Kirjoittaja Aihe: Calin voblaaminen  (Luettu 14561 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Calin voblaaminen
« : Syyskuu 12, 2014, 22:25:39 ip »
Kirjoitin aiemmin että Cali wobelsi täysvarustuksessa 135-140kmh.
Sen se teki mielestäni just ostaneenani ohitustilanteessa ja pulssi nousi, jäi mieleen oppina ottaa iisisti alas nopeutta.
Sellainen uskaltaako pyörällä kokeilla moista nopeutta enään kun hankalia exponentoivat vatkaudet tosiasiana jäi hieman soimaan.
En tiedä mitkä kaikki tekiät vaikuttaa asiaan, mutta tänään tuli todettua reissussa pikku kiireessä kotiin että massiivipleksillä lisäkkeineen, kaikki laukut kuormattuna harvinaisen painaviksi 150kmh ei mitään ongelmaa.
Ainoa mitä pyörässä muuttanut, niin etuhaarukan molemmat kiristykset on lähelle maksimi tiukkuutta, samoin takaiskareiden jäykkyys.
Rengaspaineet on tilannetta aiempaa kans korkeammat, 2,9 takana ja edessä.
Ei mukava ajettava melun ja ilmanvastuksen kanssa noita nopeuksia, mutta mitään turvattomuuden tunnetta ei ilmennyt.
Vaikuttiko säädöt noin paljon, vai alkuperäinen tilanne joku rankan turbulenssien kanssa väärin tulkattu?
Niin tai näin, vakaa on EV.
Loppupätkät kotiin mutkateitä tuli kanssa heiteltyä vähän yli rajoitusten ja onhan pyörä upea ajettava.
Pikkuteillä parhaimmillaan, taipuu hienosti kaikkeen ripustus ja koneen ominaisuudet.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2014, 22:38:54 ip »
Kyllä vaikuttaa alustan säätö. Enemmän tässä tapauksessa se perän säätö.
Tai sitten etu- ja takapään keskinäinen balanssi oli pielessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #2 : Syyskuu 12, 2014, 22:47:57 ip »
Eilen samoja asioita (voblaaminen) käytiin Kerhoillassa läpi. Jokaisella joka valitti kyseisestä asiasta (voblausta ilmeni noin 60 km/h vauhdissa) oli rengaspaineet liian alhaiset. Puolesta kilosta kiloon piti lisätä henkeä kumeihin. Takakumien paineet oli paremmin kuosissa. Selvisi myös että eräs jo ikääntyneempi H-D kuljettaja oli pitänyt aina eturenkaan paineen 2,1bar koska pyörän ohjekirja niin sanoi. Oli vaan vuosien kuluessa vaihtunut niin keula, vanne kuin rengaskokokin. Laitettiin paineeksi 2,8 bar niin ajettavuus parani. Pitäisi vielä kerhon mittari kalibroida. Huoltoasemamittareihin ei myöskään pidä luottaa. Voi olla toleranssia jopa puoli baaria.

Muita syitä on pyöränlaakereiden epäkunto, ohjauslaakerin liika tiukkuus tai löysyys tai kuluma keski-asennossa, takahaarukan akselin väljyys sivusuunnassa tai laakerivika ja tietenkin jo mainittu iskunvaimennuksen epäkunto. Toispuoleinen kuormaus on synneistä pahin.

Jos ei tiedä mikä on rengaspaineen suuruus niin ei haittaa vaikka laittaisi yhden baarin liikaa kuin että on puoli baaria alapaineinen. Noin turvallisuuden kannalta.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #3 : Syyskuu 12, 2014, 22:49:56 ip »
Se iso pleksi tekee calissa ihme tuntemuksia riippuen tuulen suunnasta ja kuun asennosta. Paras kun mokoman ottaa kokonaan pois jos meinaa ajaa yli 120.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Passo Stelvio

  • Viestejä: 121
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2014, 22:58:12 ip »
Moi

Olen saanut aikoinaan myös calin woblaamaan autobaanalla kaksin päällä täys varustus. Mielestäni ongelma oli takapainoisuus. Ja taka jousitus. Kyllä se calin runkokin antautuu onhan sinne lisätty lisä putket vaihdelaatikon kohdalle. Aikoinaan 650 jamaha oli oikein hyvä esimerkki rungon notkumisesta.

