Kirjoittaja Aihe: Calin voblaaminen  (Luettu 14563 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #15 : Syyskuu 17, 2014, 21:33:59 ip »
Juu. Ja tuolla aiemmin mainittu ohjausiskari on kyllä ainakin uudemmassa Calissa tarpeeton. Jos pyörä muuten on kunnossa ja renkaat ok. Tietenkin reilulla takapainolla saa lähes mopon kuin mopon ominaisuudet ulosmitattua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #16 : Lokakuu 12, 2014, 12:54:31 ip »
Woblaaminen on rungon resonanssivärähtelyä. Minulla on se peukalotuntuma, että se on tyypillisesti vääntövärähtelyä, eli runko alkaa vääntyilemään pituusakselinsa ympäri siten, että etu- ja takapyörät kallistuvat eri suuntiin. Ei ole täysi mahdottomus, että joissakin rungoissa esiintyisi myös vaakasuoraa taivutusvärähtelyä, eli moottori heilahtaa vuorotellen pyörän keskilinjan oikealla ja vasemmalle puolelle. Kaikilla lineaarisesti joustavasta materiaalista (teräs, alumiini) valmistetuilla esineillä on ominaisjaksolukuja erilaisten värhtelyjen suhteen riippuen rakenteen jäykkyydestä ja massan suuruudesta ja sijainnista, joten tarkkaan ottaen sellaista motskaria tuskin onkaan, jossa ei jollakin herätteen taajuudella esiintyisi resonanssivärähtelyä. Woblaamiseksi homma muuttuu sitten kun runko on niin joustava, että muodonmuutokset kasvavat isoiksi tai kun ominaisjaksoluku on niin makealla alueella, että tiessä olevat heitot osuvat ajoittain resonanssiin sen kanssa. Kilpapyörissä ongelma on ratkaistu tekemällä erittäin jäykkiä runkoja, joissa vääntöväräahtelyn tai poikittaisen taivutusvärähtelyn ominaistaajuus on niin korkea, ettei ajossa juurikaan synny niin korkeataajuuksisia herätteitä ja jos syntyykiin, niin muodonmuutokset, eli värähtelyn amplitudi pysyy hyvin pienenä. Kaikki laitteet, joilla pystyy kuluttamaan värähtekystä energiaa, vähentävät woblaamisen dramaattisuutta. Tyypillisin apuneuvo on ohjausiskunvaimennin silloin kun se on niin tiukoilla nivelillä kiinni, että vaimennin tekee työtään jo hyvin pienten liikahdusten vaikutuksesta. Ominaisjaksoluvun nostamiseen ei ole juurikaan muuta keinoa kuin jäykistää runkoa, mikä esim Calin tapauksessa ei ole kovin helppo operaatio.  Nykyaikaisilla FEM -ohjelmilla ominaisjaksoluvut on melko helposti laskettavissa kun on aikaa mallintaa runko, etuhaarukka ja takasvingi huolellisesti. Pyörien hyrräefektien huomioonottaminen saattaa tuottaa kuitenkin jonkin verran päänvaivaa. Väljistyneet nivelet voivat vaikuttaa ominaistaajuuksiin paljonkin, koska väljän nivelen kautta ei välity voimia samoin kuin tiukan nivelen kautta ja osa siten värähtelevistä massoista poistuu kuvioista. Ilman mitään laskelmia tekisi mieleni ennustaa, että Calin rungoille voisi olla eduksi jos takasvingiin saisi lsiättyä vääntöjäykkyyttä samon kuin sivuttaisjäykkyyttä esim. lisäämällä jäykästi kiinnitetty U -muotoinen apukaari alkuperäisen svingin rinnalle.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #17 : Lokakuu 12, 2014, 17:57:55 ip »
Oivallinen kuva tuollaisesta egonin mainitsemasta u-muotoisesta svingin apukaaresta Guzzille löytyy muun muassa Tomi's Custom Garagen sivustolta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #18 : Lokakuu 12, 2014, 18:17:04 ip »
Ei maksa Calissa vaivaa jäykätä takahaarukkaa. On riittävän jäykkä jo nyt. Haarukan pituuksia on niin maltillinen, ettei sen kaarittamisella saavuta juuri mitään. Kardaanin puolelta haarukka  on jo muutenkin niin jäykkä, että sen taivuttelu vaatii jo aika kovan voblailun.

