Kirjoittaja Aihe: Navigaattori vai kartta ?  (Luettu 11925 kertaa)

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #15 : Heinäkuu 14, 2014, 17:09:08 ip »
Justiinsa. Olen ajanut "navimiehen" perässä Alpeilla ja ensitöikseen ajettiin samaa väliä edestakaisin. Kun asiasta mainitsin niin ei uskonut. Uskoi sitten kun tultiin samaan kylään missä oli tankattu aamupäivällä. Syy tietysti oli navissa kun reittiasetus olikin mennyt jotenkin väärin.
<snip>

Sitä sattuu... eipä ole mulle vielä sattunut, kun se TomTom on sen verran yksinkertainen, että kun välttää asetusta 'lyhin reitti' pärjää aika hyvin. Yleensä kattelen navista, että kuinka kaukana on seuraava kääntöpiste ja sitten kun se on lähellä alan katteleen tienviittoja.

Eipä silti, kerran kaverin kanssa Rakverestä (Viro) Tarttoon (Viro edelleen) ajettaessa tultiin T-risteykseen, molemmat navit näyttivät, että vasemmalle, tienviitta että oikealle. Mentiin tienviitan mukaan oikealle ja hyvin meni. Perillä katsottiin karttaa ja todettiin, että olisi sitä toistakin reittiä päässyt.
Emeritus-guzzisti

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #16 : Heinäkuu 14, 2014, 17:58:38 ip »
Mulla on luja usko, että samat kaverit, jotka eksyy navin kanssa eksyisi myös sen paperikartan kanssa. Eksymiset ja ylimääräiset harhailut on vaan helppo pistää huonosti toimivan tekniikan piikkiin. Navin kanssa heikompilahjaisetkin navigoijat uskaltavat poistua kotikulmiltaan ja silloin näitä tötöilyjä sattuu.

Itse en kyllä kauheasti ottaisi paineita siitä, jos joku ajoseurueesta ei osaa suunnistaa. Oli sitten kartta, navi tai tähdet kompassina. Se porukasta joka homman taitaa, vetää letkaa eikä siitä sen kummempaa draamaa saa aikaiseksi. Ei kaikki noita vieraita kieliäkään osaa, mutta hyvin mahtuu ummikotkin seurueeseen.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #17 : Heinäkuu 14, 2014, 18:26:50 ip »
Nythän tänä kesänä tomtom päivittää järjestelmäänsä samaan tapaan kuin Google. Kamera/reittiohjeet on pyörinyt täälläkin.

Edit. Korjattu ennakoivan tekstisyötön virhe..
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2014, 21:38:58 ip kirjoittanut TunturiTT »
Hyvä pyörä, parempi mieli.

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #18 : Heinäkuu 14, 2014, 21:04:51 ip »
yhteispelillä se sujuu kuten moni muukin asia :) Mulla ollu reissuissa navigaattori, johon vieläpä valmiiksi väännetty reittiohjelmointi, jotta vähemmän tarttee näppäillä, suunnitella ja pähkäillä reissun päällä (ja jota ei tartte orjallisesti noudattaa). Paperikarttakirjakin ollut aina mukana. Navigaattori voi mennä rikki ja paperikartasta tosiaan mukava suunnitella ja katsoa isompia linjoja. Navigaattori ollut kyllä tosi iso apu varsinkin jos kaupungissa tai taajamassa tulee löytää johonkin tiettyyn pisteeseen. Ilman navigaattoria kartanlukutauot kasvaisivat expotentiaalisesti ja silti ajaisin monesti harhaan. Eli paljon on ainakin itellä aikaa säästäny navigaattori ja vaivaa kun voi keskittyä itse ajamiseen paremmin kuin tiemerkintöjen tiirailuun. Tosin erehtymättömiä eivät navitkaan ole. Täytyy muistaa että se on vain apuväline. Itelläki joitain kertoja sekoillut viimisimmäksi lähellä Roomaa ja Lago di Iseolle mentäessä Italian reissulla 2012. Omalta kohaltani voin kuitenkin todeta, että useammin olisin ajanut harhaan ilman navia kuin navin kanssa on tullut erehdyksiä. Jos ne joskus opastaa harhaan ei pidä heti suuttua :)
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Pekka

