Kirjoittaja Aihe: v65 pakoventtiiliongelma  (Luettu 9990 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #15 : Heinäkuu 17, 2014, 21:44:35 ip »
Rohkeasti vaan Larioon kiinni. Siinähän sitä oppii tekemään, kun harjoittelee. Teknisesti ei edes kovin paljoa v65c:stä eroa; venttiileitä on vaan enemmän (ja keinuvivut toisin päin). Äkkiähän nuo kopat avaa, ja toteaa onko venttiilit rosteria.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #16 : Heinäkuu 17, 2014, 21:46:14 ip »
Larioissa on kieltämättä hyvin jäykät venttiilijouset. Jotkut ovat ottaneet sisemmät jouset pois. Silloin myös nostinten, nokka-akselin ja keinuvipujen kuorma pienenee. Pienenee myös kierrosten kesto. Kovilla kierroksilla ei venttiilit ehdi kiinni asti. Ongelma lähinnä kovilla kierroksilla moottorijarrutettaessa.

Mulla on ollut koko ajan pikku-Brevan jouset, jotka ovat n.25% löysemmät kuin Larion alkuperäiset ilman sisäjousia. N. 8 000rpm:ssä on kuuluvinaan vieno sirahdus, joten Ignitecin (kiitos MotoMatti) rajoitin on säädetty 7 700rpm:än. Jäljelle jää vielä riski väärästä vaihdosta pienemmälle, jolloin kierrokset saattavat ylittää tuon 8 000rpm.

Lainaus
Hondan autoventtiilejä löytyisi tosiaankin riittävän samanlaisia, mutta en uskaltanut niihin turvautua, kun ovat lautasen yläpuolelta niin vahvasti ohennettuja.

Voivat silti kestää mutta vain vastaavalla kuormituksella ja kierroslukualueella kun Hondan koneessa on. Eli venttiilijousia pitäisi verrata keskenään ja lisäksi määrittää maksimikierrosluku ko venttiileille. Onnistuu kun laittaa sellaisen sytkän että siinä on kierroslukurajoitin ja vältää moottorijarrutuksia isoilla kierroksilla.

Asiaan vaikuttaa vielä nokka-akselin "ramppi", joka on Larion nokissa varsin lyhyt. Siksi Larion venttiilivälysten säätö on varsin tärkeää. Ja Suomen oloissa voi välykset laittaa hieman alakanttiin. Suuret välykset "hakkaavat" venttiilikoneistoa ja kuluttavat sitä.

Rosteriventtiilit lienevät pelastus mutta taitavat olla melko painavia? Miten nokka-akseli ja nostimet siihen reagoivat kun lisäksi pitää olla järeät jouset? Vai tehdäänkö tässäkin tapauksessa kompromissi kierrosluvun suhteen?

Rosteriset painoivat 1-2 g enemmän kuin alkuperäiset huolimatta suuremmista lautasista.
Rosteriset vaativat jonkin järjestelyn pintapaineen alentamiseksi keinuvivun ja venttiilinvarren välillä, esim kupin kovemmasta aineesta. Mulla on ollut käytössä KTM:än säätöruuvit, joissa on pallonivelellä laakeroitu kuppi, joka vastaa venttiilinvarren päähän tasopinnalla.

Saako vielä jostain leveänokkaisia nokka-akseleita joissa on voitelukanavat nokille ja niiden kanssa käytettäviä leveämpilaippaisia nostimia? Kaksiventtiilisen vakionokka-akseli kun tahtoo olla herkkä kulumiselle. Muutama vuosi sitten tein Larioremontin ja jouduin kääntämään kivet ja kannot että oikeat osat löytyivät.

Nokka-akseli ja nostimet olivat kunnossa nyt viimeksi avatessa (TTT:ltä aikoinaan ostettu käytetty nokka ja hiotut nostimet). Leveän nokan kanssa pitää käyttää kapeampilaippaisia nostimia. Muuten on riski, että laippa osuu viereiseen nokkaan. Asiasta on keskusteltu ennenkin ;-)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #17 : Heinäkuu 17, 2014, 23:00:00 ip »
Lainaus
Nokka-akseli ja nostimet olivat kunnossa nyt viimeksi avatessa (TTT:ltä aikoinaan ostettu käytetty nokka ja hiotut nostimet). Leveän nokan kanssa pitää käyttää kapeampilaippaisia nostimia. Muuten on riski, että laippa osuu viereiseen nokkaan. Asiasta on keskusteltu ennenkin ;-)

Höpö hopö.
Kyllä ne leveämpilaippaiset nostimet ovat pari leveämpinokkaiselle akselille. Mitenkähän sitten olen ne saanut toimimaan niin hyvin?
Asentaminen on kieltämättä tarkkaa ja nokka-akselin takapäässä olevat lukitusosat on oltava kunnossa että nokat ovat niillä paikoilla kuin kuuluu. Sallii ehkä noin puolen millin päittäisvälyksen. Että riskejä on otettu hallitusti.

