Kirjoittaja Aihe: Perustieto Guzzin koneesta  (Luettu 11293 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Perustieto Guzzin koneesta
« : Lokakuu 03, 2014, 14:21:14 ip »
Mikä on Guzzin 90 asteen V-moottorin eri sylinterien palotapahtumien astejakauma?
Laitetaan vielä vihje kysymysmuodossa:
Montako kampiakselin täyttä kierrosta vaaditaan että yksi käyntikierto tulee täyteen?

Samaa asiaa kyselin H-D:n omistajilta H-D:n osalta taannoin kun syvällä rintaäänellä teknisiä seikkoja selittelivät. Eipä tullut vastausta. Kukaan paikalla olleista eivät tätä perusasiaa tietäneet. Eli eipä ihme että säätäminen on hataralla pohjalla. Toisaalta taisin pilata tunnelman.... Häipyivät....

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #1 : Lokakuu 03, 2014, 16:06:18 ip »
Tota kun alkaa miettiä tietyssä tilanteessa, niin kestää pitempään. Vastaan kolme, koska yksipyttyisellä menee kaksi ja 90 asteen vaihe-ero tekee sen, että kolme (tai neljä).
Forza Moto Guzzi!

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #2 : Lokakuu 03, 2014, 18:04:49 ip »
Guzzin palotapahtumat on vuorotellen 450° ja 270° (360° +/- 90°). Nelitahtikoneessa on kahden kierroksen eli työkierron (720°) aikana kaikissa sylintereissä (aste eroista ja lukumäärästä riippumatta) kaikki tahdit käyty kerran läpi.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #3 : Lokakuu 03, 2014, 19:03:49 ip »
ALilla oikea vastaus.

Kun lähdetään vasemman sylinterin puristustahdin yläkuolokohdasta niin oikessa sylinterissä on poistotahti eli seuraavan kerran oikeassa sylinterissä ollaan puristustahdin yläkuolokohdassa eli kierron alusta 360 + 90 astetta. Seuraava kierros 360 - 90 astetta. Täysi työkierto 720 astetta eli kaksi täyttä kierrosta. Pitäkää päässänne. Perinteisessä H-D:ssä ero on 45 astetta eli 360 + 45 astetta, jne... Sitä on aina hyvä kysyä.
Tämä tieto tarvitaan venttiilien säätöön ja sytytyshetken täsmäämiseen. Moni ei vain ole tullut ajatelleeksi mitä ne merkit siellä vauhtipyörässä tarkoittavat. Tai sitten säätöä on tehty kokeilun ja erehdyksen periaatteella.

H-D-miehiltä tosin saa vastauksen että sytytysväli on 45 astetta. Silloin olisi kyse niinsanotusta big bang-moottorista. Sellaisiakin on tehty. Jopa Guzzista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #4 : Lokakuu 03, 2014, 21:26:35 ip »
Se on vaan harrikan veitsi-haarukka-kiertokangille hupaa hommaa. Bb koneissa on overkill-alakerta, eli kangen alasilmät on vierekkäin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #5 : Lokakuu 03, 2014, 22:51:35 ip »
Meneehän se kolmannelle täydelle kierrokselle vähintään ennekuin molemmat sylinterit on käyneet tahtonsa läpi. En ymmärrä sitten kysymystä. Venttiilit säädän, kun molemmat on kiinni ja mäntä yläkuolokohdassa.
Forza Moto Guzzi!

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #6 : Lokakuu 03, 2014, 23:33:06 ip »
En ymmärrä sitten kysymystä. Venttiilit säädän, kun molemmat on kiinni ja mäntä yläkuolokohdassa.
Motomatin kysymys oli tavallaan kompa, koska viisas ihminen alkaa oitis miettiä liikaa erilaisia muuttujia, lähtöpistettä, symmetriaa ja kaiken täydeksi tulemista ym.  Liiasta järkeilystä paljaaksi riisuttu ympyrä kumminkin sulkeutuu joka toinen kierros  ;)
Tämä tieto tarvitaan venttiilien säätöön ja sytytyshetken täsmäämiseen.
Tai ruuvimeisseli, jolla tulpanreiästä toteaa männän olevan joko vaihto- tai puristustahdin aikaan yläkuolokohdassa  ;D
Kaikki muu on "tosi miehille" turhaa hifistelyä ja tunnelman pilaamista. Ei ihme, että H-D omistajat pakeni Motomatin piinapenkistä...
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #7 : Lokakuu 04, 2014, 09:20:07 ap »
Wankeliks meni. Montako kampiakselin kierrosta Guzzin V8 kone tekee ennenkuin kaikkien sylintereiden kaikki tahdit on käyty läpi. Pyöristetään seuraavaan täyteen kierrokseen. En tiedä, mutta kaksi ei riitä.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #8 : Lokakuu 04, 2014, 11:08:52 ap »
Miten niin ei kaksi kierrosta riitä? Nelitahtinen ja yksi kampiakselinenhan sekin on.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #9 : Lokakuu 04, 2014, 12:47:51 ip »
Mites kolmi- tai viisisylinterisessä?