T;Timppa

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2014, 11:13:49 ap »
Joo, kyllä varmaankin sitten oli kyse iskareiden säädöistä ja rengaspaineista.
Mitenkään kova ei alusta ole noilla säädöillä.
Kävin nyt oikein kokeilemassa mitä pyörä liikkuu ja miten maksinopeutta.
n167kmh enempää se ei mene maksilaukuilla ja pleksillä + muuta (pyörän oman mittarin mukaan 175), mutta ihan vakaasti kulki.
Kyydissä oli jotain 25kg ja itse en paljon paina, 65kg näytti vaaka kuskikin matkavarustuksessa.
Harvoin noin nopeasti pitää päästä, mutta luottamus että mahdollista on hyvä uutinen ja pelko woblista ohi.
Toi on kyllä erikoista, että ohjekirjoissa suositellaan niin alhaisia paineita renkaisiin.




TimoEv

  • Viestejä: 2 173
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2014, 11:16:38 ap »
Takavuosina meinas tulla housuun, kun Cali 2008 motarille kiihdyttäessä päätti ryhtyä woblaamaan. No, kokeilin asiaa sitten tahallani eri nopeuksilla yms.
Vaan kun vaihdoin eturenkaan kunnolliseen, niin loppui kertaheitolla. Se aikaisemman alle asensi myyjä " tää on hyvä ja menee mutkaan hienosti " -perusteluin. Kosken Huollossa mestari totesi renkaan olevan sopimaton Calin kokoiseen ja -tyyppiseen pyörään.
Rengasalakin on asiantuntija hommaa...

Asiasta aikoinaan täällä http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=1893.0

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #7 : Syyskuu 13, 2014, 11:53:04 ap »
Omassani on edessä Metz Lasertec ja takana Michelinin Pilot Road2.
Ei huonoa sanottavaa, ei tosin vertailupohjaakaan kun en muita vielä ehtinyt kokeilemaan Calissa.
Nettitutkimusta renkaista, niin britti Avon renkaat.
Kattavasti kokoja ja jopa eteenkin vyörengasta valikoimassa.
On kovasti kehuttu testeissä ja edullisia, oliskohan kellään mitään käytännön havaintoja?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #8 : Syyskuu 13, 2014, 12:09:35 ip »
Wobeltaminen on monimutkainen ilmiö, johon ei voi osoittaa yhtä syytä. Leijapleksi, laukut, kuskin vaatetus, alustan säädöt, renkaat ja paineet, ohjauslaakeri, akseliväli, jättö, kuorman määrä ja sijoittaminen. Nämä kaikki yhdessä tai erikseen vaikuttavat heiluriliikkeen alkamiseen.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #9 : Syyskuu 13, 2014, 13:23:47 ip »
Tuohon vaikuttaa aika moni asia , mutta esimerkin tapauksessa on helppo haarukoida,  missä vika piilee. Mopolla ei ilmeisesti ollut välissä tehty runkomuutoksia, niin jättö tai keulakulma jne ei ole muuttunut. Ohjauslaakeri harvemmin yllättäen rikkoutuu, voi toki niinkin käydä.
Tuo rengaspaineiden ilmoittaminen kirjassa on jäänne vanhoilta ajoilta. Rengasteknologia on harpponut eteenpäin ja vanhat suositukset eivät enää palvele, kuin rengaskauppiasta. Kannattaa katsoa kumin kupeesta tai valmistajan sivulta ko. kiekon suosituspaineet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #10 : Syyskuu 13, 2014, 16:39:05 ip »
Omassani on edessä Metz Lasertec ja takana Michelinin Pilot Road2.
Ei huonoa sanottavaa, ei tosin vertailupohjaakaan kun en muita vielä ehtinyt kokeilemaan Calissa.


"Sekarengastus" tässä. Ainakin sen voisi korjata jos esiintyy woblaamista.
Jos woblaamista esiintyy, eikä muuta syytä löydy, kannattaa ainakin kokeilla toista rengasmallia/merkkiä
kun laittaa uutta kumia alle.
Kun männävuosina vaihtelin renkaita työkseni, tuli todettua että, Caliin ei passaa laittaa vyörenkaita alle.
Noista ajoista lienevät renkaat ja Calitkin kehittyneet, joten voivat ne nykyään toimiakin.
Vähäsen meinaa hymyilyttää kun keskustelijat vertailee loppuun kuluneen ja uuden renkaan ajotuntumaa.
Samoin renkaan kuluminen riippuu oleellisesti siitä suuntautuuko lomareissu Etelä-Eurooppaan vai Nordcappiin.
Näin ainakin oman kokemuksen mukaan kilometrituloksessa on n. 30% ero eteläsuunnan hyväksi.

