Kirjoittaja Aihe: Larion kuulumisia  (Luettu 29993 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« : Elokuu 03, 2006, 03:06:01 ap »
On tuo kesä jo varsin pitkällä ja on tullut välillä jos jotain eteen Larion kanssa.
Vaihdattelin tuossa ratailun jälkeen uutta rengasta alle. Molempiin  päihin tilailin uudet kumit ja asennutin ne irtovanteille. Jottei homma  olisi liian helppo, tipahti etupyörän akselilta kaksi eri vahvuista  rikkaa, joiden sijaintia en osannut suoralta kädeltä arvata. Manuaalin  kuvissa ei ko. välissä ollut kuin yksi shimmilevy. Paha homma asiassa  oli, että oikealla puolella on myös mittarin pyörittäjä ja rikat pystyi  täten asentamaan usealla eri tavalla (rikka1-pyöritin-rikka2..  rikka1-rikka2-pyöritin.. pyöritin-rikka1-rikka2.. jne). No, eihän ne  heti ekalla oikein menneet. Luulin saaneeni asennuksen oikein, mutta  koeajolla mittari lopetti toimintansa.. Pyörittäjän sanka, joka siis  pyörittää ratasta, oli solmussa, tai oikeammin oienneena välissä.  Oikaisu ja uudelleen kasaus. Paikallaan pyörittelyn jälkeen vielä  kerran purkuun ja kasaan. Nyt toimii.

Eipä tämä renkaan vaihtelukaan ihan helpolla onnistunut muutenkaan;  kysellessäni uusia pieksuja pyörään, myytiin nykymittapuussa  eksoottiseen rengaskokoon ei oota. Takanen löytyi sitten vähän  kookkaampana hyllystä 130/90-16. Mahtuu takahaarukkaan juuri ja juuri,  kylkiteksiten ja vetopuolen väli mitataan liki rakotulkilla.. Eturengas  (110/90-16) tilattiin samaan paikkaan. Lähes viikon päästä kyselin  josko olisi jo tullut. Ei ollut, eikä maahantuojakaan saanut kumia  maahan. Myyjä kertoi renkaan tulevan vasta syyskuussa!! Tässä kohtaa  kyselin kumeja jo ihan kaikkialta. Ei oo tuota kokoo... Tulee  syksymmällä.. Toimitusvaikeuksia.. jne. Vihdoin eräs Jyväskyläläinen  liike antoi toivoa, tilaamalla saataisiin Metzelerin Lasertec  viikonlopun jälkeen, oltiin siis torstaissa. Maanantaina soitto  liikkeeseen, vanne oli jo käytännössä kainalossa. "Meille tuli jostain  syystä 18" renkaita oikein nippu..." Tässä vaiheessa alkoi jo vakava  pelihousujen repiminen, jumalat olivat minua vastaan.
Vaan kätevä ja aloitekykyinen myyjä teki ehdotuksen; Hyllyssä oli  toisen asiakkaan rengas, jota ei oltu haettu/maksettu pariin viikkoon,  on samaa kokoa ja eräällä tavalla jouten. Kun kiekko oli vielä  tismalleen oikeaa kokoa ja asennus vanteelle hoituisi samantien! Ja  olipa vielä halvempikin tämä Pirellin Sport Demon.
Homma hoitui siis mutkien kautta, mutta hoitui kuitenkin. Nyt voi hymyssä suin kurvata kohti auringonlaskua hyvillä renkailla.
Takanen on muuten Pirellin MT-66 eli Route 66. Kustomisteille  tarkoitettu rieska, mutta omien kokemusten perusteella (n.1000km)rengas  sopii myös sporttiseen ajoon. Ja mikä parasta; profiili pysyi  oivallisena Larion vanteellakin, renkaan saa käytettyä reunoja myöten.  Lisäksi takanen näyttää aikamoiselta munkilta, kun tuota kumia nyt on  jonkin verran enemmän.

