Minulle myyjä opetti mittaamaan Nevadan öljyn kiertämällä korkin kierre kiinni asti. Kuitenkin tehtaan omassa käyttöohjeessa neuvotaan tarkistamaan öljynpinta: työnnä tikku aukkoon, älä kierrä kierteelle, vedä ulos ja tarkista. (Engine must be warm to check oil level. The dipstick must be inserted but not screwed in. If You check level when the engine is cold, oil level could temporarily drop below the "min" mark. This should not be considered a problem provided that the alarm warning light and the engine oil pressure icon display do not turn on simultaneusly.) Ja tämä on 2011 Anniversario/Classic käyttöohje. Ei siis mikään vanha.
Koska öljytilavuus on aika pieni (1,8 l), on aika merkittävää kuinka lämmintä öljy on. Käyttöohje sanoo myös: älä lämmitä moottoria käyttämällä seisontatuella, vaan aja n. 15 km ja mittaa öljyn pinnankorkeus vasta sitten. Huomattiin myös huollossa, että öljynsuodattimen tilavuus on merkittävä osa ölytilavuutta. Suodatinpatruuna ei välttämättä heti öljynvaihdon jälkeen täyty, vaan vasta kun moottoria on käytetty vähän. Jos kylmää öljyä lisätään tämän jälkeen edelleen kylmään moottoriin "max" merkkiin asti ja 15 km:n ajon jälkeen tarkistetaan, on öljynpinta n. 1 cm liian korkealla. Se ei ole hyväksi. Kannattaa tosiaan täyttää vain puoliväliin asti ja tarvittaessa lisätä myöhemmin lähelle ylärajaa. (Anni 4v on kulkenut nyt n. 28000 km, eikä öljyä juurikaan kulu.)
Että osaakin olla monimutkainen yksi perusasia, öljyntarkastus!

P.S. Unohtui mainita, että olen antanut itselleni kertoa, että liika öljy kampikammiossa pullauttaa myös akselitiivisteen kytkinkoppaan ja öljyä pääsee sinne. Koska öljyä oli ollut Annissa liikaa, luotasin kytkinkopan pohjan rautalangasta ja rätistä tehdyllä "sondilla" starttimoottorin aukosta. Ei ollut öljyä, eikä metallipurua, pelkkää ruskeata kytkinlevyn (luullakseni) kulumisjauhoa. (Startin irrotin oikeastaan siksi kun etsin kalkatuksen lähdettä, jota ei vieläkään löytynyt. Kalkatuksen kuulee myös ääninäytteen lopussa tyhjäkäynnillä siinä Wikipedia-artikkelissa.)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada