Takaisinkutsuja on kahdenlaisia: molemmat valmistajalähtöisiä joista ei-vaaralliset, toimintoihin tai esimerkiksi ulkonäköön liittyvät ovat valmistajan ja laitteen edustajan vastuulla kun taas vaarallisiksi luokitellut ovat Trafin kirjoissa ja josta tiedostosta poliisitkin katsovat onko pyörässä päällä takaisnkutsu. Jos sitä ei ole noudattanut voi poliisi päättää tuleeko pyörälle ajokielto eli kilven irrotus. Näissä tapauksissa tiedetään poliisin antaneen katsastusmääräyksen ja ajoluvan korjaamolle mikäli pyörän omistaja ei ole noudattanut takaisinkutsua.
Tässä on yksi ongelma: ohi maahantuojan ulkomailta tuodut pyörät. Ilmoitus ei välttämättä seuraa pyörää rajan yli. Eli tietämättään voi ajaa laittomasti. Tätä ei kuitenkaan voi välttää sillä tapauksessa vedotaan kansalaisen velvollisuuteen ottaa selvää. Tämän tyypin liikenneturvallisuutta rajoittavat viat takaisinkutsuineen ovat saatavilla julkisesti.
Laissa sanotaan takaisinkutsuista näin: Trafi voi myös estää sellaisen ajoneuvon käytön, jota ei kehotuksista huolimatta viedä korjattavaksi, tekemällä ajoneuvolle liikennekäytöstä poistoa koskevan merkinnän rekisteriin, määräämällä ajoneuvon ajokieltoon tai muilla keinoin.
Taulukoista ilmenevät ne valmistajien edustajien Trafiin ilmoittamat kampanjat ja viat, jotka valmistajien näkemyksen mukaan aiheuttavat merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle (ajoneuvolaki 1090/2002, 86 §). Vähäisempiä vikoja koskevista kampanjoista laki ei velvoita ilmoittamaan Trafiin.
Tässä voimassa olevat takaisinkutsut:
http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=Esimerkiksi C.A.R.C.-mallien takaisinkutsu on päättynyt eli kaikki maahantuojan kautta tulleet pyörät on käyneet korjattavina. Mutta eräiden Californiamallien omistajat ajelevat tiettävästi laittomassa kunnossa olevilla pyörillä.