Kirjoittaja Aihe: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?  (Luettu 9118 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« : Elokuu 02, 2014, 14:44:43 ip »
Mulla on EV -02 valmistetussa avarat Lafranconit.
En osaa sanoa milloin vaihdettu kun ei huoltohistoriikissä.
Hienot putket ja hyvät soundit, mutta turhan äänekkäät tuohon omaan järjestelyyni.
Tykkään ajaa isolla katteella lisukkeineen, jossa ajoviiman äänet on aika minimaaliset ja pakareista tuleva korostuu häiritseväksi.
Täytyisi varmaan kokeilla jonkun vastaavaa massiivipleksi vakiputkilla Calia, että hahmottaisi eron.
Korvatulpat ei oikein innosta, en tosin kokeillut.
Ihmisessä on muuten sisäänrakennettu melusuoja, kun pistää korvat lukkoon puhaltamalla painetta nenä ummessa, niin hiljenee kummasti..
Oppinut jopa nielemään ilman että paine poistuu ja sinänsä toimivaa näinkin mutta jää sitten kuulematta varmaan muutakin.
Noi toimisi loistavasti jossain kahvilakilpurissa tai muuten pikkukatteellisessa/katteettomassa..Hmm..



Isa-Masa

  • Viestejä: 72
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2014, 19:02:17 ip »
       Banzai!

Mun tuttu osti n.1kk sitten -03 Californian, ja hänellä on päinvastainen ongelma..
Eli haluaisi vakioputkien tilalle Lafranconit.. :o!!
Laitan kohta yv:tä tulemaan..

            T.Isä-Masa

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2014, 22:02:59 ip »
Hienosti löytyi jo vaihdokitkin..
On tää Guzziyhteisö toimiva.
Nyt enään siitä kiinni että haluan kuulla eron äänessä vakioihin.
Varmaan vaikka Hartolaan tulee jokunen isopleksinenkin, joten eiköhän pieni kokeilu onnistu.
Competizioni versiot siis noi, eli italiaksi ratakäyttöä kaihtamattomat non udilo niente.
Suomeksi avoimet putket.
Ps jos joku uskaltautuu ilmoittautumamaan vapaaehtokseksi, niin tarjoan kyllä jotain ajokuntoa heikentävää mielellään jälkeenpäin.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2014, 23:21:38 ip »
Lainaus
haluan kuulla eron äänessä vakioihin
Kun oli Cali, en montaa viikkoa ajanut Lafroilla, liikaa "metallista meteliä" (tulpilla varustettuihin) korviini, varsinkin ison pleksin kanssa.  Päädyin sitten alkuperäisiin putkiin mutta vaihdoin suoran H-putken alkuperäisen keskipöntön tilalle. Tuli hiukan lisää Guzzihöpinää peliin. Veikkaan että voisi olla sopiva kombinaatio?
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2014, 11:09:43 ap »
Vois hyvin toimia, samoilla jäljillähän tässä..
Suora H..
Taisi olla Cali 2 missä oli viimeisenä suora putki, kolmosessahan on jo pöntöt.
Sopiikohan suoraan vai joutuuko teettämään jotain väliin, ainakin Stein-Dinsen kuvissa näyttää hieman erilaiselta.
Saan kyllä teettettyäkin vaikka rosterista, tutulla on hyvin varustettu metallipaja.
Kiinnostava kysymys on mitä tapahtuu kun katalysaattori poistuu samalla, pitääkö ohjelmoida jotenkin uusiksi esim ruiskutus?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2014, 11:31:18 ap »
Cali EV -02: luulin että katit tulivat Caleihin vasta vuosimallissa -03? Jos keskipöntössä on lambda ja ecu on 15RC niin sitten. Eikös Calin katit ole aina siinä vaimentimien alkupäässä, näkyy kun katsoo valon kanssa? Omalla kohdalla H-putki oli sellainen että siinä oli lambdalle paikka.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2014, 18:11:40 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #6 : Elokuu 03, 2014, 12:00:32 ip »
Oikein hyvältähän tuo kuulostaa.
Tuossa omassani on anturi keskipöntössä ja kuvitellut että just lambda, -04 mallina myyty Suomessa mutta runkonumeron mukaan kasattu -02.
Olisko niin että runkoja on vanhempia kuin koostevuosi?
Onko ei Cat malleissa vastaava joku seosta haisteleva pöntössä, eikös ne ota perustiedot muualta?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #7 : Elokuu 03, 2014, 12:33:10 ip »
Lainaus
Onko ei Cat malleissa vastaava joku seosta haisteleva pöntössä
Ei, sen mukaan mennään mitä "kartat" 15M ecussa sanoo ilman tietoa siitä minkälaista pakotavaraa putkissa kulkee. "Varma tieto ry" on ainakin se, onko ecu 15M (ei kat) vai 15RC (kat). Kuvassa katticalin ecu tarroineen. Ja kyl maar jos on lamda keskipöntössä, kattipeli. Lafroissahan ei ole kun tyhjää sisällä, kattia ei. Jos nyt tulee katilla varustetut putket ja katti jää käyttöön, sittenhän kaikki on OK. Vasta jos ecun karttoihin tehdään muutoksia ajonautinnon maksimoimiseksi, katit eivät mahdollisesti siitä tykkää hyvää. Vaan sure näitä, "tärkeintä että pojat viihtyy".
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #8 : Elokuu 03, 2014, 13:08:23 ip »
"katilla varustetut putket"..
Kun se lambda on vain keskipöntössä eikä putkiin mitään anturia mene, niin mitenkähän nyt tulkkaan tätä.
Dinsen räjäytyskuvissa näyttäisi että koko Cat hoito on itse pöntössä.
Eihän se tee mitään tekisikään jos ei kaasut kierrä sitä kautta, eli ton keskipöntönhän täytyy olla junailtu jotenkin risteyttämään pakokaasuja.
Mikä on sikäli hyvä uutinen että jos lähtisi vain yksinkertaisella putkien vaihdolla niin ei pitäisi paljon muuttaa asioita, paitsi ääntä.
Pakovastusta jonkun verran lisää varmaan hiljaisemmat vaimentimet, mutta tuskin kovin olennaista jos polle tai pari katoaa matkapyörästä.
Cali on kyllä riittävän sähäkkä tarpeen tullen.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #9 : Elokuu 03, 2014, 22:36:46 ip »
Lainaus
lambda on vain keskipöntössä eikä putkiin mitään anturia mene, niin mitenkähän nyt tulkkaan tätä
Minä tulkkasin sitä aikanaan omalla kohdalla niin, että kun keskipöntössä alkukäyrät yhdistyvät yhteen ja samaan tilaan, siellä oleva lambda saa ikään kuin keskiarvon molempien pyttyjen AFR -arvosta (harvoissa Guzzeissa on kaksi lambdaa, oliko uudet Stelviot ainoita?). Sen mukaan sitten hienosäätöä sikäli mikäli moottori on riittävän lämmin ja ollaan sellaisilla kierroksilla että lambdasäätö on käytössä. Kun tätä keskimääräisesti kateille sopivaa kaasua sitten jaetaan kahdelle äänenvaimentajalle, joissa on molemmissa heti siinä alussa katit, ollaan kaikilla tahoilla tyytyväisiä. Luukuunottamatta ehkä kuskia, jota saattaa satunnaisesti ohimenevän kevyesti keljuttaa, kun ajelee mukavasti suu muikeana 3000 rpm kierroksilla pintakaasulla ja alkaa ilmetä nykimistä... (koska näin on ecu softa pantu tekemään).

