Tuon nostinten kuoriutumiseen saattaa vaikuttaa sellaine seikka kuin öljyn sinkkipitoisuus. Googlatkaa juttuja ZDDP -pitoisuuden vaikutuksesta niin ette voi välttyä tiedolta, että öljyissä on eroja nimenomaan venttiilin nostinten kestävyyden suhteen. Sinkkiyhdisteet nostavat tehokkaasti moottoriöljyn pintapaineenkestoa ja toisaalta jos sinkkiyhdisteitä kulkee liikaa (harvasta moottorista) katalysaattoriin, se rampauttaa katalyytin. Siitä syystä öljyjen valmistajat ovat tiputtaneet systemaattisesti sinkkipitoisuutta ja pyrkineet korvaamaan sen muilla lisäaineilla. Amerikassa viritettyjen moottoriden kanssa pelaavat mekaanikot ovat sinkin roolin nähneet käytännössä jo useita vuosia sitten; jyrkkänousiuisella nokka-akselilla alkaa tulla hyvin ennenaikaisia nostinvaurioita.
Vastahyökkäyksenä jenkeistä taitaa nykyään olla saatavana purkkitavarana sinkkipitoista lisäainetta.
En ole perehtynyt asiaan riittävän syvällisesti voidakseni alkaa paaviksi tässä asiassa, mutta aiheesta olisi paikallaan saada jonkinlainen keskustelu aikaan kun jaksatte sitä ensin penkoa.