Kirjoittaja Aihe: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.  (Luettu 34610 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #30 : Lokakuu 17, 2014, 15:17:59 ip »
Lainaus
Jos saisi valita niin integraalit olisi minulla myös Brevassa.
Uudelleenputkitus/letkutus hoitaisi asian. Ei ole ongelma se.
Tai vaihda uudempaan Brevaan jossa on ABS. Siinä tosin ei ole yhteen kytkettyä jarrua mutta sillä ei pitäisi tulla lukkojarrutusta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #31 : Lokakuu 17, 2014, 16:01:46 ip »
Brevan kohdalla kannattaa vaan suorittaa vähän laskentaa, ennen kuin letkuttaa uusiksi. Sylinterit pitää olla oikein uudessa konfiguraatiossa.


..alkaa karata alkuperäisestä aiheesta. Varsinkin kun alkuperäinen kysyjä ohitti jo Brevan mallina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #32 : Lokakuu 17, 2014, 18:17:47 ip »
Puolueetonta mielipidettä en pysty itekkään antamaan mutta sen sijaan yhden näkökulman, joka on muodostunut California Classicista vm. 2006. Sen ostin aikoinaan ensimmäiseksi pyöräksi uutena ns. kylmällä perstuntumalla koeajamatta. Koeajoa ei voinut suorittaa, koska sain tuolloin poliisilta A-tunnuksen vasta viikkoa ennen kuin hain uuden Californian silloiselta Kuopion HS Pitkäseltä. Kuola valu ja MP-messuilla otettu kylmätyypitys vakuutti, että tämä on oikea peli! Eikä perstuntuma pettänyt. Calilla tuli ajeltua 9 vuotta ja 106 000 km ja tyytyväinen olin. Todella hyvä matkapyörä kaksi päällä jos ei ole kiire mihinkään. Eli painotan JOS EI OLE KIIRE MIHINKÄÄN. Matkustajalla hyvät oltavat koska polvikulma sama kuin kuskilla. Orkkispenkit eivät 2006 mallissa maailman parhaat mutta tarpeeksi mukavat. Kovin möhkö penkki tuohon ei ulkonäöllisesti sovikaan. Hyvä pyörä jos tavaraa haluaa kuskata. Kärsii pakata ja ajo-ominaisuudet vaan paranevat. Meilläkin Hepcon 40 litraset sivuilla, 45l takana ja sen päällä vielä 60l ja 30l tavararulla, joten kaikki saatiin mukaan mitä tarvitsikin eikä mitään ongelmaa ikinä missään tilanteessa pyörään lastatun tavaramäärän takia. Ainoita vikoja 9 vuoden aikana reissun päällä bensaletkun irtoaminen ja venttiilikopan kannentiivisteen pettäminen. Molemmat pikkuvikoja, jotka itse korjattu tienpäällä (paitsi bensaletkun kohdalla kun irtosi ensimmäisen kerran Saksan bahnilla).

Omani vaihdoin pois kuukausi sitten (kaikkihan me ikäännytään) ja jatkan ajoja ensi keväänä Triumphin thunderbird 1600:lla. Oma California meni vaihdossa mutta Vantaan Biketeamista se myytiin eteenpäin  alle kahden viikon. Onnea uudelle omistajalle kuka sitten liekään! Uudessa California 1400:ssa liian lyhyt ajosäde mulle sekä pikkasen liian kallis tähän tilanteeseen. Mutta Triumphilla jatketaan onnellisena.

Tässä on linkki matkakertomuksiini, jossa Californian edesottamuksista, reissut puhukoot puolestaan :) Tosin tarinoista puuttuu tämän syksyn Koillis-Norjan ja Hammerfestin reissu.

http://teesel7678.kotisivukone.com/
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

AET

  • Viestejä: 7
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #33 : Lokakuu 17, 2014, 20:11:57 ip »
Aloitin kuuspuolikkaalla.Matkat kakspäällä eurooppaan.Liian ahdas.Vaihdoin isolohko Californiaan 95.Sitten isolohkoon (Californiaan)02.Edellinen kaks päällä parempi kuin 02.Sitten taas vaihto -13(California)tämä hyvä. AET

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #34 : Lokakuu 17, 2014, 23:07:56 ip »
Pitää jatkaa työuraa, että on ajan hermolla.
Forza Moto Guzzi!

