Kirjoittaja Aihe: Larion kuulumisia  (Luettu 30008 kertaa)

Peki

  • Viestejä: 155
Larion kuulumisia
« Vastaus #15 : Toukokuu 11, 2007, 07:37:29 ap »
Jos muuten ajattelit Larion/Nevadan konetta ja laatikkoa naittaa ristiin keskenään, kannattaa tarkistaa, ettei kokonaisvälitys muutu odottamattomasti. Tuli tuossa selailtua vanhaa MP-lehteä vuodelta '89(?), jossa oli Targan ja ekan mallin Nevadan testi. Siinä taidettiin mainita ohimennen, että Nevadassa olisi lyhyempi kokonaisvälitys. Onko ero sitten ensiövälityksessä, laatikossa vai perässä, sitä ei sanottu.

Ekku

  • Viestejä: 894
Larion kuulumisia
« Vastaus #16 : Toukokuu 11, 2007, 07:53:19 ap »
On siinä onneksi kohtuullisen paljon osia, mitä sekoitella keskenään.

Odotan mielenkiinnolla lopputulosta:)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #17 : Toukokuu 11, 2007, 07:53:44 ap »
Eilen löysin netistä alkuperäisen manuaalin NTX-Nevada-Jne V75 laitteille ja sen mukaan laatikon välitys on sama molemmissa. Perävälitystäpä en älynnyt siitä katsoa. Tarkastan kunhan kotiin pääsen.

Ensiövälitystähän ei Guzzissa ole -> loota pyörii koneen kanssa samaa vauhtia.

Vääntökäyrähän Nevadassa on Lariota laakeampi :vau: Ajonautinto vieläpä enemmän minun mieleen siis luvassa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Larion kuulumisia
« Vastaus #18 : Toukokuu 11, 2007, 08:13:26 ap »
kun en ole koskaan nähnyt niin onko se neliventtiilikansi niin että sama työntäri tökkii molempia venttileitä ? asiasta mitään tietämättä voisi kuvitella että nokan nosto voi olla ihan jotain muuta, keinuvipuakselin mittasuhteet ja venttiilin koosta tulevat aukeamisen rajoitukset ovatten varmaan ihan erit, ellei sitä ole sitten suunniteltu niin että sama nokka käy ja vaan kansi vaihdetaan ?

Ykä

  • Viestejä: 188
Larion kuulumisia
« Vastaus #19 : Toukokuu 12, 2007, 06:47:07 ap »
Jep, monta kertaa Larioni venttiilikoneiston nähneenä voin vahvistaa että yksi keinuvipu jota yksi tönäri työntää avaa kahta venttiiliä.

En ole kaksiventtiilisen kanteen perehtynyt, mutta siinä voi tosiaan keinuvivun geometria olla erilainen. Rohkenen epäillä, että nokka on aikalailla eri Lariossa ja Nevadassa juuri teho- ja vääntöalueen poikkeavuuden vuoksi. Tietty pitempi isku ja vain kaksi venttiiliä tekevät nevadan koneesta toisen luonteisen jo sinällään.

Itse meinasin rakentaa kyseisestä moottorista ns. stroker-moottorin itselleni mutta TT ehti ensin. Nyt olen tosin kallistunut ostamaan ehkä toisen Larion ja jättämään ulosajossani romuttuneen varaosiksi... ellei sitten innostu ostamaan uudempaa ja isompaa!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #20 : Toukokuu 20, 2007, 14:49:41 ip »
Savut otettu!!
Lähti muuten äärimmäisen herkästi käyntiin. Kertapyöräytys ja kone oli tulilla. Yllätyin, miten siistikäyntinen tuo kone on; venttiilit juuri ja juuri tikittävät ja kone käydä tuksuttaa. Lariossa, siis siinä neliventtiilisessä, kansista kuului selvä kalkatus ja helinä. Myös kovempi puristus teki oman lisänsä ääneen.

Vaan ongelmiin -> Kone kyllä käydä puksuttaa ja toimii hienosti, mutta lataus ei jostain syystä ota toimiakseen. Mittari ei näytä mitään eloa kierroksillakaan. Akku oli kyllä ihan tyhjä, mutta en usko, että vika on siinä. Mikähän tuossa on voinut mennä pieleen? Laturissakaan ei kuitenkaan ole kuin kolme johtoa, joten kaikki ovat kyllä kiinni.. Voikohan tuossa joku latausrele tms jumittua? Ideoita?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Janne K

  • Viestejä: 154
Larion kuulumisia
« Vastaus #21 : Toukokuu 21, 2007, 00:54:57 ap »
Moi,

Lempparin latausongelmiin sain viime vuonna tällaisia neuvoja: http://www.gruppoguzzi.com/view_topic.php?id=318&forum_id=1

Soveltuvin osin toiminevat Lariossakin.

Aloita mittaamalla akulta, onko latauksen puute todellista vai vain jokin ongelma latausmittarissasi.

 

-Janne

Janne K

  • Viestejä: 154
Larion kuulumisia
« Vastaus #22 : Toukokuu 21, 2007, 01:01:30 ap »
Ja tuosta em. threadista erityisesti lopussa oleva Pekan vinkki...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #23 : Toukokuu 21, 2007, 03:35:13 ap »
Jep. Kerinnen tuon testailla tänään. Toivon sen vain johtuvan tyhjentyneestä akusta ja liittimien kosketuksen puutteesta. Laturi nimittäin toimi moitteitta ennen kone-episodia ja on todella pieni todennäköisyys, että olisi samalla sähkötkin särkyneet..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #24 : Toukokuu 22, 2007, 01:05:59 ap »
No niin. Mittailin sitten eilen ja latailin ja niin edelleen. Ei mitään tulosta. En ymmärrä juuri pätkääkään sähköhommista, mutta ohjeiden mukaan toimien en saanut todettua mitään järkevää. Mittasin staattorin käämien(?) vastuksen ja sen tulokset olivat kuten kirjassa eli riittävän lähellä 0,38 Ohmia. Mittailin myös roottorin ja sain sille vähän alta 4 Ohmia, kun kirja pitää ohjearvona 3,4 +10%, joten alueella oltaisiin näiltä osin. Mutta sitten koitin mittailla laturin magnetoimisjännitettä. Pekan ohje (tuossa aiemmassa linkissä) kertoi ohjearvon olevan 7 volttia, kone sammuksissa, virta päällä. Tästä karvasta en saanut volttiakaan!! Testailin myös suoralla johdolla kuten ohjeessa, ei vaikustusta. Latausjännite ei muutu miksikään mittarilla, hyppylangan pää vain rätisee kun sitä tarjoaa akunnapaan (?).  Testasin myös uudella jännitteensäätäjällä -> ei vaikutusta.

MIKÄ HEMMETTI TUOSSA ON???!?!?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Peki

  • Viestejä: 155
Larion kuulumisia
« Vastaus #25 : Toukokuu 22, 2007, 09:49:58 ap »
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Ensiövälitystähän ei Guzzissa ole -> loota pyörii koneen kanssa samaa vauhtia.
Minullahan ei noista pikkulohkoista ole mitään omakohtaista kokemusta, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että niissä nimenomaan olisi koneen ja laatikon välillä "ensiövälitys". Oudoltahan tuo kuulosti enkä ole oikein selvillä, miten se käytännössä olisi toteutettu. Isolohkossahan siinä välissä ei tosiaan ole kuin kytkin.
Joka tapauksessa logiikka homman takana olisi kuulemma tuotantotekninen: tuota välitystä vaihtelemalla oli tarkoitus pystyä käyttämään samaa laatikkoa ja perää eri kokoisten koneiden kanssa.
Lienen siis kuitenkin lukenut lööperiä. Ei pitäisi uskoa kaikkea, mitä netistä löytää...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #26 : Toukokuu 22, 2007, 10:36:01 ap »
Et muuten ole väärässä!! Tutkin nimittäin hieman tarkemmin tuota manuaalia ja kyllä siellä todellakin ensiövälitys mainitaan! Ja syy lienee todellakin mainitsemasi. Täytyypä kurkkia lootaa, miten ko. välitys on toteutettu.