Venttiilikoneiston pärinät. Olenkin jo aiemminkin rupatellut  venttilikoneiston ongelmista. Nyt ei ole oikeastaan ongelmia, vaan  lähinnä huomioita. Nimittäin: tarttuipa tuossa alkukesästä pykälään  naisihminen, joka pitää myös pyörällä matkustamisesta. Kaksi päällä  ajellessa, pakopuoli on nyt lyhentänyt säätötarveväliään suunnilleen  1500km:in. En tiedä voiko kovempi rasitus moista tehdä, mutta näin vaan  on. Eilen säädin vasemmasta pytystä yli kaksinkertaisen pakovälyksen  lähemmäs totuutta (eli 0,30->tiukka 0,15). Kaikki oli kuitenkin OK.  Ruuvailin säätöruuvitkin yksitellen irti, tutkien mahdollisia kulumia  tai lohkeamisia. Ei ollut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Myös muu  tutkailu koneeseen ei antanut aihetta pelätä mitään suurempaa.
Rankassa rata-ajossa välykset muuttuivat myös. En muista tähän hätään  kuinka päin tosin. Mutta kaikkien venttiilien välykset olivat joko  järjestelmällisesti tiukalla tai löysällä. Keli oli yllä mitä rankin  tuolloin heinäkuun alussa; lämpötila oli 27 varjossa ja ratakin  kuumotti ties mitä. Ei mikään ilmajäähdytteisen keli ja itsekin ajoin  viimeiset rundit luistit täysin katossa.
Mutta ihmeellistä kyllä, moottori toimi kuten unelma. Itse asiassa,  mitä kuumempana kone pyöri, sitä paremmin se toimi!! Ainoastaan välillä  hirvitti ajella jäähdytyskierrosta, kun kone helisee, kilisee ja hehkuu  kuumuuttaan.  Hieman jäähdyttyään taas hiljeni. Öljyt menivät  kyllä ratasessioissa ihan kuralle. Eli öljylle tulee kyllä keksiä  jäähdytintä, ainakin jos aikoo rasittaa pannua yhtä pitkälle.

Vaihdelaatikon takertelu. Nyt viimeisen kuukauden aikana olen huomannut  lievää tahmailua vaihteen vaihtelussa. KUUMALLA laatikolla ei meinaa  vapaata löytyä, kun parkkeerataan. Lämpimällä tai kylmällä lootalla ei  moista ilmene. Kuuma tarkoittaa tässä tapauksessa juuri ja juuri käsin  kosketeltavan kuumaa, eli todellisen tykityksen tai helleajon  jälkimaininkeja.  Lisäksi loota jumittaa välillä paikallaan,  käynnissä, alaspäin vaihdettaessa. Naks-naks-jumi. Tästä selviää  vaihtamalla pykälää kerran ylös ja siitä taas alas. Ongelma on tullut  esiin kuumalla liikennevaloihin hiljennellessä. Ei aiheuttane  toimenpiteitä. Ainakaan lootaöljyn vaihtelua enempää.
Guzzin loota on kyllä jännä. Poljin vaatii päättäväisen, mutta silti  hellän käytön, mikäli mielii saada pykäliä silmään. Japanialaisiin  täysin tottuneelle veljelleni on kiva naureskella, kun hän löytää  välivapaita tuon tuostakin :D  Vaan ei meinaa velipojalla hymy laskehtia, kun on käynyt pariinkin  otteeseen Psycho-Guzzilla kokeilemassa. Heppu on kuin pikkupoika  Ã¤Ã¤rettömän kakun vierellä..
Lisäksi tuota päättäväisyyttä olen huomannut vaativan kakkoselle  vaihtoon; ylhäältä alaspäin vaihtaessa olen törmännyt erikoiseen  seikkaan. Hiljentelen isommalta pienemmälle, välikaasulla pykäliä  paikkaansa tupsautellen ja olen aikeissa kääntyä risteyksestä komeasti  kaartaen kakkosella. Jos tässä vaiheessa ei jämäkästi tiputa  kakkosvaihdetta tupaan, on kiihdyttäessä odotettavissa erikoinen ilmiö:  moottorijarrulata vedolle siirryttäessä, laatikko ikäänkuin käy  vapaalla, kytkien kuitenkin hetimiten vaihteen päälle!?!? Tunne on  saman moinen, kuin mopolla ajettaessa pieni lämpöleikkaaminen.  Konejarru-veto-nykäys-nykäys-veto. Säikäytti ensin, sitten kun tuon  tajusin, niin ei enää.

