Kirjoittaja Aihe: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden (takaisinkutsut)  (Luettu 9330 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Kun syöttää tälle sivulle:

http://static.piaggio.com/recall/form-piaggio_en.html

Piaggio -ajoneuvon valmistenumeron (VIN), tulee vastauksena vahvistus, onko kyseiselle ajoneuvolle päällä takaisinkutsua.

Samalla vahvistuu ajoneuvon alkuperäisyys: " This chassis number corresponds to vehicle XXXXXXX".
(sitä en tiedä kuinka vanhoille Guzzeille tämä toimii, takasinkutsut luvataan 2009 alkaen).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2019, 20:31:56 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsut
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2014, 10:19:29 ap »
Takaisinkutsuja on kahdenlaisia: molemmat valmistajalähtöisiä joista ei-vaaralliset, toimintoihin tai esimerkiksi ulkonäköön liittyvät ovat valmistajan ja laitteen edustajan vastuulla kun taas vaarallisiksi luokitellut ovat Trafin kirjoissa ja josta tiedostosta poliisitkin katsovat onko pyörässä päällä takaisnkutsu. Jos sitä ei ole noudattanut voi poliisi päättää tuleeko pyörälle ajokielto eli kilven irrotus. Näissä tapauksissa tiedetään poliisin antaneen katsastusmääräyksen ja ajoluvan korjaamolle mikäli pyörän omistaja ei ole noudattanut takaisinkutsua.

Tässä on yksi ongelma: ohi maahantuojan ulkomailta tuodut pyörät. Ilmoitus ei välttämättä seuraa pyörää rajan yli. Eli tietämättään voi ajaa laittomasti. Tätä ei kuitenkaan voi välttää sillä tapauksessa vedotaan kansalaisen velvollisuuteen ottaa selvää. Tämän tyypin liikenneturvallisuutta rajoittavat viat takaisinkutsuineen ovat saatavilla julkisesti.

Laissa sanotaan takaisinkutsuista näin: Trafi voi myös estää sellaisen ajoneuvon käytön, jota ei kehotuksista huolimatta viedä korjattavaksi, tekemällä ajoneuvolle liikennekäytöstä poistoa koskevan merkinnän rekisteriin, määräämällä ajoneuvon ajokieltoon tai muilla keinoin.
Taulukoista ilmenevät ne valmistajien edustajien Trafiin ilmoittamat kampanjat ja viat, jotka valmistajien näkemyksen mukaan aiheuttavat merkittävää vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle (ajoneuvolaki 1090/2002, 86 §). Vähäisempiä vikoja koskevista kampanjoista laki ei velvoita ilmoittamaan Trafiin.

Tässä voimassa olevat takaisinkutsut: http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=

Esimerkiksi C.A.R.C.-mallien takaisinkutsu on päättynyt eli kaikki maahantuojan kautta tulleet pyörät on käyneet korjattavina. Mutta eräiden Californiamallien omistajat ajelevat tiettävästi laittomassa kunnossa olevilla pyörillä.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsut
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2014, 10:53:12 ap »
Meinasin itsekin tuon trafin sivun linkittää. Se tosin on aika suppea. Eli kuten Matti kirjoitti, sisältää vain turvallisuuteen liittyvät (nekin vajaasti) kutsut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsut
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2014, 11:55:54 ap »
Trafin tiedosto on tosiaan varsin suppea ja laahaa myös jäljessä kuten virkamiestoiminnalle on tapana. Poliisi nojaa kuitenkin juuri tuohon tiedostoon pohjautuvaan yksilöintiin tekemisissään että menkäähän Calin omistajat katsomaan onko teidän pyöräänne tehty tuo muutos kun näyttää olevan vielä suorittamattomia tapauksia.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsut
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2014, 13:12:27 ip »
Mistä muuten ihan varmasti saa tietää, onko takaisinkutsu oikeasti hoidettu ? Oma pelini näytti kuuluvan takajousen linkun vaihtokerhoon ja Trafi oli kuitannut kampanjan päättyneeksi. Eihän se mitään todista. Luotanko sokeasti viranomaiseen, vai rupeanko kaivelemaan Nurmen muistinystyröitä ?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsut
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2014, 19:22:32 ip »
Tarkoitin että maahantuojan vastuu katkeaa pitää yhteyttä kun ajoneuvo vaihtaa maata. Saattaa tarkoittaa myös sitä että takaisinkutsuhistoria ei siirry pyörän mukana kun omistaja vaihtuu vaikka rekisteröintimaa ei. Mutta silloin tieto on kuitenkin siellä Trafilla tallessa eikä pyörän uuden omistajan edes tarvitse tietää koko takaisinkutsusta joka on jo päättynyt.

