Keskustelupalstoilla asiaa tongittuani löytyi juttua tuosta Larion venttiilijousipäivityksestä Brevan/ Nevadan progressiivisiin jousiin. Niillä on sama jousipaine kuin pikkulohkon ulommilla jousilla. Progressiivisuudella saadaan maltillinen seetipaine ja kovempi jousivoima venttiilin sulkeutumisen alkuvaiheeseen, jottei venttiili ala kellua kierroksilla.
Olisi kuulema jopa tehtaan suositus päivittää vanhempiin tällaiset jouset(?)
Kyseiset jouset olisi vain syytä asentaa Brevaan kuuluvilla retainer-levyillä ja aluslevyillä, koska muutoin jousi pääsee sivusuunnassa hieman elämään ja sirinä (tästä olen kohtuu varma ja näin palstallakin arveltiin) johtuu jousen sivuttaisesta värinästä.
Joku oli kokeillutkin kierrättää 8500 asti ja totesi metelin lisääntyvän jo siinä 7500 paikkeilla, kesti ilmeisesti kuitenkin eli jouset luultavasti vain värisivät.
Tällöin jousien vaihdolle kaikkineen tulee Stein Dinsestä hintaa noin 250 €, itse jouset on halpaa kuin saippua

.
Kierrättää pitäisi kestää sen mitä Lario kiertää, joku mainitsi koneen olevan jopa pirteämmän tuntuinen kevyemmillä jousilla ja näinhän asia kuuluisi pienemmällä kitkalla ollakin...moottorinvirittäjät yleensä kehottavat käyttämään niin löysiä jousia kuin millä venttiilit pysyvät mukana (nokan vamistajan arvoista ei toki ominpäin pidä poiketa, jos joku virinokka esim. on hankittu)
Olipa joku jollain ohjelmalla exelöinyt, että larion jousilla pitäisi kestää kierrättää 10 000rpm asti ja Brevan jousillakin 9000 asti.
Kyseinen ohjelma kaiketi laski venttiilikoneiston liikkuvista osista massojen perusteella miten kovilla kierroksilla osat pysyy mukana, nokan profiili tietysti vaikuttaa paljon asiaan. Pitäisi mitata nokan nousu ja "lasku" mm/kampiakseliaste niin siitähän pääsee laskemaan tarvittavat kiihtyvyysvoimat eli jousipaineet
Itselläni on muun valmistajan venttiilit Lariossani ja alkuperäiset yksinkertaiset jouset, joissa sama jousipaine kuin tuplajousissa. Tällaisia jousia pidetään vähemmän pahana nokalle kuin saman jousipaineisia tuplajousia(?)
Niilä on useampi vuosi päristelty, mutta kilometrit tosin jääneet vähäisiksi.
Jousipaineet ovat 44kg(venttiili aukai) ja 16kg(kiinni ns. seetipaine) pikkulohkon ulommissa jousissa ja 66kg ja 23kg (muistaakseni, ainakin tällä tontilla liikutaan) larion yksinkertaissa jousissa.
Larion koko venttiilikoneiston osat eivät ole massaltaan kaksinkertaiset ja venttiilitkin kevyemmät sekä kierroslukualue vain melko vähän korkeampi kaksiventtiiliseen verrattuna, että 50% kovemmat jouset tuntuu kyllä yliampuvalta.
Epäilen, ettei Guzzin tehtaalla asiaa ole aikanaan mitenkään tarkasti laskettu ja mietitty vaan laitettu vain yksi venttiili lisää imu- ja pakopuolelle samoine jousineen kuin 2v koneessa..?
Ferrean venttiilejä jälleenmyy Hicar Helsingistä ja heidän puoleensa ajattelin kääntyä kunhan V75/v4 koneprojektiani saan eteenpäin vietyä.
Männät löysin ebaysta