Lainaus
-04 mallina myyty Suomessa mutta runkonumeron mukaan kasattu -02
Valmistenumerosta selviää milloin on tehty: esim. ZGU KD C4 20 3M 111111
1) World Manufactures Identifier (ZGU)
2) Type of vehicle (KD)
3) Model (C4)
4) Version (20)
5) Year of manufacturing, for example: X=1999, Y=2000, 1=2001, 2=2002, 3=2003, etc.
6) Manufacturing plant (M = Mandello del Lario)
7) Chassis number (no.111111 refers to the first vehicle built)
« Viimeksi muokattu: Elokuu 05, 2014, 18:12:21 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #10 : Elokuu 04, 2014, 12:17:38 ip »
Catit tuli samalla kuin hydrauliset venttiilitkin -02.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #11 : Elokuu 04, 2014, 12:44:08 ip »
Näin Euroopan mallien kohdalla:

2002 Stone ja Special Sport: kovat nostajat, ei katalysaattoria

2002 Alkuvuosi samoin EV:n kohdalla

2002 Kesällä EV tuotantoon hydraulisilla nostimilla, ei katalysaattoria

2003 alkaen kaikki mallit hyd.nostimet ja katalysaattori

T.Omo

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #12 : Elokuu 04, 2014, 14:45:31 ip »
Ok, mulla kuitenkin -02 katalysaattorilla ja hydraulinostimilla EV.
ZGUKDC1202N111464
Tuskin muutettu tehtaalta lähdön jälkeen katiksi.
Rekisteröity pyörä on vasta -04, mutta se johtuu kauppapoliittisista syistä.
Mutta hittoako näistä nyansseista, hieno pyörä hyvässä kunnossa etenee putkien vaihtoon ja kaikki fine.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2014, 17:48:55 ip »
Tämä tuli nyt ratkaistua kotikonstein, ainakin toistaiseksi.
Teräsvillaa putkiin.
Ensikokeilulla toimii, äänet tippui kiitättävästl (kuulostaa silti moottoripyörältä) ja en huomaa että tehoja olisi kadonnut.
Aika näyttää tamppaantuuko villa ja karstoituu niin että menee liian tukkoon.
Ensimmäistä kertaa oli putket irti tästä pyörästä mulla, ihan suorat tötteröt noi Lafran Competizionet, vain yksi välilaippa n25cm putken päästä ja siinä n20mm reikä keskellä.
Nyt on sitten portaaton mahdollisuus vaimennukseen lisäämällä/vähentämällä villaa ja helposti muutettavissa.
Itse putkethan saa irti muutamassa minuutissa.
Tavallaan pidän ideasta että jos joskus innostuu riisutumpaan kuosiin, niin voi taas nostaa ääniä.
Ehkä pitäisi lisätä huolto-ohjelmaan teräsvillan uusimisen..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Lafranconit vaihto vakioputkiin Calissa?
« Vastaus #14 : Elokuu 05, 2014, 19:04:41 ip »
Lainaus
Teräsvillaa putkiin.

Itse kokeilin samaa toisenmerkkisessä pyörässä. Aikani ajelin tyytyväisenä ääntelyyn mutta yht'äkkiä alkoi kiihdytyksen jälkeen kuulua kovempaa papatusta: putken päässä puolimetrinen liekki. Teräsvilla oli ottanut tulta kun konetta hieman enemmän kuormitin. Pakoputkivilla pitäisi olla tulenpalamatonta materiaalia. Tosin sekin pölisee hiljalleen pois. Ennen oli hyvä kun laittoi reikäputken ympärille asbestikangasta ja rosterilangalla kiinni. Se kesti huomattavasti pidempään. Nyt on vain korvikkeita tarjolla.