Olisi aika käsittämätöntä jos kapealla nokalla, jossa ei edes ole voitelukanavia, hierottaisiin leveälaippaisia nostimia. Ei järjen häivää!

Nykyöljyillä pääsee varmaankin hyvään tulokseen nokka-akselien ja nostimien kestävyyden suhteen joten ns b-osillakin voi pärjätä pitkään.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #18 : Heinäkuu 17, 2014, 23:11:22 ip »
Leveä nostaja ainakinpyörii kapealla nokalla. Sehän on pyrkimys kuitenkin. Leveän ja kapean ero nokassa on kyllä aika pieni.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #19 : Heinäkuu 18, 2014, 09:37:06 ap »
Olen kuullut, mutta en kokeillut, että alkuperäisillä varaosaventtiileillä ja kapeilla nostajilla ja nokilla pärjäisi neliventtiilikoneessa kun ottaa sisemmät venttiilijouset kokonaan pois ja välttää yli 7500 rpm kierroslukuja.
Mutta en tiedä että kukaan tuntemistani Larion tai rinnakkaismallin omistajista olisi näin tehnyt.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #20 : Heinäkuu 18, 2014, 11:23:17 ap »
Olen kuullut, mutta en kokeillut, että alkuperäisillä varaosaventtiileillä ja kapeilla nostajilla ja nokilla pärjäisi neliventtiilikoneessa kun ottaa sisemmät venttiilijouset kokonaan pois ja välttää yli 7500 rpm kierroslukuja.
Mutta en tiedä että kukaan tuntemistani Larion tai rinnakkaismallin omistajista olisi näin tehnyt.

No nyt tiedät:
"Mulla on ollut koko ajan pikku-Brevan jouset, jotka ovat n.25% löysemmät kuin Larion alkuperäiset ilman sisäjousia. N. 8 000rpm:ssä on kuuluvinaan vieno sirahdus, joten Ignitecin (kiitos MotoMatti) rajoitin on säädetty 7 700rpm:än. Jäljelle jää vielä riski väärästä vaihdosta pienemmälle, jolloin kierrokset saattavat ylittää tuon 8 000rpm.
"

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #21 : Heinäkuu 18, 2014, 11:54:23 ap »
Keskustelupalstoilla asiaa tongittuani löytyi juttua tuosta Larion venttiilijousipäivityksestä Brevan/ Nevadan progressiivisiin jousiin. Niillä on sama jousipaine kuin pikkulohkon ulommilla jousilla. Progressiivisuudella saadaan maltillinen seetipaine ja kovempi jousivoima venttiilin sulkeutumisen alkuvaiheeseen, jottei venttiili ala kellua kierroksilla.
Olisi kuulema jopa tehtaan suositus päivittää vanhempiin tällaiset jouset(?)
Kyseiset jouset olisi vain syytä asentaa Brevaan kuuluvilla retainer-levyillä ja aluslevyillä, koska muutoin jousi pääsee sivusuunnassa hieman elämään ja sirinä (tästä olen kohtuu varma ja näin palstallakin arveltiin) johtuu jousen sivuttaisesta värinästä.
Joku oli kokeillutkin kierrättää 8500 asti ja totesi metelin lisääntyvän jo siinä 7500 paikkeilla, kesti ilmeisesti kuitenkin eli jouset luultavasti vain värisivät.
Tällöin jousien vaihdolle kaikkineen tulee Stein Dinsestä hintaa noin 250 €, itse jouset on halpaa kuin saippua :) .
Kierrättää pitäisi kestää sen mitä Lario kiertää, joku mainitsi koneen olevan jopa pirteämmän tuntuinen kevyemmillä jousilla ja näinhän asia kuuluisi pienemmällä kitkalla ollakin...moottorinvirittäjät yleensä kehottavat käyttämään niin löysiä jousia kuin millä venttiilit pysyvät mukana (nokan vamistajan arvoista ei toki ominpäin pidä poiketa, jos joku virinokka esim. on hankittu)
Olipa joku jollain ohjelmalla exelöinyt, että larion jousilla pitäisi kestää kierrättää 10 000rpm asti ja Brevan jousillakin 9000 asti.
Kyseinen ohjelma kaiketi laski venttiilikoneiston liikkuvista osista massojen perusteella miten kovilla kierroksilla osat pysyy mukana, nokan profiili tietysti vaikuttaa paljon asiaan. Pitäisi mitata nokan nousu ja "lasku" mm/kampiakseliaste niin siitähän pääsee laskemaan tarvittavat kiihtyvyysvoimat eli jousipaineet
Itselläni on muun valmistajan venttiilit Lariossani ja alkuperäiset yksinkertaiset jouset, joissa sama jousipaine kuin tuplajousissa. Tällaisia jousia pidetään vähemmän pahana nokalle kuin saman jousipaineisia tuplajousia(?)
Niilä on useampi vuosi päristelty, mutta kilometrit tosin jääneet vähäisiksi.
Jousipaineet ovat 44kg(venttiili aukai) ja 16kg(kiinni ns. seetipaine) pikkulohkon ulommissa jousissa ja 66kg ja 23kg (muistaakseni, ainakin tällä tontilla liikutaan) larion yksinkertaissa jousissa.
Larion koko venttiilikoneiston osat eivät ole massaltaan kaksinkertaiset ja venttiilitkin kevyemmät sekä kierroslukualue vain melko vähän korkeampi kaksiventtiiliseen verrattuna, että 50% kovemmat jouset tuntuu kyllä yliampuvalta.
Epäilen, ettei Guzzin tehtaalla asiaa ole aikanaan mitenkään tarkasti laskettu ja mietitty vaan laitettu vain yksi venttiili lisää imu- ja pakopuolelle samoine jousineen kuin 2v koneessa..?
Ferrean venttiilejä jälleenmyy Hicar Helsingistä ja heidän puoleensa ajattelin kääntyä kunhan V75/v4 koneprojektiani saan eteenpäin vietyä.
Männät löysin ebaysta :)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #22 : Heinäkuu 18, 2014, 12:15:03 ip »
Lainaus
Tällaisia jousia pidetään vähemmän pahana nokalle kuin saman jousipaineisia tuplajousia(?)
Voipi olla, ainakin teoriassa, että jousien liikkuvan pään yhteen laskettu suurempi massa tuplajousissa aiheuttaa hitautta ja sitä kautta kuormitusta venttiilin aukeamisen yhteydessä jolloin kiihtyvyyskin on suurinta.

