"kuormankantokyky" olis määriteltävä
Minäkin olen tätä tuskastellut. Jos takaritsille hyppää ihan tavallinen kyytiläinen, sanotaan nyt vaikka varusteet päällä 75 - 100 kg, onhan se hirmuinen kuorma pelkästään takaiskunvaimentajien kannettavaksi. Tätä kun peilaa siihen, että jousituksen säätöön annetaan suositusarvot painaumalle a) pelkkä pyörä ("free sag") ja b) ajossa ("ride height"), jotta ajo-ominaisuudet ja jousitusvara olisi kohdallaan - kyllä ihmetyttää pientä Guzzilla kulkijaa.
Esitän, että jos säätää säätöalueen yläpäähän = painauma yksin "pienin sallittu", niin jos on kyytiläinen ja tavarat päällä, mennään reilusti yli "suurimman sallitun" painaumassa. Jousitus pohjaa kuopissa ja ajo-ominaisuudet ovat mitä sattuu. Nyt jos on vielä pyörä jossa tuo jousen esijännityksen säätö (= perän korkeus, jos jouset eivät ole progressiiviset, kuten ymmärrän normaalitapauksessa asian olevan) on jokseenkin mahdoton tehdä (V11 kohdalla esim. tankki pois, imuilmakotelo pois ja tarvittavat erikoistyökalut säätömuttereiden liikuttamiseen) - ei hyvä. Sama oli Cali Stonen kanssa, säätömutterit (erikoistyökalu jos ei halua että mutterit kärsivät) joiden kanssa tuhrautui aikaa jos oli kyytiläinen tiedossa. Sitten taas takaisin kun ajat yksin.
Vähintäänkin Cali EV, nykyCali ja Norge - niissä täytynee tuo takaiskunvaimennuksen säätö käydä kädenkäänteessä ja niin, että jousessa löytyy hirmuinen säätöväli, että saa myös kuormattuna ja kyytiläisen kanssa tuon painauman takana kohdalleen? Järkevin olisi tietysti "napista tapahtuva" sähköinen säätö, kuten lie monissa pyörissä nykyisin tapana.