Kirjoittaja Aihe: CARC-ongelma käsillä?  (Luettu 59913 kertaa)

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
CARC-ongelma käsillä?
« : Heinäkuu 11, 2014, 10:12:21 ap »
Nyt olisi vertailutieto tervetullutta "carcisteilta".

Taustaksi se, että mun Sportista on aina kuulunut voimansiirrosta lievä harva napsutus kun olen työntänyt pyörää taaksepäin ajon jälkeen autokatokseen. Kysyin tästä ekassa huollossa, ja on kuulemma ns. normaali ääni. Keskiviikkona Syökerin jälkeen ihmettelin, että napsutus kuulostaa kovemmalta klonksutukselta. Eilen työntelin sitä edes taas pihalla eikä juuri mitään kuulunut. Mutta koeajolenkin jälkeen taas kuului.

Ikkalan neuvomana nostin perän ilmaan ja pyörittelin takasta vaihteen ollessa vapaalla. Kuuluu selvä klonksutus molempiin päin pyöritettäessä. Kytkimen vetäminen pohjaan ei muuttanut ääntä. Ei kuulunut perästä (jota veikkasin), vaan laatikon ja kytkimen tuntumasta. Laitoin korvan kiinni runkoon, ja lisäksi tuota toista ääntä harvemmin kuului kilaus... aika kirkas sellainen. Laskin öljyt pois perästä ja laatikosta, ei pulmaa siltä osin.

Ikkalaa olen jälleen konsultoinut, ja hänen veikkaus näillä hatarilla lähtötiedoilla oli kardaanin nivelet (joskin kummaa noilla kilometreillä 38 tkm ja ääni ollut uudesta). Toinen mahdolisuus kytkimen jousi tai reaktiotanko. Tanko on kyllä tiukasti kiinni.

Nyt olisi mukava kuulla, ääntääkö tämä muilla ja kannattaa kyllä perää nostella ja kokeilla, jos tuo ei ole ns. normaalia äänimaailmaa ja silti kuuluu  :-\ Sanottakoon, että tämän tutkimusotannan verrokkiryhmässä tuota ääntä ei ole (Seinäjoen Sport).

Ja jos olisi kytkimen jousi niin miten oireilee? Äänen laadun huomioiden veikkaisin itse kardaania. Ajossa kaikki on ok, kytkin ja vaihteisto toimii hienosti.

t. Pekka  
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2014, 14:08:31 ip kirjoittanut ukkopekka »

