Kirjoittaja Aihe: Uudemmat Guzzit  (Luettu 14273 kertaa)

Lightfoot

Uudemmat Guzzit
« : Lokakuu 28, 2005, 12:47:06 ip »
Minä kun olen tällainen "old timer" ja pyörä sen mukaan, välillä tuntuu, että kirjoittaisin ikäänkuin asian vierestä kun muilla taitaa olla hyvinkin uutta kalustoa. Mielelläni kuulisin eri malleista - Breva, Nevada ja erityisesti Eldoradosta.

Kun Guzzillakin on noita malleja joita kutsuisin RR-pyöriksi, saman tyyppisiä kuin japanilaiset kyykkypyörät - eroaako Guzzi ajo-ominaisuuksiltaan tms japanilaisiin verrattuna? Ovatko enemmän kierroskoneita?

Minä haaveilen lähinnä California Touringista, eh........

Pexi

• http://pexi.smugmug.com
Uudemmat Guzzit
« Vastaus #1 : Lokakuu 28, 2005, 13:48:50 ip »
Höh! Jännä juttu, mutta minulle oli jotenkin tullut käsitys, että suurimmalla osalla Gruppolaisista olisi nimenomaan "oikea" Guzzi eli sellainen vanha kyrmy!

Minulle nuo Guzzit on ollut jonkunlainen kumma alitajunnan ihastus jo lapsesta saakka, Imatran ajojen vuosista saakka. Sieltä penskana heinäpellolla ajoja haistellessa ja katsojien pyöriä ihmetellessä on aivoon jäänyt kaksi merkkiä ylitse muiden: Moto Guzzi ja MV Agusta. Omaa pääkoppaani kun olen yrittänyt ymmärtää, niin jotenkin tuntuu että aika iso osa koko Guzzien vetovoimaa tulee jollain järjettömällä tavalla juuri tuosta historiasta vai mitä perinnettä se nyt onkaan.

Off-topic loppuu tähän... 750 Brevasta ja 1100 Brevasta juttua löytyy liian kanssa ainakin minun webbilokista. Ne on hianoja pyöriä, 750 kaupunkiliikenteen ja pikkuteiden jokapaikan höylä ja 1100 vakaa maantiejuna, jossa on iso sielu. Kummassakin on joku ihmeellinen feelgood-meininki. Niin se webbiloki on osoitteessa http://pexi.mediterrum.com/

Kippis! Duuniviikko on takana! :vau: :cool:

Juha V

• Vieras
Uudemmat Guzzit
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2005, 15:01:16 ip »
Päivää, näitä Guzzi-asioita minun tulee edelleen seurattua vaikka tällä  hetkellä tallissa ei Guzzia olekaan.  Lightfootin kysymys siitä,  millaisia sporttisemmat Guzzit ovat suhteessa itäisempiin sportteihin  oli kuitenkin sattuneesta syystä niin kiinnostava että pakko oli  kirjautua tälle uudelle ja hienolle palstalle ja kirjoittaa aiheesta  muutama sana. Jos ei muuta niin onpahan nykyisen pyöräni heinän tarve  sitten turvattu vuosiksi eteenpäin :D.

Aluksi vähän historiallista katsausta.

Guzzi-urani alussa ajelin tälläisellä GT850:llä vm 1972

Pyörä oli melko täydelline kruisailuun ja kulkua oli tuohon tyylilajiin  ihan riittävästi. Taakse olin laittanut Konin iskarit ja niillä  takajousitus tulikin ihan mukavaan kuntoon mutta tuota keulaa en saanut  jousitukseltaan koskaan kuin korkeintaan siedettäväksi. Harmittavin  piirre pyörässä oli että etujarrut olivat mielestäni teholtaan  riittämättömät noin painavaan pyörään. Ennakoimallahan selviää, mutta  joskus äkkitilanne saattaa silti yllättää.

Seuraava Guzzi oli sitten LM V mallia 1972.