Jarrut. Jarrupalathan menivät vaihtoon ennen viime kuuta. Takapalat  olivat metallilla ja etusissa oli enää millin pari varaa. Vaan törmäsin  etupuristimessa vanhojen jarrujen perusongelmaan-> palat vaihtoon ja  jumittaa. Nimen omaan tuo oikea kiekko, jota kahvasta käytellään ei  meinannut ottaa toimiakseen. Piti purkaa, puhdistaa ja kasata muutaman  kerran ennen kuin vetristyi. Vaihtuipa samalla nesteet. Nyt toimii  hienosti.
Ja taas rata-ajoon. Jarrut on mitoitettu juuri oivallisesti tuohon  pyörään ja sen kykyihin. Radalla ensimmäiset jarrutukset eivät juuri  säväyttäneet, mutta lämmettyään tuntuma ja pito olivat jotain  käsittämätöntä!! Jarruista ei jerkku loppunut, lähinnä ukosta usko  itseensä ja jarrumerkin siirtämiseen äärimmilleen. Osansa varmaan  kunniasta saavat teräspunosletkut, eivät pullistele ja hukkaa tuntumaa.  
Tuo puoli-integraalijarrusysteemi toimii myös radalla hyvin. Mutkia on  helpohko sitoa jalkajarrulla ja kaasua voi pitää yllä ja jopa lisätä  kesken mutkan, jotta ulostulo nopeutuu.

Muuten en voi kyllä valittaa. Kaikki toimii hyvin. Filtterit pesin  eilen (ne PiperCrossit) ja totesin niiden pitäneen lian ulkopuolella.  Kiihdytystorvien sisäpuolella oli kevyt, vihertävä, bensahuurusta  muotoutunut tippa, ei likaa YHTÄÄN. Luistit täytyy tänään mitata, eli  nousevatko luistit samaan tahtiin.
Etupää on hieman kova yksin ajettaessa, koska putkiin on jäänyt  rata-ajopaineet. Korotin hieman painetta ja jäykistin perää. Toimii.

Yhteenveto: Tämä on just mun pyörä. Sopii mulle. :cool:
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2006, 03:25:11 ap »
Olipa öljynvaihto eilen agendassa. Kyllä muuten menee näillä kuumilla  kesäkeleillä öljyt huonoksi; kamalaa lirua koko voiteluaine. Mitään  ylimääräistä ei onneksi magneettiin tarttunut, mutta eipä moinen  kusiöljy hyvää motille tekisi pitemmällä vaihtovälillä. Uudet rasvat  hiljensivät konettakin merkittävästi.
Nyt kelpaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2006, 03:29:26 ap »
Niin, ja öljyhän on 15w-40 Valtra Engine E:tä. Pikkuveljen kautta hankittua lientä. Toimii talossa ja puutarhassa...
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ekku

  • Viestejä: 894
Larion kuulumisia
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2006, 04:58:29 ap »
Ei se Route 66 mikään huono rengas ole. Sp:ssä näytti kestävän yli 10  tuhatta takana ja ainakin puolet tuosta matkasta oli tavaraa kyydissä  enemmän kun laki sallii.

Radallakin pito riitti kantata siihen asti kun rauta otti kiinni, mikä  tuossa pyörässä on kyllä melko varhaisessa vaiheessa. Eipä se siltikään  alta lipsunut.