Lainaus
vaihto- tai puristustahdin aikaan yläkuolokohdassa

Mutta kumpi on oikea kohta?

Olen itsekin aikoinaan pyöritellyt kampiakselin päästä tarpeettomasti kun en ollut vielä sisäistänyt "kaavaa".
Uusissa malleissa ei sitten enää olekaan niitä kampiakselimerkintöjä. Jos on niin siltikin pitää ymmärtää että vain joka toisella kierroksella nuo merkit ovat kohdallaan.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #10 : Lokakuu 04, 2014, 13:54:52 ip »
Lainaus
vaihto- tai puristustahdin aikaan yläkuolokohdassa
Mutta kumpi on oikea kohta?
Jos venttiilit "elää" akselia liikuttaessa, niin vaihto-, jos ei niin työtahti.

p.s. Hyvä "kaava" parillisen rivimoottorin (tai V4-V12, jolloin koneen puolikas on rivi) venttiilien säätämiseksi on että, kun rivin ensimmäisen sylinterin venttiili on auki, niin viimeisen syl vastaava (siis imu tai pako) venttiili on säädettävissä*. Toisen syl ventt auki, niin toiseksi viim syl vast ventt säädettävissä ja kolmannen syl (suora 6/V12) ventt auki, niin kolm viim syl vast ventt säädetään.  Ja sama päinvastoin eli kolm viim syl ventt auki, niin kolm syl vast ventt säädetään. Toisex viim syl ventt auki, niin toisen syl vast ventt säädetään ja viim syl ventt auki, niin ekan syl vast ventt säädetään.
Näin saadaan monisylinterisen moottorin kaikki venttiilit säädettyä kahden täyden kierroksen aikana, vaikkei mitään tiedettäisi ajoitusmerkeistä tai mäntien asennoista.

(Kätevä kaava esim. dieselmoottorissa, jonka tulpanreikään ruuvimeisselin työntäminen ei edes "tosi mieheltä" onnistu.)
*) Kohdalla 180° nokasta eli akselin selkäpuoli.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 04, 2014, 14:55:48 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 961
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #11 : Lokakuu 04, 2014, 15:34:50 ip »
Sallittaneen taiteilijan näkemys...

Mielestäni kumpaakin sylinteriä voidaan ajatella yksittäisenä yksisylinterisenä 4-t moottorina. Moottori tekee kaikki neljä toimintaansa: työ, poisto, imu, puristus, kahden kampiakselikierroksen aikana. Meinasin sanoa: toisistaan riippumatta, mutta ovat ne toisistaan riippuvaisia tässä tapauksessa siten, että ovat kiertokangistaan kiinni samassa kampiakselin mutkassa. Näinhän ei läheskään kaikissa moottoreissa ole. Sylinterit vaan ovat 90° toisiinsa nähden kallistettuja. Syttypulssit, ja niinollen työtahtien alkuhetki on kummallakin aivan tasatahtinen 720°, mutta sylinterikulma tekee niiden väliin 90° vaihesiirron. Yhteinen summa peräkkäisiä syttyjä tutkien on siis edellä ja oheisessa kuvassa esitetyn mukainen.

Aistiharha siitä, että korvakuulolla puputus on hyvin tasatahtinen, vaikka ei sitä todistetusti oikeasti ole, johtunee siitä, että jatkuvasti kuunnellen sama rytmikuvio toistuu aina uudelleen tasatahtisesti.

Minäkin meinasin vastata kysymykseen äänen perusteella 360°, mutta se olisi ollut väärin. Piti piirtää asia ennen kuin uskoin.   ;D

EDIT: Lisäkysymys: Kumpiko reisiluu pitää Guzzin kuljettajalla olla pitempi toista, ollakseen symmetrinen yhteensopiva ajoneuvon kanssa?
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2014, 18:40:36 ip »
Töissä itseasiassa mietittiin tuossa yksi kerta, että miten Valtran seitsemän mukisen rivikoneen kampiakseli on jaettu?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2014, 21:23:17 ip »
Lainaus
Valtran seitsemän mukisen rivikoneen kampiakseli on jaettu?
Asiasta mitään tiedä mutta loogista olisi että 360/7 eli hiukan auki 41,5 astetta. Mahtaa tuhista aika tasaisesti.

Vaihto on jäänyt aikanaan autonasentajaopinnoista mieleen että kun yhdessä venttiilikoneistossa on menossa vaihto niin jokin toinen venttiilikoneisto on säädettävissä. Kuten ALi taisikin jo isomman koneen kohdalla esittää. Mutta ei Guzzin V2 moottorissa johtuen kiertokankien samakaulaisuudesta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Perustieto Guzzin koneesta
« Vastaus #14 : Lokakuu 04, 2014, 21:44:23 ip »
Siis 51,4  ;)
Täytyis kattoo 3d-mallista kammen kulmat ja sitten miettiä syttyjärjestystä. Ei taida olla ihan yksinkertainen kuitenkaan..
Hyvä pyörä, parempi mieli.