Kirjoittaja Aihe: ryyppy päällä...  (Luettu 9353 kertaa)

Skunk73

  • Viestejä: 83
ryyppy päällä...
« : Lokakuu 14, 2014, 20:56:44 ip »
Olen tapellut oikean sylinterin seosten kanssa jo pitkään.sylinteri on huomattavasti viileämpi kuin vasen ja tulppa karstoittuu ja aika usein joutuu vahtaan.Tuli mieleen ajatus että voisiko synä olla ryyppy joka olisi päällä jatkuvasti? En sen paremmin ole asiaa tutkinut mutta osaisko joku selittää miten ryyppy toimii. vasemmassa kaasuttimessa on vipu jota nostetaan kun annetaan ryyppyä.Toimiiko molempiin kaasareihin.näyttäis siitä toiseenkin menevän jotain??

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2014, 22:02:10 ip »
Kerrotko pyörän mallitiedot ensin niin tiedetään millainen kaasutin.

DellOrto kaasuttimissa on luistityyppiset ryypyt erotuksena kuristintyyppiseen ryyppyyn. Tämä ryyppyluisti antaa polttoainetta silloin kun vivusta käännetään ryyppy päälle. Ryyppyluistit nousevat ja avaavat lisäpolttoaineelle pääsyn imukanavaan.
Joskus luistit takertelevat sylintereissään, joskus on luistin tiiviste vaurioitunut. Lika saattaa myös aiheuttaa vaivaa. Vaijereiden takertelu saattaa myös aiheuttaa ryypyn päälle jäämistä.

Katso kaasuttimen räjäytyskuvasta miten laite toimii ja kunnosta se.

On olemassa muitakin syitä miksi tulppa karstoittuu. Oletko mitannut puristuspaineet?

Liitteenä erään kaasuttimen räjäytyskuva.



Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2014, 22:18:45 ip »
florida v65 ja kaasarit on muistaakseni dellorto PHB30. Puristuspaineita en ole vielä mitannut.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2014, 06:03:08 ap »
Viekö öljyä? Jos kone on ajoltaan ok, en olisi puristuksista kovin huolissani. Voi napata öljyä imuventtiilin ohjuristakin.  Ei sitä paljoa tarvi, kun karstoittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2014, 07:07:39 ap »
Toimiiko pyörä aina hetken paremmin kun olet vaihtanut tulpan? Voisiko se sun kaasari tulvia ja rikkoa sitä tuppaa. Itsellä teki näin calissa.

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2014, 07:14:10 ap »
joo toimii ihan hyvin tulpan vaihdon jälkeen.muutama sata kilometriä ajettua täytyy vaihtaa uuteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2014, 07:17:46 ap »
Aika lyhyt matka. Jotain se saa liikaa. Tai tulppa ei ole sopiva.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

pukn

  • Viestejä: 41
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #7 : Lokakuu 15, 2014, 07:21:35 ap »
Mää veikkaa että sulla vuotaa neulaventtiili, kaasarin kunnollisella pesulla voi saada vian korjattua.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #8 : Lokakuu 15, 2014, 09:50:39 ap »
Laittamani kaasutinkuva on juuri sitä mallia kuin on Floridassa.

Ultraäänipesu ja korjaussarja korjaa kaasutinvaivat.

Siitä karstoittumisesta: nykybensiini ei karstaa aiheuta suurenakaan määränä, lievää nokeutumista kyllä. Moottoriöljy aiheuttaa karstoittumista. Öljyä pääsee männän päälle yleensä imuventtiilin ohjurista: koska on vaihdettu viimeksi ohjurien tiivisteet? Tuon ikäisessä pitäisi olla menossa jo toiset tai kolmannet tiivisteet. Onko ohjurissa väljää?

Onko ilmanpuhdistinsysteemi alkuperäinen? Toimiiko huohotusjärjestelmä oikein? Sitä kautta pääsee öljyä imukanaviin jos järjestelmä ei ole kunnossa tai moottorissa on ohipuhallusta. Tuleeko savupöllähdyksiä pakoputkesta kovassa kiihdytyksessä vai moottorijarrutuksen aikana? Jos tulee kiihdytyksessä voi öljy tulla palotilaan ilmanpuhdistimen kotelon/huohottimen kautta, jos moottorijarrutuksessa niin venttiilinohjurien kautta. Tästä päästään siihen että puristuspaineet olisi hyvä mitata.