Vahinko etten päässyt kauppoihin muutama päivä sitten katsastamastani Lariosta. Ulkoisesti siisti laite mutta pyyntihinta liian iso. Tai minä köyhä. Laskin pyynnin ja tarjoukseni hinnaneroksi vaihdettavien moottorinosien hinnat. Olisi menneet renkaat ja takaiskaritkin uusiksi. Kuluneita ja vuotavia. Niiden kunnottomuuden, armollisesti, arvelin olevan laskettu jo pyyntihintaan.
Muista vioista, kuten vuodoista, vaihteiston kunnosta, perävaihteen ja kardaanin kuluneisuudesta ei ilman koeajoa voinut tehdä oikein minkäänlaisia päätelmiä. Kaikki sähkölaitteet olivat kunnossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #23 : Heinäkuu 18, 2014, 12:18:19 ip »
Tuplajousilla venttiilin liikkeellelähtövoima on korkeampi, joten tullee sitä kautta se kovempi rasitus.
Onko nuo kaksiventtiilisen jouset saman mittaiset kuin nelireikäisessä? Eli vaihto olisi suora svappi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #24 : Heinäkuu 18, 2014, 12:28:00 ip »
Ei ole tässä manuaali edessä, mutta muistaakseni pituudet ja jousipaineet samat 2v-4v jousissa.
Jouset menee käsittääkseni heittämällä paikalle, mutta retainer-levyissä sikäli eroja, että 2v jousi sisähalkaisijaltaan isompi eli isompi "reikä" keskellä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #25 : Heinäkuu 18, 2014, 12:29:16 ip »
Tuossahan voisi kokeilla myös jenkkien suosimia beehive-jousia. Eli semmosia toiseen päähän suippenevia vietereitä. Niillä saadaan kevyt seetipaine ja reilu progressio maksimiaukeamalle. Lisäksi kitka ja paino pysyvät kurissa, kun jousi on yksinkertainen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ykä

  • Viestejä: 188
Vs: v65 pakoventtiiliongelma
« Vastaus #26 : Heinäkuu 18, 2014, 12:37:46 ip »
Juu, kaikkea on kiva kokeilla. Monesti tulee vaan likviditeettikapeikko vastaan, kun tuppaa noita rahareikiä ilmaantumaan. Mutta harrastushan on hintansa väärti, niitä vaan tuppaa olemaan liikaa nykyään :D
Semmoset beehive jouset tietysti vois löytyä sopivat ilman retainerien vaihtotarvetta..? Istuisivat sivusuunnassa kohdallaan.