Ja mielestäni, jos Guzziin on tehtaalla asennettu ohjaukseen iskunvaimennin, sen on syytä olla kunnossa.

Pekka

Sohc van Helmi.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #11 : Syyskuu 13, 2014, 16:57:09 ip »
Woblaukseton on siis nyt , eikä sekarengastus näytä haittaavan.
Ohjausiskari tuli kunnostettua, niissä tehtaan versioissa näkyy muuten olevan samaa kun omassakin että alapään kiinnike menee väljäksi huomasin kaverinkin Calissa.
Nyt kunnostettuna ok, en kyllä huomaa sillä isommin olevan vaikutusta.
Kunhan ei kiristä liiaksi, silloin menee kulmikkaaksi ajo.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #12 : Syyskuu 13, 2014, 22:23:49 ip »
Sekarengastus voi haitata silloin,  kun en n sekaisin rätisten ja vyörengasta. Ei muuten. Sillä ei ole väliä, onko eri merkkiä ja mallia eri päissä kumit. Se ä vaikutus on plasebo..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #13 : Syyskuu 16, 2014, 08:34:44 ap »
Sekarengastus voi haitata silloin,  kun en n sekaisin rätisten ja vyörengasta. Ei muuten. Sillä ei ole väliä, onko eri merkkiä ja mallia eri päissä kumit. Se ä vaikutus on plasebo..

Tuo vobblaus on perusluonteeltaan jonkin sortin systeemitason epästabiiliutta joka voi olla lähtöisin monesta asiasta : etu- tai takahaarukan jäykkyys/laakerointi, pyöränlaakerit, pyörän lastaus virheellisesti, iskareiden heikko kunto tai väärät säädöt, rengaspaineet ja renkaat, kuljettajan ote ohjauspyörästä, sivutuuli yms.

Kaikki on ok silloin kun ollaan kokonaisuutena stabiililla alueella. Mutta kokonaisuus on osiensa summa, eli jos pyörän kaikki muut komponentit ovat tiptop ja optimaalisesti niin stabiiliutta riittää vaikka renkaat eivät olisi aivan optimaaliset. Niiden aiheuttama epästabiilisuus ei silloin riitä aloittamaan vobblausta.

Mutta reaalimaailmassa ja varsinkaan italialaisissa maamoottoreissa asiat eivät ole aina ihan tiptop, jolloin systeemi sietää vähemmän alkuhäiriötä. Niinpä pyörällä saattaa olla vobblaustaipumusta jollain rengastuksella ja jollain taas ei. Renkaat antavat herätteen vobblaukseen ja muu systeemi sallii sen pahentua pois stabiililta alueelta.

Ehkä tuon voisi muotoilla siten että kun renkaat ovat hyväkuntoiset, samaa tyyppiä ja mallia edessä ja takana ja oikeilla paineilla varustettu, niin niiden vaikutus vobblaukseen on vähäisimmillään.

Tai sitten niin että jos renkailla tuntuu olevan asiaan iso vaikutus, niin silloin ongelmaa on todennäköisesti jossain muuallakin kuin vain renkaissa ja renkaiden antama heräte riittää tuomaan koko systeemin epästabiilille alueelle.

- JuhaV




TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #14 : Syyskuu 16, 2014, 11:12:34 ap »
Joo, mutta tuo aiempi oli sitä varten, ettei voi vetää linjaa siihen että molempien renkaiden on oltava saman valmistajan, samalla tuotemerkillä myytävää kumia. Rengaskauppias toki niin väittää ja sellaiset kumit tuputtaa. Sen verran pitää olla tarkkana, että molemmissa päissä on ristikudos- tai radiaalirenkaat samaan aikaan, ei ristiin. Tietenkin on mallikohtaisia- ja mieltymyseroja eri kumien välillä, mitkä eivät ole mieleisiä tai ns. toimi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.