Kirjoittaja Aihe: Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa  (Luettu 3410 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa
« : Heinäkuu 14, 2014, 13:20:30 ip »
Kaikki asianomaiset, ei höyhensarjalaiset, tietävät että alkupään Brevoissa ja Norgeissa oli vetelähkö takajousi vaikka iskunvaimennin on ihan käypäinen. Itselle hankin jo aikanaa jäykemmän jousen kun niitä oli MotoItaliassa saatavilla. Silloin asiaa mainostin tälläkin palstalla.
Nyt ovat asiat muuttuneet (kilot kaikonneet) kun kantavuutta ei tarvita enää niin paljoa ja jämäkämmän jousen jatkona, "lapinlisänä" olleen holkin siirsin loogisesti Velipojan pyörään. Homma ei kaikkenaan ole ihan yksinkertainen. Lisäksi huomasin omassa pyörässäni että jousipaineen säädin ei ole koko olemassa olonsa aikana toiminut kunnolla. Mitään vuotoa ei ole ollut vaan liian vähän öljyä. 15 mm liikeradasta oli vain 5 mm käytössä. Asia oli helppo korjata. Ehkä en olisi tarvinnut jatkoholkkia lainkaan jos säädin olisi toiminut uudesta asti koko skaalallaan. Nyt on kuitenkin asia kunnossa Brevassa sekä liki samalla hikoilulla Velipojan Norgessa. Norgessa säädin oli kunnossa.

Tässä aiheesta kuvallinen purkaus jonka mukaan kuka tahansa voi irrottaa takaiskarin ja viedä sen huoltoon ja sen jälkeen asentaa helposti takaisin. http://www.motomatti.fi/2014/05/arkipyoran-takajoustintuen-saadon-huolto.html

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa
« Vastaus #1 : Lokakuu 23, 2014, 21:28:10 ip »
Tuosta Camnin laittamasta V11 takaiskariasiasta tuli mieleen että talven aikana on hyvä katsoa paikkoja tarkemmin eli huomioida onko takaiskarissa kaikki kunnossa. Itsellä kun sattui siten että vasta kymmenennellä ajokaudella huomasin että jousipaineen säädin ei toiminut kunnolla. Siellä oli yksinkertaisesti vain liian vähän öljyä. Ei vuotoa vaan alunperin jo liian vähän öljyä. Liikettä ei ollut kuin noin 5mm vaikka kokonaisliikematkaa onkin liki 15mm. Se on melkoinen ero. Huomasin sen vasta itse kun otin säätimen käteen.

Nyt kun tiedän miten säätimen pitää oikeasti toimia niin toimivuus on helppo tarkastaa: ensin säätönupikka löysälle. Jos säädössä on pitkä löysä osuus on öljyä liian vähän. Kun säätönupikan kiertää pohjaan niin mustaa mäntää pitää jousen yläpuolella olla näkyvissä reilusti yli 10mm. Mulla ei tulut kuin 5mm.

Säätimessä on tulpparuuvi josta nestettä voi vaihtaa tai lisätä. Jos pitää tehdä kyseinen toimenpide niin kannattanee laskea vanha liemi ulos ja tilalle tavallista iskunvaimentajaöljyä. Oikeasti en tiedä mitä sinne pitäisi laittaa. En löytänyt huolto-ohjetta tälle Sachs-iskarin osalle. Hyvinhän tuo on toiminut. Ohjeita tuossa edellisen postauksen linkissä lisää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa
« Vastaus #2 : Lokakuu 24, 2014, 07:00:35 ap »
Alusta kannattaa huoltaa esim parin ajokauden välein. Ei tarvi sitten itkeä jumittuneiden paikkojen purkua ja kalliita remontteja, kun huolto on tehty ajallaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa
« Vastaus #3 : Lokakuu 24, 2014, 09:53:33 ap »
Samalla kun takaiskari on irti niin proggressiovivuston linkkujen laakerit on helppo huoltaa. Pitää vain saada laakerin sisähelojen toiset päät hyvin puhtaiksi ennen kuin ne työntää laakerin läpi neulojen voitelua varten. Neulat eivät ole irtotavaraa joten eivät varise pois. Laakerit ovat, sisähelojaan lukuun ottamatta, standardikamaa joten ne voi vaihtaa/vaihdattaa jos ilmenee ruosteisuutta tai muuta vaivaa. Myös huulitiivisteet ovat stanuja.

Alkuperäisen voiteen määrä oli kovin vähäinen. Lisäsin voidetta ja olen sen jälkeen seurannut laakereita ulkoa päin: laakereiden päädyissä on niihin kertyneessä pölyssä "märkä" kehä. Tarkoittaa että laakerissa on rasvaa koska sitä riittää ulkopuolellekin. Huulitiivisteet ovat näissä sen verran löperöt että painepesua eivät laakerit siedä ollenkaan. Yleensäkään kyseistä kohtaa ei kannata pestä kovin aktiivisesti. Ainakaan liuottimilla. Takarenkaasta lentävä rapa on suurin rasite näille laakereille.

Tästä linkustosta oli myös takaisinkutsu joillekin vuosimalleille. Toivottavasti se on tavoittanut kaikki.
Trafin takaisinkutsukampanjasivu ei edelleenkään toimi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa
« Vastaus #4 : Lokakuu 24, 2014, 10:00:13 ap »
Tuo linkkujen vähä rasva tehtaalta on yleinen vaiva. Itävaltalaismopoilla ajaville varsin tuttu. Ekassa huollossa, luonnon keskellä ajetulla pyörällä, on linkuista purkautunut hajalle ruostuneita laakereita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa
« Vastaus #5 : Lokakuu 24, 2014, 10:12:31 ap »
Löytyihän se mp-takaisinkutsukampanjan toimiva osoitekin: http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Moottoripy%C3%B6r%C3%A4&mark=&model=

Vielä se että laakeri jumittuu tai purkautuu osiin ei aiheuta välitöntä vaaratilannetta sinällään mutta jo em seikkojen ansiosta syntynyt välys rasittaa vivustoa melkoisesti: siellä kun on pyörän paino tuettu varsin ohuin pultein.

Välykset linkustossa on helppo todeta: pyörä keskituelle niin että takapyörä on ilmassa. Sitten nostellaan takapyörästä. Jos tuntuu tyhjää liikettä on jo vika syntynyt.

aj@

  • Viestejä: 360
Vs: Breva, Norge, Sport, jne. Takaiskarin laittoa
« Vastaus #6 : Lokakuu 24, 2014, 11:53:49 ap »
Tuosta oli jo puhetta taannoin. Mulle on tehty ja varaosat tulleet epäilyttävän nopeasti, eli tiedossa oli ollut homma Mandellossa ja etukäteen varauduttu. Ymmärtääkseni Suomessa korjattiin vain Belloja, saatan olla väärässä.