  • Viestejä: 2 152
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #19 : Heinäkuu 14, 2014, 21:24:48 ip »
Kartasta ajosuuntaa vilkuillen olen pääsääntöisesti pitkää matkaa tehnyt, niin taidan myös jatkaa.
Kaikki eivät kartalla suunnistamista nykyään ymmärrä lainkaan. Viimeksi asiasta huomautettiin
Man-saarella. Olin kuitenkin päässyt perille, mitä kummaa siinä?

Tähän liittyen, tankkilaukkujen tekijätkin ovat unohtaneet kartan käytön suunnistuksessa kokonaan?

Halpisnaviin olen tehnyt koemielessä reittejä soratieverkostoon ja ajanut niitä vaihtelevalla menestyksellä.
Jonkun tietyn osoitteen etsimisessä kaupungista ja metsäautoteillä suunnistaessa laite on ollut
parhaimmillaan. Kun umpimetsässä tulee vastaan se viiden tien risteys, on navi osannut valita oikein
paremmin kuin minä.
Reitin tekemisessä vain on oma hommansa ja opettelunsa. Muutaman kerran olen ollut "jumissa" navin
kanssa kun en ole reittiä tehdessä osannut toimia oikein. Tai en ole ymmärtänyt navin logiikkaa. Mutta tekemällä
olen oppinut.
Ja sen reitin teko on yleensä kestänyt yhtä kauan kuin sen ajaminenkin.
Mitä tulee erimerkkisten navien reitinvalintaan niin jotain merkitystä on sillä, kuka ravintolanpitäjä tjm.
on ostanut mainostilaa navin/ohjelmiston valmistajalta. Olen joskus asian todennut kun olen
joutunut testaamaan asiakkaiden "toimimattomia" naveja. Samassa risteyksessä samanlaisilla asetuksilla
toinen kehottaa vasemmalle ja toinen oikealle. Samaan paikkaan kuitenkin tultiin perille, eri hotellien ohi.
Kahdella navilla siis suunnistin testimielessä samanaikaisesti.

Toisinaan on porukassa ajaessa ollut tapana laittaa se ilman karttaa/navia kulkeva, tai muuten vain eksymisherkkä
kuski jonon keulille. Pääsee paikkoihin mihin ei muuten tulisi mentyä  ;D.

Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #20 : Heinäkuu 14, 2014, 21:33:26 ip »
Höpsismi on paras tapa päästä paikkoihin joihin ei välttämättä ollut menossa.
Itse olen kehittänyt tämän vielä pidemmälle ja antanut siten kolmannenkin vaihtoehdon. Yllättävän vapauttavaa kun on aikaa matkustaa eikä tarvitse karttaa tai navia lainkaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6psismi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #21 : Heinäkuu 14, 2014, 21:42:20 ip »
Suomessa olen monesti ennen kuin navikännyn hommasin, tehnyt kotona lapulle ajo-ohjeet netistä kaivaen ja sujauttanut sen tankkilaukun karttataskuun. Ihan vaan katuja ja muita täkyjä. Perille on päässyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 553
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #22 : Heinäkuu 15, 2014, 07:26:06 ap »
Moi!
Itse tulin juuri kahden viikon Saksa-Itävalta turneelta. Matkassa oli tottakai Euroopan karttakirja, jonka avulla reissusuunnitelma tuli laadittua, mutta navigoinnin jätin Garminin huoleksi. Navin ohjelmoinnissa tulee olla äärettömän huolellinen, koska esim. Saksassa on todella paljon saman nimisiä paikkakuntia. Helposti menee vikaan, jos ei ole tarkkana. Itse teen reittisuunnitelmia yleensä koko päiväksi, jonka pohjalta mennään. Harvoin tarvitsee päivän mittaan karttaan vilkuilla. Varsinkin kaupunkisuunnistuksessa huoleton apuväline, kun majapaikkaa paikallistetaan.
 