No, nyt oli pyörässä jo jonkinlaiset jarrutkin GT850:een verrattuna.  Mutkateiden ajettuvuuskin oli ihan eri luokkaa ja koneessa myös enempi  potkua. Tämän  pyörän kierrosherkkyyttä oli parannettu mm.  vaihtamalla vauhtipyörä kevyempään. Keulaan
vaihdoin progressiiviset jouset ja purin pois jarrujen integroinnin  siten, että etukahva käytti molempia etulevyjä. Tämän jälkeen pyörällä  alkoi maistua rata-ajokin.

Seuraavaksi hypättiin Guzzin kategoriassa sporttiluokkaan : Sport Corsa 1100i vm. 1998

Runko oli vaihtunut palkkirunkoon, koneeseen ilmestynyt ruisku.  Takajousituksessa monoshock ja edessä uppside down keula. Jarruina  Brembon hyvälaatuinen varustus. Tätä laitetta piristettiin jonkin  verran koneen osalta ja kulku oli Guzziksi ihan hyvällä tasolla.  Ajo-ominaisuudet tässä olivat jo varsin hyvät, mutta rata-ajossa oli  vähän se tunne että mitenkähän tuo kone ja vaihdelaatikko kestävät  jatkuvaa punarajalla piiskaamista. Jarrut tässä ovat jo "kahden sormen"  käytettävät mistä tahansa nopeudesta. Kaarreajossa kuvaavin piirre on  ehkä "vakaa", mutta ei mikään maailman herkin laite taipumaan mutkiin.  Vaatii vähän voimaa mutta oli kyllä nautinnollinen ajaa.

Nykyisen ajokki on H***a VTR SP-1 vm. 2001

Tämä alkaa jo sitten olla ns. yhden asian pyörä eli rata-ajoon tarkoitettu.

Voiko näitä sitten verrata jotenkin keskenään ? Katsotaanpas ensin noita lukuja :

Kategoria 1 : GT850, > 300 kg, 65 hp
Kategoria 2 : LM V, 230 kg, n. 85 hp
Kategoria 3: Sport 1100i, 220 kg, n. 95 hp
Kategoria 4 : VTR SP-1, 200 kg, > 135 hp

Lisätään tähän listaan vielä kategoria 5 eli tämän päivän uudet  supersportit, esim. Honda 1100RR, Yamaha R-1 jne painavat n. 180 kg ja  potkaisevat tehoa 170-180 hp. Tämmöistä en ole omistanut, mutta  kylläkin ajanut muutamaan kertaan. Luultavasti tälläistä en koskaan  tule hankkimaankaan, koska minun ajotaidoillani tuollaista tehoa ei  radalla enää pysty hyödyntämään.

Guzzin V11 mallista irtoaa suurin piirtein samat tehot kuin tuosta Sport 1100i:stä ja runkorakenne on myös periaatteessa sama.

MGS-01 olisi ollut ominaisuuksiltaan ja teholtaan aika lähellä tuota  VTR SP-1:stä, jos siitä olisi tullut oikea tuotantomalli, mutta  valitettavasti niin ei käynyt.

Karkeasti sanoisin että oman kokemukseni mukaan kehitys  ajo-ominaisuuksissa (jousitus, jarrut) ja koneen tehoissa menee noissa  niin, että kunkin kategorian välillä on suurin piirtein samanlainen  hyppy "parempaan/tehokkaampaan/ajettavampaan".  Käytännössähän  tämä tarkoittaa sitä, että Guzzilla ei ole tarjolla varsinaisia  supersportteja nykymittapuun mukaan, vaan V11 ja vastaavat kuuluvat ns.  sport-touring laitteisiin.

Nythän sitten pitää muistaa että noilla laitteilla ei kaikilla ole sama  käyttötarkoitus, eli riiippuen käyttötarpeesta ne palvelevat sitä eri  tavoin. Pyörissä on niin erilainen runkorakenne ja ohjausgeometria,  että niiden ajettavuus eroaa toisistaan todella paljon.