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #35 : Lokakuu 18, 2014, 08:42:03 ap »
En pysty antamaan puolueetonta mielipdettä, mutta puoleellista saat...  :P

Eka Guzzi oli Nevada -99. Pyörä oli hyvä aikuisen miehen pyörä. Jos haluaa huippukiihtyvyyksiä tms. on Guzzit unohdettava. Nevadan tekniikka oli ongelmaton ja helppo itsekin huoltaa. Kohteet ovat käsillä näppärästi, eikä mitään erityistyökaluja tarvita. Tulppien vaihtoonkaan ei tarvi purkaa puolta pyörää, sama juttu venttiilien säädössä.
Nevada oli ( meille ) hieman pieni kahden matkailuun. Vaihdoin Stoneen. Se on aivan eri pyörä, kuin Nevada. Sama perustekniikka, eli huoltoasiat sujuivat samalla tavalla. Isonkin keväthuollon näprää itse päivässä.
Stonesta Californiaan. Ja nyt jo toinen Cali. Tässä uudemmassa jo > 100´000 km ilman suurempia ongelmia. Ainoa  todella hankala ja potuttava juttu on pa.pumppu tankissa. Sekin murhe meni lopulta kunnon letkuihin vaihtamisen jälkeen.
California sopii erinomaisesti matkapyöräksi. Se on hieman kankea ja raskas kioskin ympärillä pyörimiseen - ei tosin siihen edes tarkoitettu. Kaksi päällä ja kahden viikon tavarat - ongelmatonta. Leppoisa ajoasento, hyvä ajettavuus, riittävä teho - 800km/päivässä ei tunnu juuri missään. Kiihtyy ja kulkee ihan riittävästi, jos nyt ei revittelyä halua...

Moto Guzzi ei ole pelkästään moottoripyörä. Moto Guzzi on paremminkin elämäntapa; Ei mikään tusinapyörä, Gruppon mukava porukka ( kuten täällä foorumillakin on ), maailman - tai ainakin Euroopan - laajuinen ystävyys ja jopa veljeys.
Jos nyt olis varaa valita pyörä, niin vaikeaa...vaikeaa... Uusi Cali, Stelvio NTX vai Norge... Kaikki upeita vaan niin erilaisia... Tietenkin kaksi; Stelvio ja...hmmm...
Californian ostin 2008 kun Norge tuomittiin "nuorisopyöräksi"...kuten muistetaan... :D

Suurimmat moitteet antavat he, jotka eivät koskaan ole edes ajaneet Guzzilla, saati omistaneet. Tämän foorumin tekniikkapalsta antaa hieman vääristyneen tunnelman Guzzin tekniikasta, sillä pääosin käsitellään a) ~20v vanhoja ja >200´000km ajettuja ja b) harrastajien itse rakentelua. Molempia toki tarvitaan ja on samalla osoitus siitä, että vanhakin Guzzi on ihan toimiva ja hyvä peli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #36 : Lokakuu 18, 2014, 11:06:09 ap »
Näyttää vähän siltä että --> ulkonäöllisesti valinta kohdistuisi --> Californiaan, jolla jatkoon mennään.
... Hankinta on ajankohtainen oikeastaan vasta ensi kesänä.
Mitä tulee koeajoihin, koetan käydä vilkaisemassa liikkeessä nyt tulevana vkl --> tätä kirjoittaessani istun Seinäjoen liepeillä.
Koeajolle sitten vaan...   http://www.nettimoto.com/moto-guzzi/california/1749811

p.s. Käytettyä ostaessa kannattaa laittaa painoa varusteille. Ne ovat arvokkaita (varsinkin Guzzin omat), jolloin laukkuihin, moott.suojarautaan ja tuulilasiin menee helposti 1½ tuhatta.