Tottakai olen huomannut, ettei naviin voi sokeasti luottaa, mutta lopulta se aina vie perille. Minulle se antaa mielenrauhan reissulle, jota ilman en tänä päivänä matkustele (en edes kotimaassa, vaikka sitä on tullut tahkottua työn puolesta kohta 30v). Navigaattoria käytettässä on pieni epäluulo aina paikallaan :) Tälläkin reissulla Hallen kaupungissa Torsrasse 19:sta löytäminen sille oli työn ja tuskan takana :o. Jotenkin se "sekosi" kriittisellä hetkellä!

Navigaattorien ja karttaohjelmien kehitys on ollut hurjaa viime vuosina, joten jos kekemukset naviin on "muutaman vuoden takaa", saattaa nykyinen todellisuus yllättää positiivisesti :)
Vaikka tällä hetkellä ajelen moottoripyörällä Garminin Zumon avulla, en malta olla kehumatta TomTomia, jota käytän autossa. Garmin on ollut minulla yli neljä vuotta. mutta silti kiroan sen käyttölogiikan "alimpaan helvettiin" verrattuna TomTomiin! Tälläkin reissulla tuli monta kertaa tilanne, jossa manasin sen reissusuunnitelma-ominaisuutta, kuinka kankeaksi se onkaan osattu tehdä!!

Summa summarum, itse liputan vahvasti navi+kartta yhdistelmään. Sillä ilman karttaa navi on "hyödytön".
Armeijassa sain hyvän oppitunnin siitä, että kartta on suunnistuksen perusväline! Kompassi on vain apuväline oikean suunnan pitämiseen.
t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #23 : Heinäkuu 15, 2014, 14:05:16 ip »
Tuli ostettua tarjouksesta tuo Tomtom rider. Siinä on hyviä ja huonoja puolia. Jos olisin ollut huolellisempi ja tutkinut sitä ennen ostamista, en olisi ostanut, vähän nyt kaduttaa, mutta ostettu mikä ostettu.

Mikä se navigaattori oikeastaan on? Kartta se on. Sähköinen kartta, jota voi jossain määrin pitää ajan tasalla. Paperikartasta se eroaa siten, että se tietää aina hyvin tarkasti missä nyt ollaan. Ja siten, että se näyttää nykyisen sijainnin kartan suurennettuna juuri oikeasta kohdasta. Näillä ominaisuuksilla se voittaa ihmisen useimmissa tapauksissa.

Mihin siinä "luotetaan" kun siihen luotetaan? Sen kykyyn tehdä reittisuunnitelma, siihen pöljät luottavat. Edes minä en ole niin pöljä, että lähtisin sokkona ajamaan jonkin koneen tekemää reittivalintaa tarkastamatta sitä ensin. Se tarkastus onkin sitten toinen juttu.

Meikäläisen ikänäöllä on todella tuskallista suurennella pikkuruisesta näytöstä reittikartan ehdotusta. Varsinkin kun Tomtomin kartassa paikkakuntien ja teiden nimet näkyvät vasta kun suurennetaan tarpeeksi.

Jos reittiin ei ole tyytyväinen, ei ole mahdollista muutella sitä haluamallaan tavalla. Voi vain pyytää uuden ehdotuksen, tai asettaa yhden (1) välietapin. Olisi loistojuttu, jos voisi kosketusnäytöllä siirtää sormella reittiä uuteen paikkaan, mutta Tomtomilla ei voi, en tiedä muista merkeistä.

Jos ehdotusta ei noudata vaan ajaa omavaltaisesti omaa reittiä, Tomtom alkaa, hetken uukkaria ehdotettuaan, uskoa, että ei se nyt käänny, ja tekee uuden suunnitelman. Ja vaikka ei tekisikään se näyttää missä ollaan, ja se näyttää siinä kohdassa olevan kartan ja teiden nimet ym.