Jos taas on niin että jollakulla on pyörä johon takaisinkutsun edellyttämää toimenpidettä ei ole tehty, ja tarkoitan nyt Trafin kautta kulkevia takaisinkutsutietoja, silti kampanja on merkitty päättyneeksi, on jossain tapahtunut virhe tai nykyinen omistaja luulee että toimenpidettä ei ole hänen pyöräänsä tehty. Kannattaisi ehkä tarkistaa asia ennen kuin tapahtuu odotettavissa oleva vaurio. Vaikka sitten omasta pussista. Itse en ainakaan pystyisi elämään epätietoisuudessa.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsut
« Vastaus #6 : Elokuu 19, 2014, 13:55:12 ip »
Mistä muuten ihan varmasti saa tietää, onko takaisinkutsu oikeasti hoidettu ? Oma pelini näytti kuuluvan takajousen linkun vaihtokerhoon ja Trafi oli kuitannut kampanjan päättyneeksi. Eihän se mitään todista. Luotanko sokeasti viranomaiseen, vai rupeanko kaivelemaan Nurmen muistinystyröitä ?
Epäilevä Tuomas sai erinomaisen selkeän vastauksen: oli viimeinen Moto-Italian kautta hoidettu takaisinkutsu 2013. Tehtaalla oli ollut jopa palikat valmiina, joten ei liene ollut yllätys, vaikka mitäpä menneitä enää miettimään. Hyvä näin ja taas kerran kiitokset Nurmen Makelle 8)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsun
« Vastaus #7 : Elokuu 19, 2014, 15:40:54 ip »
Taitaa nämä Jackalit yms olla aika viattomia, pois lukien tuo alakolmio tietyissä malleissa. Yllättäen ei noin vanhaan (2000) ollut mitään recallia päällä. Pitihän se katsoa tunteeko mun pyörän.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsun
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2014, 10:58:13 ap »
Jenkeillä on hyvin kattava Takaisinkutsut, Tutkimukset, Valitukset & Huoltotiedotteet hakusivu:
http://www-odi.nhtsa.dot.gov/owners/SearchSafetyIssues

Valitsee vain merkin ja vuosimallin, niin löytyy raportoidut ongelmat.
Ei yksin tehtaan, vaan myös huoltoliikkeiden sekä käyttäjien ilmoittamia.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsun
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2014, 18:31:12 ip »
Moi, Titanium saanut kaksi takaisinkutsua, kytkimestä ja hydroventtiileistä, molemmat hoidettu Moto Italiassa.
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsun
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2014, 20:10:25 ip »
Lainaus
Manufacturer: MOTO GUZZI NORTH AMERICA
SUMMARY:
MOTO GUZZIE MOTORCYCLE: FUEL LEVEL INDICATOR. THERE IS A NEW CODE AVAILABLE IN OUR SPARE PARTS CATALOGUE REGARDING THE FUEL LEVEL INDICATOR FOR THE MODELS SPECIFIED (BREVA 850/1100/1200, NORGE 850/1200, 1200 SPORT, STELVIO). THE INDICATOR CODE IS AP8127817. NO MODEL YEARS LISTED.

Joskus oli juttua että bensamittari ei ole looginen toiminnaltaan. Tässä ilmeisesti on puututtu siihen.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsun
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2014, 22:15:23 ip »
Asiasta mitään tiedä, mutta...    (MM:n koodilla löytyneen liitekuvan mukaan) arvuuttelisin, että:
- 3,5A virrantarvetta (pinnit 1 ja 2 12V)
- sensorin tarkistus (pinnit 3 ja 4):
250-300 ohm luikertelee, kun tankissa 0 litri
100 ohmia luikertelee, kun tankissa on 11,25 litri
10-20 ohmin loikka täydellä tankilla 22,5 litri
reserville syttyy valori superiori 230 ohmissa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden/takaisinkutsun
« Vastaus #12 : Marraskuu 11, 2014, 19:28:33 ip »
Mitä auktorisoitu edustaja näkee Piaggion tietokannasta valmistenumeron avulla ?

Telaio =  valmistenumero. Materiale = ”materiaalit”. Data produzione = valmistumispäivä. Motore = moottori (moottorin tyyppi ja valmistenumero). In carico a = “lukuun”, (tilaaja - jälleenmyyjän tunniste). Brand = ”ajoneuvotyyppi” (?).  2 Ruote Moto Guzzi = 2 pyöräinen Moto Guzzi. Gerarchia prod.= tuotantohierarkia. Stato = tila (Venduto a cliente finale = myyty loppuasiakkaalle).

Kiinnostavat päivämäärät: Vuosimalli (valmistenumerossa koodinumero ennen kirjainta ”M”), valmistumispäivämäärä (tässä) ja ensimmäinen käyttöönotto (rekisteriote).
« Viimeksi muokattu: Elokuu 18, 2019, 20:24:29 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Miten tarkistan Piaggio -tuotteen alkuperäisyyden (takaisinkutsut)
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2019, 20:30:48 ip »
Elokuussa 2019 on ollut (ainakin Saksassa) tapauksia Cali1400 etujarru käyttösylinteri. Automaattinen ilmaus ei ole toiminut (jarrut jäävät laahaamaan). Testataan + päätös onko tarvetta toimiin. Voi tarkistaa (mitä valmistenumeroita koskee - syöttämällä omansa tuonne linkin sivulle (ylin viesti).
V11 - it defines you.