talviajoon hiukka isompaa suutinta
Tässä tapauksessa rikastustarpeen loi kylmä ilma koska polttoaine höyrystyy huonommin kylmässä. Kulutuskin on suurempi sillä osa polttoaineesta menee palamattomana moottorin läpi.
Kaasutinmoottoriin sopiva testi, jos on ryypyllinen kaasutin kuten suurin osa DellOrtoista on, on käyttää ryyppyä testaamiseen. Ajetaan isohkolla vaihteella korkeilla kierroksilla loivaan ylämäkeen ja vedetään hiljalleen ryyppyä päälle samalla. Jos alkaa hyytymään on pääsuutin iso tai sopivan kokoinen. Jos ryypyn päälle vetämisen jälkeen tuntuu että kone kiihtyy ja veto paranee merkittävästi, on pääsuutin liian pieni.
Laajakaistalambdan asennus pakoputken käyrään on hyvä apu säädellessä:
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet-ja-yleisosat/yleisosat/sahkoosat/mittarit/mtx-l-digitaalinen-laajakaistalamdamittarisarja-ims-im3845/Itsellä kimppahankintana tuollainen. Useamman kaverin ruiskut ja kaasarit on laitettu kohdilleen.
Kaasuttimiin ja katkojan kärkiin kyllästyneille on kohtuuhintaan olemassa kaupallisia moottorinohjaussarjoja joilla saa tämänkaltaiset ongelmat pois päiväjärjestyksestä.
Tämä on tuttavapiirissäni ollut suosittu setti:
http://www.autotune.fi/kategoria/46/microsquirtVain osat maksavat, asennus itse ja ilmainen käyttöjärjestelmä.
Jos haluaa tinailla on tyrkyllä myös rakennussarjoja:
http://www.autotune.fi/kategoria/4/ms-1Muitakin on kuten
http://hestececu.com/tuotteet/hestec32/ja Softatec:
http://www.tatech.fi/index.php?id=ominaisuudetSekä tietysti Ignitech:
http://www.ignitech.cz/en/vyrobky/ignijet/ignijet.htm Näistä notkeimpia on ohjelmoida Ignitech ja MicroSquirt sekä MegaSquirt. Tällä hetkellä itsellä menossa MicroSquirt-asennus kahteen erilaiseen pyörään: V4-moottoriin ja V2-moottoriin. Nämä voi ohjelmoida itse. Netissä on ohjeita runsaasti. Ei siis tarvitse olla ammattilainen. Jos osaa surffata netissä niin näitäkin oppii säätämään ja tulee moottorin sielunelämä tutuksi. Näiden asennuksen ja ohjelmoinnin hallitsee riittävästi jos on motivaatiota ja hiukan aikaa.
Useimmiten säätö on tapahtunut matkalla kokoontumiseen. Kahvi- ja tankkaustauot tosin hieman venähtävät ja tietokone tai tabletti pitää olla mukana. Sovelluksia on myös kännyköihin.
http://tunerstudio.com/index.php/tuner-studioEm. settiin saa myös AutoTune toiminnon joka säätää ajon aikana moottorinohjauksen kohdalleen muutaman sadan kilometrin matkalla. Maksaa tosin muutaman kympin.
http://www.megasquirt.info/megatune.htmMoottorinohjauksen asennuksen jälkeen koneen saa käyntiin perusasetuksilla ja siitä sitten vain säätämään.
Softatech ja Hestech haluavat tehdä asennuksen ohella ohjelmoinnin mieluimmin itse ja siksi voi tulla kuluja vielä asennuksen jälkeenkin. Toisaalta tuloskin on nautittavissa nopeammin.
Pyörä ei sinällään paljon muutu ja myydessä voi setin irrottaa ja laittaa vanhat kapineet paikoilleen ja laittaa setin vaikka autoon tai toiseen moottoripyörään.