Muuten se leveämpi takarengas ei varmasti paranna niitä  ajo-ominaisuuksia. Ainakin "isolohko" tuntuu pelaavan paljon paremmin  vakiokokoisella 110-leveällä renkaalla kuin tuolla 120-leveällä mikä  nyt on takana.

Aapo

  • Viestejä: 716
Larion kuulumisia
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2006, 06:20:40 ap »
En taas malta olla kommentoimatta tota öljyjuttua. Miksi pitää leikkiä kaiken maailman ties millä öljyillä, kun kunnollisia synteettisiä moottoriöljyjä on tarjolla, joita voi huoletta kaataa Guzzin koneeseen. Kun ei ole edes sitä märkäkytkintä, joka ottaisi hyvin voitelevista pintapainetta kestävästä öljystä nookkiinsa. Lujaa kiertävän työntötankomoottorin kovimmat pintapaineet syntyvät juuri venttiilikoneistossa. Jotkut yleis/Ddeselöljyt ei ole suunniteltu sellaisille pintapaineille. Etenkin  Lario, joka on kuuluisa venttiilikoneiston kulumisestaa, tarvitsee riittävästi lisäaineistetun öljyn pysyäkseen hengissä. Jo dr. John aikoinaan suositteli, ajaessaan Ameriikassa kisaa Guzzeilla, moottoriin Mobilin Ykköstä, väitti vielä, että antaa muutaman kaakin lisää tehoa!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2006, 06:54:05 ap »
Kommentoin myös itse tuota öljyvalintaa;
Kyseinen öljy ei ole sattumalta valittua yleisrapaa. Valtran öljy on  nimittäin tarkoitettu  mm. uusiin EcoPower moottoreihin. Nämä  moottorit vaativat öljyltä todella paljon.  Ko. moottoreissa  sisäiset rasitukset ja laakereiden pintapaineet ovat jotain aivan  muuta, kuin maamoottorin tasoisessa Guzzissa. Voiteluaine on lisäksi  pitkän huoltovälin öljy ja Lariossani öljy vaihtuu sitäkin lyhemmin  välein -> ominaisuudet eivät voi vielä heiketä hälyttävälle tasolle.  Tähän asti liemi on kestänyt rata-ajoa, kaksipäällä ajoa, kuumaa  hellettä jne. Öljynpaineet ovat erinomaiset ja moottori on sisältä  erityisen puhdas.
Öljyn ominaisuudet riittävät pitkälle tälle vuosituhannelle, toisin  kuin Moto Guzzin moottoria suunniteltaessa, saatavilla olleet  liukasteet.
Jos saan kyseistä öljyä sisäänostohintaan, aion sitä myös käyttää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Larion kuulumisia
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2006, 07:41:07 ap »
Kyllä, kyllä laakereiden pintapaineet saattavat olla eri luokkaa , mutta eivät yllä esim Larion nokan ja nostimen tai venttiilinpään ja keinuvivun välisen viiva/pistekosketuksen aiheuttamaan pintapaineeseen, kun Lario kiertää 8 000 rpm. Siitä on kysymys. Jossain 2 200 rpm kiertävässä dieselissä venttiilikoneistossa syntyvät pintapaineet jäävät paljon alhaisemmiksi.

Muistaakseni sullakin ollut ongelmia juuri keinuvipujen säätöruuvien kanssa. Kokeilepa kunnon oljyillä!

