Nyt olisi vertailutieto tervetullutta "carcisteilta".
Taustaksi se, että mun Sportista on aina kuulunut voimansiirrosta lievä harva napsutus kun olen työntänyt pyörää taaksepäin ajon jälkeen autokatokseen. Kysyin tästä ekassa huollossa, ja on kuulemma ns. normaali ääni. Keskiviikkona Syökerin jälkeen ihmettelin, että napsutus kuulostaa kovemmalta klonksutukselta. Eilen työntelin sitä edes taas pihalla eikä juuri mitään kuulunut. Mutta koeajolenkin jälkeen taas kuului.
Ikkalan neuvomana nostin perän ilmaan ja pyörittelin takasta vaihteen ollessa vapaalla. Kuuluu selvä klonksutus molempiin päin pyöritettäessä. Kytkimen vetäminen pohjaan ei muuttanut ääntä. Ei kuulunut perästä (jota veikkasin), vaan laatikon ja kytkimen tuntumasta. Laitoin korvan kiinni runkoon, ja lisäksi tuota toista ääntä harvemmin kuului kilaus... aika kirkas sellainen. Laskin öljyt pois perästä ja laatikosta, ei pulmaa siltä osin.
Ikkalaa olen jälleen konsultoinut, ja hänen veikkaus näillä hatarilla lähtötiedoilla oli kardaanin nivelet (joskin kummaa noilla kilometreillä 38 tkm ja ääni ollut uudesta). Toinen mahdolisuus kytkimen jousi tai reaktiotanko. Tanko on kyllä tiukasti kiinni.
Nyt olisi mukava kuulla, ääntääkö tämä muilla ja kannattaa kyllä perää nostella ja kokeilla, jos tuo ei ole ns. normaalia äänimaailmaa ja silti kuuluu

Sanottakoon, että tämän tutkimusotannan verrokkiryhmässä tuota ääntä ei ole (Seinäjoen Sport).
Ja jos olisi kytkimen jousi niin miten oireilee? Äänen laadun huomioiden veikkaisin itse kardaania. Ajossa kaikki on ok, kytkin ja vaihteisto toimii hienosti.
t. Pekka