Ehkä tämä kuitenkin kertoo jotain siitä, millaisia nykypäivän  supersportit oikeasti ovat. Siis käsittämättömän tehokkaista ja hienoin  ajo-ominaisuuksin varustettuja laitteita. Niitä ominaisuuksia ei  kadulla pääse (laillisesti) hyödyntämään kuin murto-osaltaan, joten  radallehan ne pitää viedä :vau:

Yksi ominaisuus Guzzissa on kuitenkin selkeästi ylitse muiden. Ison  suht pitkäiskuisen twinin pakoäänet ovat mahtavat. Siihen ei muut  merkit mitenkään yllä !

Terv. JuhaV

Lightfoot

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #3 : Lokakuu 28, 2005, 15:22:14 ip »
Lainaus käyttäjältä: Juha V
Päivää, näitä Guzzi-...
Moi!

Kiitos vastauksestasi Juha ja kiitoksia myös Pexille, tuntuu hyvältä!
Pureskelen vielä Juhan informatiivistä viestiä ja ehkä palaan siihen. Miten on Juha, se -72 Guzzi, onko se alkuperäisvärissään ja kokoonpanossa?

Kiitos,
Jukka

Lightfoot

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #4 : Lokakuu 28, 2005, 15:25:48 ip »
Lainaus käyttäjältä: Pexi
Höh! Jännä juttu, mutta minulle oli jotenkin tullut käsitys, että suurimmalla osalla Gruppolaisista olisi nimenomaan "oikea" Guzzi eli sellainen vanha kyrmy!
Lainaus
Kiitos, makes me feel happy!
Kirjoitit myös Imatran ajoista. Knoppi: Kuka voitti Imatralla kuninkuusluokan 1977?

Voikaa hyvin vaikka ajamaan ei enää pääse,

Jukka

Jk. Juha, GT:n kuivapaino on noin 250kg. Massiivinen kuitenkin, olen kaatunut pysähdyksissä kaksi kertaa. Siinä on tullut sitten esiin hyvin ero autoilijoiden ja pyöräilijöiden auttamishalussa. Pyöräilijöiden yhteenkuuluvaisuushenki on omaa luokkaansa. Melkein parempaa kuin Guzzi sinällään :D
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2005, 15:31:00 ip kirjoittanut Lightfoot »

• Vieras
Uudemmat Guzzit
« Vastaus #5 : Lokakuu 28, 2005, 15:40:27 ip »
Lainaus käyttäjältä: Lightfoot
Lainaus käyttäjältä: Juha V
Päivää, näitä Guzzi-...
Moi!

Kiitos vastauksestasi Juha ja kiitoksia myös Pexille, tuntuu hyvältä!
Pureskelen vielä Juhan informatiivistä viestiä ja ehkä palaan siihen.  Miten on Juha, se -72 Guzzi, onko se alkuperäisvärissään ja  kokoonpanossa?

Kiitos,
Jukka
Hei Jukka,

Ei ollut GT ollenkaan alkuperäiskuosissaan minulle tullessaan ja vielä  vähemmän minulta lähtiessään. Alkuperäisväriä en osaa arvata, saattoi  olla valkoinen.

Heitin tuon 300 kg arviona ajopainosta nesteineen huomioiden pyörään  lisätyn vankan lasikuitukatteen, laukut rautoineen, massiiviset  astinlaudat, julmetun pitkät pakoputket yms.

Tuo GT on muuten noista Guzzeista se, jonka myymistä joskus aina näin jälkikäteen harmittelen.

Terv. Juha

Lightfoot

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #6 : Lokakuu 28, 2005, 15:48:56 ip »
Lainaus käyttäjältä: JuhaV
Hei Jukka,

Ei ollut GT ollenkaan alkuperäiskuosissaan minulle tullessaan ja vielä vähemmän minulta lähtiessään. Alkuperäisväriä en osaa arvata, saattoi olla valkoinen.

Heitin tuon 300 kg arviona ajopainosta nesteineen huomioiden pyörään lisätyn vankan lasikuitukatteen, laukut rautoineen, massiiviset astinlaudat, julmetun pitkät pakoputket yms.

Tuo GT on muuten noista Guzzeista se, jonka myymistä joskus aina näin jälkikäteen harmittelen.

