kasatussa paketissa (tehtaalla siis). Kun tuolle konetyypille tulee riittävästi ikää, löytyy siihen konstitkin. Kuten Matin aiemmassa Lario-tapauksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.