p.p.s. Koska moottorit ja vaihteistot kestää sen yli 200tkm, niin täällä palstalla riittää keskustelua paljon muusta harrastukseen liittyvästä. Sen uutena huomannet hyvin tämänkin ketjun pituudesta  ;D
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #37 : Lokakuu 18, 2014, 16:59:52 ip »
California mallista tiivistetysti:

Cali V7           1970 - 1972
850V             1972 - 1976
850T             1977 - 1981

Cali II            1981 - 1987  (1000cc)
Cali III           1987 - 1997  1000cc 1987-1993 ja kaikki mallit 1994-> 1100cc
Iniezione        1994 - 1997 Cali III 1100cc ruiskumalli

Cali EV           1997 - 2007  (ruisku)  (45mm Marzocchi teleskoopit)
EV Touring      2001 - 2007 (tuulisuoja sekä laukut)
Special 1100   1998 - 2007 (50's retrotyyliä)
Special Sport  2001 - 2006  (kromia)
Stone Metal Black 2001 - 2003
- Vuodesta     2002 kaikki mallit ruiskukoneella ja moottorilohko sekä voimansiirto mustaksi maalattu.
- Vuoden        2003-2005 malleissa (osassa) hydrauliset ventt. nostajat.
- Vuonna        2004 kokonaan uusi moottori ("Euro 3" Breva 1100:sta) ja mallit Titanium sekä Aluminium
Cali Vintage     2005 - 2013 kokonaan uudelleen suunniteltu malli
Cali Classic      2009 ->  uusi, kevyempi "tuplatulppa"moottori Breva V1100 sta
Cali Aquila Nera 2010->  hiilen mustaa ja harjattua alumiinia
Cali 90 anniv.   2011  täysvarusteltu juhlamalli

California 1400 2014->  kokonaan uusi, kahdeksas sukupolvi ja viides moottorisukupolvi (vuodesta 1970).

Vuosimalleissa on pieniä heittoja, johtuen valmistus- ja myyntiaikojen välisistä eroista, mutta esim. Euro 3 päästömääräykset laitattivat uuden moottorin kaikkiin Guzzeihin v.2004-2005 aikana.
Vaihteisto, voimansiirto, ECU, jousitus ja jarru-eroavaisuuksista olisi myös hyvä saada yhteenvetoa.

p.s. Kyllä se tuontikin voisi vielä olla kannattavaa, kun vertaa Suomen hintapyyntöihin.
Esim. tällainen pohjois-Saksassa oleva, jonka saisi helposti tuotua laivalla:
suchen.mobile.de/motorrad-inserat/moto-guzzi-california-ev-touring-bad-oldesloe/198407620.html
Kohtuuhintainen (4500,-) vm.-04 Stone näemmä Hollolassakin:
http://www.tori.fi/paijat-hame/Moto_Guzzi_California_Stone_vm2004_13621799.htm


Yhteenvedon lähteinä: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_California-serie
ja http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=4967.msg37736#msg37736
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 19, 2014, 00:56:54 ap kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #38 : Lokakuu 18, 2014, 20:14:23 ip »
Moi
Varoituksen sana jos ostat Guzzin saat kokonaisuuden, uudet kaverit ja asintuntijat. Jos olet valmis osta kokonaisuus.
Kaikki Guzzit on helppoja hyviä, ei täydellisiä. Olen ajanut erilaisilla versioilla vuodesta n.1976 kaikki on toiminut ja vienyt minut ja seuralaiseni sinne mihin tahdon. Joskus on ajettu yhdellä pytyllä korjaamolle tai viety Italiassa pakettiautolla polttoaineentakia suodattimen puhdistukseen
Guzzi porukka on omanlaatuisensa ja persoonallinen mutta sekaan vaan.
Sääli että Moto Italia lopetti olisi saanut vielä enemmän.
Jos, kun päädyt Guzziin käy tapaamisissa yms voin taata että yllätyt .

