Sekarengastus voi haitata silloin,  kun en n sekaisin rätisten ja vyörengasta. Ei muuten. Sillä ei ole väliä, onko eri merkkiä ja mallia eri päissä kumit. Se ä vaikutus on plasebo..
Tuo vobblaus on perusluonteeltaan jonkin sortin systeemitason epästabiiliutta joka voi olla lähtöisin monesta asiasta : etu- tai takahaarukan jäykkyys/laakerointi, pyöränlaakerit, pyörän lastaus virheellisesti, iskareiden heikko kunto tai väärät säädöt, rengaspaineet ja renkaat, kuljettajan ote ohjauspyörästä, sivutuuli yms.
Kaikki on ok silloin kun ollaan kokonaisuutena stabiililla alueella. Mutta kokonaisuus on osiensa summa, eli jos pyörän kaikki muut komponentit ovat tiptop ja optimaalisesti niin stabiiliutta riittää vaikka renkaat eivät olisi aivan optimaaliset. Niiden aiheuttama epästabiilisuus ei silloin riitä aloittamaan vobblausta.
Mutta reaalimaailmassa ja varsinkaan italialaisissa maamoottoreissa asiat eivät ole aina ihan tiptop, jolloin systeemi sietää vähemmän alkuhäiriötä. Niinpä pyörällä saattaa olla vobblaustaipumusta jollain rengastuksella ja jollain taas ei. Renkaat antavat herätteen vobblaukseen ja muu systeemi sallii sen pahentua pois stabiililta alueelta.
Ehkä tuon voisi muotoilla siten että kun renkaat ovat hyväkuntoiset, samaa tyyppiä ja mallia edessä ja takana ja oikeilla paineilla varustettu, niin niiden vaikutus vobblaukseen on vähäisimmillään. 
Tai sitten niin että jos renkailla tuntuu olevan asiaan iso vaikutus, niin silloin ongelmaa on todennäköisesti jossain muuallakin kuin vain renkaissa ja renkaiden antama heräte riittää tuomaan koko systeemin epästabiilille alueelle.
- JuhaV