Kirjoittaja Aihe: Nevada vuotaa öljyä.  (Luettu 8045 kertaa)

Panda

  • Viestejä: 2
Nevada vuotaa öljyä.
« : Heinäkuu 25, 2014, 10:57:59 ap »
Terve vaan kaikille.

Kyseessä siis Nevada classic, vuosimalli muistaakseni 2009. Alkukesästä pyörästä vuoti öljyä vasemmalle puolelle ja käytin pyörän huollossa. Huohotinletku ja pöntön kannen tiivisteet vaihdettiin ja vuoto loppui. Huonojen säiden jälkeen kävin ensimmäisellä pitkällä lenkillä ja eikös öljyä alkanut tulla ulos oikealta puolelta. Huoltomies arveli, että nyt vuotaa oikean puolen pöntön kannen tiivisteet (toisaalta roiskeita on tankin allakin, liekö sitten ajoviima työntänyt). Öljyä tulee tällä hetkellä sen verran, että saapas alkaa kastua lyhyenkin ajon jälkeen matalissa nopeuksissa. Muutenkin ajotuntuma on muuttunut; tuntuu jotenkin huterammalta. Onko kellään ideoita mistä vuotoa kannattaisi etsiä?

Kuvia kyljestä (ja saappaasta  ;D)

https://www.dropbox.com/sh/qbnjqfa8lquqj9z/AAAbw6g0RTH3ZjWG5SxVE-tDa/Guzzi

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #1 : Heinäkuu 25, 2014, 16:36:59 ip »
Olisivatkohan huollossa kokemattomasti laittaneet vain hiukan liikaa öljyä moottoriin.
Jos ovat, niin sitä nousee sylinteripulttia/pultinreikää pitkin ylös kannelle.
Postaamistasi kuvista keskimmäisen mutterin sisälle ja sen juurelle kuplimaan.
Ajossa sitten roiskuu siitä polvlle ja/tai saappaille.
Jos tikku näyttää öljytason olevan max merkillä tai sen alle, niin ongelma poistuu parinkymmenen kilometrin myötä. Mutterin sisään ja ympärille voi laittaa vaikka pikku kangaspalan imurätiksi siksi aikaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2014, 18:29:55 ip »
Komppaan edellistä vastausta. Selittäisi vuodot.
Pikkulohko on arka liialle oilille ja sitä sitten tulee useasta paikasta kun painetta kertyy ,lähinnä huohoituksen kautta, mutta jopa tulppien kierteistä ja nousee kansiin.
Omaani aikanaan oli laitettu puoli litraa liikaa ja olihan putsaamista kun tuli läpi monesta suunnasta.
Kannen tiivisteet kustantaa muutaman euron, mutta siitähän
Tää on taas tätä että missä tehdään ja mitä huoltoja, parempi tehdä itse niin välttyy useimmilta harmeilta kun tietää ainakin mitä on oikeasti tehty.



Panda

  • Viestejä: 2
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #3 : Heinäkuu 30, 2014, 20:08:45 ip »
Kävelin tänään takapihalle ja ahkeran tikun uittamisen jälkeen pakko kai uskoa, että öljyä ei ole liikaa. Noh, huolto maanantaina, toivottavasti niiden tiivisteiden vaihto auttaa.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #4 : Elokuu 01, 2014, 11:30:12 ap »
Yritin vielä tuloksetta manuaalista etsiä ohjetta öljymäärän tarkistukselle kun muistelen, että vanhemmissa se tehtiin täyttöaukon reunalta tikkua kiinni kiertämättä, mutta uudemmissa (-04-> eli 750 ruiskumallit) kiertäen tikku kierteillä kiinni ?  Olikohan näin vai tekeekö muistini minulle tepposet ?
Itselleni kävi "ylitäyttö"ongelma ensikerralla (öljyt+suodatin) vaikka laitoin määrän oikein, eikä mennyt yli tikun maksimin. Parin kymmenen kilometrin ajan tihkutti kannenpultilta ja sitten loppui.
Nyttemmin tiedän, että vaihtaessa kannattaa täyttää vain tikun puoliväliin ja muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen vasta täyttää täyteen kun öljynkierto on asettunut.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2014, 20:44:45 ip »
Minulle myyjä opetti mittaamaan Nevadan öljyn kiertämällä korkin kierre kiinni asti. Kuitenkin tehtaan omassa käyttöohjeessa neuvotaan tarkistamaan öljynpinta: työnnä tikku aukkoon, älä kierrä kierteelle, vedä ulos ja tarkista. (Engine must be warm to check oil level. The dipstick must be inserted but not screwed in. If You check level when the engine is cold, oil level could temporarily drop below the "min" mark. This should not be considered a problem provided that the alarm warning light and the engine oil pressure icon display do not turn on simultaneusly.) Ja tämä on 2011 Anniversario/Classic käyttöohje. Ei siis mikään vanha.