Tämä siis mekaniikkasuunnittelijan mielipide..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #19 : Lokakuu 12, 2014, 20:51:29 ip »
Juuri tuota olen miettinyt, että kun woblaus alkaa, tangon liike on niin pieni, että ohjausiskari ei sinä oleellisin asia ole, auttanee kyllä hiukan. Normiajossa koen ohjausiskarin vaikutuksen rauhoittavaksi.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2017, 23:10:23 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #20 : Lokakuu 12, 2014, 21:10:26 ip »
<snip>
Juuri tuota olen miettinyt, että kun woblaus alkaa, tangon liike on niin pieni, että ohjausiskari ei sinä oleellisin asia ole, auttanee kyllä hiukan. Normiajossa koen ohjausiskarin vaikutuksen rauhoittavaksi.
<snip>

Auttanee ehkä hiukan... mutta se riittää, sitten ei woblaa. Enempää ei tarvitsekaan auttaa, ei se runko niin vetelä ole.  ;D
Emeritus-guzzisti

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #21 : Lokakuu 13, 2014, 15:16:53 ip »
Tuo, että suuri nopeus kasvattaa taipumusta vikurointiin, voi johtua myös pyörien suuremmasta kulmanopeudesta, joka kasvattaa hyrrämomenttia. Omassa Millessä väljistynyt ohjausiskarin kiinnitys antaa välittömästi puistattavia muistutuksia, erityisesti jos on jotenkin väärä sorttinen eturengas. Jopa ajoratamerkkausten ylittäminen ohitustilanteessa meni jännäksi  kun eteen iskettiin Mezler Marathon. 

Takasvingin vääntöjäykkyyden merkityksen voi osaava ja viitseliäs konstruktööri laskea, mutta ilman laskelmia voi todeta, että nopeissa koneissa on yleisesti ottaen tehty siihen vääntöjäykkyyttä oikein Porvoon mitalla. Kun vaakakupin toisella puolella on pyörän paino, täytyy takasvingin jäykistämiseen olla järkisyitä.  

Jouko S

  • Viestejä: 869
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #22 : Lokakuu 13, 2014, 17:47:22 ip »
Jopa ajoratamerkkausten ylittäminen ohitustilanteessa meni jännäksi  kun eteen iskettiin Mezler Marathon.    
No tulihan se sieltä! Nyt tuli omalle epäilykselle semmonen vahvistus, että eturengas vaihtuu talven aikana takaisin Laserteckkiin! Tuli vaihdettua Vintageen taannoin samalla iskulla keulaöljyt, rasvattua ja kirrattua ohjauslaakeri ja alle se Marathon. Ei mitään hätää kesän reissuissa kamat ja kaksi päällä, päinvastoin. Mutta auta armias kun yksin ja esim. kerhon ajelulla, missä vauhdit tuppaa joskus nousemaan aika lailla... Tien suuntaiset ratkeamat pikipaikkoineen ja juuri nuo ajoratamerkinnät, meni niiden kanssa turhankin jännäksi... Ja kesän olen miettinyt ja tutkinut, mikä meni huollossa pieleen.. Tuo rengas on myös sitten arveluttanut, että onkohan siinä jokin runkovika tai jotain. Voiko se tosiaankin noin vaikuttaa! Nyt se vaihtuu, eikä koskaan enää Marathonia eteen!