Ps. Oli muuten lähellä, ettei sun Lariosi olisi nyt mulla. Edellisenä perjantaina olin jo päättänyt, että ostan sen pois. Soitin silloiselle omistajalle, mutta hän oli niin kännissä, ettei kaupanteosta tullut mitään. Sitten viikon päästä kaveri sanoi, että joku on tulossa katsomaan (ilmeisesti sinä) Aattelin, että katsotaan otatko vehkeen. Kysyin taas viikon päästä ja pyörä oli vaihtanut omistajaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #7 : Elokuu 09, 2006, 10:36:20 ap »
Jep ja ei. En missään nimessä kyseenalaista asiantuntemustasi, tietojasi tai taitojasi. Mutta en ole lähtenyt öljyjen kanssa soitellen sotaan edelleenkään. Kymmenisen vuotta sitten ajoin Hondan CB:llä ja sen venttiilikoneiston mitoitus ja rakenne vastaa kovinkin pitkälle Larion vastaavaa. Ainoastaan nokan ja keinun välissä ei ollut nostinkuppia ja tönäriä. Eli nokka käytti vippaa siis suoraan. Rakenne on ehken jopa kriittisempi, koska nokka/keinuvipu välillä ei ollut painevoitelua, vaan tuo toimi roiskevoitelulla. Tuohon koneeseen tein parikin koneremonttia ja useita säätöjä. Mutta, säätöruuvien ja venojen kanssa ei ollut koskaan tätä kuoppautumisongelmaa. Honda tarjosi voimansa yli kymmenellä tuhannella. Ymmärretävästä syystä venttiilijousien avautumispaine oli jopa huomattavasti Larion 66,3kg enemmän. -välihuomautus; samoin on myös Vallun koneessa, hylkypaine jousille on suurempi kuin Guzzin vielä hyväksytty- Öljyinä käytin sen aikaista Shellin (Valtran öljy on siis Shellin valmistetta) traktoriöljyä, jolle on tänä päivänä lisätty luokituksia, vastaamaan nykypäivän standardeja.
Varsinaista ongelmaa tai riskitilannettahan tuo kuoppautuminen ei ole Lariossakaan, ainoastaan yksi ruuvi on kulunut piloille. Vaihdettuani tilalle vanhasta satsista parhaan yksilön hiottuna, ei vika ole enää uusiutunut. Epäilen, ja myös Motoitalialla epäillään, valmistevikaa tai materiaalivirhettä. Vaurio on kovin sen näköinen, että aines ruuvin päässä on liian meltoa.
Mutta jos joku osaa selittää pitävästi, mikä tuplasi vasemman pytyn kummankin pakovälyksen viikossa, saa allekirjoittaneelta pullakahvit kohdatessa. Myönnän jättäneeni öljynvaihdon ehkä jopa liian pitkään, mutta en usko vian piilevän pelkästään siinä. Luulen kasvaneen kuormituksen (=kaksi päällä) olevan osasyyllinen, tiedä häntä.
Mutta öljyistä voisi kinastella ja nahistella vaikka kuinka, asian kuitenkaan ratkeamatta. Näillä öljymäärillä ei Larion voiteluaineen vaihto todellakaan maksa paitaa päältä, vaikka liemi maksaisi kahden euron sijaan kaksikymmnetä euroa litralta. Ehkä kokeilen seuraavalla kerralla mainitsemaasi Mobilia. Olen sen autoversiota käyttänytkin kaaroissa liki yksinomaan. Mutta tällä kertaa pitäydyn tuossa saatavilla olevassa ja hyväksi havaitussa merkissä ja tyypissä.

Re:Ps

Joo, tuon Guzzin hankinnan kanssa meinasi tulla kiire itsellekin!! Tarkastin silloin myyjältä, olisiko pyörä vielä hänellä perjantaina. Sanoi, että joku on tulossa sitä katsomaan. Kyselin isältä pakettiautokyytiä siis torstaille ja eikun mopoa katsomaan. Pakko myöntää että kiinnostus laitetta kohtaan oli melkoinen :D Paikan päällä tiesin sitten mitä halusin. Rahat kouraan ja Lario konttiin. Myyjä sadatteli, ettei älynnyt laittaa kovempaa pyyntiä. Itsekin aprikoin kauppaa myyjän kanssa reilun viikon ennen ostopäästöstä, pitemmälle ei siis olisi voinut venyttää :vau:

Kaikesta vastoinkäymisestä ja rahanmenosta huolimatta, tämä on oikea päätös. Tää tuntuu just mun pyörältä ja jokainen ajoreissu on lähtemisen arvoinen. Vasta reilu 7000 tänä kesänä mutta vielä on kesää jäljellä.