Jos lähden reissulle, jonka määränpään tiedän (kuten kohta eräs taidenäyttely Hämeessä) ja myöskin matkalla olevat paikat ovat suunnilleen tiedossa (kuten muutama hauskalta vaikuttava tie), teen reitin tietokoneen näytöllä yksityiskohtaisesti valmiiksi ja annan sille nimen ja siirrän USB kaapelilla Tomtomiin. Silloin voin lähes sokeasti luottaa navigaattorin ohjeisiin. Joku tolkku silloinkin pitää olla siinä luottamisessa. Kone on kone. Paljolta harhailulta kuitenkin säästyn ja paljolta vaivannäöltä. Ja sen kartan voin myös tulostaa paperille laiterikkojen varalle. Ja se reitin teko tietokoneella ei todella ole iso juttu, helpompi kuin lyijykynällä paperikarttaan, näkee kilometrimäärätkin heti, ja joillekin ajon suunnittelu on osa hauskuutta.

Se mihin ei missään tapauksessa voi luottaa Tomtomilla on nopeusrajoitukset ja liikennekamerat. Tomtom on alkanut lähestyä sellaista ylläpitometodia, että käyttäjät tekevät ylläpidon ilmaiseksi. Se on tietysti kustannustehokasta, mutta on johtanut siihen, että nopeurajoitusilmoitukset vaihtelevat päivityksestä toiseen ja ovat aina oletusarvoisesti väärin. Nopeuskameravaroitukset on pidettävä kokonaan pois käytöstä, koska niitä tulee muutaman kilometrin välein jatkuvasti, vaikka kameroita ei edes ole. Markkinointi oli näiden osalta harhaanjohtavaa, koska luvattiin niiden kuuluvan kauppaan, mutta oikeasti ne pitää erikseen ostaa, jotta toimivat oikein. Minua asia ei haittaa, koska ajan aina sääntöjen mukaan.

Kauppa olisi jäänyt kokonaan tekemättä, jos olisin hoksannut ajoissa, että Tomtom on Windows-riippuvainen. Linuxilla se toimii Wine apuohjelmalla, mutta sitäkään en asenna, koska sitten pitäisi olla Windows-haittaohjelmien torjunta myös. Tomtom kyllä lupaa, että Linux käyttöliittymä tehdään kun keretään. Linux yhteisö ei sitä voi tehdä, koska Tomtomin koodi ei ole avoin, ja kukaan muu sitä ei tee.

Siis vastauksena kysymykseen... molempi parempi, mutta kartta voi olla myös navigaattorin sähköinen semmoinen. Se näkyy pimeälläkin (mutta ei auringonpaisteessa kuten paperikartta).

EDIT:
Unohdin mainita, että navigaattori pitää ostaa tarkasti vertailemalla ja aina kaupasta, ei netistä. En ole vieläkään saanut puuttuneita kiinnitysmuttereita monesta lupauksesta huolimatta. Neljännestuuman itselukittuvia suojattuja muttereita ei joka pikkukaupasta löydy. Tomtom navigaattori ja sen telakka ovat eri valmistajalta kuin pyörän kiinnityssarja. Molemmilla on oma lukitus avaimineen. Vaikka laitteet ovat lukossa ne on lapsellisen helppo varastaa, jos on pieni jakoavain taskussa. Nevada on myös sen verran pieni pyörä, että kiinnityssarjan lukko (iso mokelo) ei mahdu sarveen olematta mittarien edessä. Täytynee porata mutterien läpi poikittaisreikä ja puristaa siihen kovametallivaarna. Olisi ollut yksinkertaista tehdä laitteeseen käytön estävä pin-koodi. Se olisi tehnyt varastamisen hyödyttömäksi, mutta kaikkihan me osattaisiin paremmin tehdä. ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo

Sami

  • Viestejä: 134
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #24 : Heinäkuu 15, 2014, 15:17:12 ip »
^
Riderissa saa laitettua noita välietappeja vaikka kuinka paljon, kunhan käyttää Suunnittele reitti-toimintoa, eikä Navigoi-toimintoa.
Reitin muuttaminen raahaamalla ei onnistu tietääkseni yhdessäkään auto- tai motonavissa. Ei myöskään millään kännykkänavilla.
Suunniteltujen reittien tarkistaminen onnistuu myös moodissa, jossa näkyvillä ei ole karttaa, vaan listaus opasteista/käännöksistä.
Breva V850
Vespa GTS 250ie

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #25 : Heinäkuu 15, 2014, 17:01:01 ip »
Mie kans tsekkaan navista sen ehdottaman reitin jos olen laittanut jonkin kohteen jonne haluaa ajaa. Garminissa se onnistuu helposti käyttämällä vain zoomia. Myös silloin, kun olen itse ohjelmoinut reitin valmiiksi tarkistan aina että reitti ja määränpää on oikea. Garminissa voi kans helposti laittaa noita kauttakulkupisteitä sievoisen määrän, joten jos koneen ehdottama reitti ei kelpaa voi sen helposti ohjelmoida itsekin.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #26 : Heinäkuu 15, 2014, 18:57:44 ip »
Lainaus
Riderissa saa laitettua noita välietappeja vaikka kuinka paljon, kunhan käyttää Suunnittele reitti-toimintoa, eikä Navigoi-toimintoa.

Pitää paikkansa, mutta silloin onkin kyseessä matkasuunnitelman teko. Puheena oli laitteen tekemän reittiehdotuksen tarkastelu ja muuttaminen, johon on monia mahdollisuuksia, mutta en löydä mahdollisuutta sen pikkutarkkaan uudelleenasetteluun muuten kun yhdellä välietapilla. Joku voi olla taitavampi. (Käyttöohje PDF on 95 sivua. Voi sieltä löytyä yhtä ja toista.)

Kun hylkää suunnitelman kokonaan ja alkaa suunnitella uutta matkasuunnitelmaa, siis reittien sarjaa, voi tehdä sen aivan mielivaltaisen, vaikka kuinka monella välietapilla. Se kyllä on tehtävä jossain muualla kuin tien päällä, on se niin kökkö käyttöliittymä, mutta ison kupin kanssa kahvilassa se ehkä onnistuu ilman tietokonettakin.

Ja näin tehdyllä matkasuunnitelmalla näkyy raiderissa vain ensimmäinen reitti seuraavaan välietappiin. Olen huomannut helpommaksi ja käytännölliseksi antaa raiderille vain sen seuraavan paikan ja sinne tultua taas seuraavan. Joka tapauksessa on pysähdyttävä kuittaamaan se paikka käydyksi, tai jotkut varmaan kuittaa sen ajaessa, mutta en minä uskalla sitä näpelöidä pysähtymättä.

Tietokoneella voi tehdä yhdellä kertaa koko reitin ilman mitään välietappeja, tai voi niitäkin laittaa jos haluaa. Ja se suunnittelu on tosi helppo raiderin omalla Tyre ohjelmalla. Kokeilin äsken kokeeksi saman reitin teon kotisohvalla suoraan Tomtom raideriin (17 pistettä), puolisen tuntia, ja tietokoneen ruudulla, viitisen minuuttia. Tosin olen sitä jälkimmäistä jo harjoitellut usein.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #27 : Heinäkuu 15, 2014, 20:08:49 ip »
<snip>
Mihin siinä "luotetaan" kun siihen luotetaan? Sen kykyyn tehdä reittisuunnitelma, siihen pöljät luottavat. Edes minä en ole niin pöljä, että lähtisin sokkona ajamaan jonkin koneen tekemää reittivalintaa tarkastamatta sitä ensin. Se tarkastus onkin sitten toinen juttu.
<snip>