Koska öljytilavuus on aika pieni (1,8 l), on aika merkittävää kuinka lämmintä öljy on. Käyttöohje sanoo myös: älä lämmitä moottoria käyttämällä seisontatuella, vaan aja n. 15 km ja mittaa öljyn pinnankorkeus vasta sitten. Huomattiin myös huollossa, että öljynsuodattimen tilavuus on merkittävä osa ölytilavuutta. Suodatinpatruuna ei välttämättä heti öljynvaihdon jälkeen täyty, vaan vasta kun moottoria on käytetty vähän. Jos kylmää öljyä lisätään tämän jälkeen edelleen kylmään moottoriin "max" merkkiin asti ja 15 km:n ajon jälkeen tarkistetaan, on öljynpinta n. 1 cm liian korkealla. Se ei ole hyväksi. Kannattaa tosiaan täyttää vain puoliväliin asti ja tarvittaessa lisätä myöhemmin lähelle ylärajaa. (Anni 4v on kulkenut nyt n. 28000 km, eikä öljyä juurikaan kulu.)

Että osaakin olla monimutkainen yksi perusasia, öljyntarkastus!  ;D

P.S. Unohtui mainita, että olen antanut itselleni kertoa, että liika öljy kampikammiossa pullauttaa myös akselitiivisteen kytkinkoppaan ja öljyä pääsee sinne. Koska öljyä oli ollut Annissa liikaa, luotasin kytkinkopan pohjan rautalangasta ja rätistä tehdyllä "sondilla" starttimoottorin aukosta. Ei ollut öljyä, eikä metallipurua, pelkkää ruskeata kytkinlevyn (luullakseni) kulumisjauhoa. (Startin irrotin oikeastaan siksi kun etsin kalkatuksen lähdettä, jota ei vieläkään löytynyt. Kalkatuksen kuulee myös ääninäytteen lopussa tyhjäkäynnillä siinä Wikipedia-artikkelissa.) http://fi.wikipedia.org/wiki/Moto_Guzzi_Nevada
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #6 : Elokuu 02, 2014, 08:58:57 ap »
Minulle neuvoi eräs laivakonemestari öljynvaihdosta, että tulpat irti ja startilla konetta hetki ympäri, että filtteri täyttyy.
Sitten tason tarkistus ja tarv. lisää öljyä. No, enpä ole jaksanut noin pitkän kaavan mukaan...
Caliin 3 litraa öljyä ja hetki käyntiä ja tason tarkistus.

Antsu

  • Viestejä: 326
  • Murr
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #7 : Elokuu 02, 2014, 09:08:49 ap »
Heh hee. Timo ev unohti mainita et vaan ketjuvetoinen tahrii puntin  ; ;D

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #8 : Elokuu 02, 2014, 12:50:36 ip »
Sellainenkin seikka, että kun oilia oli aiemmin jo päässyt huohotinjärjestelmään joka ei ole tiivis, niin ylimääräistä öljyä on varmaan vielä monessa paikassa.
Ainakin omani (Nevada johon oli huollossa laitettu liikaa voiteluainetta) aikoinaan kostutteli pitkään pintoja ja letkuja vaikka varsinainen ongelma oli hoidettu ja suht hyvin sain putsattua.
Täydellinen puhdistaminen on niin työläs operaatio, että tyydyin tilanteeseen.
Aikanaan sitten loppui, taisi mennä yhden ajokauden verran.
Se vaara tosiaan on liikatäytössä että tiivisteet voi pullahtaa ulos koneesta paineen noustessa laatikkoon päin tai eteen.
Siitä seuraa sitten aika massiivinen purku ja kunnostus, joten muistetaan varoa.
Laatikkoon päin asian voi tosiaan tarkistaa kun ottaa startin pois (tulee helposti) ja tihruaa aukosta onko nestettä laatikkotilan pohjalla.
Itse katselin hammaslääkärin peilillä ja tehokkaalla pikku taskulampulla, sinne näkee kyllä suoraakin suht hyvin.
Ei tunnu kunnossa olevat Guzzit öljyä syövän..
V-65C, Nevada ja nykyinen California EV, niin yhteenkään en ole joutunut ainetta lisäämään huoltoväleillä.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2014, 14:04:38 ip »
Että osaakin olla monimutkainen yksi perusasia, öljyntarkastus!  ;D
...........
...Startin irrotin oikeastaan siksi kun etsin kalkatuksen lähdettä, jota ei vieläkään löytynyt.
Taitaa olla osa Italialaista mekaniikan perinnettä. Siellä kun suosivat kotimaista ja huollon "specialista" on tietää näiden laitteiden pikku metkut, niin tehtaallekaan ei kantaudu valituksia huonosta suunnittelusta.