Aapo wrote:
Lainaus
Kyllä, kyllä laakereiden pintapaineet saattavat olla eri luokkaa , mutta eivät yllä esim Larion nokan ja nostimen tai venttiilinpään ja keinuvivun välisen viiva/pistekosketuksen aiheuttamaan pintapaineeseen, kun Lario kiertää 8 000 rpm. Siitä on kysymys. Jossain 2 200 rpm kiertävässä dieselissä venttiilikoneistossa syntyvät pintapaineet jäävät paljon alhaisemmiksi.

Muistaakseni sullakin ollut ongelmia juuri keinuvipujen säätöruuvien kanssa. Kokeilepa kunnon oljyillä!

Ps. Oli muuten lähellä, ettei sun Lariosi olisi nyt mulla. Edellisenä perjantaina olin jo päättänyt, että ostan sen pois. Soitin silloiselle omistajalle, mutta hän oli niin kännissä, ettei kaupanteosta tullut mitään. Sitten viikon päästä kaveri sanoi, että joku on tulossa katsomaan (ilmeisesti sinä) Aattelin, että katsotaan otatko vehkeen. Kysyin taas viikon päästä ja pyörä oli vaihtanut omistajaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Larion kuulumisia
« Vastaus #8 : Elokuu 09, 2006, 12:23:52 ip »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Niin, ja öljyhän on 15w-40 Valtra Engine E:tä. Pikkuveljen kautta hankittua lientä. Toimii talossa ja puutarhassa...
Moi. Taitaa kohta olla kaikki öljymerkit ja laadut todettu hyviksi ja toimiviksi  palstalla. Ja kuten tässäkin todettiin, saman valmistajan tavaraa löytyy eri paketeista. Nykyisten korkeimmalle luokiteltujen dieselmoottoriöljyjen ominaisuudet, kohdistuvat palamistapahtumassa syntyvän noen haitallisten vaikutusten eliminointiin, sen joutuessa moottoriöljyyn. Dr, John muistaaksen vaihtoi SAE 60 öljyn 10w30:n jolloin huippunopeus kasvoi 12 km/h! Yritän kuitenkin pysyä vähintään valmistajan suosituksissa, ainakin kuuman pään osalta. Venttiilivälys suurentunut? Jossain rauta kuluu. Ylikierroksia luistit katossa? tönäri, keinu, venttiili mutkalla?Tai sitten venttiilin varsi kuroutunut tai istukkarengas valunut kohti palotilaa?= kohta pamahtaa! Anteeksi, mutta joskus on kiva maalailla noita "kauhuskenaarioita". Toivottavasti kaikki kuitenkin menee hyvin! t.Pekka
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #9 : Elokuu 09, 2006, 16:10:49 ip »
Kuten jo aiemmin sanoin, öljyistä voi kinata ja saivarrella vaikka maailman tappiin.