Minä kyllä olen just niin pöljä.  :P
Yleensä tiedän, mihin olen menossa ja asetan sen kohteeksi. Jos navi yrittää ajattaa jotakin kautta, mihin en halua, en mene sinne. Ja jos haluan jonkin välietapin, asetan sen kohteeksi ja sitten siellä (tai sen lähistöllä) seuraavan kohteen.
Tämä on osoittautunut idioottivarmaksi systeemiksi eli sopii minulle (kun en ollenkaan ymmärrä, miksi joku haluaisi suunnitella reittinsä tietokoneella etukäteen).  ???
Ehkä tämä on höpsismin navigaattoriversio  ;)
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

  • Viestejä: 942
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #28 : Heinäkuu 15, 2014, 20:57:27 ip »
Lainaus
Yleensä tiedän, mihin olen menossa ja asetan sen kohteeksi. Jos navi yrittää ajattaa jotakin kautta, mihin en halua, en mene sinne. Ja jos haluan jonkin välietapin, asetan sen kohteeksi ja sitten siellä (tai sen lähistöllä) seuraavan kohteen.

Et siis ole lainkaan pöljä  ;D Juuri tätä tarkoitin. Kun laitetaan vaikka kuinka lyhyt matka Tomtomiin ja annetaan sen tehdä reittiehdotus, se on sittenkin vain ehdotus. Sitä voi noudattaa tai ei. Tomtomilla on mainio ominaisuus tehdä loputtomasti uusia ehdotuksia kun sen neuvoa ei noudata.

Joka tapauksessa kartta on siinä saatavilla ja tarkasteltavissa ja zoomattavissa milloin vain ja oma paikka on tarkkaan tiedossa ihan ilman reittiäkin. Ei ole tänä kesänä vielä tapahtunut, että Tomtom olisi paikantanut väärin. Kaverin paperikarttojen kanssa sen sijaan on kinattu pää punaisena tien poskessa. Hän kun ei Tomtomeihin luota, kun on kuullut niiden vievän kurateille. Se on kai sitten hienompaa ajaa kurateitä paperikartoilla.

Ja sitä tietokoneella etukäteen suunnittelua on pakko käyttää, jos haluaa etukäteen tehdä juuri sen reitin, jota haluaa ajaa, ilman koneen tekemää reittiehdotusta. Kuten sanottu, reittiehdotusta ei voi muuttaa kuin tietyillä rajallisilla keinoilla. Silloinkin kun tekee em. matkasuunnitelman usealla välietapilla tai muulla väliosoitteella, jokainen pätkä on reittiehdotus, jota voi muuttaa vain ajamalla toisin.

Miksi sitten pitäisi tehdä reitti valmiiksi? Ei pidäkään, mutta voi, jos ei halua luottaa koneeseen. Tai ehkä joku vain on niin järjestelmällinen. Tai ehkä johonkin vieraaseen kaupunkiin katuosoitteeseen on osuttava tarkalla kellonlyömällä. Tai voihan sinne mennä bussilla.
Sentire la forza!
Terv: Timo

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Navigaattori vai kartta ?
« Vastaus #29 : Heinäkuu 15, 2014, 21:24:21 ip »
Ei niihin navigaattoreihin pidä koskaan laittaa asetukseksi sitä "lyhin reitti"-vaihtoehtoa.

Tulee liikaa elämysmatkailua, jos on tarkoitus myöskin edetä kohtuulinen matka päivässä.

Parhaat navigaattorit tähän mennessä, mitä olen käyttänyt ovat olleet Pekka ja Mika A...  ;D

Ei ole tullut tällä metodilla ylinopeus-sakkoja ja vauhti ja turvamarginaali on aina pysynyt riittävänä.

Minulla kun ei ole pyörässä ikinä tankkilaukkua, niin kartan lukeminen ajon aikana on hankalaa. kartta pitää kuitenkin matkassa olla, kun se navi voi yllättäen lakata toimimasta...