T;Timppa

TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #39 : Lokakuu 19, 2014, 11:21:00 ap »
>> ...kun päädyt Guzziin käy tapaamisissa yms voin taata että yllätyt .<<
Joo!
Minäkin käyn niissä!

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #40 : Lokakuu 19, 2014, 13:10:25 ip »
Guzzikansalla tuntuu olevan vähän joka puolella erittäin hauskat kokoontumisajot. Niihin tulee mielellään mukaan nekin, jotka ovat jostain syystä Guzziin kyllästyneet.  ;D

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #41 : Lokakuu 20, 2014, 07:27:21 ap »
Vuan varjellaan sitä kipinää, joka Kustin omistamisesta jääpi. On se vaan niin mukava. Non bulk product.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #42 : Lokakuu 20, 2014, 10:35:52 ap »
Onhan Cali hieman hankala työnneltävä kioskin ympäri kun sentää painaakin jotain.
Mutta jos se on käynnissä, niin kyllä riittävän ripeästi taittuu taival.
Oma kokemus että yllättävänkin ketterä matkapyöräksi.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #43 : Lokakuu 20, 2014, 11:53:41 ap »
Kun puhutaan matkapyörästä niin Norge on hyvä sellainen mutta hieman ryppyotsainen kun muistuttaa kovasti valtavirtaa. Onneksi poikkeaa siitä kuitenkin riittävästi moottoriltaan ja siroudellaan. Kun Norgen ostin niin pelkäsin sen olevan liian sivitynyt moottorinsa osalta. Eihän se mikään Cali ole mutta ei onneksi mikään surisijakaan vrt. 4V-boxerit. Cali ei ole mielestäni niinkään matkapyörä vaan rento retkipyörä ilman turhia muoveja, jolla retkeillessä pitkin ja poikin Eurooppaa on hymy herkässä. Saa nähdä mitä Stelvio sitten tarjoaa. 
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Guzzin osto? Puolueettomia mielipiteitä kaivataan.
« Vastaus #44 : Lokakuu 20, 2014, 13:48:09 ip »
Guzzikansalla tuntuu olevan vähän joka puolella erittäin hauskat kokoontumisajot. Niihin tulee mielellään mukaan nekin, jotka ovat jostain syystä Guzziin kyllästyneet.  ;D
Tämä näyttää olevan varsin kansainvälinen "ilmiö". Alla lainaus Cali Vintage koeajo-raportista USAsta (vapaasti käännettynä).
Lainaus käyttäjältä: Danilo
”...  En ole koskaan ollut ”yhdistysihminen”. Olen Guzzi harrastaja ja myönnän nautivani Guzzin paremmuudesta vertailussa (vs.Harley Heritage Softail). Käyn monissa Guzzi tapaamisissa, joihin vaatimus on ”ilmestyä paikalle”. The Moto Guzzi National Owner’s Club on mainio yhdistys, johon en vain ole tullut liittyneeksi, mutta silti kaverini klubissa kutsuvat minut mukaan heidän ajeluille ja kohtelevat minua, kuin jäsentä tullessani paikalle. Luulen, että syyllisyys ajaa sinne jäseneksi. Klubi on hyvin perheenomainen ja ystävällinen, kun ollaan yhdessä ulkona. Kokoontumisissa ei todellakaan ole mitään ”kastijakoa”, itse asiassa, ne ovat anarkisempia (auktoriteetittomia, suom.huom.) kuin mitään muuta. Uskon, että olen tavannut klubin presidentin, mutta kukaan ei koskaan puhu yhdistyspolitiikasta, joten luulen hänen tulleen valituksi missattuaan kokoontumisen.  ...”
Ovatkohan harrastajat jonkinlaisia omantien kulkijoita (kuten Guzzikin), jotka ymmärtäen hyväksyvät tämän piirteen myös muissa? Itsessäni ainakin tällaisen tunnistan, enkä ehkä siksi ole tapaamisiin vielä päätynyt - tukijäsenyydestä huolimatta.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)