Kuuluisiko kalkatus vaihteistosta ?  Ainakin oman Nevadani tyhjäkäynnin sivuääniin vaikuttaa kytkimen painaminen ja tuntuu, että lämpimillä/notkeilla öljyillä kolkutus voimistuu.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #10 : Elokuu 05, 2014, 14:11:39 ip »
Lainaus
Kuuluisiko kalkatus vaihteistosta ?  Ainakin oman Nevadani tyhjäkäynnin sivuääniin vaikuttaa kytkimen painaminen ja tuntuu, että lämpimillä/notkeilla öljyillä kolkutus voimistuu.

Ei tule vaihteista kalkatus, vaikka niissäkin on vähän kangertelua ollut uudesta asti. Tuossa ääninäytteessäkin on siinä lopussa juuri hidasajoa kytkimen kaikilla asennoilla ja lopuksi kytkin phjassa ja pyörä paikallaan, joten ei periaatteessa pyöri vaihteista mitään, pelkkä moottori ja puolet kytkimestä, ja silti pämpättää jokin kuin olisi joku irto-osa.

Öljyyn liittyy tämäkin sikäli, että kalkatus oli kovempaa kun oli yhden ajokauden ohuempi öljy 5w50. Kun laitettiin 10w60 kuten siihen kuuluu, äänet vähenivät ja, jos on kylmät öljyt käy ihan nätisti.

Näillä helteillä ei oikein toimi Nevada eikä kuski muutenkaan. Nevada kakoo ja kuski hikoo. Luigi ei kai ole laittanut ilmamassan tunnistusta järjestelmään. Ei BMW välitä helteistä, eikä mun Opel.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
kalkatusta...
« Vastaus #11 : Elokuu 05, 2014, 15:55:21 ip »
Kuten joskus kirjoitin, niin ajoin sattumalta ilman korvatulppia kilsan verran. Kilinä, kalkatus, nikottelu ja hihittely ( ...no ei sentään... ) koneesta oli sitä luokkaa, että luulin sen hajoavan hetkellä millä hyvänsä.  :-[
Kunnes älysin, ettei niitä tulppia ollut.
Tulpat korviin ja italiattaren sulosointu oli taas kohdallaan.  :D

gotler

  • Viestejä: 256
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2014, 16:09:22 ip »
Vanhasta ja terveestä Guzzin koneesta pitää kuulua haitarinsoittoa vaille kaikki maailmanlopun äänet.

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 512
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #13 : Elokuu 06, 2014, 10:28:04 ap »
Vanhasta ja terveestä Guzzin koneesta pitää kuulua haitarinsoittoa vaille kaikki maailmanlopun äänet.

Mitäs sitten kun uudemmasta 4V(8V) koneesta ne kuuluu myös, onneksi ei haitari sentään...  :o No, tulpat auttaa, mutta jotenkin on viime aikoina tullut herkäksi ainakin napsutukselle... No, kai nuo uudemmatkin ääntää (muillakin), varsinkin kuumana. Sitten pohdin sitä, että kytkin kolkattaa myös Sportissa tyhjäkäynnillä, ja ääni loppuu kun kytkimen vetää pohjaan. Onko muilla sama havainto?

Kustimies

  • Viestejä: 62
Vs: Nevada vuotaa öljyä.
« Vastaus #14 : Elokuu 06, 2014, 10:56:26 ap »
Minulla 850 Grison kytkin pitää ääntä kun kahva pohjassa.
Kahva vapautettuna melko hiljainen. Ajellessa pidän tulppia aiemmin
jo mainituista syistä. Kerran kävin mökkireissulla kaupassa ja ajelin loput
16 km ilman tulppia ja kilinä ja kalina oli lähes sietämätön.
Tulpilla on kuin kissa huopatossuilla :) Osin kyllä lienee tottumuskysymys.