Päivää, näitä Guzzi-asioita minun tulee edelleen seurattua vaikka tällä hetkellä tallissa ei Guzzia olekaan. Lightfootin kysymys siitä, millaisia sporttisemmat Guzzit ovat suhteessa itäisempiin sportteihin oli kuitenkin sattuneesta syystä niin kiinnostava että pakko oli kirjautua tälle uudelle ja hienolle palstalle ja kirjoittaa aiheesta muutama sana. Jos ei muuta niin onpahan nykyisen pyöräni heinän tarve sitten turvattu vuosiksi eteenpäin

.
Aluksi vähän historiallista katsausta.
Guzzi-urani alussa ajelin tälläisellä GT850:llä vm 1972

Pyörä oli melko täydelline kruisailuun ja kulkua oli tuohon tyylilajiin ihan riittävästi. Taakse olin laittanut Konin iskarit ja niillä takajousitus tulikin ihan mukavaan kuntoon mutta tuota keulaa en saanut jousitukseltaan koskaan kuin korkeintaan siedettäväksi. Harmittavin piirre pyörässä oli että etujarrut olivat mielestäni teholtaan riittämättömät noin painavaan pyörään. Ennakoimallahan selviää, mutta joskus äkkitilanne saattaa silti yllättää.
Seuraava Guzzi oli sitten LM V mallia 1972.

No, nyt oli pyörässä jo jonkinlaiset jarrutkin GT850:een verrattuna. Mutkateiden ajettuvuuskin oli ihan eri luokkaa ja koneessa myös enempi potkua. Tämän pyörän kierrosherkkyyttä oli parannettu mm. vaihtamalla vauhtipyörä kevyempään. Keulaan
vaihdoin progressiiviset jouset ja purin pois jarrujen integroinnin siten, että etukahva käytti molempia etulevyjä. Tämän jälkeen pyörällä alkoi maistua rata-ajokin.
Seuraavaksi hypättiin Guzzin kategoriassa sporttiluokkaan : Sport Corsa 1100i vm. 1998

Runko oli vaihtunut palkkirunkoon, koneeseen ilmestynyt ruisku. Takajousituksessa monoshock ja edessä uppside down keula. Jarruina Brembon hyvälaatuinen varustus. Tätä laitetta piristettiin jonkin verran koneen osalta ja kulku oli Guzziksi ihan hyvällä tasolla. Ajo-ominaisuudet tässä olivat jo varsin hyvät, mutta rata-ajossa oli vähän se tunne että mitenkähän tuo kone ja vaihdelaatikko kestävät jatkuvaa punarajalla piiskaamista. Jarrut tässä ovat jo "kahden sormen" käytettävät mistä tahansa nopeudesta. Kaarreajossa kuvaavin piirre on ehkä "vakaa", mutta ei mikään maailman herkin laite taipumaan mutkiin. Vaatii vähän voimaa mutta oli kyllä nautinnollinen ajaa.
Nykyisen ajokki on H***a VTR SP-1 vm. 2001

Tämä alkaa jo sitten olla ns. yhden asian pyörä eli rata-ajoon tarkoitettu.
Voiko näitä sitten verrata jotenkin keskenään ? Katsotaanpas ensin noita lukuja :
Kategoria 1 : GT850, > 300 kg, 65 hp
Kategoria 2 : LM V, 230 kg, n. 85 hp
Kategoria 3: Sport 1100i, 220 kg, n. 95 hp
Kategoria 4 : VTR SP-1, 200 kg, > 135 hp
Lisätään tähän listaan vielä kategoria 5 eli tämän päivän uudet supersportit, esim. Honda 1100RR, Yamaha R-1 jne painavat n. 180 kg ja potkaisevat tehoa 170-180 hp. Tämmöistä en ole omistanut, mutta kylläkin ajanut muutamaan kertaan. Luultavasti tälläistä en koskaan tule hankkimaankaan, koska minun ajotaidoillani tuollaista tehoa ei radalla enää pysty hyödyntämään.
Guzzin V11 mallista irtoaa suurin piirtein samat tehot kuin tuosta Sport 1100i:stä ja runkorakenne on myös periaatteessa sama.
MGS-01 olisi ollut ominaisuuksiltaan ja teholtaan aika lähellä tuota VTR SP-1:stä, jos siitä olisi tullut oikea tuotantomalli, mutta valitettavasti niin ei käynyt.
Karkeasti sanoisin että oman kokemukseni mukaan kehitys ajo-ominaisuuksissa (jousitus, jarrut) ja koneen tehoissa menee noissa niin, että kunkin kategorian välillä on suurin piirtein samanlainen hyppy "parempaan/tehokkaampaan/ajettavampaan". Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että Guzzilla ei ole tarjolla varsinaisia supersportteja nykymittapuun mukaan, vaan V11 ja vastaavat kuuluvat ns. sport-touring laitteisiin.
Nythän sitten pitää muistaa että noilla laitteilla ei kaikilla ole sama käyttötarkoitus, eli riiippuen käyttötarpeesta ne palvelevat sitä eri tavoin. Pyörissä on niin erilainen runkorakenne ja ohjausgeometria, että niiden ajettavuus eroaa toisistaan todella paljon.
Ehkä tämä kuitenkin kertoo jotain siitä, millaisia nykypäivän supersportit oikeasti ovat. Siis käsittämättömän tehokkaista ja hienoin ajo-ominaisuuksin varustettuja laitteita. Niitä ominaisuuksia ei kadulla pääse (laillisesti) hyödyntämään kuin murto-osaltaan, joten radallehan ne pitää viedä :vau:
Yksi ominaisuus Guzzissa on kuitenkin selkeästi ylitse muiden. Ison suht pitkäiskuisen twinin pakoäänet ovat mahtavat. Siihen ei muut merkit mitenkään yllä !
Terv. JuhaV