Jouko

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #23 : Lokakuu 13, 2014, 17:52:15 ip »
Lainaus
se riittää, sitten ei woblaa
Varmaan pääsääntöisesti näin. Omalla kohdalla ei auta vaikka säätää ihan tappiin, jäykimmälle. Onneksi ei Suomen nopeuksissa haittaa. Saksassa vähän kylmää välillä jos pitää matkanopeutena 155 km/h (5500 rpm) ja painonjakautuma on samalla "epäsuotuisa" (painoa takana).

No, mulla meni kyllä Saksassa 170 km/h ilman mitään oireita, tosin mulla oli Givin melko pieni pleksi eikä Guzzin omaa ladonovityyppistä.  :)
Emeritus-guzzisti

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #24 : Heinäkuu 04, 2017, 23:03:36 ip »
Tässä H-D customi, ikävältä näyttää tuossa ajovarustuksessa kyntää asfalttia...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4657406/Shocking-video-shows-motorcyclist-losing-control-bike.html#v-6220647213240596030

Erään nimeltä mainitsemattoman tunnetun kirjoittajan kommentti:
"If people don't maintain their machines, (A blown fork or shock seal/s? Low tyre pressures?) this will be the result. Puting stupid handlebars on and sitting with your legs stuck out like a skun rabbit will also compromise the machine's handling. Not having a clue about motorbikes also doesn't help when things go wrong and you do something stupid."
V11 - it defines you.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #25 : Heinäkuu 05, 2017, 09:04:48 ap »
Kenellä pitää hermo, saa wobblauksen loppuman etujarrulla. Tuossa tilanteessa taitaa vaan useimmat puristaa sormet kahvohin refleksinä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #26 : Heinäkuu 05, 2017, 09:52:07 ap »
Kun woblaus on tuota tasoa, kuin videolla ei etujarru enää auta. Eturengas ei kosketa enää asfalttia, kuin parissa kohtaa.
Tuossa lähiseudulla sattui muutama vuosi sitten tapaus, kun eräästä heitosta keventynyt moottoripyörä lähti vispaamaan. Reilun vauhdin takia pyörä päätyi pitkälle pusikkoon. Antoi aika hyvän kuvan tilanteen lopullisuudesta, kun katsoi jälkiä. Eturengas oli jättänyt asfalttiin kymmenen metrin matkalle kymmenkunta 10-15 senttistä hankausjälkeä.
Muistuu mieleen toiselta foorumilta eräs sankari, joka kiven kovaan väitti pystyvänsä pysäyttämään alkaneen woblauksen jäykillä ranteilla  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #27 : Heinäkuu 05, 2017, 10:04:02 ap »
Juu, kyllä laine pitää saada hanskaan heti. Kuski kyllä huomaa muljahduksen heti, mutta ehtiikö reagoida, on sitten eri juttu.  Isoilla japseilla 70-luvulla ajelleet neuvoivat painamaan kyynärpäät lujasti tankkia vasten kun alkaa tutuista.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #28 : Heinäkuu 05, 2017, 10:21:30 ap »
Aikanaan tutkittiin ilmiötä, eräässä kaukoidän tuotteessa. Malli joka oli vain vuoden tuotannossa.  Woblaus alkoi tasan 170 kmh nopeudesta, siihen kun osasi varautua, kytkin pohjaan ja kevyt jarrutus takajarrulla. Kaikki testaajat onnistuivat kaatamatta pyörää. Siinä tapauksessa jäljet johtivat sopimattomaan rengastukseen  , joka oli omistajan omien toiveiden mukainen. Takarenkaaksi oli asennettu levein saatavilla oleva. Vaihto alkuperäiseen ja ongelmat katosivat. Kaikkea takuukaan ei korvaa:))

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Calin voblaaminen
« Vastaus #29 : Heinäkuu 05, 2017, 10:37:10 ap »
Englannissa (ainakin ennen) valtion instanssi testasi kaikki myytävät moottoripyörät MIRA:n testialueella. Niitä raportteja on julkaistu Classic Motorcycle Mechanics- lehdessä. Niissä on ollut joskus vastaavia juttuja ihan tehdasasetuksissaan olevissa pyörissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.