Terv. Juha

Moi,

mitäs näistä pikkuseikoista väittelemään, en halunnut viisastella, mutta tuoda esiin oman tietämykseni. En haluaisi vääntää veistä haavassa, mutta en usko, että tulen GT:täni myymään niin kauan kuin pystyn ajamaan.

Niin tai näin - elän uutta elämää. Minulla on Guzzi ja monta Guzzi-veljeä!

- Jukka -

jjp

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #7 : Lokakuu 29, 2005, 03:23:05 ap »
Lainaus käyttäjältä: Pexi
Höh!  Jännä juttu, mutta minulle oli jotenkin tullut käsitys, että  suurimmalla osalla Gruppolaisista olisi nimenomaan "oikea" Guzzi eli  sellainen vanha kyrmy!
Lainaus
Kiitos, makes me feel happy!
Kirjoitit myös Imatran ajoista. Knoppi: Kuka voitti Imatralla kuninkuusluokan 1977?

Voikaa hyvin vaikka ajamaan ei enää pääse,

Jukka

Jk. Juha, GT:n kuivapaino on noin 250kg. Massiivinen kuitenkin, olen  kaatunut pysähdyksissä kaksi kertaa. Siinä on tullut sitten esiin hyvin  ero autoilijoiden ja pyöräilijöiden auttamishalussa. Pyöräilijöiden  yhteenkuuluvaisuushenki on omaa luokkaansa. Melkein parempaa kuin Guzzi  sinällään :D

Tännän ajtettan, tännän ajjetta aan,
prätkällä viellä Piikkiön.

Eli talviteloille menee H***a tänään.  Toivossa on hyvä elää, että  ensi vuonna olisi jo varaa isoon Brevaan. Kävin tuossa vissiin kuukausi  sitten ajamassa ja päätös on syntynyt.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2005, 03:23:00 ap kirjoittanut jjp »
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Marko

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #8 : Lokakuu 29, 2005, 04:48:51 ap »
JuhaV:
"  Seuraava Guzzi oli sitten LM V mallia 1972."

Näppihärö, eikai se nyt sentään 72? Oisko jotain 88?

Juha V

• Vieras
Uudemmat Guzzit
« Vastaus #9 : Lokakuu 29, 2005, 12:04:42 ip »
Marko kirjoitti:
Lainaus
JuhaV:
"  Seuraava Guzzi oli sitten LM V mallia 1972."

Näppihärö, eikai se nyt sentään 72? Oisko jotain 88?

Härö oli, eli 1988 mallinen LM V se oli.

Kiitosta Markolle oikaisusta, JuhaV

Lightfoot

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #10 : Lokakuu 29, 2005, 18:56:38 ip »
Toivottavasti "jjp":llä meni matka hyvin Piikkiöön. Terveisiä myös Juha V:lle huomautuksella, että kommenttini GT:n painosta oli teoreettinen - tajusin vasta jälkeenpäin, että kirjoitit omasta pyörästäsi. Sori. Sinulla on ollut hyvännäköinen GT; vaikka olet siitä luopunut sinulla on ollut "Your Moments". Hyvä, eikö niin?

Kiitos ja terveisiä,

- Jukka -

jjp

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #11 : Lokakuu 31, 2005, 06:49:22 ap »
Toivottavasti  "jjp":llä meni matka hyvin Piikkiöön.
- Jukka -

Hyvin meni. Mukava keli. Ei palellutkaan. Nyt on kone appi-kokelaan  tallissa odottamassa kevättä. Eilen muuten alkoi jalkoihin iskemään  ihme kutina. Raavituttaa niin maan perusteellisesti. Onkohan se sitä  eroahdistusta vain oonko vain allerginen pyörättömyydelle?  :)
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Kaijus

Uudemmat Guzzit
« Vastaus #12 : Lokakuu 31, 2005, 15:41:33 ip »
Lainaus käyttäjältä: JuhaV

Terv. Juha

Näkyy olevan pyöräsi Piikkiössä myytävänä - eikun hakemaan ratsu kotiin ;-)

Kaijus