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 11, 2014, 10:47:40 ap »
Kytkin on siis tätä mallia, yks tuommonen levy. Ei perinteistä isolohkomallia.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 11, 2014, 11:27:51 ap »
Itse olen kaukana Brevasta tällä hetkellä mutta aina toisinaan pyörittelen takapyörää ja kuulostelen. Ei sieltä koskaan ole kuulunut mitään ääniä. Tasaisesti on pyörinyt aina.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #3 : Heinäkuu 11, 2014, 12:23:56 ip »
Edelliskeväänä  Cali piti samanlaista ääntä. Keskituella naksutti ja klonksui. Tuli melkein vetelät...ja liuta suomalais-kansallisia laatusanoja. Ja ei kun perä palasiksi.
Laakeri ja nivelet pöydälle huolelliseen arvailuun, eikä lopultakaan klappia, ääntä, tms. Perä kasaan ja kulho päähän - reipasta matkailua koko kesä. Päättelin sen raksutuksen olevan lopultakin italiattaren ominaisuus.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #4 : Heinäkuu 11, 2014, 14:02:30 ip »
Perinteisessä "putkigardaanissa" ääntää yleensä se uraholkki joka kytkee gardaanin ja pinionakselin yhteen. Jos taas kardaaniputken etupäästä kuuluu jurinaa tai napsetta pitää epäillä ristinevelen kannatinlaakeria tai itse ristiniveltäkin. Sen kiinnitys taasen on liukusovitus vaihdelaatikon vastaaviin spooreihin ja sekin voi kilkuttaa pyöriessään. Joissakin malleissa ristinivel ja karadaaniakseli on "yhtä puuta" toisissa taasen on spoorit molemissa päissä akselia. Mutta tämä ei kuulu tähän CARC-asiaan oikein mitenkään. Rakenne ja toiminta on niin tyystin erilainen vaikka voimansiirtoperiaate onkin pääosin entisenlainen. Ja onneksi ovat siellä Guzzilla ostaneet uudenaikaisen spoorintekokoneen: Nyt urat ovat rakenteeltaan modernimpia ja niin ollen toimivampia. Esimerkiksi kytkinakselille voi luvata rakenteensa puolesta pidempää kestoikää.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #5 : Heinäkuu 12, 2014, 10:07:55 ap »
Taisin jo jossakin ketjussa mainita, että omassa noin 80k ajetussa Brevassa on kardaanin ja vaihteistoakselin välisessä liitoksessa säteisväljää enemmän kuin tehtaan jäljiltä. Avasin paikan eka kerran tänä keväänä ja sen enempää asiaa tutkimatta putsasin paikat ja laitoin vaseliinin kanssa uudelleen kokoon ja lähdin reisuun. Tuli vaan mieleen, että jos tuo liitos väljistyy lisää niin kai sekin jonkin äänen päästää kun takapyörää pyörittää. Omastani ei tosin vielä kuulu mitään minkä korva noteeraa. Kardaani nivel oli puhdas ja tiukka kuin uusi.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #6 : Heinäkuu 12, 2014, 13:11:13 ip »
N. 100k ajellun Centauron vastaava laakeri kun väljistyi alkoi stefa vuotaa. Suosittelen laakerin vaihtamista, vaikkei öljyä ulos valuisikaan vielä. Tarpeeksi kun kuluu, niin kuulat sinkoavat pesästään ja seuraukset voi vain kuvitella. No carc-perästä en tiedä onko rakenne niin erilainen, että pieni klappi kuuluisi asiaan.
Forza Moto Guzzi!

Pekka73

  • Viestejä: 68
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #7 : Heinäkuu 12, 2014, 17:32:54 ip »
Carcista mitään tietämättä veikkaisin myöskin kardaanin niveltä ja/tai sen tukilaakeria. Jos ääni kuuluu useamman kuin kerran tasaisesti pyörittäessä, tuskin se booreista johtuu. Tarkistaisin tilanteen ensitilassa kun kerran ääni on pahentumaan päin ettei voimansiirto jumiudu ajon aikana.

Nivelen tiukkuudesta... Mielestäni menee juurikin toisin päin, kunnossa oleva liikkuu herkästi ja ruosteinen on tiukka ja saattaa takellella.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #8 : Heinäkuu 12, 2014, 20:21:35 ip »
Otettiin päivällä vähän auki tuota Pekan pyörää. Gardaanin laatikon puoleinen nivel oli aikas jäykkä liikkeissään ja takertelee. Siitä se sitten klonkottaa kepin ja laatikon välistä liitosta. Joka oli mun mielestä aika väljä vaikkei silmällä mitään kulumaa näkynytkään.

Pekka kun ajelee paljolti 2-päällä niin ilman kuormaa tuo takapää ja gardaani on aika kovassa kulmassa kun takajousi on tietty jäykällä asetuksella. Ei sieltä juuri mitään klonksutusta kuulu kun pyörän päällä istuu ja tuuppii mutta jos työntää pyörää viereltä niin johan kuuluu.