Ps.
Pitkäisku-Lario lataa taas.. Voin sanoa, VÄÄNTÖÄ on ihan erilailla alakierroksilla kuin ennen! Testilenkille..:vau:

Peki wrote:
Lainaus
TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Ensiövälitystähän ei Guzzissa ole -> loota pyörii koneen kanssa samaa vauhtia.
Minullahan ei noista pikkulohkoista ole mitään omakohtaista kokemusta, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että niissä nimenomaan olisi koneen ja laatikon välillä "ensiövälitys". Oudoltahan tuo kuulosti enkä ole oikein selvillä, miten se käytännössä olisi toteutettu. Isolohkossahan siinä välissä ei tosiaan ole kuin kytkin.
Joka tapauksessa logiikka homman takana olisi kuulemma tuotantotekninen: tuota välitystä vaihtelemalla oli tarkoitus pystyä käyttämään samaa laatikkoa ja perää eri kokoisten koneiden kanssa.
Lienen siis kuitenkin lukenut lööperiä. Ei pitäisi uskoa kaikkea, mitä netistä löytää...

Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Larion kuulumisia
« Vastaus #27 : Toukokuu 23, 2007, 01:20:38 ap »
Kyllä se on isolohkossakin "ensiövälitys", se vaan on siellä vaihdelootan sisällä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2007, 01:21:00 ap kirjoittanut Aapo »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Larion kuulumisia
« Vastaus #28 : Kesäkuu 04, 2007, 03:26:40 ap »
Läski-Lario rouskuttaa nyt ihan siedettävästi. Huomasin vapaaseen hengitykseen perustuvan huohotuksen olevan aivan liian alimitoitettu 750cc:lle. Nokka-akselin stefa päätti antautua liiallisen paineen alla. Pannusta tuli lämpimällä kelillä öljynsuoravalutusmoottori.. Askartelin sitten lisää hengitystä-> minullahan ei ole mekaanista yhteyttä kierroslukumittarilla ja moottorilla, joten lohkon etupäässä oli käytettävissä ylimääräinen reikä. Letku sopivalla nipalla kiinni ja pää pulloon. Tämä olikin hyvä, sillä vapaa letku lohkosta puhaltaa öljyä aika riskisti. Nyt huohotti, mutta aika öljyistä puuhaa.. Rakentelin sitten ruostumattomasta purkin, johon voin vetää molemmista kansista henkitorven, lohkon päästä yhden letkun ja vielä öljylle paluuletkun öljypohjaan. Kanneksi sovittelin SUUREN Powerfiltterin. Nyt lorisee ja korisee :D Tulipahan mukaan vielä uskottavuutta. Letkuja ja kiiltävää metallia.

Bensa-asiaa vielä; Tuo oma yhdistelmä vapaastihenkiviä putkia, filttereitä ja sataa lisäkuutiota kaksiventtiilisin kansin, aiheutti "lievää" arpomista ja perehtymistä menoveden jakelulle. Suuttimia ja neuloja sai rukata reilun viikon, ennen kuin olivat kohdallaan. Ensin meni jokseenkin tuhdille, kun takana ajellut kaveri liki kyynelehti pakokaasuissani ajellessaan. Seuraavana mentiin laihalle, paukkumista, rätinää ja nykimistä... jne. Näistä sitten löytyi se oikeahko paketti eli 145 pääsuuttimet, neula pykälän keskeltä ylhäällä ja seosruuveja 1 ja 1/4 kierrosta auki. Nyt kumauttelee enää pitkissä moottorijarruissa, mutta moottorissa on joustoa ja vääntöä. Vielä kun saa laskeskeltua kulutukset, nähdään ollaanko edes oikealla suunnalla.

Kesäkin on täällä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Da Bomba Franconi

  • Viestejä: 120
Larion kuulumisia
« Vastaus #29 : Kesäkuu 12, 2007, 07:34:54 ap »
Olis eri kiva juttu, jos lähiluvia moottorista ja rakentelusta saisi katseltavaksi.