Räjäytyskuvia: http://www.guzzitek.org/parts_list/pb/650/V65Florida_1986-1992_PL%28GB%29.pdf

Lisää Guzzitekniikkaa: http://www.guzzitek.org
Laita lahjoitus heille jos koet että heidän sivuistaan on sulle jotain hyötyä.

Tässä myös joitain tiedostoja Guzzeista: http://www.pdfmotomanual.com/index.php?r=site/page&view=manuales&order=t&key=M&make=2002&lang=ENG

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #9 : Lokakuu 15, 2014, 10:19:47 ap »
Nuo PHBH:t ei tarvi mitään ultraääntä. Ne on kuitenkin purettava putsaamista varten ja niissä on kaikki niin hyvin hollilla, että on ihan iisi putsata. Itselläkin on uä-pesuri, mutta ei sitä noihin tarvinut. Kaikki vaan irti ja puhtaaksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #10 : Lokakuu 15, 2014, 10:24:36 ap »
Ihan vaan uteliaisuudesta ja hiukka aiheenkin vierestä, niin kiinnostaa kuinka ja millä nuo -80 luvun lyijylliselle polttoaineelle tehdyt koneet toimivat ja aiheuttaako nykybensan sisältämä etanoli ongelmia kaasareiden tiivisteille, muovi(koho)- ja kumiosille ? Meinaan, että tehdäänkö esim. museopyörään paljon osien vaihtoa vai riittääkö 98+lisäaineistus.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #11 : Lokakuu 15, 2014, 10:36:28 ap »
Nyrkkisääntönä voi pitää, että jos samaa mopoa on tehty Ameriikan markkinoille 77->, kestää se nykyisen lyijyttömän tenuineen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #12 : Lokakuu 15, 2014, 11:56:16 ap »
Asiasta mitään tiätämättä... Piikkiössä joskus kerrottiin, että "ryyppy" ruiskukoneessa vaikuttaa vain toisen puolen pruuttaan ja sylinteriin; "Kyllä se toinen sitten mukana käy ja pyörii..."
Tuota...onkos asia noin?  ???

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #13 : Lokakuu 15, 2014, 12:10:44 ip »
Ne kaikki kumiosat mitä tuon ikäisessä on ovat jo silloin uutenakin olleet heikkolaatuisia ja siitä uudemmissakaan ei kumiosien laatu ole juurikaan parantunut. Niin paljon niitä on pitänyt vaihdella. Aiheuttaa ilmavuotoja ja sitä kautta huonoa käyntiä. O-renkaat lähinnä kovettuvat. Kaasuttimien sisäkalut kestävät kyllä.

Ongelmana tuon ikäisissä laitteissa on että ne on mitoitettu käymään sen aikaisella bensiinillä jossa oli energiatiheys suurempi kuin nykyisillä moottoripolttoaineilla. Esimerkiksi omassa tallissa oleva California III vuodelta 89 oli varustettu 1.25 suuttimilla. Nyt ajetaan 1.55 kokoisilla. Tyhjäkäyntisuutintakin pitäisi suurentaa että olisi alakierroksilla parempi vääntö mutta en taida sitä tehdä sillä olisi tarkoitus digitalisoida koko moottorinohjaus niin säätäminen helpottuu eikä kädet tahriinnu.

Mitään lisäaineita en ole tarvinnut vanhoissakaan pyörissä ja pääosin olen ajanut 95-oktaanisella. Kun on säädöt kohdallaan niin ei nakuta ja palaa puhtaasti.

Timolle voin kertoa että kaasutinmoottorissa ryyppy vaikuttaa molemmille kaasuttimille samalla lailla jos säädöt on kohdallaan ja vaijerit ehjät.

Alkupään digitaalisissa moottorinohjauksissa oli "ryyppyvipu" joka oli tarkoitettu korottamaan tyhjäkäyntikierroslukua lämmityskäytön aikana. Sen mekanismi suuressa osassa mallistoa vaikutti eri puolen läppärunkoon joten sitä käyttämällä meni balanssi aina hiukan pieleen. Siksi ehkä joku on tulkinnut että se vaikuttaisi vain toiselle puolelle. Nykymalleissa homman hoitaa askelmoottori automaattisesti ECUn ohjaamana paitsi MIUG3-mallisissa moottorinohjauksissa ei.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: ryyppy päällä...
« Vastaus #14 : Lokakuu 15, 2014, 12:14:00 ip »
Niin se menee Timo Calissa niin, että se "ryyppyvipu" avaa läppiä. Molempia siis, sen vasemman läpän välityksellä. Läppiävipujen välitanko välittää liikkeen oikealle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.