Niin, jossain jos rauta kuluisikin. Säätöruuvit olivat ehjät  (joskin päistään hieman tasoittuneet) ja tönärikin pyöritellessä suora. Tämän vehkeen kansien rakenteesta johtuen en pysty uskomaan seetien saman aikaiseen "tipahtamiseen". Keinuvivut eivät näillä voimin taivu, koneensuunnittelija ei moiseen mahdottomuuteen usko. Pitäisi silloin näkyä lastuja öljyropun magneetissakin. Kone myös toimii liian hyvin ollakseen kiero venttiileiltään. Mutkavenoillakin olen joskus ajanut, tyhjäkäynti on yhtä puistatusta moisella. Lisäksi tupsauttelee putkeen.
Ylikierroksille en ole päästänyt. Vaihdot viimeistään 7800 (huipputehon lukema).
Todennäköisin syy on paskalaatu italialaisissa säätöruuveissa yhdistettynä pidenneeseen öljynvaihtoväliin.
Tai sitten vain ryhdyin kuuntelemaan liian tarkkaan kalinoita ja kalkatuksia, kun sain tuon naisen kyytiin. Rakkaistaanhan tulee pitää huolta, nyt niitä on kaksi... Sitten säädön yhteydessä "löysin vian".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Larion kuulumisia
« Vastaus #10 : Elokuu 11, 2006, 03:31:29 ap »
Yksinkertaisin selitys välyksen kasvulle on säätövirhe edellisellä kerraalla. Jospa se nokka-akseli ei ollutkaan täysin perusympyräalueella, jolloin välys jäi itseasiassa liian suureksi ja yhtä paljon molemmille venttiileille. Muistatko oliko silloin säätötarvetta eli jouduitko suurentamaan välystä?

Alkaa pullakahvin makua olla suussa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #11 : Elokuu 11, 2006, 04:51:18 ap »
Et välttämättä ole ihan väärillä nurkilla arvauksinesi. Itsekin olen  tuota miettinyt, koska säädin silloin rata-ajon jälkeen venttiileitä.  Jotkut todella olivat tiukat ja jotkut  välykset isoja. En  myöskään katso yläkuolokohtaa mistään kampuran tai muusta merkistä vaan  mittaan sen suoraan tulpanreiästä. Ehkä juuri tällä kertaa on sattunut  klikki tuossa ykk:n etsimisessä.
Sinälläänkin olisi linjassa, koska välys oli tällä kertaa sopivasti  siten, että on tuntunut tiukalta mitattaessa ja siitä sitten lähdetty  kasvattamaan. Jos olisi jo tuntunut kantavan, olisin kyllä etsinyt  syitä ja tarkistellut kaiken vähintään kolmeen kertaan.

En vain pahimmoikseenkaan muista mitkä venat olivat tiukalla ja mitkä höllällä ratailun jälkeen :(
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #12 : Toukokuu 10, 2007, 16:28:31 ip »
Nyt kun tuo Nevadan kone on tulossa tänne päin, niin tuli mieleen kysymys nokka-akseleista. Sattuuko kukaan tietämään pikkulohkojen nokkien asteluvut?
Nimittäin tuli mieleen, jotta olisiko Larion nokka ärjympi asteiltaan, kuin V75:n oma nenä? Lukemia, lukemia!!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Janne K

  • Viestejä: 154
Larion kuulumisia
« Vastaus #13 : Toukokuu 11, 2007, 04:17:09 ap »
Emmäätiä lukuja, mutta asia joka kannattaa ehkä huomioida on se, että Larion pienemmät venttiilit (4-venttiilikone) ehkä pysyvät paremmin mukana rajummissakin liikkeissä kuin Nevadan 2-venttiilikoneen painavammat venttiilit. Luulisi, että se Larion nokka on ärjympi kun eikäs siitä lähde tehoakin enempi kuin sata kuutiota isommista 2-venttiilisistä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #14 : Toukokuu 11, 2007, 05:24:02 ap »
Kyllä vain, tämä on huomioitu. Jos lukemat ovat keskenään, kuin eri planeetalta, on turvauduttava jäykempiin jousiin.

Larion suurempi teholukema selittynee suurelta osin myös kannen HUOMATTAVASTI paremmasta hengityksestä, noin rakenteellisestikin. Onhan hatussa läpiä enemmän ja myös yhteenlaskettu virtauspinta-ala on suurempi (pienemmät pumppaushäviöt). Sekä sevyemmän rakenteen mukanaan tuomasta mahdollisuudesta korkeampiin kierroksiin. Tähän vaikuttanee myös nokkien kiihkeämpi mitoitus.

Tämähän on vain mietintää ja teoriaa. Vielä :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.