Siinä kun lähtöä teitte niin takahaarukka oli lähes vaaterissa eli keppikin melkeen suorassa. Sitä vaan että tuskin se tuossa normaalissa "ajoasennossa" paljoakaan rasiintuu. Kai.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #9 : Heinäkuu 12, 2014, 20:59:05 ip »
Lainaus
Gardaanin laatikon puoleinen nivel oli aikas jäykkä liikkeissään toiseen suuntaan.
Hiukan huolestuttavaa tuommoinen kankeus. Kuinka kankea oli arvosanoilla 0 - 10? Uudehko ristinivel on aina hieman jäykkä mutta käytössä muuttuvat hyvinkin notkeiksi. Mutta ei saa nykiä tai olla liikerajoitusta.
Epäilyttävä tapaus ja vaatisi kohtapuoleen toimenpiteitä.
Tiedoksi että CARC-kardaanissa ei ole tukilaakeria lainkaan ja jonkin kohdan kankeus saanee muun osan kardaanista värähtelemään joka taas aiheuttaa helposti välystä spooreihin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #10 : Heinäkuu 12, 2014, 21:13:06 ip »
Kyllähän sen itse nivelen pitäisi olla liukas liikkumaan. Vai tarkoittiko nahkeudella perän pyörimistä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 822
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #11 : Heinäkuu 12, 2014, 22:58:08 ip »
Lainaus
Gardaanin laatikon puoleinen nivel oli aikas jäykkä liikkeissään toiseen suuntaan.
Hiukan huolestuttavaa tuommoinen kankeus. Kuinka kankea oli arvosanoilla 0 - 10? Uudehko ristinivel on aina hieman jäykkä mutta käytössä muuttuvat hyvinkin notkeiksi. Mutta ei saa nykiä tai olla liikerajoitusta.
Epäilyttävä tapaus ja vaatisi kohtapuoleen toimenpiteitä.
Tiedoksi että CARC-kardaanissa ei ole tukilaakeria lainkaan ja jonkin kohdan kankeus saanee muun osan kardaanista värähtelemään joka taas aiheuttaa helposti välystä spooreihin.

Sanotaan että liian kankea ja nykii sekä takertelee. Kyllä se toimenpiteitä piakkoin vaatii. Nyt kasattiin ajokuntoon kun ei tietoa koska ja mistä saa uutta osaa.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #12 : Heinäkuu 13, 2014, 00:13:45 ap »
Ebay. Suosittelen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2014, 12:27:45 ip »
En ole vielä 1100 Brevan ristinivelestä mittaa ottanut mutta yleensä niihin saa ristikoita laakerikaupasta. Hinnat vaihtelevat, ostopaikasta ja laadusta riippuen, kympistä reiluun sataseen. Kokenut ristikon vaihtaja ei kauaa vanhaan ristiniveleen uutta ristikkoa vaihda. Samalla kannattaa se toisen pään ristikkoakin avata sen verran että saa voideltua laakerineulat jos ei varmuudeksi vaihda sitäkin.

Se on tietysti outoa että ristikko takertelee jo näin tuoreeltaan. Voi tietysti epäillä kokoonpanovirhettä, vajavaista voitelua, kovaa iskukuormitusta tai nivelen koneistusvirhettä. Saman tyyppiset ristikot kun kestävät kardaanivetoisten autojen alla huomattavasti kuormittavimmissa olosuhteissa parhaimmillana satojatuhansia kilometrejä.
Itse olen saanut, muunmuassa Quotasta nivelen ristikon rikki rajulla ajolla mutta kun on varaosa, eli vararisti, matkassa niin hommaan ei paljon tarvita: mukana olevat työkalut ja maajussin pajan viilapenkki. Hydrauliprässi olisi jo ylellisyyttä.

Liitteeksi laitoin piirroskuvan kardaanista: siihen sopii sama kuvaus kuin muihinkin vastaaviin nivelakseleihin: ristikoiden suuntaus kiertosuunnassa toisiinsa nähden on kriittinen mutta rakenteesta johtuen (CARC: sysäyksenvaimennin kardaanissa sisällä) kokoonpanoa ei tässä ratkaisussa voi vahingossa muuttaa jos se muuten on koottu alunperin tehtaalla oikein. Viittaan aiempaan keskusteluun parallellogrammo-perien akseliesta joissa väärinasennus tapahtuu helposti.


Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: CARC-ongelma käsillä?
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2014, 14:19:39 ip »
Tuohan olisikin hienoa, jos siihen saa ristikon vaihdettua. Pitäisi tietää, saako tuollaisia ristikoita, ja tosiaan mitat jne. Täytyy myös selvittää, saako mistään purkuosaa, siis koko kardaania.

Alkaa käymään jännäksi, sillä ensi lauantaina pitäisi lähteä reissuun.

Eli jos vaan on vinkkejä miten pulmaa ratkoa, niin kiitollisena otan vastaan...